X - Roskilde Katedralskole
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
X - Roskilde Katedralskole
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet k7 ap (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2025/26
Institution
X - Roskilde Katedralskole
Fag og niveau
Almen Sp.forst. -
Lærer(e)
Christoph Bøgevig-Ruffing, Steffen L. Jørgensen
Hold
2025 ap/k7 (
k7 ap
,
k7 ap-alm
,
k7 ap-lat
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Almen Sprogforståelse
Titel 2
Latin i almen sprogforståelse
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Almen Sprogforståelse
Almen sprogforståelse (AP) skal skabe en basis for det sproglige arbejde i dit gymnasieforløb. Her skal du styrke din teoretiske sprogforståelse, så du er godt klædt på til arbejdet i sprogfagene. Sproglig kreativitet og fantasi er også på programmet, ligesom du skal træne din forståelse for samspillet mellem forskellige sprog.
I Almen sprogforståelse indgår undervisning i AP Almen og AP Latin.
MATERIALER
"Sprogenes verden AP" af R. Gottschalck & Marianne Terp (Systime, 2013)
"MinLæring" - øvelser fra "Sprogenes veje" af Claus Drengsted-Nielsen (www.minlæring.dk)
Indhold
Kernestof:
K7. Faste pladser, best buddies og forslag til grupper.xlsx
Husk UNI-login
Hvis I har fået den: Medbring AP- bogen: Sprogenes Verden
I Sprogenes Verden skal du have læst side 19-24 (ikke øvelserne, kun det indhold der står i den hvide baggrund).
Cæsars tre berømte udsagn
Gaius Julius Cæsars berømte udsagn. AP 2025-2026.pdf
Gaius Julius Cæsars berømte udsagn. AP 2025-2026.docx
Sprogenes Verden, side 119-121
Sprogenes Verden, side 126-127
Sprogenes verden: Læs de første 3 sider i kapitlet om verber: s. 25 - 27: Som altid: Du behøver ikke lave øvelserne.
Sprogenes verden: Læs s. 28 - 30: Som altid: Du behøver ikke lave øvelserne.
Sprogenes Verden, s. 124-125 + s. 128-129 + 132
Sprogenes verden: Læs side 50, 51 (kun 1b) og side 53: Som altid: Du behøver ikke lave øvelserne.
Derudover er der en lektie på minlæring (ca. 15-20 minutter). I finder lektiens pensum direkte på forsiden, eller via dette link: https://app.minlaering.dk/lektier?vis=337746
Læs i Sprogenes Verden s.54-55 og 58-59 (uden øvelser)
Sprogenes Verden, s. 130-131
Sprogenes Verden, s. 137, linje 1-4, + s. 141
Sprogenes Verden s. 31-32, s. 57 og s. 99 (Afsender, modtager og budskab) og s. 101 (Kommunikation har et formål). Besvar følgende, mens du læser:
Læs i Sprogenes Verden s.34-36. Lav øvelse 67. Skriv dine svar ned og medbring til timen.Medbring blyant/kuglepen.
Sprogenes Verden s. 37-38 og s. 40-41 (–SKAL være læst inden modulet –spring de blå bokse over)
Sprogenes Verden, side 137-138
Midtvejstest
Læs: Sprogenes Verden s. 60-61
Husk din bog og evt. dine noter fra undervisningen som hjælpemidler til testen.
Husk kuglepen (= ikke blyant)
Opgave 2 og 2. Find adverbialled og fordel i skema.docx
Læs om Adverbial i Sprogenes Verden = s. 63
Sprogenes Verden: Læs s.66 og 67.
Sprogenes Verden, s. 153-155 + s. 158-159
Sprogenes Verden, s. 161-166
Læs: Sprogenes Verden s. 99-102 & dokument om stilleje (fra minlæring) (vedhæftet)
Lektie Stilleje.docx
Dokument 1 - Daenglish-Quiz.docx
Dokument 2- Bad Daenglish.docx
Læs i Sprogenes Verden s. 94-97
Sprogenes Verden, 113-115 + s. 134 + s. 145
Dokument 1_ Opsamlingsøvelser Modul 15.docx
Hjælpenoter til at forstå sætningsleddene.docx
Opgaver eksamensforberedelse.docx
tjek selv facit opgaver eksamensforberedelse.docx
Forberedelse eksamen sætningsanalyse - ingen facit.docx
ingen lektier
Lektion 16 skriveøvelser.docx
eksamensforberedelse ekstraøvelser morphologi.docx
AP øvepapir.docx
facit s 1+2 AP-alm opsamling.pptx
facit s 3 + 4 Opsamlingsøvelser morfologisk og syntaktisk analyse.docx
Sprogenes Verden, s. 9-14
Repetition
Arbejdsopgaver til lektion 13. Repetition. Oversættelse fra dansk til latin.pdf
Arbejdsopgaver til lektion 13. Oversættelse fra latin til dansk.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 30
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Latin i almen sprogforståelse
Vi lærer om latins sproghistorie, latinsk grammatik og oversættelse til og fra latin.
Sproghistorie. Vi lærer om latins historie igennem romernes historie – fra romernes stamfar, Aeneas, til Plinius den Yngre –, og vi lærer om, hvordan latin oprindeligt udviklede sig fra indoeuropæisk, og hvordan latin senere udviklede sig til de romanske sprog, fx fransk og spansk.
Derudover lærer vi om, hvordan andre sprog, fx engelsk og dansk, i senere perioder har lånt latinske ord både i form af direkte låneord (ofte bestående af præfiks og stamme) og i form af indirekte låneord (oversættelseslån), og hvordan germanske sprog adskiller sig fra andre indoeuropæiske sprog i kraft af den germanske lydforskydning.
Grammatik. Vi lærer om latinsk grammatik med fokus på ordklasser, bøjninger og sætningsled. Vi lærer om substantivernes og adjektivernes bøjning i køn, tal og kasus (oversigt på side 171), og vi lærer om verbernes bøjning i person, tal og tid (oversigt på side 170). Derudover lærer vi om de personlige pronomeners bøjning (oversigt på side 137).
Vi lægger vægt på at lære om brugen af kasus på latin og forbindelsen mellem kasus og sætningsled.
Sætningsled. Vi lærer om følgende sætningsled på latin: almindeligt verballed (med eksplicit subjekt), verballed med implicit subjekt (= subjektet er en del af verbalet), subjekt, objekt, subjektsprædikat, indirekte objekt og adverbial (oversigt på indersiden af bagsiden af bogen).
Vi lærer også om brug af hovedsætning og ledsætning på latin.
Oversættelse. Vi arbejder med oversættelse fra latin til dansk og fra dansk til latin. Vi arbejder med forskelle og ligheder mellem dansk og latin med hensyn til bl.a. ordstilling, kasus, angivelse af eksplicit subjekt og brug af bestemt og ubestemt form.
Vi arbejder også med, hvordan man kan gætte sig til latinske ords betydning eller elementer i latinsk grammatik ved at genkende de latinske ord fra engelsk eller dansk eller ved at sammenligne en latinsk tekst med en dansk oversættelse.
Materialer:
Grundbog: Sprogenes Verden (2014)
Andre materialer er vedhæftet de enkelte moduler.
Indhold
Kernestof:
K7. Faste pladser, best buddies og forslag til grupper.xlsx
Husk UNI-login
Hvis I har fået den: Medbring AP- bogen: Sprogenes Verden
I Sprogenes Verden skal du have læst side 19-24 (ikke øvelserne, kun det indhold der står i den hvide baggrund).
Cæsars tre berømte udsagn
Gaius Julius Cæsars berømte udsagn. AP 2025-2026.pdf
Gaius Julius Cæsars berømte udsagn. AP 2025-2026.docx
Sprogenes Verden, side 119-121
Sprogenes Verden, side 126-127
Sprogenes verden: Læs de første 3 sider i kapitlet om verber: s. 25 - 27: Som altid: Du behøver ikke lave øvelserne.
Sprogenes verden: Læs s. 28 - 30: Som altid: Du behøver ikke lave øvelserne.
Sprogenes Verden, s. 124-125 + s. 128-129 + 132
Sprogenes verden: Læs side 50, 51 (kun 1b) og side 53: Som altid: Du behøver ikke lave øvelserne.
Derudover er der en lektie på minlæring (ca. 15-20 minutter). I finder lektiens pensum direkte på forsiden, eller via dette link: https://app.minlaering.dk/lektier?vis=337746
Læs i Sprogenes Verden s.54-55 og 58-59 (uden øvelser)
Sprogenes Verden, s. 130-131
Sprogenes Verden, s. 137, linje 1-4, + s. 141
Sprogenes Verden s. 31-32, s. 57 og s. 99 (Afsender, modtager og budskab) og s. 101 (Kommunikation har et formål). Besvar følgende, mens du læser:
Læs i Sprogenes Verden s.34-36. Lav øvelse 67. Skriv dine svar ned og medbring til timen.Medbring blyant/kuglepen.
Sprogenes Verden s. 37-38 og s. 40-41 (–SKAL være læst inden modulet –spring de blå bokse over)
Sprogenes Verden, side 137-138
Midtvejstest
Læs: Sprogenes Verden s. 60-61
Husk din bog og evt. dine noter fra undervisningen som hjælpemidler til testen.
Husk kuglepen (= ikke blyant)
Opgave 2 og 2. Find adverbialled og fordel i skema.docx
Læs om Adverbial i Sprogenes Verden = s. 63
Sprogenes Verden: Læs s.66 og 67.
Sprogenes Verden, s. 153-155 + s. 158-159
Sprogenes Verden, s. 161-166
Læs: Sprogenes Verden s. 99-102 & dokument om stilleje (fra minlæring) (vedhæftet)
Lektie Stilleje.docx
Dokument 1 - Daenglish-Quiz.docx
Dokument 2- Bad Daenglish.docx
Læs i Sprogenes Verden s. 94-97
Sprogenes Verden, 113-115 + s. 134 + s. 145
Dokument 1_ Opsamlingsøvelser Modul 15.docx
Hjælpenoter til at forstå sætningsleddene.docx
Opgaver eksamensforberedelse.docx
tjek selv facit opgaver eksamensforberedelse.docx
Forberedelse eksamen sætningsanalyse - ingen facit.docx
ingen lektier
Lektion 16 skriveøvelser.docx
eksamensforberedelse ekstraøvelser morphologi.docx
AP øvepapir.docx
facit s 1+2 AP-alm opsamling.pptx
facit s 3 + 4 Opsamlingsøvelser morfologisk og syntaktisk analyse.docx
Sprogenes Verden, s. 9-14
Repetition
Arbejdsopgaver til lektion 13. Repetition. Oversættelse fra dansk til latin.pdf
Arbejdsopgaver til lektion 13. Oversættelse fra latin til dansk.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 30
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/1076/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75679714907", "T": "/lectio/1076/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75679714907", "H": "/lectio/1076/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75679714907" }