Holdet 2024 BI_B1 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution X - Roskilde Katedralskole
Fag og niveau Biologi B
Lærer(e) Jørgen Schmidt
Hold 2024 BI_B1 (3g Bi B1)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Kost og sundhed
Titel 2 Din påvirkede hjerne
Titel 3 Det kribler og krabler
Titel 4 Mig og mine gener
Titel 5 DNA og økologi
Titel 6 Dækning af "huller"

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Kost og sundhed

Forløbet er underdelt i to halvdele. Første halvdel er fokus på åndedrætssystem og blodkredsløb, mens anden halvdel er fokus på makromolekyler, fordøjelse og enzymer.

Åndedræt og blodkredsløb
- Lunge opbygning, gasudveksling og astma
- Lungefunktion og rygning
- Ventilation, regulering af ventilation
- Opbygning af hjerte og kredsløb
- Blodtryk, minutvolumen og blodgennemstrømning i hvile og ved arbejde
- Regulering af blodtryk og kredsløb
- Blodets bestanddele, hæmatokritværdi og træningsadaptationer for hjerte og kredsløb
- Aerob og anaerob energiproduktion

Forsøg
- Test af lungefunktion (lommespirometer og peak flow)
- Blodtrykmålinger ved hvile og efter arbejde (journaløvelse)
- Måling af hæmatokritværdi (rapport)

Makromolekyler, fordøjelse og enzymer
- Opbygning og funktion af makromolekyler
- Regulering af blodsukker og GI
- Diabetes og hjerte-kar-sygdomme og betydning af fysisk aktivitet
- Fordøjelse og optagelse
- Enzymer under fordøjelse
- Enzymers opbygning, funktion og faktorer, der påvirker aktiviteten

Forsøg:
- Blodsukker
- Katalaseaktivitet
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 19,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Din påvirkede hjerne

- Opbygning af nervesystem og nerveceller
- Aktionspotentialer og myelinsering
- Synapsen og neurotransmitterstoffer
- Koffein og nikotins virkning på synapsen
- Hukommelse, herunder betydning af fysisk aktivitet og søvn for konsolidering
- Individuelt eller parvis arbejde med selvvalgt rusmiddel og tilhørende mundtligt produkt

Forsøg og afleveringer:
- Småforsøg (Følesans, nerveledningshastighed)
- Test af indlæring og hukommelse (RAVLT) - rapport
- Mundtlig aflevering om selvvalgt rusmiddel
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Det kribler og krabler

NB! Barselsvikar overtog efter jul og hverken forsøg om vækst og antibiotika eller kernestof tilknyttet bakterievækst, antibiotika eller resistens er behandlet i undervisningen. Dette er gjort senere på året i stedet.

- Beskrive kendetegn ved forskellige celletyper herunder prokaryote (bakterier) og eukaryote (dyre-, plante- og svampeceller)
- Forklare membranprocesser ved transport af molekyler over cellemembranen
- Opbygning af immunsystemet (ydre, uspecifikt og specifikt)
- Celler i immunsystemet
- Forklare respons af specifikt forsvar herunder MHC-komplekser
- Opbygning og livscyklus for virus
- Antistoffer og vaccination
- Mikrobiel vækst og vækstfaktorer
- Antibiotika og resistens
- Multiresistente bakterier og problematikker forbundet hertil

Forsøg og skriftligt arbejde
- Mikroskopering af planteceller
- Journaløvelse med diffusion og cellestørrelse
- ELISA med tilhørende rapport
- Øvelse med vækst og antibiotika
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Mig og mine gener

NB! Barselsvikar har hverken udført forsøg eller undervist i nedenstående kernestof og lektierne er ofte skrevet på undervejs i modulerne. Forløbet har været præget af aflyste moduler og selvstudie. Se derfor bort for nedenstående forslag til studieplan - vi har forsøgt at indhente "hullerne" senere på året.

Til underviser: Forløbet skal gerne dække:
Opbygning og funktion af nucleinsyrer, nedarvningsprincipper, replikation, proteinsyntese, mutation, mitose, meiose og genteknologi, biologisk variation og naturlig selektion

Forslag til fokus:
- Opbygning og funktion af DNA og RNA
- DNA replikation og proteinsyntese
- Mitose og meiose
- Mutationer
- Genetiske grundbegreber herunder Mendels love og nedarvning
- Evolutionsteori (selektion og variation)
- Genteknologi

Forslag til forsøg/skriftligt arbejde
- Oprensning af løg (Øvelse udført på C-niveau)
- Mendels 2. lov i majs (journaløvelse på baggrund af tidligere data)
- Påvisning af seglcelleanæmi (gelelektroferese) (udføres april 2025)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 DNA og økologi

NB! Første halvdel af undervisningen har været varetaget af anden underviser internt på skolen.
DNA:
- DNAs opbygning og funktion
- Gekteknologiske metoder med fokus på gelelektoforese
- Nedarvning og Mendels 1. og 2. lov

Økologi:
- Økosystemer
- Energistrømme
- Stofkredsløb (N, P, og C-kredsløbet)
- Fotosyntese og respiration

Forsøg:
- Seglcelleanæmi (Rapport)
- Fotosyntese og respiration (Rapport)
- Oprensning af løg (Øvelse udført på C-niveau)
- Mendels 2. lov i majs (journaløvelse på baggrund af tidligere data)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Dækning af "huller"

Forløbet har dækket opsamling indenfor bakterievækst og DNA samt proteiner

Bakterier
- Mikrobiel vækst og vækstfaktorer
- Antibiotika og resistens
- Multiresistente bakterier og problematikker forbundet hertil

DNA og proteiner
- DNA replikation og PCR
- Proteinsyntese herunder transskription og translation

Forsøg:
- Øvelse med vækst og antibiotika
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer