Holdet k4 ap (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution X - Roskilde Katedralskole
Fag og niveau Almen Sp.forst. -
Lærer(e) Steffen L. Jørgensen, Tanja Gade
Hold 2025 ap/k4 (k4 ap, k4 ap-alm, k4 ap-lat)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 AP Almen
Titel 2 Latin i almen sprogforståelse
Titel 3 Forløb#1

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 AP Almen

Materiale : Sprogenes Verden samt Sprogenes Veje/Min Læring

I AP-almen skal I have styr på de forskellige ordklasser og sætningsanalyse - dvs. sætningsled, samt verbaltider og verbalformer, aktiv/passiv, ledsætninger.
Derudover skal I have viden om hensigtsmæssig sproglig kommunikation herunder stilleje og det retoriske pentagon.
Materiale : Sprogenes Verden samt Sprogenes Veje/Min Læring


Fagets faglige mål:
Eleven skal opnå viden om morfologi og syntaks.

Eleven skal kunne:
- anvende viden om grammatik, semantik og pragmatik til at gøre sproglige iagttagelser i tekster på dansk og de sprog, de møder i gymnasiet, samt i egne tekster

- foretage syntaktisk analyse i teksteksempler fra latin, dansk og moderne fremmedsprog

- belyse forskelle mellem de sprog, de møder i gymnasiet


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 29 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Latin i almen sprogforståelse

Vi lærer om latins sproghistorie, latinsk grammatik og oversættelse til og fra latin.

Sproghistorie. Vi lærer om latins historie igennem romernes historie – fra romernes stamfar, Aeneas, til Plinius den Yngre –, og vi lærer om, hvordan latin oprindeligt udviklede sig fra indoeuropæisk, og hvordan latin senere udviklede sig til de romanske sprog, fx fransk og spansk.

Derudover lærer vi om, hvordan andre sprog, fx engelsk og dansk, i senere perioder har lånt latinske ord både i form af direkte låneord (ofte bestående af præfiks og stamme) og i form af indirekte låneord (oversættelseslån), og hvordan germanske sprog adskiller sig fra andre indoeuropæiske sprog i kraft af den germanske lydforskydning.

Grammatik. Vi lærer om latinsk grammatik med fokus på ordklasser, bøjninger og sætningsled. Vi lærer om substantivernes og adjektivernes bøjning i køn, tal og kasus (oversigt på side 171), og vi lærer om verbernes bøjning i person, tal og tid (oversigt på side 170). Derudover lærer vi om de personlige pronomeners bøjning (oversigt på side 137).

Vi lægger vægt på at lære om brugen af kasus på latin og forbindelsen mellem kasus og sætningsled.

Sætningsled. Vi lærer om følgende sætningsled på latin: almindeligt verballed (med eksplicit subjekt), verballed med implicit subjekt (= subjektet er en del af verbalet), subjekt, objekt, subjektsprædikat, indirekte objekt og adverbial (oversigt på indersiden af bagsiden af bogen).
Vi lærer også om brug af hovedsætning og ledsætning på latin.

Oversættelse. Vi arbejder med oversættelse fra latin til dansk og fra dansk til latin. Vi arbejder med forskelle og ligheder mellem dansk og latin med hensyn til bl.a. ordstilling, kasus, angivelse af eksplicit subjekt og brug af bestemt og ubestemt form.

Vi arbejder også med, hvordan man kan gætte sig til latinske ords betydning eller elementer i latinsk grammatik ved at genkende de latinske ord fra engelsk eller dansk eller ved at sammenligne en latinsk tekst med en dansk oversættelse.

Materialer:

Grundbog: Sprogenes Verden (2014)

Andre materialer er vedhæftet de enkelte moduler.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 27 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Forløb#1

Materiale
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer