Holdet 2024 AF_B - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution X - Roskilde Katedralskole
Fag og niveau Afsætning B
Lærer(e) Rikke Lund Skov
Hold 2024 AF_B (3ap Af B)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Samfundsvidenskabelig metode
Titel 2 Den interne situation
Titel 3 Eksamensforløb
Titel 4 Den eksterne situation
Titel 5 Strategi
Titel 6 Segmentering, målgruppevalg og positionering
Titel 7 Marketing-mix
Titel 8 Repetition og eksamen

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Samfundsvidenskabelig metode

Faglige mål:
- indsamle, bearbejde og præsentere informationer om en virksomheds nationale markedsforhold samt vurdere informationernes troværdighed
- fortolke og formidle informationer om afsætning

Følgende emner er gennemgået:
- Kvalitative og kvantitative metoder
- Komparative metoder
- Respondenter og respondentudvælgelse
- Fagets modeller og arbejdsmetoder
- Casemetoden
- De 7 afsætningsfaglige kompetencer
- Markedsanalyse og Markedsanalyseprocessen
- Databaser
- Søgestrategier
- Big Data
- Kildekritik, validitet, reliabilitet og repræsentativitet, kildelister
- Datakilder: Primære og sekundære


Kernestof:
- Lene Jenrich, Lise Aarosin og Helle Villum Christensen: Afsætning B 4. udgave: 59-70, 82-88, 90-100, 105-118

Case:
- Ikke alle er fornuftige nok til en Opel
- KFC
- Acne Studios
- A. Vogel
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Den interne situation

Faglige mål:
- afgøre, hvilke forhold der har betydning for en virksomheds afsætning nationalt, og derigennem demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
- anvende afsætningsøkonomiske modeller og forklare modellernes forudsætninger
- udarbejde et afsætningsøkonomisk ræsonnement herunder at kunne forklare sammenhængen mellem en række relevante afsætningsmæssige forhold i en given afgrænset kontekst

Emner der er gennemgået:
- Virksomhedsforståelse
- Mission, idé og Vision
- Værdikæder (den forenklede og Porters oprindelige værdikæde)
- Kernekompetencer
- Konkurrencemæssige fordele
- Forretningsmodeller (Business Model Canvas)
- SWOT (med særlig fokus på SW-delen)
- Trussel & mulighedsmatrix
- TOWS

Kernestof:
Lene Jenrich, Lise Aarosin og Helle Villum Christensen: Afsætning B, 4. udgave: 128-146 + 151-163

Case:
- ROCKWOOL
- KiMs
- Miinto.dk
- Business model canvas: Fokus på traditionel hotel ift AirBnb)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Eksamensforløb

Eleverne arbejder her med JYSK.

Det er et forløb de arbejder med løbende igennem året. Hvert kernestofområde bliver afrundet med JYSK.

Forløbsmaterialet dækker således afsætningsfaget bredt, hvorfor eleverne arbejder med JYSK ud fra alle områder i kernestoffet.
Vi har samlet op i plenum og via elevfremlæggelser løbende.

Læringsmål:
- afgøre, hvilke forhold der har betydning for en virksomheds afsætning nationalt, og derigennem demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
- identificere, formulere og løse afgrænsede udfordringer vedrørende afsætning, der knytter
sig til en virksomheds fortsatte vækst
- anvende afsætningsøkonomiske modeller og forklare modellernes forudsætninger
- udarbejde et afsætningsøkonomisk ræsonnement herunder at kunne forklare sammenhængen
mellem en række relevante afsætningsmæssige forhold i en given afgrænset kontekst
- indsamle, bearbejde og præsentere informationer om en virksomheds nationale markedsforhold samt vurdere informationernes troværdighed
- fortolke og formidle informationer om afsætning

Eleverne træner følgende økonomiske kompetencer:
- tankegangskompetencen
- Modelleringskompetencen
- Problembehandlingskompetencen
- ræsonnementskompetencen
- Databehandlingskompetencen
- kommunikationskompetencen
- Redskabskompetencen
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Den eksterne situation

I dette forløb skal eleverne kunne anvende viden om virksomhedens omverden i forhold til at kunne analysere og diskutere virksomhedens situation og fremtidige måde at handle på.

Faglige mål:
- Afgøre, hvilke forhold der har betydning for en virksomheds afsætning nationalt, og derigennem demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder.
- Indsamle, bearbejde og præsentere informationer om en virksomheds nationale markedsforhold samt vurdere informationernes troværdighed
- Identificere, formulere og løse afgrænsede udfordringer vedrørende afsætning, der knytter sig til en virksomheds fortsatte vækst
- Anvende afsætningsøkonomiske modeller og forklare modellernes forudsætninger

Emner, der er gennemgået:
- Omverdensforhold nationalt og globalt
- Branche- og konkurrenceforhold
- Købsadfærd på business-to-business, business-to-consumer
- Markedsforståelse
- Omverdensmodel
- PESTEL
- Konkurrencemæssige positioner
- Konkurrencedygtighed
- OT-analyse
- Branche- og konkurrentanalyse
- Købsadfærdsteorier
- Buy-grid modellen
- SOR-modellen
- Online købsadfærd

Kernestof:
Lene Jenrich, Lise Aarosin og Helle Villum Christensen: Afsætning B, 4. udgave: side 165 - 318

Arbejdsformer:
• Læreroplæg ved tavle
• Gruppearbejde
• Pararbejde
* Elevfremlæggelser
* Informationssøning
* Selvstændighed
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
WISE Home - virtuelt modul 03-10-2024
COCONF 31-10-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Strategi

Dette forløb tager udgangspunkt i virksomhedens strategi, og hvordan man kan arbejde med at gøre sin virksomhed til en vinder.

Vi skal arbejde med, hvordan forskellige markeder fungerer. Herunder skal vi se på forskellige
konkurrenceforhold, og hvordan virksomheden kan opnå en større markedsandel eller forsvare sin nuværende position.

Læringsmål:
- afgøre, hvilke forhold der har betydning for en virksomheds afsætning nationalt, og derigennem demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
- identificere, formulere og løse afgrænsede udfordringer vedrørende afsætning, der knytter sig til en virksomheds fortsatte vækst
- anvende afsætningsøkonomiske modeller og forklare modellernes forudsætninger
- udarbejde et afsætningsøkonomisk ræsonnement herunder at kunne forklare sammenhængen mellem en række relevante afsætningsmæssige forhold i en given afgrænset kontekst

Emner der er gennemgået:
- Markedskarakteristik
- Konkurrenceformer (9 konkurrenceformer - fokus på homogent og heterogent marked)
- Konkurrencestrategier (bl.a. Porters generiske konkurrencestrategier)
- Vækststrategier (bl.a. Ansoffs vækstmatrice)
- Brancheanalyse (Porters 5 Forces)
- Konkurrencetragtmodellen og skydeskivemodellen
- Konkurrencemæssigepositioner og markedsandele
- Konkurrentanalysen
- PLC-kurven
- Positioneringskortet

Kernestof:
- Lene Jenrich, Lise Aarosin og Helle Villum Christensen: Afsætning B 4. udgave: 320-329, 333-344. 271-294, 303-315, 297-301

Arbejdsformer:
• Læreroplæg ved tavle
• Gruppearbejde
• Pararbejde
* Elevfremlæggelser
* Informationssøning
* Selvstændighed
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Segmentering, målgruppevalg og positionering

I dette forløb skal eleverne kunne adskille og forstå de forskellige mulige segmenteringskriterier på B2C-markedet. Eleverne lærer at tilrettelægge og udføre en segmenteringsproces, herunder beskrive markedet samt vælge relevante segmenteringsvariable og vurdere segmenternes attraktivitet. Desuden skal de kunne udarbejde en personas til at understøtte segmenteringen.

Faglige mål:
- Identificere, formulere og løse afgrænsede udfordringer vedrørende afsætning, der knytter sig til en virksomheds fortsatte vækst
- Udarbejde et afsætningsøkonomisk ræsonnement herunder at kunne forklare sammenhængen mellem en række relevante afsætningsmæssige forhold i en given afgrænset kontekst

Emner, der er gennemgået:
- Segmentering, målgruppevalg og positionering
- Segmenteringsteori (SMP)
- Segmenteringsmodeller
- Målgruppeprofiler og personas
- Kriterier for målgruppevalg
- Positionering

Kernestof:
Lene Jenrich, Lise Aarosin og Helle Villum Christensen: Afsætning B, 4. udgave: side 345 - 384.

Arbejdsformer:
• Læreroplæg ved tavle
• Gruppearbejde
• Pararbejde
* Elevfremlæggelser
* Informationssøning
* Selvstændighed
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Marketing-mix

I dette forløb skal eleverne kunne anvende tidligere gennemgået stof til at komme med kvalificerede forslag til en virksomheds marketingmix. I den forbindelse skal de kunne afgøre de afsætningsmæssige udfordringer, der knytter sig til virksomhedens handlingsparametre.

Faglige mål:
- Afgøre, hvilke forhold der har betydning for en virksomheds afsætning nationalt, og derigennem demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
- identificere, formulere og løse afgrænsede udfordringer vedrørende afsætning, der knytter sig til en virksomheds fortsatte vækst
- anvende afsætningsøkonomiske modeller og forklare modellernes forudsætninger
- udarbejde et afsætningsøkonomisk ræsonnement herunder at kunne forklare sammenhængen mellem en række relevante afsætningsmæssige forhold i en given afgrænset kontekst

Emner, der er gennemgået:
- Produktklassificering
- PLC
- Pris
- Produkt
- Promotion
- Distribution
- De 3 ekstra P'er (serviceydelser)
- Prisfastsættelsesmetoder
- Priselasticitet
- Prisstrategier
- Distributionsstrategier
- Distributionskanaler
- Promotionsformer og -strategier
- Pull og push-strategier
- Branding
- Offline medier
- Online medier
- SEO
- Kommunikationsmodeller
- VKI-modellen
- AIDAE
- Parameteranvendelse på digitale medier.

Kernestof:
Lene Jenrich, Lise Aarosin og Helle Villum Christensen: Afsætning B, 4. udgave:

s. 386-398
s. 401-416
s. 419 - 450
s. 453 - 470
s. 472 - 482
s. 493 - 495
s. 501 - 521
s. 524 - 550

Case:
- Danske Bank
- LEGO
- Salling Group
- Lirum Larum Leg
- SAS
- Ryan Air
-Hästens

Arbejdsformer:
• Læreroplæg ved tavle
• Gruppearbejde
• Pararbejde
* Elevfremlæggelser
* Informationssøning
* Selvstændighed
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Repetition og eksamen

I dette forløb repeterer vi og træner eksamen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer