Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
X - Roskilde Katedralskole
|
Fag og niveau
|
Afsætning B
|
Lærer(e)
|
Rikke Lund Skov
|
Hold
|
2024 AF_B (3ap Af B)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Samfundsvidenskabelig metode
Faglige mål:
- indsamle, bearbejde og præsentere informationer om en virksomheds nationale markedsforhold samt vurdere informationernes troværdighed
- fortolke og formidle informationer om afsætning
Følgende emner er gennemgået:
- Kvalitative og kvantitative metoder
- Komparative metoder
- Respondenter og respondentudvælgelse
- Fagets modeller og arbejdsmetoder
- Casemetoden
- De 7 afsætningsfaglige kompetencer
- Markedsanalyse og Markedsanalyseprocessen
- Databaser
- Søgestrategier
- Big Data
- Kildekritik, validitet, reliabilitet og repræsentativitet, kildelister
- Datakilder: Primære og sekundære
Kernestof:
- Lene Jenrich, Lise Aarosin og Helle Villum Christensen: Afsætning B 4. udgave: 59-70, 82-88, 90-100, 105-118
Case:
- Ikke alle er fornuftige nok til en Opel
- KFC
- Acne Studios
- A. Vogel
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Den interne situation
Faglige mål:
- afgøre, hvilke forhold der har betydning for en virksomheds afsætning nationalt, og derigennem demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
- anvende afsætningsøkonomiske modeller og forklare modellernes forudsætninger
- udarbejde et afsætningsøkonomisk ræsonnement herunder at kunne forklare sammenhængen mellem en række relevante afsætningsmæssige forhold i en given afgrænset kontekst
Emner der er gennemgået:
- Virksomhedsforståelse
- Mission, idé og Vision
- Værdikæder (den forenklede og Porters oprindelige værdikæde)
- Kernekompetencer
- Konkurrencemæssige fordele
- Forretningsmodeller (Business Model Canvas)
- SWOT (med særlig fokus på SW-delen)
- Trussel & mulighedsmatrix
- TOWS
Kernestof:
Lene Jenrich, Lise Aarosin og Helle Villum Christensen: Afsætning B, 4. udgave: 128-146 + 151-163
Case:
- ROCKWOOL
- KiMs
- Miinto.dk
- Business model canvas: Fokus på traditionel hotel ift AirBnb)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Eksamensforløb
Eleverne arbejder her med JYSK.
Det er et forløb de arbejder med løbende igennem året. Hvert kernestofområde bliver afrundet med JYSK.
Forløbsmaterialet dækker således afsætningsfaget bredt, hvorfor eleverne arbejder med JYSK ud fra alle områder i kernestoffet.
Vi har samlet op i plenum og via elevfremlæggelser løbende.
Læringsmål:
- afgøre, hvilke forhold der har betydning for en virksomheds afsætning nationalt, og derigennem demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
- identificere, formulere og løse afgrænsede udfordringer vedrørende afsætning, der knytter
sig til en virksomheds fortsatte vækst
- anvende afsætningsøkonomiske modeller og forklare modellernes forudsætninger
- udarbejde et afsætningsøkonomisk ræsonnement herunder at kunne forklare sammenhængen
mellem en række relevante afsætningsmæssige forhold i en given afgrænset kontekst
- indsamle, bearbejde og præsentere informationer om en virksomheds nationale markedsforhold samt vurdere informationernes troværdighed
- fortolke og formidle informationer om afsætning
Eleverne træner følgende økonomiske kompetencer:
- tankegangskompetencen
- Modelleringskompetencen
- Problembehandlingskompetencen
- ræsonnementskompetencen
- Databehandlingskompetencen
- kommunikationskompetencen
- Redskabskompetencen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Den eksterne situation
I dette forløb skal eleverne kunne anvende viden om virksomhedens omverden i forhold til at kunne analysere og diskutere virksomhedens situation og fremtidige måde at handle på.
Faglige mål:
- Afgøre, hvilke forhold der har betydning for en virksomheds afsætning nationalt, og derigennem demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder.
- Indsamle, bearbejde og præsentere informationer om en virksomheds nationale markedsforhold samt vurdere informationernes troværdighed
- Identificere, formulere og løse afgrænsede udfordringer vedrørende afsætning, der knytter sig til en virksomheds fortsatte vækst
- Anvende afsætningsøkonomiske modeller og forklare modellernes forudsætninger
Emner, der er gennemgået:
- Omverdensforhold nationalt og globalt
- Branche- og konkurrenceforhold
- Købsadfærd på business-to-business, business-to-consumer
- Markedsforståelse
- Omverdensmodel
- PESTEL
- Konkurrencemæssige positioner
- Konkurrencedygtighed
- OT-analyse
- Branche- og konkurrentanalyse
- Købsadfærdsteorier
- Buy-grid modellen
- SOR-modellen
- Online købsadfærd
Kernestof:
Lene Jenrich, Lise Aarosin og Helle Villum Christensen: Afsætning B, 4. udgave: side 165 - 318
Arbejdsformer:
• Læreroplæg ved tavle
• Gruppearbejde
• Pararbejde
* Elevfremlæggelser
* Informationssøning
* Selvstændighed
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Kære alle
-
Lene Jenrich, Lise Aarosin, Helle Villum Christensen: Afsætning, Trojka; sider: 160-161, 166-186, 190-206, 208-212, 217-238, 260-268, 274-294, 297-300
-
Mofibo.docx
-
Børnetøj.docx
-
Se besked på Lectio :-)
-
Markedet for feriehusudlejning.docx
-
Se under opgaver :-)
-
En lille opgave:
-
Fastfood.docx
-
•Der er ofte stor forskel på priserne på ens produkter i et supermarked (fx Føtex eller SuperBrugsen) og i discountbutikker (fx Netto eller Coop 365). At kunder vil betale en højere pris på et produkt, som kan købes billigere et andet sted, er udtryk
-
1.Diskuter hvilket behov, som ovenstående køb dækker. 2.Diskuter hvilket købemotiv som ligger bag køb
-
Case:
-
Links:
-
Bryllupsfesten.docx
-
Køb af Robotter:
-
Case Hilti.docx
-
Ingen lektier :-)
-
Butikskæden Normal.docx
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
WISE Home - virtuelt modul
|
03-10-2024
|
COCONF
|
31-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
28 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Strategi
Dette forløb tager udgangspunkt i virksomhedens strategi, og hvordan man kan arbejde med at gøre sin virksomhed til en vinder.
Vi skal arbejde med, hvordan forskellige markeder fungerer. Herunder skal vi se på forskellige
konkurrenceforhold, og hvordan virksomheden kan opnå en større markedsandel eller forsvare sin nuværende position.
Læringsmål:
- afgøre, hvilke forhold der har betydning for en virksomheds afsætning nationalt, og derigennem demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
- identificere, formulere og løse afgrænsede udfordringer vedrørende afsætning, der knytter sig til en virksomheds fortsatte vækst
- anvende afsætningsøkonomiske modeller og forklare modellernes forudsætninger
- udarbejde et afsætningsøkonomisk ræsonnement herunder at kunne forklare sammenhængen mellem en række relevante afsætningsmæssige forhold i en given afgrænset kontekst
Emner der er gennemgået:
- Markedskarakteristik
- Konkurrenceformer (9 konkurrenceformer - fokus på homogent og heterogent marked)
- Konkurrencestrategier (bl.a. Porters generiske konkurrencestrategier)
- Vækststrategier (bl.a. Ansoffs vækstmatrice)
- Brancheanalyse (Porters 5 Forces)
- Konkurrencetragtmodellen og skydeskivemodellen
- Konkurrencemæssigepositioner og markedsandele
- Konkurrentanalysen
- PLC-kurven
- Positioneringskortet
Kernestof:
- Lene Jenrich, Lise Aarosin og Helle Villum Christensen: Afsætning B 4. udgave: 320-329, 333-344. 271-294, 303-315, 297-301
Arbejdsformer:
• Læreroplæg ved tavle
• Gruppearbejde
• Pararbejde
* Elevfremlæggelser
* Informationssøning
* Selvstændighed
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Segmentering, målgruppevalg og positionering
I dette forløb skal eleverne kunne adskille og forstå de forskellige mulige segmenteringskriterier på B2C-markedet. Eleverne lærer at tilrettelægge og udføre en segmenteringsproces, herunder beskrive markedet samt vælge relevante segmenteringsvariable og vurdere segmenternes attraktivitet. Desuden skal de kunne udarbejde en personas til at understøtte segmenteringen.
Faglige mål:
- Identificere, formulere og løse afgrænsede udfordringer vedrørende afsætning, der knytter sig til en virksomheds fortsatte vækst
- Udarbejde et afsætningsøkonomisk ræsonnement herunder at kunne forklare sammenhængen mellem en række relevante afsætningsmæssige forhold i en given afgrænset kontekst
Emner, der er gennemgået:
- Segmentering, målgruppevalg og positionering
- Segmenteringsteori (SMP)
- Segmenteringsmodeller
- Målgruppeprofiler og personas
- Kriterier for målgruppevalg
- Positionering
Kernestof:
Lene Jenrich, Lise Aarosin og Helle Villum Christensen: Afsætning B, 4. udgave: side 345 - 384.
Arbejdsformer:
• Læreroplæg ved tavle
• Gruppearbejde
• Pararbejde
* Elevfremlæggelser
* Informationssøning
* Selvstændighed
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Marketing-mix
I dette forløb skal eleverne kunne anvende tidligere gennemgået stof til at komme med kvalificerede forslag til en virksomheds marketingmix. I den forbindelse skal de kunne afgøre de afsætningsmæssige udfordringer, der knytter sig til virksomhedens handlingsparametre.
Faglige mål:
- Afgøre, hvilke forhold der har betydning for en virksomheds afsætning nationalt, og derigennem demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
- identificere, formulere og løse afgrænsede udfordringer vedrørende afsætning, der knytter sig til en virksomheds fortsatte vækst
- anvende afsætningsøkonomiske modeller og forklare modellernes forudsætninger
- udarbejde et afsætningsøkonomisk ræsonnement herunder at kunne forklare sammenhængen mellem en række relevante afsætningsmæssige forhold i en given afgrænset kontekst
Emner, der er gennemgået:
- Produktklassificering
- PLC
- Pris
- Produkt
- Promotion
- Distribution
- De 3 ekstra P'er (serviceydelser)
- Prisfastsættelsesmetoder
- Priselasticitet
- Prisstrategier
- Distributionsstrategier
- Distributionskanaler
- Promotionsformer og -strategier
- Pull og push-strategier
- Branding
- Offline medier
- Online medier
- SEO
- Kommunikationsmodeller
- VKI-modellen
- AIDAE
- Parameteranvendelse på digitale medier.
Kernestof:
Lene Jenrich, Lise Aarosin og Helle Villum Christensen: Afsætning B, 4. udgave:
s. 386-398
s. 401-416
s. 419 - 450
s. 453 - 470
s. 472 - 482
s. 493 - 495
s. 501 - 521
s. 524 - 550
Case:
- Danske Bank
- LEGO
- Salling Group
- Lirum Larum Leg
- SAS
- Ryan Air
-Hästens
Arbejdsformer:
• Læreroplæg ved tavle
• Gruppearbejde
• Pararbejde
* Elevfremlæggelser
* Informationssøning
* Selvstændighed
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Kære alle
-
Lene Jenrich, Lise Aarosin, Helle Villum Christensen: Afsætning, Trojka; sider: 386-398, 401-416, 431-450, 453-470, 472-482, 493-495, 501-521, 524-527, 532-536, 545-546
-
Lirum Larum Leg.docx
-
Den danske finanssektor.docx
-
Spørgsmål:
-
Hästens.docx
-
Distribution part 1 - elev.pptx
-
Skagen food.docx
-
Resumé.docx
-
JYSK - produkter og distribution.docx
-
JYSK - Promotion & Online promotion.docx
-
Eksamensguide og Metode - Afsætning.pdf
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Repetition og eksamen
I dette forløb repeterer vi og træner eksamen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1076/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73413955489",
"T": "/lectio/1076/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73413955489",
"H": "/lectio/1076/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73413955489"
}