Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
X - Roskilde Katedralskole
|
|
Fag og niveau
|
Almen Sp.forst. -
|
|
Lærer(e)
|
Christine Bensby, Tanja Gade
|
|
Hold
|
2025 ap/k13 (k13 ap, k13 ap-alm, k13 ap-lat)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Almen Sprogforståelse - latin og ap almen
I Almen Sprogforståelse - Latin er læst:
Sprogenes Verden: s.116-167 + s.8-14
Fokus: Morfologi og syntaks
Desuden:
Baggrundslæsning om romersk historie, mytologi og kultur
Sprogenes familier samt sproghistorie.
Sætningstyper (helsætninger og ledsætninger)
Transparente ord
Oversættelse
I AP-almen skal I have styr på de enkelte ordklasser og sætningsanalyse - dvs. sætningsled, samt verbaltider og verbalformer, aktiv/passiv, ledsætninger.
Derudover skal I have viden om hensigtsmæssig sproglig kommunikation herunder stilleje og det retoriske pentagon.
Materiale : Sprogenes Verden samt Sprogenes Veje/Min Læring
Fagets faglige mål:
Eleven skal opnå viden om morfologi og syntaks.
Eleven skal kunne:
- anvende viden om grammatik, semantik og pragmatik til at gøre sproglige iagttagelser i tekster på dansk og de sprog, de møder i gymnasiet, samt i egne tekster
- foretage syntaktisk analyse i teksteksempler fra latin, dansk og moderne fremmedsprog
- belyse forskelle mellem de sprog, de møder i gymnasiet
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Sprogens Verden: læs s. 19 + 22-23
-
Sprogenes Verden s.119, linje 1,2 og 4. Find ordklasse og betydning af hvert ord. For verber: find også bøjning.
-
Sprogenes Verden s.119. linje 8, 11 og 12.
-
s.125, linje 6, 7 og 9.
-
s.131, Stk.A - linje 3-4
-
s.137, linje 1-4.
-
I timen laver vi en lille test i det, vi har arbejdet med indtil videre. Medbring bog, noter fra undervisningen samt computer. Lektie: Genlæs jeres noter fra undervisningen.
-
Øvelseseark (3).docx
-
Plan for modul 5 Nexus.docx
-
I timen talte vi om infinitiv. Vi læste en del af introduktionen til Cicero (s.146).
-
øvelse 1-4 til print (6) (3) (1).docx
-
Plan for modul 6 (2).docx
-
Medbring de 7 små sætninger, som I lavede på klassen i mandags.
-
Lektie: s.143, linje 7, 12 og 13.
-
Hvad fortæller adverbiet noget om.docx
-
Lektie: Arbejd med s.157 linje 1, 3 og 4.
-
Lektie s.165, linje 1,2 og 3.
-
Øvelser til lektion 7 K13.docx
-
Indirekte objekt_øvelse 1 (3) (2) (1).docx
-
Find adverbialled og fordel i skema NY (4).docx
-
Ikke Lektie:
-
Ikke lektie:
-
Vi gennemgår lektien fra sidst.
-
Læs: s.12-15. Skriv noter til lektien.
-
Øvelser stilleje lektion 13 (2).docx
-
Sidste time i ap-latin.
-
I skal arbejde selv med de vedhæftede repetitionsopgaver. Læg venligst jeres besvarelser i Elevfeedback senest kl. 20 i aften.
|
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
27 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
2
|
AP Almen
Materiale : Sprogenes Verden samt Sprogenes Veje/Min Læring
Fagets faglige mål:
Eleven skal opnå viden om morfologi og syntaks.
Eleven skal kunne:
- anvende viden om grammatik, semantik og pragmatik til at gøre sproglige iagttagelser i tekster på dansk og de sprog, de møder i gymnasiet, samt i egne tekster
- foretage syntaktisk analyse i teksteksempler fra latin, dansk og moderne fremmedsprog
- belyse forskelle mellem de sprog, de møder i gymnasiet
|
|
Indhold
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1076/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75679714913",
"T": "/lectio/1076/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75679714913",
"H": "/lectio/1076/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75679714913"
}