Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
X - Roskilde Katedralskole
|
Fag og niveau
|
Biologi B
|
Lærer(e)
|
Jørgen Schmidt
|
Hold
|
2024 BI_B1 (3g Bi B1)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Kost og sundhed
Forløbet er underdelt i to halvdele. Første halvdel er fokus på åndedrætssystem og blodkredsløb, mens anden halvdel er fokus på makromolekyler, fordøjelse og enzymer.
Åndedræt og blodkredsløb
- Lunge opbygning, gasudveksling og astma
- Lungefunktion og rygning
- Ventilation, regulering af ventilation
- Opbygning af hjerte og kredsløb
- Blodtryk, minutvolumen og blodgennemstrømning i hvile og ved arbejde
- Regulering af blodtryk og kredsløb
- Blodets bestanddele, hæmatokritværdi og træningsadaptationer for hjerte og kredsløb
- Aerob og anaerob energiproduktion
Forsøg
- Test af lungefunktion (lommespirometer og peak flow)
- Blodtrykmålinger ved hvile og efter arbejde (journaløvelse)
- Måling af hæmatokritværdi (rapport)
Makromolekyler, fordøjelse og enzymer
- Opbygning og funktion af makromolekyler
- Regulering af blodsukker og GI
- Diabetes og hjerte-kar-sygdomme og betydning af fysisk aktivitet
- Fordøjelse og optagelse
- Enzymer under fordøjelse
- Enzymers opbygning, funktion og faktorer, der påvirker aktiviteten
Forsøg:
- Blodsukker
- Katalaseaktivitet
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
19,00 moduler
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Din påvirkede hjerne
- Opbygning af nervesystem og nerveceller
- Aktionspotentialer og myelinsering
- Synapsen og neurotransmitterstoffer
- Koffein og nikotins virkning på synapsen
- Hukommelse, herunder betydning af fysisk aktivitet og søvn for konsolidering
- Individuelt eller parvis arbejde med selvvalgt rusmiddel og tilhørende mundtligt produkt
Forsøg og afleveringer:
- Småforsøg (Følesans, nerveledningshastighed)
- Test af indlæring og hukommelse (RAVLT) - rapport
- Mundtlig aflevering om selvvalgt rusmiddel
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Det kribler og krabler
NB! Barselsvikar overtog efter jul og hverken forsøg om vækst og antibiotika eller kernestof tilknyttet bakterievækst, antibiotika eller resistens er behandlet i undervisningen. Dette er gjort senere på året i stedet.
- Beskrive kendetegn ved forskellige celletyper herunder prokaryote (bakterier) og eukaryote (dyre-, plante- og svampeceller)
- Forklare membranprocesser ved transport af molekyler over cellemembranen
- Opbygning af immunsystemet (ydre, uspecifikt og specifikt)
- Celler i immunsystemet
- Forklare respons af specifikt forsvar herunder MHC-komplekser
- Opbygning og livscyklus for virus
- Antistoffer og vaccination
- Mikrobiel vækst og vækstfaktorer
- Antibiotika og resistens
- Multiresistente bakterier og problematikker forbundet hertil
Forsøg og skriftligt arbejde
- Mikroskopering af planteceller
- Journaløvelse med diffusion og cellestørrelse
- ELISA med tilhørende rapport
- Øvelse med vækst og antibiotika
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Mig og mine gener
NB! Barselsvikar har hverken udført forsøg eller undervist i nedenstående kernestof og lektierne er ofte skrevet på undervejs i modulerne. Forløbet har været præget af aflyste moduler og selvstudie. Se derfor bort for nedenstående forslag til studieplan - vi har forsøgt at indhente "hullerne" senere på året.
Til underviser: Forløbet skal gerne dække:
Opbygning og funktion af nucleinsyrer, nedarvningsprincipper, replikation, proteinsyntese, mutation, mitose, meiose og genteknologi, biologisk variation og naturlig selektion
Forslag til fokus:
- Opbygning og funktion af DNA og RNA
- DNA replikation og proteinsyntese
- Mitose og meiose
- Mutationer
- Genetiske grundbegreber herunder Mendels love og nedarvning
- Evolutionsteori (selektion og variation)
- Genteknologi
Forslag til forsøg/skriftligt arbejde
- Oprensning af løg (Øvelse udført på C-niveau)
- Mendels 2. lov i majs (journaløvelse på baggrund af tidligere data)
- Påvisning af seglcelleanæmi (gelelektroferese) (udføres april 2025)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
DNA og økologi
NB! Første halvdel af undervisningen har været varetaget af anden underviser internt på skolen.
DNA:
- DNAs opbygning og funktion
- Gekteknologiske metoder med fokus på gelelektoforese
- Nedarvning og Mendels 1. og 2. lov
Økologi:
- Økosystemer
- Energistrømme
- Stofkredsløb (N, P, og C-kredsløbet)
- Fotosyntese og respiration
Forsøg:
- Seglcelleanæmi (Rapport)
- Fotosyntese og respiration (Rapport)
- Oprensning af løg (Øvelse udført på C-niveau)
- Mendels 2. lov i majs (journaløvelse på baggrund af tidligere data)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Dækning af "huller"
Forløbet har dækket opsamling indenfor bakterievækst og DNA samt proteiner
Bakterier
- Mikrobiel vækst og vækstfaktorer
- Antibiotika og resistens
- Multiresistente bakterier og problematikker forbundet hertil
DNA og proteiner
- DNA replikation og PCR
- Proteinsyntese herunder transskription og translation
Forsøg:
- Øvelse med vækst og antibiotika
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1076/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73413955485",
"T": "/lectio/1076/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73413955485",
"H": "/lectio/1076/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73413955485"
}