Holdet k2 ap (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution X - Roskilde Katedralskole
Fag og niveau Almen Sp.forst. -
Lærer(e) Magnus Scheel, Sarah Dalsgaard Amossen
Hold 2025 ap/k2 (k2 ap, k2 ap-alm, k2 ap-lat)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 AP-almen
Titel 2 AP-latin

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 AP-almen

Almen sprogforståelse (AP) skal skabe en basis for det sproglige arbejde i dit gymnasieforløb. Her skal du styrke din teoretiske sprogforståelse, så du er godt klædt på til arbejdet i sprogfagene. Sproglig kreativitet og fantasi er også på programmet, ligesom du skal træne din forståelse for samspillet mellem forskellige sprog.

I Almen sprogforståelse indgår undervisning i AP Almen og AP Latin.

MATERIALER
"Sprogenes verden AP" af R. Gottschalck & Marianne Terp (Systime, 2013)
"MinLæring" - øvelser fra "Sprogenes veje" af  Claus Drengsted-Nielsen (www.minlæring.dk)
Lærerproducerede opgaver
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 30 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 AP-latin

Pensum AP-latin

Terminologi til beskrivelse af morfologi (SV, ”Flappen”, der sidder på bogens forside)
I skal øve jer, så I uden problemer kan anvende de termer, der beskrives på ”flappen” her.

Syntaktisk analyse (SV, ”Flappen”, der sidder på bogens bagside)
I skal kunne udpege alle de led, der er beskrevet her og vide, hvilken kasus eller verbalbøjning, der hører til hvilke led (se substantiver og verber)  

Substantiver (SV: side 120-121, 171)
Bøjning i kasus og tal, alle bøjninger
I skal kunne genkende og placere et givent ord efter kasus, tal og bøjning. I skal også vide, at et ords kasus bestemmes af dets grammatiske placering i sætningen.

Verber (SV, side 121, 170)
Bøjning i præsens aktiv i alle fire bøjninger og med alle personendelser (o,s,t,mus,tis,nt).
Bøjning i infinitiv og imperfektum.
I skal desuden kunne genkende, hvilken bøjning (1.-4. s.170) et ord går efter ved at finde stammen (fjerne o’et, der betyder ”jeg” og evt. tilføje et stammebogstav – fx a).
I skal kende termen ”kongruens”.

Adjektiver (SV, side 133, 171, 1. og 2. bøjning)
Bøjning i køn, tal og kasus efter det substantiv, adjektivet lægger sig til. Adjektiverne bøjer sig som substantiver efter 1. – 2. bøjning afhængig af kønnet på det ord, det lægger sig til (femininum. f1, maskulinum: m2, neutrum: n2).

Adverbialled (SV, side 122, 127)
Adverbier giver at adverbialled i sætningsanalysen, bøjes ikke, og der står i gloselisten, at der er tale om et adverbium.
Præpositionsforbindelser: Præpositioner på latin styrer enten ablativ eller akkusativ. Der står i gloselisten, hvilken kasus en given præposition tager. Det ord, som præpositionen indgår i forbindelse med (fx i skoven, in silvä), kommer i den kasus, som præpositionen styrer.
Substantiver og adjektiver bøjet i ablativ er altid adverbialled

Præfikser (SV, side 134)
Med hjælp fra side 134 skal I kunne gennemskue fremmedord, der benytter latinske præfiksers betydning.

Viden om Romerriget
I skal kende emner, vi har læst om på latin dvs.:

Den trojanske krig (side 116-119 + 123-125)
Æneas (side 128-131)
Lucretia og Sextus Tarquinius (side 135-137)
Hannibal (side 141-143
Cicero (side 146-149)
Julius Cæsar og Vercingetorix (side 153-157)
Plinius og Pompeji (side 161-165)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer