X - Roskilde Katedralskole
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
X - Roskilde Katedralskole
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet k12 ap (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2025/26
Institution
X - Roskilde Katedralskole
Fag og niveau
Almen Sp.forst. -
Lærer(e)
Christine Bensby, Rikke Hartmann
Hold
2025 ap/k12 (
k12 ap
,
k12 ap-alm
,
k12 ap-lat
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Almen sprogforståelse
Titel 2
Almen Sprogforståelse - latin
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Almen sprogforståelse
Almen sprogforståelse (AP) skal skabe en basis for det sproglige arbejde i dit gymnasieforløb. Her skal du styrke din teoretiske sprogforståelse, så du er godt klædt på til arbejdet i sprogfagene. Sproglig kreativitet og fantasi er også på programmet, ligesom du skal træne din forståelse for samspillet mellem forskellige sprog.
I Almen sprogforståelse indgår undervisning i AP Almen og AP Latin.
MATERIALER
"Sprogenes verden AP" af R. Gottschalck & Marianne Terp (Systime, 2013)
"MinLæring" - øvelser fra "Sprogenes veje" af Claus Drengsted-Nielsen (www.minlæring.dk)
Lærerproducerede opgaver
Indhold
Kernestof:
Medbring "Sprogenes verden" - den blå bog, I fik i introdagene
Eneste lektie: Læg "Sprogenes verden" og dit notehæfte til AP i din taske, så du er klar til timen 🌞
Lektie: lær bøjning af verber i præsens (s.170). Medbring til timen: bogen og hæftet (dette gælder alle timer).
Læse- og notelektie: Hvis du ikke blev helt færdig i timen skal du have læst og taget noter til s. 25-28 i "Sprogenes verden"
Husk 3 ting: Sprogenes verden, jeres notehæfte og jeres opgavehæfte med øvelser
Lektie: Lav i Nr. 3 (øvelse 1 og 2) i opgavehæftet.
Sprogenes Verden s.119. linje 8, 11 og 12.
Medbring tre ting: Kopierne med øveark, jeres hæfte til noter og Sprogenes verden.
Lektie: Lav hjemme øveark nr. 5 (= opsamling på nexus, kongruens, sætning el. ej og pensum indtil nu). Prøv at lave uden hjælpemidler, så du træner din hukommelse 😊
Lektie: Lav Opsamlingtesten s. 9 (= om Subjektsprædikat, direkte objekt, sætning eller ej? Infinitte former)
Medbring opgavehæftet, Sprogenes verden + jeres notehæfte.
s.125, linje 6, 7 og 9.
s.131, Stk.A - linje 3-4
s.137, linje 1-4.
Noget sjældent: En læselektie i "Sprogenes verden":
📘i "Sprogenes verden" s. 37-38, s. 40 - og s. 64 = Genlæs stoffet/gense dine noter om Adjektiver, Adverbier, Præpositioner - og læs om Konjunktioner
I timen laver vi en lille test i det, vi har arbejdet med indtil videre. Medbring bog, noter fra undervisningen samt computer. Lektie: Genlæs jeres noter fra undervisningen.
Vi samler op på s. 12 og s. 13 i øvehæftet (om sætninger/ledsætninger)
Sætningstræning: Øv jer ved at lave øvelse 1 og øvelse 2 hjemme.
Husk Sprogenes verden, øvehæfte og notehæfte
Lektie: læs først s.141. Arbejd derefter med s.143, linje 1-4 (morfologi og syntaks). I timen arbejder vi differentieret (nogle arbejder med basal grammatik - nogle arbejder med mere avanceret grammatik).
Vi laver en midtvejstest i gennemgået stof. I må have bogen "Sprogenes verden", notehæftet og opgavehæftet med. Husk blyant ✏️
Ingen lektier til i dag, men tag Sprogenes verden og jeres hæfte til noter med
Lektien er at repetere de tegn, vi bruger til analysen - og være helt klar over, hvordan man finder dem. Fx: Hvad kan man spørge med, når man vil finde △?
Minlæring: Verber - træning
Minlæring: Vi træner helsætninger/ledsætninger
Tag bogen (Sprogenes verden), hæftet til noter og kopierne med øvelser
Lektie: Arbejd hjemme med s.143 (linje 7, 9 og 10).
Vi gennemgår lektien fra sidst
Lektie: s.157, linje 1-4 (sidste time læste vi teksten om Cæsar og Vercingetorix).
Øvelsesforslag
I skal hjemmefra lave de i alt 4 opgaver, som er på s. 15-16 i kopien med træningsopgaver.
Medbring de sædvanlige tre ting: Sprogenes verden, kopien med træningsopgaver og hæftet til egne noter.
s.165, linje 1-3
Medbring "Sprogenes verden" og dit hæfte til noter.
Repetitionsopgave A.docx
Læs s.12-15. Skriv noter til det læste.
Sidste time i ap-latin.
Efterårsferieøvetest- Facit til opgaver i grammatisk pensum.docx
Hvilken verbaltid står følgende 3 sætninger I? I skal kunne forklare, hvordan man ser/afgør hver tid?
Tag udgangspunkt i sætning 1.-3. og og dan i stedet en pluskvamperfektum + en futurum. I skal kunne fortælle, hvordan man kan se forskel på de to tider.
Husk: AP-bog, AP-noter, AP-'gaven'/oversigten
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 30
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Almen Sprogforståelse - latin
I Almen Sprogforståelse - Latin er læst:
Sprogenes Verden: s.116-167 + s.8-14
Fokus: Morfologi og syntaks
Desuden:
Baggrundslæsning om romersk historie, mytologi og kultur
Sprogenes familier samt sproghistorie.
Sætningstyper (helsætninger og ledsætninger)
Transparente ord
Oversættelse
Indhold
Kernestof:
Eneste lektie: Læg "Sprogenes verden" og dit notehæfte til AP i din taske, så du er klar til timen 🌞
Lektie: lær bøjning af verber i præsens (s.170). Medbring til timen: bogen og hæftet (dette gælder alle timer).
Læse- og notelektie: Hvis du ikke blev helt færdig i timen skal du have læst og taget noter til s. 25-28 i "Sprogenes verden"
Husk 3 ting: Sprogenes verden, jeres notehæfte og jeres opgavehæfte med øvelser
Lektie: Lav i Nr. 3 (øvelse 1 og 2) i opgavehæftet.
Sprogenes Verden s.119. linje 8, 11 og 12.
Medbring tre ting: Kopierne med øveark, jeres hæfte til noter og Sprogenes verden.
Lektie: Lav hjemme øveark nr. 5 (= opsamling på nexus, kongruens, sætning el. ej og pensum indtil nu). Prøv at lave uden hjælpemidler, så du træner din hukommelse 😊
Lektie: Lav Opsamlingtesten s. 9 (= om Subjektsprædikat, direkte objekt, sætning eller ej? Infinitte former)
Medbring opgavehæftet, Sprogenes verden + jeres notehæfte.
s.125, linje 6, 7 og 9.
s.131, Stk.A - linje 3-4
s.137, linje 1-4.
Noget sjældent: En læselektie i "Sprogenes verden":
📘i "Sprogenes verden" s. 37-38, s. 40 - og s. 64 = Genlæs stoffet/gense dine noter om Adjektiver, Adverbier, Præpositioner - og læs om Konjunktioner
I timen laver vi en lille test i det, vi har arbejdet med indtil videre. Medbring bog, noter fra undervisningen samt computer. Lektie: Genlæs jeres noter fra undervisningen.
Vi samler op på s. 12 og s. 13 i øvehæftet (om sætninger/ledsætninger)
Sætningstræning: Øv jer ved at lave øvelse 1 og øvelse 2 hjemme.
Husk Sprogenes verden, øvehæfte og notehæfte
Lektie: læs først s.141. Arbejd derefter med s.143, linje 1-4 (morfologi og syntaks). I timen arbejder vi differentieret (nogle arbejder med basal grammatik - nogle arbejder med mere avanceret grammatik).
Vi laver en midtvejstest i gennemgået stof. I må have bogen "Sprogenes verden", notehæftet og opgavehæftet med. Husk blyant ✏️
Ingen lektier til i dag, men tag Sprogenes verden og jeres hæfte til noter med
Lektien er at repetere de tegn, vi bruger til analysen - og være helt klar over, hvordan man finder dem. Fx: Hvad kan man spørge med, når man vil finde △?
Minlæring: Verber - træning
Minlæring: Vi træner helsætninger/ledsætninger
Tag bogen (Sprogenes verden), hæftet til noter og kopierne med øvelser
Lektie: Arbejd hjemme med s.143 (linje 7, 9 og 10).
Vi gennemgår lektien fra sidst
Lektie: s.157, linje 1-4 (sidste time læste vi teksten om Cæsar og Vercingetorix).
Øvelsesforslag
I skal hjemmefra lave de i alt 4 opgaver, som er på s. 15-16 i kopien med træningsopgaver.
Medbring de sædvanlige tre ting: Sprogenes verden, kopien med træningsopgaver og hæftet til egne noter.
s.165, linje 1-3
Medbring "Sprogenes verden" og dit hæfte til noter.
Repetitionsopgave A.docx
Læs s.12-15. Skriv noter til det læste.
Sidste time i ap-latin.
Omfang
Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 28
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/1076/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75679714912", "T": "/lectio/1076/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75679714912", "H": "/lectio/1076/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75679714912" }