Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
X - Roskilde Katedralskole
|
Fag og niveau
|
Fysik B
|
Lærer(e)
|
Jakob Kirknæs
|
Hold
|
2024 FY_B3 (3g Fy B3)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Kernefysik
Atomkerner, isotoper og kernekort.
Alfa, beta og gammahenfald. Aktivitet og henfaldskonstant samt henfaldsloven.
Q-værdi ved fission.
Dosis og ækvivalent dosis.
Eksperimentelt arbejde.
Simulering af radioaktivt henfald med terninger.
Bestemmelse af halveringstiden for Ba*.
-Du skal kunne forklare sammenhængen mellem henfaldstyper og kerners placering i kernekortet.
-Du skal kunne give eksempler på radioaktive henfald, og redegøre for at at ladning, massetal og leptontal er bevaret.
-Du skal kunne bestemme halveringstiden for Ba* eksperimentelt, og herunder tage højde for baggrundsstråling. Du skal forklare hvordan forsøget udføres sikkert og redegøre for hvordan målerens dødtid samt henfaldenes tilfældige natur kan påvirke resultatet.
-Du skal kunne vise hvordan Q-værdien ved spaltning af uran beregnes.
-Du skal kunne give eksempler på beregning af dosis og dosisækvivalent.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Elektricitet
Ladning, strøm, spændingsforskel. Joules lov. Elektrisk effekt.
Resistorer, og elektrisk effekt afsat i en resistor.
Serie og parallelkobling af resistorer. Indre modstand i batteri.
Eksperimentelt arbejde.
-Måling af strøm og spænding med multimeter.
-Serie og parallelkobling af resistorer
- Påvisning af Joules lov.
-indre modstand i et AAA batteri.
Du skal kunne bevise joules lov, og reglerne for serie og parallelkobling af resistorer.
Du skal kunne måle spænding og strømstyrke med multimeter.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Energi
Genopfriskning af energimenet fra fysik c
energi, nyttevirkning, effekt.
Omsætning mellem energiformer.
Mekanisk energi.
Herunder Potentiel og kinetisk energi.
Termisk energi.
Energi ved temperaturstigning
Energi ved smeltning og fordampning.
Eksperimentelt arbejde.
Nyttevirkning af en elkoger.
Frysekurve for vand
Energibevarelse for en legetøjsbil.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Mekanik
Kinematik og newtons love.
-I skal kende til bevægelse med konstant hastighed og bevægelse med konstant acceleration.
-I skal kunne udlede en formel for afstand til et epicenter ud fra ankomsttider for S og P bølgerne.
-I skal kende formler for tyngdekraft og gnidningskraft.
-I skal kende newtons love og i skal kunne beregne acceleration, hastighed og sted ud fra kræfterne der virker på en genstand samt genstandens masse.
-I skal kunne analyserer bevægelser med konstant acceleration og bevægelser med konstant hastighed ud fra videoer eller ultralydsmåler.
Eksperimenter: Gnidning og acceleration. I arbejde med følgende eksempler:
Genstand der bliver trukket med en kraftmåler
Genstand bremser pga. gnidning.
Genstand bliver trukket af et andet lod via trisse.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Mekanikopgaver+lidt energi
|
13-12-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Balloner og opdrift
Tryk og opdrift.
-I skal kunne udlede en formel for trykket i en væskesøjle
-I skal kunne udlede en formel for opdrift.
Eksperiment.
Tryk i væskesøjle.
Nyttelast af en ballon (kvantitativt forsøg)
Bygning af varmluftballon (kvalitativt forsøg)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Det elektromagnetiske spektrum og hubbles lov
Bølgers egenskaber.
Gitterloven
Det elektromagnetiske spektrum
Bohrs atommodel.
Rødforskydning og Hubbles lov.
Eksperimenter:
Bestemmelse af bølgelængden for en laser.
Identifikation af gas i gaslamper.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Eksperimentelt forløb
Arbejde med selvvalgte eksperimentelle emner. De eksperimentelle metoder (udstyr) skal være noget som I allerede har erfaring med.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Repetition bla. om solsystemet.
Årstider, månefaser, sol og måneformørkelse. Stenplaneter og gasplaneter.
-I skal kunne lave tegninger der forklare de nævnte fænomener.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1076/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73413955475",
"T": "/lectio/1076/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73413955475",
"H": "/lectio/1076/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73413955475"
}