Holdet k3 ap (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution X - Roskilde Katedralskole
Fag og niveau Almen Sp.forst. -
Lærer(e) Sarah Dalsgaard Amossen, Steffen L. Jørgensen
Hold 2025 ap/k3 (k3 ap, k3 ap-alm, k3 ap-lat)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 AP-almen
Titel 2 Latin i almen sprogforståelse

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 AP-almen

Almen sprogforståelse (AP) skal skabe en basis for det sproglige arbejde i dit gymnasieforløb. Her skal du styrke din teoretiske sprogforståelse, så du er godt klædt på til arbejdet i sprogfagene. Sproglig kreativitet og fantasi er også på programmet, ligesom du skal træne din forståelse for samspillet mellem forskellige sprog.

I Almen sprogforståelse indgår undervisning i AP Almen og AP Latin.

MATERIALER
"Sprogenes verden AP" af R. Gottschalck & Marianne Terp (Systime, 2013)
"MinLæring" - øvelser fra "Sprogenes veje" af  Claus Drengsted-Nielsen (www.minlæring.dk)
Lærerproducerede opgaver
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Latin i almen sprogforståelse

Vi lærer om latins sproghistorie, latinsk grammatik og oversættelse til og fra latin.

Sproghistorie. Vi lærer om latins historie igennem romernes historie – fra romernes stamfar, Aeneas, til Plinius den Yngre –, og vi lærer om, hvordan latin oprindeligt udviklede sig fra indoeuropæisk, og hvordan latin senere udviklede sig til de romanske sprog, fx fransk og spansk.

Derudover lærer vi om, hvordan andre sprog, fx engelsk og dansk, i senere perioder har lånt latinske ord både i form af direkte låneord (ofte bestående af præfiks og stamme) og i form af indirekte låneord (oversættelseslån), og hvordan germanske sprog adskiller sig fra andre indoeuropæiske sprog i kraft af den germanske lydforskydning.

Grammatik. Vi lærer om latinsk grammatik med fokus på ordklasser, bøjninger og sætningsled. Vi lærer om substantivernes og adjektivernes bøjning i køn, tal og kasus (oversigt på side 171), og vi lærer om verbernes bøjning i person, tal og tid (oversigt på side 170). Derudover lærer vi om de personlige pronomeners bøjning (oversigt på side 137).

Vi lægger vægt på at lære om brugen af kasus på latin og forbindelsen mellem kasus og sætningsled.

Sætningsled. Vi lærer om følgende sætningsled på latin: almindeligt verballed (med eksplicit subjekt), verballed med implicit subjekt (= subjektet er en del af verbalet), subjekt, objekt, subjektsprædikat, indirekte objekt og adverbial (oversigt på indersiden af bagsiden af bogen).
Vi lærer også om brug af hovedsætning og ledsætning på latin.

Oversættelse. Vi arbejder med oversættelse fra latin til dansk og fra dansk til latin. Vi arbejder med forskelle og ligheder mellem dansk og latin med hensyn til bl.a. ordstilling, kasus, angivelse af eksplicit subjekt og brug af bestemt og ubestemt form.

Vi arbejder også med, hvordan man kan gætte sig til latinske ords betydning eller elementer i latinsk grammatik ved at genkende de latinske ord fra engelsk eller dansk eller ved at sammenligne en latinsk tekst med en dansk oversættelse.

Materialer:

Grundbog: Sprogenes Verden (2014)

Andre materialer er vedhæftet de enkelte moduler.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 30 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer