Titel
3
|
Vidnepsykologi
Forløbet starter med en kort repetition af kernestoffet fra den kognitive psykologi, herunder de processer der har med perception, hukommelse og tænkning at gøre. Eleverne skal bl.a. beskæftige sig med begreberne assimilation, akkomodation og kognitive skemaer. Herefter skal vi undersøge, hvorvidt vi kan stole på det, vi husker. I denne sammenhæng vil vi bl.a. fokusere på, hvorvidt vi kan stole på børns hukommelse i forbindelse med vidneafhøringer. Vi skal tilmed undersøge, hvad man bør være opmærksom på, når man skal afhøre børn. I denne forbindelse vil vi inddrage viden om tænkningens udvikling, herunder Piagets forskellige faser samt forskellen på læring i forskellige kulturer. Vi skal bl.a. se nærmere på, hvilke faser hos Piaget, man bør være opmærksom på, hvis man bruger børn som vidner. For at hæve forløbet til B-niveau vil vi inddrage en række forskellige undersøgelser, som vi vil tage kritisk stilling til. Vi skal bl.a. se nærmere på undersøgelser om fordomme og vidneudsagn samt konformitetens betydning for vidneudsagn. Desuden skal vi undersøge, hvor nemt det er at plante falske erindringer hos andre. Således vil forløbet inddrage retspsykologi som et af holdets supplerende stofområder, idet vi beskæftiger os med udfordringer i forhold til vidners øjenvidneberetninger og dermed deres udsagns troværdighed i retssager.
Faglige mål:
- demonstrere indgående kendskab til fagets stofområder, primært i forhold til det normalt fungerende menneske
- redegøre for og kritisk forholde sig til psykologisk viden i form af psykologiske teorier, begreber og undersøgelser og kunne forstå dem i en historisk-kulturel kontekst
- formulere konkrete psykologifaglige problemstillinger i aktuelt stof samt udvælge og anvende relevant psykologisk viden fra forskellige kilder, herunder digitale medier, til at undersøge disse problemstillinger og kunne forholde sig kritisk til den anvendte viden på et fagligt grundlag
- inddrage og vurdere forskellige forklaringer på psykologiske problemstillinger
- redegøre for og kritisk forholde sig til fagets forskningsmetoder, herunder kunne diskutere etiske problemstillinger i psykologisk forskning, samt kunne skelne mellem hverdagspsykologi og videnskabelig baseret psykologisk viden
- argumentere fagligt og formidle psykologisk viden skriftligt og mundtligt med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde
Materialer:
- Schultz Larsen, Ole: Psykologiens veje, 3. udgave, Systime; sider 167-172, 176-182, 185-186, 189-199, 205-216
- Magnus Riisager (red.), PsykB. Frydenlund. 2023. Sider 366-388 (disse sider udgør primært det supplerende stof i forløbet)
- Forskningsnyt: Falske Erindringer. 1996, 5 (6)
- Forskningsnyt: Falske erindringer hos børn. Nr. 19. 2004
- Svein Harald Milde: Børn bør græde, når de vidner. 22. juli 2012- Videnskab.dk.
- Dion Sommer m.fl.: Små Vidner. Psykologi Nyt 14, nr. 4, 1997
- Red Barnet: Mod en optimal model for afhøring af børn i sager om seksuelt misbrug. Børnesagens Fællesråd og Børnerådet. 2001. Uddrag
- Osborne og Davies undersøgelse om fordomme og vidneudsagn
- Elisabeth Loftus undersøgelse om platning af falske erindringer. 1990
Links:
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=bfhIuaD183I#! - Kan vi stole på det, vi husker?
https://www.youtube.com/watch?v=Vwigmktix2Y - Manden uden korttidshukommelse
https://www.youtube.com/watch?v=B65EJ6gMmA4 - Vandforsøg og møntforsøg
https://www.youtube.com/watch?v=OinqFgsIbh0&index=3&list=PL2BED4FDBDC0D60FB - Bjergforsøget
ANTAL NORMALSIDER: 70
|