Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
X - Roskilde Katedralskole
|
Fag og niveau
|
Kemi B
|
Lærer(e)
|
Anders Birchvald Jensen
|
Hold
|
2024 KE_B2 (3g Ke B2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Redoxreaktioner
Efter forløbet skal eleven kunne:
Bestemme oxidationstal på grundstoffer i diverse forbindelser
Afstemme redoxreaktioner med korrekt brug af OT
Bestemme stofmængden ud fra eksperimentelt arbejde
Definere og identificere en oxidation og en reduktion ud fra OT
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Reaktionshastighed
Efter dette forløb skal eleven kunne:
Angive et hastighedsudtryk for en reaktion
Forklare en energiprofil og herunder definere aktiveringsenergi
At kunne forklare forskellen på en gennemsnitlig og øjeblikkelig reaktionshastighed.
Forklar hvilke ting der kan påvirke en reaktionshastighed og i hvilken retning denne påvirkning sker.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Kemiske ligevægte
Efter dette forløb skal eleven kunne:
Definere en reaktionsbrøk
Forklare ligevægtskonstanten og hvordan denne beregnes
Forklare hvad der menes med en dynamisk ligevægt
Forklare forskellen på reversible og irreversible reaktioner
Vide hvordan opløsningsmiddel eller faste stoffer anvendes i beregningen af en ligevægtskonstant
Forklare Le Chateliers princip
Forklare effekten af simple kvalitative indgreb i et ligevægtssystem
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Syre-base kemi
Efter dette forløb forventes eleven at kunne:
Definere en syre, base og amfolyt
Forklare forskellen på en stærk og svag syre/base i forhold til deres reaktion med vand.
Beregne pH for opløsninger med syrer (både stærke, middel stærke og svage)
Beregne pH for opløsninger med baser (både stærke, middel stærke og svage)
Beregne pH i opløsninger med puffere
Afstemme syre-base reaktioner
Forklare pH
Forklare principper i titrering og derigennem hvordan en ukendt koncentration bestemmes.
Forklare korresponderende syre-base par.
Definere ækvivalenspunkter.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Læs om beregning af pH i opløsninger med middelstærke og svage syre (s. 88-90). Bemærk at formlen Ks = (H3O+)^2/cs-(H3O+) kan løses som ligning hvor H3O+ erstattes med x. Løs derefter opgave 44 og 48 og aflever løsningen i afleveringen.
-
Mygind, Nielsen, Axelsen: Basiskemi B, Hasse og søns forlag; sider: 88-96, 98-99, 112-114, 117-126, 144-146, 148-151, 158-160, 163-166
-
Titrering af phosphorsyre i cola.doc
-
pH-beregninger flowchart.pdf
-
Vi snakker også om forsøget fra sidst
-
5 10. Bromthymolblaat (1).pdf
-
Lav opgave 64 og 65 side 104, som lektie inden modulet
-
Navngivning af alkaner.docx
-
Læs afsnittet "alkoholers opbygning og navngivning" og afsnittet "alkoholers fysiske egenskaber" med det tilhørende underafsnit "hydrogenbindinger".
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Carbonhydrider
Efter dette forløb forventes eleven at kunne:
Forklare hvordan en carbonhydrid generelt er opbygget
Definere alkan, alken og alkyn
Tegne korrekt struktur ud fra navn
Navngive korrekt ud fra struktur
Forklare forskellen på alifatiske, cykliske og aromatiske forbindelser.
Kædeisomeri, Stillingsisomeri
Substitutionsreaktioner, Forbrændingsreaktioner, Additionsreaktioner, Eliminationsreaktioner.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Funktionalitet og farve
Efter dette forløb forventes eleven at kunne:
Forklare hvad der generelt forstås ved karakteristiske og funktionelle grupper.
Vise kendskab til hydroxy-, oxo-, amin- og syregrupper
Navngive molekyler med funktionelle grupper korrekt.
Vurdere om et organisk molekyle har farve
Ud fra spektrum at kunne gennemskue et molekyles farve.
Anvende Lambert-Beers lov
Vise kendskab til chromoforegrupper
Bestemme antallet af konjugerede dobbelt bindinger
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Isomeri
Efter dette forløb forventes det at eleven har kendskab til:
Funktionsisomeri
Stereoisomeri
Geometrisk isomeri
Spejlbilledeisomeri
Eleven forventes desuden at kunne bestemme om en forbindelse er:
Cis/Trans
R/S
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Kostens kemi
Eleven forventes efter dette forløb at kunne:
Forstå og analysere energifordelingen i en fødevare
Forklare makromolekylers overordnede energiindhold
Forklare opbygningen af kulhydrater
Forklare opbygningen af fedt
Forklare opbygningen af proteiner
Definere iod- og forsæbningstal for et fedtstof
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1076/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73413955479",
"T": "/lectio/1076/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73413955479",
"H": "/lectio/1076/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73413955479"
}