Holdet 2024 IF_B2 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution X - Roskilde Katedralskole
Fag og niveau Informatik B
Lærer(e) Michala Dahl Mensing
Hold 2024 IF_B2 (3g If B2)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 1. Websider for begyndere
Titel 2 2. Så skal der hackes!
Titel 3 3. Klik-kunstnere
Titel 4 4. Query Quest
Titel 5 5. Like-logik og AI
Titel 6 6. Eksamensprojekt
Titel 7 7. Repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 1. Websider for begyndere

Forløbsbeskrivelse 1. forløb – Websider for begyndere – Informatik B:


Beskrivelse:
I dette forløb vi gennemgået:
- Introduceret faget, de faglige mål og fagets metoder
- oprettet og påbegyndt en logbog.
- den iterative arbejdsmetode
- HTML og CSS
- teknologi- og internethistorie
- brugertest
- trelagsarkitekturen
- client-server arkitekturen
- det dybe og det mørke net
- strukturdiagram
- sitemap
- prototyper

Praktisk opgave:
Eleverne skulle udarbejde en hjemmeside ved hjælp af HTML og CSS. Projektet skulle afsluttes med en vejledning eller tutorial, enten som en skærmoptagelse eller et dokument i Word, hvor de grundigt forklarede udvalgte dele af deres hjemmeside. Derefter byttede eleverne deres vejledninger med hinanden og forsøgte at genskabe hinandens hjemmesideelementer ud fra instruktionerne.

Faglige mål:
- Konstruktion af et it-system som løsning til en problemstilling
- It-systemers og menneskelig aktivitets gensidige påvirkning
- It-sikkerhed, netværk og arkitektur

Kernestof:
It-systemers og menneskelig aktivitets gensidige påvirkning:
- arbejdsformer i udviklingsarbejdet
- brugertest til kvalitetssikring af et it-system i forhold til brugertypers krav

It-sikkerhed, netværk og arkitektur:
- Internettets teknologi og sikre kommunikationsformer
- client-server arkitektur
- trelagsarkitektur


Arbejdsformer:
- Læreroplæg
- Gruppearbejde
- Individuelt projektarbejde

Af de fagdidaktiske principper der har været i brug, har jeg været omkring:
- Faided guidance
- Worked Examples
- Use-Modify-Create


Materiale:

Hjemmesider:
- https://whatismyipaddress.com/
- https://www.dr.dk/nyheder/kultur/historie/video-world-wide-web-fylder-25-her-er-90ernes-startguide-til-internettet#!/
- https://mdmensing.dk/itk/html/htmlOv.html
- https://mdmensing.dk/itk/html/html.html
- https://www.w3schools.com/html/html_intro.asp
- https://www.w3schools.com/css/default.asp
- https://web.archive.org/
-

Programmer:
- https://brackets.io/
- https://code.visualstudio.com/
- https://code.org/educate/weblab
- https://app.diagrams.net/



Videoer:
- DRTV: Dokumentar. På skuldrene af Niels Bohr. Sæson 1, episode 4.
- Code.org: The Internet: Wires, Cables & Wifi
Khan Academy: IP addresses and DNS
- Khan Academy: Packets, routers, and reliability

- dr.dk: VIDEO World Wide Web fylder 25: Her er 90'ernes startguide til Internettet
- Code.org: Web Development: Intro to HTML
- Rino de Boer: Introducing Figma: A Beginners Tutorial (2023 UI UX Design)
- Mashable: What is Tor and Should You Use It? | Mashable Explains
- IBM Research: Unveiling IBM Quantum System Two


Grundbøger:
- Buch et al. (2023). Informatik. Systime
- Ljungqvist, L. (2024). Informatik B. Praxis
- Mathiasen, K. (2021). Informatik C. Praxis
- Witfelt, C. (2023). Informatik for alle. Columbus
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 2. Så skal der hackes!

Forløbsbeskrivelse 2. forløb – Så skal der hackes! – Informatik B:


Beskrivelse:
I dette forløb vi gennemgået:
- CIA-modellen
- Grundlæggende hacking-teknikker og typer af angreb
- eksempler på hackerangreb
- fokus på phishing og Phishingquiz fra Google
- netværkssikkerhed, firewall og VPN
- fokus på elevernes egen it-sikkerhed og databeskyttelse
- sikkerhedsbrud
- kryptering


Faglige mål:
- It-sikkerhed, netværk og arkitektur

Kernestof:
It-sikkerhed, netværk og arkitektur:
- Internettets teknologi og sikre kommunikationsformer


Arbejdsformer:
- Læreroplæg
- Gruppearbejde
- Øvelser i undervisningen

Af de fagdidaktiske principper der har været i brug, har jeg været omkring:
- Faided guidance
- Worked Examples
- Use-Modify-Create


Materiale:

Hjemmesider:
- https://taenk.dk/forbrugerliv/elektronik-og-digitale-tjenester/password-saadan-laver-du-et-sikkert-kodeord
- https://phishingquiz.withgoogle.com/
- https://www.kaspersky.com/resource-center/definitions/what-is-a-vpn
- https://www.berlingske.dk/samfund/din-telefon-kan-blive-aflyttet
- https://password.kaspersky.com/
- https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_the_most_common_passwords
- https://lists.nextmark.com/
- https://www.bbc.com/news/technology-39901382

Programmer:
- https://brackets.io/
- https://code.visualstudio.com/
- https://code.org/educate/weblab
- https://app.diagrams.net/



Videoer:
- DR1 Dokumentaren: Privatliv til salg. 2015
- TV2 dokumentar: Hackerne angriber os. 2018
- Khan Academy: Kryptering og offentlige nøgler
- CBS Mornings: How a top Anonymous hacker became an FBI informant
- TheWhyFiles: Solving Cicada 3301: Decoding the Internet's Greatest Mystery
- oracle mind: This is how hackers hack you using simple social engineering
- TEDx Talks: Cybersecurity in the age of AI | Adi Irani | TEDxDESC Youth
- CBS News: Inside the SolarWinds cyberattack
- CBS New York: UK Health System Hacked
BBC News: Cyber Attack: Ransomware causing chaos globally - BBC News


Grundbøger:
- Buch et al. (2023). Informatik. Systime
- Ljungqvist, L. (2024). Informatik B. Praxis
- Witfelt, C. (2023). Informatik for alle. Columbus
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 3. Klik-kunstnere

Forløbsbeskrivelse 3. forløb – Klik-kunstnere – Informatik B:


Beskrivelse:
I dette forløb vi gennemgået:
- definition af interaktionsdesign
- Lasswells kommunikationsmodel
- AIDA-modellen
- First Things First
- KISS (Keep It Simple Stupid)
- Gestaltlovene
- Normans seks designprincipper
- typografi
- billedstil og -beskæring
- farver
- Dark Patterns
- JavaScript

Faglige mål:
- Interaktionsdesign
- Programmering

Kernestof:
Programmering:
- funktioner
- variable, sekvenser, løkker og forgreninger
- tekstbaseret programmering

Interaktionsdesign:
- design af en brugergrænseflade og den tilhørende interaktion
- prototyper til i samarbejde med brugerne at udvikle it-systemets interaktionsdesign
- principper for interaktionsdesign
- modellering af interaktion mellem it-systemet og omgivelserne  


Arbejdsformer:
- Læreroplæg
- projektarbejde, individuelt
- Øvelser i undervisningen

Af de fagdidaktiske principper der har været i brug, har jeg været omkring:
- Faided guidance
- Worked Examples
- Use-Modify-Create


Materiale:

Hjemmesider:
https://www.deceptive.design/

Programmer:
- https://brackets.io/
- https://code.visualstudio.com/
- https://code.org/educate/weblab
- https://app.diagrams.net/

Videoer:
Greg Hogg: The History Of Programming Languages in 5 Minutes
Nerdwriter1: How Dark Patterns Trick You Online

Grundbøger:
- Buch et al. (2023). Informatik. Systime
- Ljungqvist, L. (2024). Informatik B. Praxis
- Mathiasen, K. (2021). Informatik C. Praxis
- Witfelt, C. (2023). Informatik for alle. Columbus

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 4. Query Quest

Forløbsbeskrivelse 4. forløb – Query Quest – Informatik B:


Beskrivelse:
I dette forløb vi gennemgået:
- defineret hvad en database er
- relationelle databaser
- beskrevet tabelstrukturen, bl.a. hvad en post er og en primærnøgle er osv.
- datatyper
- modellering
- E/R-diagrammer
- SQL
- Normalisering
- PHP
- Praktisk tekstbaseret programmeringstræning med HTML, CSS, PHP, SQL, evt. JavaScript og på localhostserveren MAMP.
- Den iterative arbejdsmetode (agile) sammenlignet med vandfaldsmodellen
- User Stories
- Kravspecifikation

Praktisk opgave:
Eleverne skulle bygge et valgfrit it-system med en database. It-systemet skulle være en hjemmeside med HTML, CSS, PHP og SQL og i den forbindelse brugte vi MAMP.
Ikke alle elever kunne få MAMP til at virke på deres computer og derfor var dette forløbs opgave en gruppeopgave.


Faglige mål:
- Konstruktion af it-system som løsning til en problemstilling
- It-systemers og menneskelig aktivitets gensidige påvirkning
- Repræsentation og manipulation af data
- Programmering

Kernestof:
It-systemers og menneskelig aktivitets gensidige påvirkning:
- modellering som middel til at forstå et problemområde
- arbejdsformer i udviklingsarbejdet

Repræsentation og manipulation af data:
- abstraktion og strukturering, begrebs- og datamodeller
- data og datatypers repræsentation og manipulation
- E/R-modeller
- relationelle databaser

Programmering:
- funktioner
- variable, sekvenser, løkker og forgreninger
- tekstbaseret programmering


Arbejdsformer:
- Læreroplæg
- projektarbejde i grupper
- Øvelser i undervisningen

Af de fagdidaktiske principper der har været i brug, har jeg været omkring:
- Faided guidance
- Worked Examples
- Use-Modify-Create


Materiale:

Hjemmesider:
https://www.w3schools.com/sql/sql_datatypes.asp

Programmer:
- https://brackets.io/
- https://code.visualstudio.com/
- https://code.org/educate/weblab
- https://app.diagrams.net/
- https://www.mamp.info/en/windows/
- https://www.figma.com/

Videoer:
Khan Academy Computing: Welcome to SQL | Intro to SQL: Querying and managing data | Computer programming | Khan Academy

Grundbøger:
- Buch et al. (2023). Informatik. Systime
- Ljungqvist, L. (2024). Informatik B. Praxis
- Mathiasen, K. (2021). Informatik C. Praxis
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 5. Like-logik og AI

Forløbsbeskrivelse 5. forløb – Like-logik og AI – Informatik B:


Beskrivelse:
I dette forløb vi gennemgået:
- generel introduktion til og definition af AI
- Machine Learning
- neurale netværk
- Large Language Models
- generativ AI generelt
- deep fakes
- Turing-testen
- Prompt engineering
- Sociale medier ift. AI

Praktisk opgave:
Eleverne har trænet prompt engineering.

Faglige mål:
- It-systemers og menneskelig aktivitets gensidige påvirkning

Kernestof:
It-systemers og menneskelig aktivitets gensidige påvirkning:
- it-systemer og brugeres gensidige påvirkning og konsekvens i forhold til etik og adfærd


Arbejdsformer:
- Læreroplæg
- Øvelser i undervisningen

Materiale:

Hjemmesider:
- https://teachablemachine.withgoogle.com/
- https://studio.code.org/s/aiml-2022/lessons/1/levels/1
- https://ig.ft.com/generative-ai/
- https://course.elementsofai.com/da/
- https://chatgpt.com/
- https://gemini.google.com/app?hl=da

Videoer:
- enterlab: Movie - HER, First meet OS1 (Operation System One, OS One, OS1)

- IBM Technology: AI, Machine Learning, Deep Learning and Generative AI Explained
- Microsoft: Seeing AI: Making the visual world more accessible
- DR: Død over deepfake-porno. Afsnit 1.
- Computerphile: DeepSeek is a Game Changer for AI – Computerphile

Lyd:
- DR, Jagten på det evige liv. Superstimuli: Hvordan bryder vi de dårlige madvaner? 21. januar 2025
- DR Prompt. Tech Gangsters Paradise, TikTok vækket fra de døde og Joe and The AI. 23. januar 2025.
- DR Prompt. Kina-chok og Wiki i en MAGA-tid. 30. januar 2025.


Grundbøger:
- Mathiasen, K. (2021). Informatik C. Praxis
- Nygaard, C. (2024). Prompt engineering. Samfundslitteratur
- Carlsen, M.S. (2023). Sociale medier & virkelighedsopfattelse. Praxis
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 6. Eksamensprojekt

Forløbsbeskrivelse 6. forløb – Eksamensprojekt – Informatik B:


Beskrivelse:
I dette forløb vi gennemgået:
- introduktion til og gennemgang af opgaven: eksamensprojektet
- den iterative arbejdsmetode(/agile)
- SCRUM
- Brainstormingteknikker
- Målgruppevalg ud fra Minervamodellen
- User Stories
- Personaer
- Kravspecifikation
- Rutediagram/strukturdiagram/rutediagram
- Low fidelity prototype
- Tænke-højt-test
- Interaktionsdesign
- planlægning af database: datatyper, relationel?, normalisering, E/R-diagram, SQL
- High fidelity prototype-programmering

Praktisk opgave:
Eleverne skulle udvikle et it-system og en rapport (maks. 5 normalsider pr. elev i gruppen), der dokumenterer udviklingsprocessen, herunder valg og anvendelse af en systemudviklingsmodel. Grupperne har udviklet et it-system, hvor følgende krav skulle opfyldes:
- Udvikling af en hjemmeside i HTML og CSS.
- JavaScript skal indgå som en del af hjemmesiden.
- Hvis relevant kan PHP og SQL anvendes som en del af hjemmesiden.
- Udarbejdelse af en database eller en simuleret database med:
         - Tabeller
         - E/R-diagram
         - Relevante SQL-sætninger
- Gennemførelse af en tænke-højt-test.

Følgende teknologier kan anvendes:
- HTML
- CSS
- JavaScript
- SQL
- PHP
- PHPmyadmin-database i Mamp
- Figma
- Marvelapp
- Powerpoint
- Canva
- Draw.io
For at sikre en agil arbejdsproces har eleverne arbejdet i SCRUM og blevet tildelt roller som Product Owner og Scrum Master. Få elever fra holdet B1 har arbejdet individuelt og derfor valgt SCRUM fra, men deres arbejdsproces har mindet om SCUM.


Faglige mål:
- Konstruktion af et it-system som løsning til en problemstilling
- It-systemers og menneskelig aktivitets gensidige påvirkning
- It-sikkerhed, netværk og arkitektur
- Repræsentation og manipulation af data
- Interaktionsdesign
- Programmering
- Innovation



Kernestof:
It-systemers og menneskelig aktivitets gensidige påvirkning:
- it-systemer og brugeres gensidige påvirkning og konsekvens i forhold til etik og adfærd
- modellering som middel til at forstå et problemområde
- brugsmønstre til afdækning af brugertypers krav til et it-system
- arbejdsformer i udviklingsarbejdet
- brugertest til kvalitetssikring af et it-system i forhold til brugertypers krav

It-sikkerhed, netværk og arkitektur:
- trelagsarkitektur

Repræsentation og manipulation af data:
- abstraktion og strukturering, begrebs- og datamodeller
- data og datatypers repræsentation og manipulation
- E/R-modeller
- relationelle databaser

Programmering:
- funktioner
- variable, sekvenser, løkker og forgreninger
- tekstbaseret programmering

Interaktionsdesign:
- design af en brugergrænseflade og den tilhørende interaktion
- prototyper til i samarbejde med brugerne at udvikle it-systemets interaktionsdesign
- principper for interaktionsdesign
- modellering af interaktion mellem it-systemet og omgivelserne

Innovation:
- eksempler på og kategorisering af innovative it-systemer.


Arbejdsformer:
- Læreroplæg
- Projektarbejde

Af de fagdidaktiske principper der har været i brug, har jeg været omkring:
- Faided guidance
- Worked Examples
- Use-Modify-Create


Materiale:

Hjemmesider:
- https://mdmensing.dk/itk/ressourcer.php
- https://mdmensing.dk/itk/html/html.html
- https://www.w3schools.com/html/html_intro.asp
- https://www.w3schools.com/css/default.asp
- https://www.w3schools.com/sql/sql_datatypes.asp

Programmer:
- https://brackets.io/
- https://code.visualstudio.com/
- https://code.org/educate/weblab
- https://app.diagrams.net/
- https://www.mamp.info/en/windows/
- https://www.figma.com/

Video:
Khan Academy Computing: Welcome to SQL | Intro to SQL: Querying and managing data | Computer programming | Khan Academy

Grundbøger:
- Buch et al. (2023). Informatik. Systime
- Ljungqvist, L. (2024). Informatik B. Praxis
- Mathiasen, K. (2021). Informatik C. Praxis
- Witfelt, C. (2023). Informatik for alle. Columbus
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer