Holdet 2024 BK_B - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution X - Roskilde Katedralskole
Fag og niveau Billedkunst B
Lærer(e) Morten Espersen
Hold 2024 BK_B (3g Bk B)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Graffiti og street art
Titel 2 Naturen i kunsten
Titel 3 Museologi og kuratering
Titel 4 Fotografi
Titel 5 Det flygtige i kunst og arkitektur
Titel 6 Eksamensprojekt
Titel 7 Tilladte digitale hjælpemidler og materialer

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Graffiti og street art

Graffiti og street art undersøges som visuel kultur.

Der arbejdes med formanalyse, betydningsanalyse og
kontekstanalyse. Samt kunstneriske strategier.

Eleverne arbejder praktisk med billeder på flade, rumlige fænomener
og med digitale løsninger.

Der er et særligt fokus på de visuelle virkemidler inden for billeder på flade.

Forskellen på graffiti og street art diskuteres.

Mini-ekskursion til Musicon i Roskilde med fokus på graffiti og street art.



Praktiske øvelser:
Tag
Throw up
Piece
Subvertisering
Slinkachu



Anvendt litteratur og andet undervisningsmateriale:
Billedanalyse-kompendium: Lise Mark & Cathrine Becher, Oversigt
over billedanalysens indhold og opbygning, 2002
Katrine Charlotte Busk, Billedkunstbogen, Columbus 2023, ibog
2023, kapitel 8.4 Street art
Bay og Porse, TAP. Teori til Analyse og Praksis i billedkunst, Praxis, 2021, s. 17-19 https://issuu.com/praxisflips/docs/l_sepr_ve-endelig/12
Om Slinkachu: http://www.artnet.com/artists/slinkachu/biography
Video om Zevs: https://www.youtube.com/watch?v=Z8BG8v4sZnk
Video om pixacao: https://www.youtube.com/watch?v=8-lDyq6pw0E
Om Huskmitnavn: https://kunsten.nu/journal/huskmitnavn-det-maagerne-vaere-sjovt/
Film: Style Wars - om graffiti (første 30 minutter)
https://www.youtube.com/watch?v=qqUwNkr-B3k
Film: Exit through the giftshop - om street art (første 30 minutter)
https://fjernleje.filmstriben.dk/film/9000001281/exit-through-the-giftshop
Film: Inside Outside - om graffiti og street art
https://fjernleje.filmstriben.dk/film/9000000759/inside-outside?
login=#



Lærerproduceret materiale om:
Graffiti og Street art, pixlr, Slinkachu, proces i kunstnerisk arbejde, virkemidler inden for billeder på flade


Faglige mål
Eleverne har i forløbet arbejdet med at:
- undersøge en problemstilling gennem en vekselvirkning mellem praksis, analyse og teori
- eksperimentere med forskellige metoder og strategier til at løse opgaver af visuel eller rumlig karakter i samspil med det analytiske arbejde med andres og egne værker
- reflektere over og forklare valg og fravalg, muligheder og begrænsninger i æstetiske processer
- sammenholde analytiske resultater med relevant teori
- forklare forskellen mellem personlig smag og analytisk tilgang
- reflektere over udvalgte visuelle kulturers karakteristiske træk
- anvende relevant fagterminologi
- kommunikere om og ved hjælp af visuelle virkemidler, herunder digitale
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 17,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Naturen i kunsten

Forløbet omhandler menneskets forhold til naturen og det aftryk naturen har sat i kunsten igennem historien fra 1600 og frem til i dag. Vi læser teori om emnet og analyserer en række værker, både nye og ældre, og sammenligner natursynet og de kunstneriske virkemidler, som der er anvendt. Dertil og i forlængelse heraf udføres praktiske øvelser og opgaver om emnet.



Praktiske øvelser og opgaver:
Fælles fletværk
Fotoserie med udvalgt natursyn
Tue Greenfort inspireret værk på eller nær Roskilde Katedralskole
Digital collage, der omhandler natur - med rumskabende greb
Impressionistisk maleri



Anvendt litteratur og andet undervisningsmateriale:
Jonas Wolter, Temaer i kunsten 1, Det ny forlag 2013, s. 19-26, 157-
161, 164-166, 242
Aros Artifakti, Undervisningsmateriale, 2017, "The Garden - the past
": https://www.aros.dk/media/2840/the_garden_-_the_past.pdf
Artikel om Tue Greenfort på kunsten.nu:
https://kunsten.nu/journal/ugens-kunstner-tue-greenfort/
Video om Tue Greenfort: https://vimeo.com/684217530
Artikel om klimakunst-udstillingen RETHINK Kakotopia på kunsten.nu:
https://kunsten.nu/journal/klima-kunst-naerer-erkendelsen/
Oversigt over begreber (læs om konceptkunst, ready made og
kontekstkunst): https://www.kunsteder.dk/begreber
Katrine Charlotte Busk, Billedkunstbogen, iBog, Columbus, Kapitel: 1.2 Kunstneriske strategier https://billedkunstbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=140
Supplerende lærerproduceret materiale om collager og impressionisme



Faglige mål
Eleverne har i forløbet arbejdet med at:
- undersøge en problemstilling gennem en vekselvirkning mellem praksis, analyse og teori
- eksperimentere med forskellige metoder og strategier til at løse opgaver af visuel eller rumlig karakter i samspil med det analytiske arbejde med andres og egne værker
- reflektere over og forklare valg og fravalg, muligheder og begrænsninger i æstetiske processer
- udvælge, sammenligne og analysere et relevant visuelt og rumligt materiale med udgangspunkt i en problemstilling. Elevernes eget arbejde skal indgå i materialet
- sammenholde analytiske resultater med relevant teori
- reflektere over udvalgte perioders karakteristiske træk
- anvende relevant fagterminologi
- kommunikere om og ved hjælp af visuelle virkemidler, herunder digitale
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets metoder
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Museologi og kuratering

I forløbet arbejdes der vekselvirkende gennem teoretiske, analytiske og praktiske tilgange med museologi, kuratering og paratekster. Professionelle kunstværker indgår i elevernes projektarbejde med kurateringen af en udstilling på Roskilde Katedralskole.

Ekskursion til udstillingen I mørket beder vi solen huske os på Museet for samtidskunst.



Projektopgave
Kurater en udstilling - paropgave



Anvendt litteratur og andet undervisningsmateriale:
Horsens Kunstmuseum, Museologi og kuratering, undervisningsmateriale til hf og stx https://www.horsenskunstmuseum.dk/wp-content/uploads/2016/07/undervisingsmateriale.pdf
Ane Charlotte Skou Sølvsten, Paratekster som undersøgelsesfelt i billedkunst https://emu.dk/stx/billedkunst/kuratering-og-museologi/paratekster-som-undersoegelsesfelt-i-billedkunst (forkortet af MOE i Drev-mappen)
Helle Ryberg, For øjeblikket 2, L&R, Kapitlet: Museologi, s. 86-99
Museet for samtidskunst, I mørket beder vi solen huske os, udstillingskatalog, s. 4-5, 16-19
Video om Y. Kusama-udstilling på Louisiana: https://www.youtube.com/watch?v=309EN3YpT-A
Link til begreber (læs Stedsspecificitet, Land art, Kontekstkunst) https://www.kunsteder.dk/begreber



Faglige mål
Eleverne arbejder i forløbet med at:
- undersøge en problemstilling gennem en vekselvirkning mellem praksis, analyse og teori
- eksperimentere med forskellige metoder og strategier til at løse opgaver af visuel eller rumlig karakter i samspil med det analytiske arbejde med andres og egne værker
- reflektere over og forklare valg og fravalg, muligheder og begrænsninger i æstetiske og innovative processer
- udvælge, sammenligne og analysere et relevant visuelt og rumligt materiale med udgangspunkt i en problemstilling
- sammenholde analytiske resultater med relevant teori
- reflektere over udvalgte perioder og visuelle kulturers karakteristiske træk
- anvende relevant fagterminologi
- kommunikere om og ved hjælp af visuelle virkemidler, herunder digitale
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Fotografi

Der arbejdes med dokumentarfotografi og kunstfotografi siden fotografiets opfindelse og frem til samtiden. Der arbejdes med formanalyse, betydningsanalyse og kontekstanalyse. Eleverne arbejder undervejs med digital fotoredigering.



Praktiske øvelser og opgaver
- FEMO-principperne (med digital billedredigering)
- Skarphed og dybde
- Lys, skygge og bevægelse
- Samfundskritisk digital foto-collage
- Parafraseopgave i grupper



Litteratur og andet undervisningsmateriale
- Katrine Charlotte Busk, Billedkunstbogen, Forlaget Columbus, iBog 2024, kapitel 7: Fotografi
- Birkvig og Pedersen, Grundbog i grafisk design, Grafisk Litteratur, 2015, s. 59-65
- Lærerproducerede slides/docs om fotografiske genrer og parafrase, FEMO-principperne og redigeringsprogrammet pixlr



Faglige mål
Eleverne arbejder i forløbet med at:
- undersøge en problemstilling gennem en vekselvirkning mellem praksis, analyse og teori
- eksperimentere med forskellige metoder og strategier til at løse opgaver af visuel eller rumlig karakter i samspil med det analytiske arbejde med andres og egne værker
- reflektere over og forklare valg og fravalg, muligheder og begrænsninger i æstetiske og innovative processer
- udvælge, sammenligne og analysere et relevant visuelt og rumligt materiale med udgangspunkt i en problemstilling. Elevernes eget arbejde skal indgå i materialet
- sammenholde analytiske resultater med relevant teori
- forklare forskellen mellem personlig smag og analytisk tilgang
- reflektere over udvalgte perioder og visuelle kulturers karakteristiske træk
- anvende relevant fagterminologi
- kommunikere om og ved hjælp af visuelle virkemidler, herunder digitale
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Det flygtige i kunst og arkitektur

I forløbet undersøges det flygtige inden for kunst teoretisk, analytisk og praktisk. Det flygtige kan både dække over kunst, der gengiver noget flygtigt, og kunst, der eksisterer flygtigt. Det flygtige inden for arkitektur dækkes ligeledes teoretisk, praktisk og analytisk med et særligt fokus på byrum.

Perioder, som eleverne kommer omkring, dækker renæssancen, barokken, impressionismen, futurismen, fluxus og samtidskunst.

Ekskursion til SMK og Københavns nye Metro-udsmykninger.



Praktiske øvelser og opgaver:
One Minute Sculptures
Barokke GIF'er
Vanitas opstilling (maleri)
Konceptuelt fotografi - et flygtigt værk i verden
Flygtig konceptkunst med brug af readymade(s) om aktuelt emne
Abstrakt ekspressionisme
Midlertidig/pop up arkitektur (innovativt arbejde)



Anvendt litteratur og andet materiale:
Holdt Eriksen, Strøm og Oxvig, Grundbog i kunst og arkitektur -
kunstens rum, Systime, 2013, s. 96-98, 131-141
Højgaard Porse og Porse Carlsen, Byrumsdesign, Det ny forlag, 2017,
s. 57-62. 106-107
Katrine Charlotte Busk, Billedkunstbogen, iBog, 2025, Forlaget Columbus, Kapitel 6.2: Byplanlægning og byrum
Pernille Ehlers(red.), Byrum. Kvalitet til hverdagslivet, Dansk Byplanlaboratorium, 2016
Dorte Vilstrup Holm, For øjeblikket 2, L&R, s. 8-9
Katrine Charlotte Busk, Billedkunstbogen, Forlaget Colombus, ibog 2024, kapitel: 4.a Form
Gudrun Marie Schmidt, Protest vækker stor vrede, Politiken d. 17/11 2020
Artikel om Erwin Wurm: https://kunsten.nu/journal/erwin-wurmsskulpturer-varer-et-minut/
Begreber (ready made, konceptkunst, stedsspecificitet): http://www.kunsteder.dk/begreber

Kunsten at bygge en Metro, DRTV https://www.dr.dk/drtv/program/kunsten-at-bygge-en-metro_462533
Video om Shigeru Ban: https://www.youtube.com/watch?
v=IjHlyKT_Uug
Video om impressionismen: https://www.youtube.com/watch?
v=3jhHX_tpy70
Video om futurismen: https://www.youtube.com/watch?
v=YFPIP9NxU30
Video om abstrakt ekspressionisme:
https://www.youtube.com/watch?v=pe4xm2XwSEA
Video med Ulay og Abramovic (performance): Relation In Time (1977)
https://www.youtube.com/watch?v=1sRSoGAc3H0&t=12s
Video med Ambramovic: The Artist Is Present (2009)
https://www.youtube.com/watch?v=Sf8o1teJdXo
Video med Danh Vo: We the people (detail)
https://www.youtube.com/watch?v=8glrGJxpo9A
Video med Danh Vo: Oma Totem https://www.youtube.com/watch?
v=NtWbIC8YrnY&list=PLWt9nvDxzGOrQ3mGQB8b7TEr2UZbaecGE&
index=2
Video om Gabriel Orozco:
https://www.youtube.com/watch?v=LwF9nTEB84k

Supplerende lærerproducerede materialer om Gabriel Orozco, Renæssancen og Modernismen, Det flygtige, Barokken



Faglige mål
Eleverne har i forløbet arbejdet med at:
- undersøge en problemstilling gennem en vekselvirkning mellem praksis, analyse og teori
- eksperimentere med forskellige metoder og strategier til at løse opgaver af visuel eller rumlig karakter i samspil med det analytiske arbejde med andres og egne værker
- reflektere over og forklare valg og fravalg, muligheder og begrænsninger i æstetiske og innovative processer
- sammenholde analytiske resultater med relevant teori
- forklare forskellen mellem personlig smag og analytisk tilgang
- reflektere over udvalgte perioder og visuelle kulturers karakteristiske træk
- anvende relevant fagterminologi
- kommunikere om og ved hjælp af visuelle virkemidler, herunder digitale
- demonstrere viden om fagetsmetoder

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 17,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Eksamensprojekt

Eksamensprojekt

Imod slutningen af undervisningsperioden bruges ca. 15 pct. af den samlede undervisningstid til et selvstændigt, individuelt eksamensprojekt, hvor eleverne undersøger en selvvalgt, lærergodkendt problemstilling gennem en vekselvirkning mellem praksis, analyse og teori. Eksamensprojektet inkluderer elevernes egne eksperimenterende undersøgelser i form af praktisk, kunstnerisk arbejde. Læreren optræder som vejleder.


Desuden indgår en smule repetition, øvelse og fæstnelse i forløbet.


Materiale
Video om surrealismen: https://www.youtube.com/watch?v=bP2JS4vDvNc&t=22s
Video om Frida Kahlo: https://www.youtube.com/watch?v=Jz-1u2-8IKg
Film om Apolonia Sokol (se de første 30 minutter) : https://www.dr.dk/drtv/se/apolonia-apolonia_411162

Lærerproducerede dokumenter om fremgangsmåde, om at komme i gang og om praktisk arbejde


Faglige mål
Eleverne arbejder med at:
- undersøge en problemstilling gennem en vekselvirkning mellem praksis, analyse og teori
- eksperimentere med forskellige metoder og strategier til at løse opgaver af visuel eller rumlig karakter i samspil med det analytiske arbejde med andres og egne værker
- reflektere over og forklare valg og fravalg, muligheder og begrænsninger i æstetiske processer
- udvælge, sammenligne og analysere et relevant visuelt og rumligt materiale med udgangspunkt i en problemstilling. Elevernes eget arbejde skal indgå i materialet
- sammenholde analytiske resultater med relevant teori
- reflektere over udvalgte perioder og visuelle kulturers karakteristiske træk
- anvende relevant fagterminologi
- kommunikere om og ved hjælp af visuelle virkemidler, herunder digitale
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Tilladte digitale hjælpemidler og materialer

Det er ikke tilladt at være på internettet under eksamen i billedkunst. Dette gælder også i forberedelsen i forbindelse med eksamen.

Der er dog få undtagelser. Nedenstående liste over links, som det er tilladt at tilgå under eksamen i billedkunst for 3g Bk B juni 2025, er de eneste undtagelser.


Video om Zevs: https://www.youtube.com/watch?v=Z8BG8v4sZnk

Video om pixacao: https://www.youtube.com/watch?v=8-lDyq6pw0E

Film: Style Wars - om graffiti (første 30 minutter)
https://www.youtube.com/watch?v=qqUwNkr-B3k

Film: Exit through the giftshop - om street art (første 30 minutter)
https://fjernleje.filmstriben.dk/film/9000001281/exit-through-the-giftshop

Film: Inside Outside - om graffiti og street art
https://fjernleje.filmstriben.dk/film/9000000759/inside-outside?
login=#

Video om Tue Greenfort: https://vimeo.com/684217530

Video om Y. Kusama-udstilling på Louisiana: https://www.youtube.com/watch?v=309EN3YpT-A

Video om Jacob A. Riis: https://www.youtube.com/watch?v=K3NwFB9zuF8

Video om Huynh Cong 'Nick' Ut: https://www.youtube.com/watch?v=dXfTMPuboqY

Video om Family of Man-udstillingen: https://www.youtube.com/watch?v=HsE-6ZpUo2A

Video om Viggo Rivad: https://www.youtube.com/watch?v=Vo5eNRcDsQE

Video om Harry Callahan: https://www.youtube.com/watch?v=D60P35HummI

Video om kvindelige arabiske fotografer: https://www.youtube.com/watch?v=sKY4_ubr28Q

Video om Andreas Gursky: https://www.youtube.com/watch?v=bPVRIDE_cI8

Kunsten at bygge en Metro, DRTV https://www.dr.dk/drtv/program/kunsten-at-bygge-en-metro_462533

Video om Shigeru Ban: https://www.youtube.com/watch?
v=IjHlyKT_Uug

Video om impressionismen: https://www.youtube.com/watch?
v=3jhHX_tpy70

Video om futurismen: https://www.youtube.com/watch?
v=YFPIP9NxU30

Video om abstrakt ekspressionisme:
https://www.youtube.com/watch?v=pe4xm2XwSEA

Video med Ulay og Abramovic (performance): Relation In Time (1977)
https://www.youtube.com/watch?v=1sRSoGAc3H0&t=12s

Video med Ambramovic: The Artist Is Present (2009)
https://www.youtube.com/watch?v=Sf8o1teJdXo

Video med Danh Vo: We the people (detail)
https://www.youtube.com/watch?v=8glrGJxpo9A

Video med Danh Vo: Oma Totem https://www.youtube.com/watch?v=NtWbIC8YrnY&list=PLWt9nvDxzGOrQ3mGQB8b7TEr2UZbaecGE&index=2  

Video om Gabriel Orozco:
https://www.youtube.com/watch?v=LwF9nTEB84k

Video om surrealismen: https://www.youtube.com/watch?v=bP2JS4vDvNc&t=22s

Video om Frida Kahlo: https://www.youtube.com/watch?v=Jz-1u2-8IKg

Film om Apolonia Sokol (se de første 30 minutter): https://www.dr.dk/drtv/se/apolonia-apolonia_411162

Indhold
Omfang Estimeret: 0,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer