Holdet 2024 IF_C2cd - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution X - Roskilde Katedralskole
Fag og niveau Informatik C
Lærer(e) Michala Dahl Mensing
Hold 2024 IF_C2cd (2cd if, 2cd if (puljetid))

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 1. Programmering - hvad er det?
Titel 2 2. Cookie Monster!
Titel 3 3. UX superdesigner
Titel 4 4. Data i databaser
Titel 5 5. Det store it-projekt
Titel 6 6. Repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 1. Programmering - hvad er det?

Forløbsbeskrivelse 1. forløb – introduktion til programmering – Informatik C:

Beskrivelse:
I dette forløb har eleverne:
- fået en introduktion til faget, de faglige mål, årets forløb og hvad de generelt skal lære i informatik C.
- lært om den iterative arbejdsmetode.
- oprettet og påbegyndt en logbog.
- arbejdet med en modelleringsøvelse.
- fået undervisning i kernestoffet inden for programmering: variabler, sekvenser, løkker, forgreninger og funktioner.
- arbejdet med blokprogrammering i App Lab (Code.org).
- lært at udarbejde rutediagrammer.
- stiftet bekendtskab med prototyper (low fidelity og high fidelity).
- fået en kort introduktion til tænke-højt-testen.

Praktisk opgave:
Eleverne har fået til opgave at udvikle et simpelt it-system i form af en bestillingsapp. Efter en fælles opstart med en eksempelapp og tutorials, har de individuelt designet og programmeret deres egen app, som skulle indeholde: en forside, en vareoversigt og en bestillings-/bekræftelsesside.
De måtte gerne samarbejde om idé og tema, men hver elev var ansvarlig for sin egen app. Dette skulle sikre, at alle fik erfaring med programmering og undgå, at nogle blev passive i gruppearbejde. Fokus har været på, at alle fik samme udgangspunkt og mulighed for at lære blokprogrammering.

Faglige mål:
- Konstruktion af et it-system som løsning til en problemstilling
- It-systemers og menneskelig aktivitets gensidige påvirkning
- Programmering

Kernestof:
It-systemers og menneskelig aktivitets gensidige påvirkning
- modellering som middel til at forstå et problemområde
- brugertest til kvalitetssikring af et it-system i forhold til brugertypers krav
Programmering:
- Funktioner
- Variable, sekvenser, løkker og forgreninger


Arbejdsformer:
- Læreroplæg
- Individuelt projektarbejde, men hvor eleverne gerne måtte hjælpe hinanden.


Af de fagdidaktiske principper der har været i brug, har jeg været omkring:
- Faided guidance
- Worked Examples
- Use-Modify-Create
- Applikationsorienteret design


Materiale:

Hjemmesider:
- Code.org
- Tegneprogram til rutediagrammer.
- App Lab tutorial - Lesson 1, level 1
- App Lab tutorial - Lesson 3, level 1

App Lab-projekter:
- Baseret på “Guide til App Lab” fra bogen “Informatik for alle”.
- App Lab – eksempel på variabel, løkke, forgrening, funktion.
- App Lab - Michalas: ”hvordan man laver en simpel app”-app

Videoer:
- TEDx Talks: You Should Learn to Program: Christian Genco at TEDxSMU
- App Lab - Getting Started
- Code.org: CS Principles: Defining and Calling Functions
- Code.org: CS Principles: Using Loops
- Code.org: CS Principles: Conditionals - Part 2 If/Else Statements
- UX Playground: Low fidelity prototype testing of the EE app
- Cor-mac: Mobile Application Design: Paper Prototype Video
- Michala Mensing: Code.org App Lab – hvordan man laver en simpel app
- Michala Mensing: DIY: Simpel vareoversigt i App Lab
- Michala Mensing: Sådan lægger du et billede ind i din App Lab-app



Grundbøger:
- Buch et al. (2023). Informatik. Systime
- Mathiasen, K. (2021). Informatik C. Praxis – kapitel 3.
- Witfelt, C. (2023). Informatik for alle. Columbus
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 2. Cookie Monster!

Forløbsbeskrivelse 2. forløb – Cookiemonster! - et forløb om internettet og it-sikkerhed – Informatik C:

Beskrivelse:
I dette forløb vi gennemgået:
- definitionen af it
- computerens opbygning
- HTML og simpel hjemmesideopbygning
- internettets struktur og opbygning
- Internetprotokoller
- trelagsarkitekturen
- client-server-arkitektur
- cookies: typer og kort undersøgelse af elevernes egne browser-cookies
- it-sikkerhed: CIA-modellen, typer af hackerangreb, eksempler på sikkerhedsbrud
- gruppearbejde med elevoplæg om en selvvalgt, kendt hacker
- sikre adgangskoder og vejledning i at oprette dem
- kryptering: symmetrisk, asymmetrisk og cæsarkryptering

Praktisk opgave:
Eleverne arbejdede i grupper med en selvvalgt case inden for internettet eller it-sikkerhed. De skulle formidle deres viden i en video eller podcast, hvor de brugte relevant teori fra forløbet til at forklare emnet. Derudover skulle eleverne lave en simpel hjemmeside i code.orgs program Weblab, som videnssupplement til videoen/podcasten.

Faglige mål:
- It-sikkerhed, netværk og arkitektur
- It-systemers og menneskelig aktivitets gensidige påvirkning

Kernestof:
It-sikkerhed, netværk og arkitektur
- Internettets teknologi og sikre kommunikationsformer
- client-server arkitektur
- trelagsarkitektur

Arbejdsformer:
- Læreroplæg
- Projektarbejde i grupper
- Gruppearbejde
- Individuelle øvelser i klassen
- Virtuel asynkron undervisning


Materiale:

Hjemmesider:
- https://mdmensing.dk/test/cookie
- http://web.archive.org/
- phishingquiz.withgoogle.com
- https://en.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:10,000_most_common_passwords
- https://password.kaspersky.com/
- https://taenk.dk/forbrugerliv/elektronik-og-digitale-tjenester/password-saadan-laver-du-et-sikkert-kodeord
- www.code.org
- https://mdmensing.dk/itk/ressourcer.php
- https://www.w3schools.com/html/default.asp
- https://www.w3schools.com/css/default.asp
- https://code.org/educate/weblab
- https://online.praxis.dk/



Videoer:
- Khan Academy: Wires, cables, and WIFI
- Khan Academy: IP addresses and DNS
- Khan Academy: Packets, routers, and reliability
- BBC News: Cyber Attack: Ransomware causing chaos globally
- CBS New York: UK Health System Hacked
- CBS Mornings: Anonymous hacker became and FBI informant
- Khan Academy: Encryption and public keys
- oracle mind: This is how hackers hack you using simple social engineering
- YouTube-playliste: Karens App Lab 2024-25
- Colombus Web Lab #1
- Colombus Web Lab #2
- Colombus Web Lab #3
- Colombus Web Lab #4
- Colombus Web Lab #5
- Colombus Web Lab #6


Grundbøger:
- Mathiasen, K. (2021). Informatik C. Praxis
- Witfelt, C. (2023). Informatik for alle. Columbus

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 3. UX superdesigner

Forløbsbeskrivelse 3. forløb – UX Superdesigner, interaktionsdesigner – Informatik C:


Beskrivelse:
I dette forløb vi gennemgået:
- defineret interaktionsdesign
- Gallup-kompasset
- bomærke og navnetræk
- farver
- typografi
- billedstil, -beskæring og -bevægelse
- Keep It Simple Stupid
- First Things First
- Gestaltlove
- AIDA
- Normans seks designprincipper
- Dark Patterns

Praktisk opgave:
Eleverne blev sat til at designe en hjemmeside til et pizzaria. De fik selv mulighed for at vælge designværktøj, men de blev anbefalet at bruge PowerPoint. De skulle:
- Lave målgruppeanalyse ud fra Gallup-kompasset
- Moodboard
- Designe low fidelity-prototype ud fra de interaktionsdesignprincipper de lærte i forløbet
- Lave tænke-højt-test af prototypen
- Aflevere videopræsentation af prototypen, hvor de skulle vise hjemmesiden og identificere hvilke designprincipper de havde brugt hvor.


Faglige mål:
- Interaktionsdesign
- It-systemers og menneskelig aktivitets gensidige påvirkning
- Konstruktion af it-system som løsning til en problemstilling

Kernestof:
It-systemers og menneskelig aktivitets gensidige påvirkning:
- brugsmønstre til afdækning af brugertypers krav til et it-system
- arbejdsformer i udviklingsarbejdet
- brugertest til kvalitetssikring af et it-system i forhold til brugertypers krav

Interaktionsdesign:
- design af en brugergrænseflade og den tilhørende interaktion
- prototyper til i samarbejde med brugerne at udvikle it-systemets interaktionsdesign
- principper for interaktionsdesign
- modellering af interaktion mellem it-systemet og omgivelserne

Arbejdsformer:
- Læreroplæg
- Projektarbejde, individuelt
- Øvelser i klassen to og to
- Virtuel asynkron undervisning

Af de fagdidaktiske principper der har været i brug, har jeg været omkring:
- Faided guidance
- Worked Examples
- Use-Modify-Create


Materiale:

Hjemmesider:
- https://kantargallup.dk/kompas-segmenter

Videoer:
- Nerdwriter1: How Dark Patterns Trick You Online
- Abstract The Art of Design – Ian Spalter: Digital Product Design. Netflix
- YouTube-playliste: Karens App Lab 2024-25

Grundbøger:

- Buch et al. (2023). Informatik. Systime
- Mathiasen, K. (2021). Informatik C. Praxis
- Witfelt, C. (2023). Informatik for alle. Columbus
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 4. Data i databaser

Forløbsbeskrivelse 5. forløb – det store it-projekt – Informatik C:


Beskrivelse:
I dette forløb vi gennemgået:
- defineret hvad en database er
- relationelle databaser
- beskrevet tabelstrukturen, bl.a. hvad en post er og en primærnøgle er osv.
- SQL
- E/R-diagrammer
- Datatyper
- Worked example med tutorial på App Lab-projekt med app lab-database.

Praktisk opgave:
Eleverne skulle bygge en julewebshop med database efter en tutorial, som jeg havde lavet til dem. Når de var blevet færdige med julewebshoppen skulle de finde på deres egen app i App Lab, der skulle være simpel og have en eller flere databasetabeller i App Lab.

Faglige mål:
- Repræsentation og manipulation af data
- Programmering

Arbejdsformer:
- Læreroplæg
- Gruppearbejde

Af de fagdidaktiske principper der har været i brug, har jeg været omkring:
- Worked example
- Faded guidance
- Use-Modify-Create
- Applikationsorienteret design


Materiale:

Hjemmesider:
- www.code.org
- https://www.w3schools.com/sql/default.asp

App Lab-projekter:
- Michalas App Lab-projekt: Juleshoppen DB

Videoer:
- Michala Mensing: Juledatabasen I App Lab

Grundbøger:
- Witfelt, C. (2023). Informatik for alle. Columbus
- Mathiasen, K. (2021). Informatik C. Praxis
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 5. Det store it-projekt

Forløbsbeskrivelse 5. forløb – det store it-projekt – Informatik C:


Beskrivelse:
I dette forløb vi gennemgået:
- vandfaldsmodellen og den iterative metode og fordelene og ulemperne ved dem begge
- Innovation: radikal, inkrementel, disruption, innovationsbarometer og 4p-modellen
- brainstormmetoder
- Kravspecifikation
- tænke-højt-test

Praktisk opgave:
Eleverne skulle i grupper på 1-3 elever udvikle et selvvalgt it-system i App Lab ud fra den iterative arbejdsmetode.


Faglige mål:
- Konstruktion af it-system som løsning til en problemstilling
- It-systemers og menneskelig aktivitets gensidige påvirkning
- Repræsentation og manipulation af data
- Interaktionsdesign
- Programmering
- Innovation

Arbejdsformer:
- Læreroplæg
- Projektarbejde i grupper

Af de fagdidaktiske principper der har været i brug, har jeg været omkring:
- Use-Modify-Create
- Worked Examples/Faided guidance
- Applikationsorienteret design


Materiale:

Hjemmesider:
- https://mdmensing.dk/itk/ressourcer.php
- https://chatgpt.com/ – eleverne har måtte bruge AI til at generere tekst og billeder og finde mindre syntaksfejl i deres kode.
- https://code.org/tools/applab

App Lab-projekter:
- Baseret på “Guide til App Lab” fra bogen “Informatik for alle”.
- App Lab – eksempel på variabel, løkke, forgrening, funktion.
- App Lab - Michalas: ”hvordan man laver en simpel app”-app
- Michalas App Lab-projekt: Juleshoppen DB

Videoer:
- Michala Mensing: Juledatabasen I App Lab

Grundbøger:
- Mathiasen, K. (2021). Informatik C. Praxis
- Witfelt, C. (2023). Informatik for alle. Columbus
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 6. Repetition

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer