Holdet 2024 KE_B2 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution X - Roskilde Katedralskole
Fag og niveau Kemi B
Lærer(e) Anders Birchvald Jensen
Hold 2024 KE_B2 (3g Ke B2)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Redoxreaktioner
Titel 2 Reaktionshastighed
Titel 3 Kemiske ligevægte
Titel 4 Syre-base kemi
Titel 5 Carbonhydrider
Titel 6 Funktionalitet og farve
Titel 7 Isomeri
Titel 8 Kostens kemi

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Redoxreaktioner

Efter forløbet skal eleven kunne:

Bestemme oxidationstal på grundstoffer i diverse forbindelser
Afstemme redoxreaktioner med korrekt brug af OT
Bestemme stofmængden ud fra eksperimentelt arbejde
Definere og identificere en oxidation og en reduktion ud fra OT
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Reaktionshastighed

Efter dette forløb skal eleven kunne:

Angive et hastighedsudtryk for en reaktion
Forklare en energiprofil og herunder definere aktiveringsenergi
At kunne forklare forskellen på en gennemsnitlig og øjeblikkelig reaktionshastighed.
Forklar hvilke ting der kan påvirke en reaktionshastighed og i hvilken retning denne påvirkning sker.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Kemiske ligevægte

Efter dette forløb skal eleven kunne:

Definere en reaktionsbrøk
Forklare ligevægtskonstanten og hvordan denne beregnes

Forklare hvad der menes med en dynamisk ligevægt
Forklare forskellen på reversible og irreversible reaktioner

Vide hvordan opløsningsmiddel eller faste stoffer anvendes i beregningen af en ligevægtskonstant
Forklare Le Chateliers princip
Forklare effekten af simple kvalitative indgreb i et ligevægtssystem
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Syre-base kemi

Efter dette forløb forventes eleven at kunne:

Definere en syre, base og amfolyt
Forklare forskellen på en stærk og svag syre/base i forhold til deres reaktion med vand.
Beregne pH for opløsninger med syrer (både stærke, middel stærke og svage)
Beregne pH for opløsninger med baser (både stærke, middel stærke og svage)
Beregne pH i opløsninger med puffere
Afstemme syre-base reaktioner
Forklare pH
Forklare principper i titrering og derigennem hvordan en ukendt koncentration bestemmes.
Forklare korresponderende syre-base par.
Definere ækvivalenspunkter.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Carbonhydrider

Efter dette forløb forventes eleven at kunne:

Forklare hvordan en carbonhydrid generelt er opbygget
Definere alkan, alken og alkyn
Tegne korrekt struktur ud fra navn
Navngive korrekt ud fra struktur
Forklare forskellen på alifatiske, cykliske og aromatiske forbindelser.

Kædeisomeri, Stillingsisomeri
Substitutionsreaktioner, Forbrændingsreaktioner, Additionsreaktioner, Eliminationsreaktioner.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Funktionalitet og farve

Efter dette forløb forventes eleven at kunne:

Forklare hvad der generelt forstås ved karakteristiske og funktionelle grupper.
Vise kendskab til hydroxy-, oxo-, amin- og syregrupper
Navngive molekyler med funktionelle grupper korrekt.
Vurdere om et organisk molekyle har farve
Ud fra spektrum at kunne gennemskue et molekyles farve.
Anvende Lambert-Beers lov
Vise kendskab til chromoforegrupper
Bestemme antallet af konjugerede dobbelt bindinger

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Isomeri

Efter dette forløb forventes det at eleven har kendskab til:

Funktionsisomeri
Stereoisomeri
Geometrisk isomeri
Spejlbilledeisomeri

Eleven forventes desuden at kunne bestemme om en forbindelse er:
Cis/Trans
R/S

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Kostens kemi

Eleven forventes efter dette forløb at kunne:

Forstå og analysere energifordelingen i en fødevare
Forklare makromolekylers overordnede energiindhold
Forklare opbygningen af kulhydrater
Forklare opbygningen af fedt
Forklare opbygningen af proteiner
Definere iod- og forsæbningstal for et fedtstof

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer