X - Roskilde Katedralskole
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
X - Roskilde Katedralskole
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet k1 ap (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2025/26
Institution
X - Roskilde Katedralskole
Fag og niveau
Almen Sp.forst. -
Lærer(e)
Anne Marie Tuff, Sarah Dalsgaard Amossen
Hold
2025 ap/k1 (
k1 ap
,
k1 ap-alm
,
k1 ap-lat
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Almen sprogforståelse
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Almen sprogforståelse
Almen sprogforståelse (AP) skal skabe en basis for det sproglige arbejde i dit gymnasieforløb. Her skal du styrke din teoretiske sprogforståelse, så du er godt klædt på til arbejdet i sprogfagene. Sproglig kreativitet og fantasi er også på programmet, ligesom du skal træne din forståelse for samspillet mellem forskellige sprog.
I Almen sprogforståelse indgår undervisning i AP Almen og AP Latin.
MATERIALER
"Sprogenes verden AP" af R. Gottschalck & Marianne Terp (Systime, 2013)
"MinLæring" - øvelser fra "Sprogenes veje" af Claus Drengsted-Nielsen (www.minlæring.dk)
Lærerproducerede opgaver
Indhold
Kernestof:
Min læring forside
I skal bruge jeres unilogin i modulet, så tjek lige op på, at I har styr på det :)
Grammatik for dummies -- Del 1 -- Ordklasser
Gottschalck og Terp: Sprogenes verden, Gyldendal; sider: 19-20, 22-23, 25-30, 34-38, 40-41, 50, 52-55, 58-61, 63-64, 67
Velkommen til AP-latin:-) Der er ingen lektier til i dag. Jeg glæder mig til at møde jer og introducere jer til faget.
I timen læses s. 9 i Sprogenes Verden om "Verdens sprog", så du må endelig huske bogen.
Sæt et stopur på 8 min. og træn de latinske betegnelser på ordklasserne med quizlet😊
Ordklasser - Quizlet
Læs derefter s. 14-15 i Sprogenes Verden med følgende læsefokus: Hvordan kan man gennem sproget få en idé om tidligere kulturer og levemåder? Hvordan udviklede dansk sig anderledes end de øvrige nordiske sprog i middelalderen?
Hvis du ikke nåede at blive helt færdig med s. 3 i timen, skal du lige prøve at besvare de sidste opgaver. Vi gennemgår dem i begyndelsen af modulet. (psst... dansk er ét af sprogene på RKS;-) )
Læs s. 113-117 i Sprogenes Verden. Hvad mener man med at latin har bredt sig i Europa i tre bølger? Skriv dit svar ind i elevfeedback her på timen:-)
Minlæring
Træn de latinske betegnelser for sætningsled på Quizlet
Læs § 5 på s. 126 i Sprogenes verden om substantiver i singularis og pluralis
Lav derefter øvelse 6-7 (s. 10 i arbejdshæftet) Brug bøjningsskema på s. 125
Husk at medbringe "Sprogenes verden" + arbejdshæftet hver gang du har ap-latin.
Til i dag skal du lave øvelse 2 færdig i "Min læring". Du arbejdede også med øvelsen i sidste lektion, så det er kun det, du mangler, du skal lave. Følg link.
I dette modul får I nye faste pladser
Hannibal - eksempel på AP-prøve
Hvem er Dido og hvilket forhold har hun til Ænéas?
Lav derefter Stykke I, øvelse 4-6 på min læring, hvis du ikke nåede det i timen sidste gang. Det er god træning! Minlæring - link til lektie
Minlæring - indirekte objekt
Hav styr på at kunne logge ind på din grks-mail (altså din skolemail)
Midtvejstest - link
Minlæring - direkte objekt og subjektsprædikat
Minlæring - sætningsanalyse
Der ligger lektier til jer på minlæring om indirekte objekt.
Indirekte objekt (hensynsled) - sproget.dk
Øvelse 15 skal være lavet til i dag. Analysér først - oversæt derefter til rigtig kasus (substantiver) og rigtig person/tal (verber). Brug gloselisten til opgaven + bøjningsskemaerne på s. 170-171 i bogen.
2. AP-test
Skriv på s. 1 i arbejdshæftet, hvem Hannibal var og hvad det var, han gjorde, der var ret ekstraordinært. Find historien i "Sprogenes verden" s. 141🐘🐘🐘🐘
Læs om Cicero i "Sprogenes verden" s. 146-147. Cicero har haft meget stor betydning for særligt to områder, selv den dag i dag. Hvilke? Skriv svaret ind i dit arbejdshæfte på s. 1 ud for titlen: “Cicero - Roms største taler”
Oversæt først de tre sætninger på s. 22 i arbejdshæftet. Husk verbernes tid😊(vi analyserede dem i timen, så det burde være ligetil at oversætte) Husk bøjningsskemaerne på s. 170-171.
Læs derefter om Julius Cæsar og Vercingetorix på s. 153-155 i "Sprogenes verden". Det handler om kampene mellem gallerne (som I måske har hørt om gennem tegneserien Asterix) og romerne. Hvad er (tilsyneladende) årsagen til, at den ene part til sidst
Tips til eksamensforberedelse og Link til prøveversion af AP-testen (latin-del).docx
Læs den historiske beretning om Plinius og Pompeji i "Sprogenes verden" s. 161-163. Hvad oplever Plinius, der gør ham til en meget vigtig kilde? Skriv svaret ind i arbejdshæftet på s. 1.
Stilleje.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 30
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/1076/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75679714901", "T": "/lectio/1076/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75679714901", "H": "/lectio/1076/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75679714901" }