Holdet k13 ap (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution X - Roskilde Katedralskole
Fag og niveau Almen Sp.forst. -
Lærer(e) Christine Bensby, Tanja Gade
Hold 2025 ap/k13 (k13 ap, k13 ap-alm, k13 ap-lat)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Almen Sprogforståelse - latin og ap almen
Titel 2 AP Almen

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Almen Sprogforståelse - latin og ap almen

I Almen Sprogforståelse - Latin er læst:

Sprogenes Verden: s.116-167 + s.8-14

Fokus: Morfologi og syntaks
Desuden:
Baggrundslæsning om romersk historie, mytologi og kultur
Sprogenes familier samt sproghistorie.
Sætningstyper (helsætninger og ledsætninger)
Transparente ord
Oversættelse

I AP-almen skal I have styr på de enkelte ordklasser og sætningsanalyse - dvs. sætningsled, samt verbaltider og verbalformer, aktiv/passiv, ledsætninger.
Derudover skal I have viden om hensigtsmæssig sproglig kommunikation herunder stilleje og det retoriske pentagon.
Materiale : Sprogenes Verden samt Sprogenes Veje/Min Læring

Fagets faglige mål:
Eleven skal opnå viden om morfologi og syntaks.

Eleven skal kunne:
- anvende viden om grammatik, semantik og pragmatik til at gøre sproglige iagttagelser i tekster på dansk og de sprog, de møder i gymnasiet, samt i egne tekster

- foretage syntaktisk analyse i teksteksempler fra latin, dansk og moderne fremmedsprog

- belyse forskelle mellem de sprog, de møder i gymnasiet
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 27 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 AP Almen

Materiale : Sprogenes Verden samt Sprogenes Veje/Min Læring

Fagets faglige mål:
Eleven skal opnå viden om morfologi og syntaks.

Eleven skal kunne:
- anvende viden om grammatik, semantik og pragmatik til at gøre sproglige iagttagelser i tekster på dansk og de sprog, de møder i gymnasiet, samt i egne tekster

- foretage syntaktisk analyse i teksteksempler fra latin, dansk og moderne fremmedsprog

- belyse forskelle mellem de sprog, de møder i gymnasiet


Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer