X - Roskilde Katedralskole
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
X - Roskilde Katedralskole
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet k7 nv (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2025/26
Institution
X - Roskilde Katedralskole
Fag og niveau
Nat. grundf. -
Lærer(e)
Jonas Vinzent, Martin Ulrich Christensen, Nicole Jonasen, Niels Smedegaard
Hold
2025 nv/k7 (
k7 nv
,
k7 nv-bi
,
k7 nv-fy
,
k7 nv-ke
,
k7 nv-ng
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Hvorfor rådner din mad? NV med biologi og biologi
Titel 2
NV - ng/fy Tsunami og jordskælv og NV Bi-kemi
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Hvorfor rådner din mad? NV med biologi og biologi
Indhold
Kernestof:
Se lektien her "NV kemi - modul 1.pdf", hvis ikke I har fået et hæfte endnu:)Kære alle.Jeg glæder mig til at møde jer. Undervisningen i dag omhandler tilsætningsstoffer, men også kendskab til grundstoffer og salte. Udlevering af NV-hæfte
Densitet
Rotting Hamburger Timelapse Footage
Naturvidenskabelig metode - 2025.pptx
Faste pladser i K7.xlsx
Velkommen til Naturvidenskabeligt Grundforløb med biologi.
Oplev Naturvidenskaben side 8-13.pdf
Densitet af salt
Facit til opgaver fra sidst
Læs i NV-kompendiet lektien til modul 2 (s. K6–K8). Opgaverne løser vi i modulet. Læringsmålene er: brugen af det periodiske system, afstemning af reaktioner samt bestemmelse af en ions ladning. Artiklen "Forskere advarer.docx" læser vi hvis vi har t
Celler, cellemembranen og transport - NV-bi 2025.pptx
Lav arbejdsspørgsmålene om naturvidenskabelig metode på side B.8-B.9 i NV-kompendiet færdig derhjemme, så du er klar, når vi gennemgår udvalgte dele af dem i modulet.
Læs side B.10-B14 i NV-kompendiet.
Læs side B. 16-17 i NV-kompendiet.
I skal læse siden NG.5 i kompendiet
Læs i NV-kompendiet lektien til modul 3 (s. K11–K13). Opgaverne løser vi i modulet. Læringsmålet er hvordan positive og negative ioner sammensættes til et udadtil neutralt salt. Hvorfor hedder det f.eks. CaCl2, når det hedder NaCl og ikke NaCl2 (forv
Læs side NG. 8. Husk også at have en passer og en lineal med til modulet.
Besvar arbejdsspørgsmålene på side B.15, hvis du ikke nåede det i sidste modul, så du er klar, når vi gennemgår udvalgte dele af dem.
Besvar det, der står under Resultater, Diskussion og Konklusion i journaløvelsen med gær og osmose på side B.17 i NV-kompendiet.
Læs side B.18-20 i NV-kompendiet.
Bevægelse og fart
Lavvandsbølger og tsunami
Læs i NV-kompendiet lektien til modul 4 (s. K16–K17) og skim side K18. Opgaverne løser vi i modulet. Læringsmålet er: Hydrofile og hydrofobe opløsninger samt en forståelse af begrebet elektronegativitet.
Genlæs side B.10-14 i NV-kompendiet.
De 4 elever, som udførte journaløvelsen med leverpostej og rugbrød (B. 22-23 i NV-kompendiet), starter modulet med at fortælle om, hvordan de udførte forsøget. Se evt. nedenstående billeder, som kan bruges til at tale ud fra.
K7 - Rugbrød før.jpg
K7 - Leverpostej før.jpg
Læs i NV-kompendiet lektien til modul 5 (s. K20 - K21)
Læs side NG.11 i kompendiet
Husk vi idag skal på felttur, tag der for tøj på efter vejret samt alle der har en cykel tag cyklen med da vi skal cykle ned til havnen.
Skriftlig formidling i naturvidenskab.pptx
Opbygning af naturvidenskabelig rapport.ppt
Uddrag fra et velstruktureret og velformuleret teoriafsnit.docx
Læs side NG. 14
Farten af et faldende objekt
6 Svingende pendul
Læs i NV-kompendiet lektien til modul 6 (s. K24 - K25) og skim s.K26-K27
Sidste modul ingen læse lektier men husk at tage jeres hæfter med til timen
Læs i NV-kompendiet lektien til modul 7 (s. K30- K31)
Bakterier i hverdagen
K7 - Leverpostej efter.jpg
K7 - Rugbrød efter.jpg
Læs side B.28-30 i NV-kompendiet. Når I har læst, skal I kunne redegøre for, hvad formålet med journaløvelsen er og forklare, hvordan forsøget skal udføres i praksis. Derudover kigger vi også på resultaterne fra forsøget med leverpostej og rugbrød på
Resume
Kahoot om hvorfor din mad rådner
Resultater og databehandling fra journaløvelse med osmose i kartofler.docx
NV-evaluering (eksamen) - 2025.pptx
Vi samler op på journaløvelsen bakterier i vores omgivelser (B. 28-30 - modul 6). Orientér dig derfor i journaløvelsen, så du ved, hvad den handler om, og så du er klar, når du skal diskutere og konkludere på resultaterne. Derudover samler vi lidt op
Læringsmål NV-biologi_kemi forløbet - med fokus på biologi - 2025.docx
Forberedelse til NV eksamen
Mødetider
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Find 3 salte
03-09-2025
NV-ng/fy aflevering
11-09-2025
Aflevering i NV-bi/NV-ke
18-09-2025
Journal
22-09-2025
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 29
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
NV - ng/fy Tsunami og jordskælv og NV Bi-kemi
Emner
Indledende geologi angående pladegrænser og jordskælv.
Øvelser NG.
Klassificering af bjergarter ud fra deres egenskaber.
Jordskælvssikring af hus,.
Bestemmelse af lokationen af et jordskælvs epicenter.
Opmåling af kystprofil (rapport)
Bestemmelse af bjergarters densitet.
Indhold
Kernestof:
Se lektien her "NV kemi - modul 1.pdf", hvis ikke I har fået et hæfte endnu:)Kære alle.Jeg glæder mig til at møde jer. Undervisningen i dag omhandler tilsætningsstoffer, men også kendskab til grundstoffer og salte. Udlevering af NV-hæfte
Densitet
Rotting Hamburger Timelapse Footage
Naturvidenskabelig metode - 2025.pptx
Faste pladser i K7.xlsx
Velkommen til Naturvidenskabeligt Grundforløb med biologi.
Oplev Naturvidenskaben side 8-13.pdf
Densitet af salt
Facit til opgaver fra sidst
Læs i NV-kompendiet lektien til modul 2 (s. K6–K8). Opgaverne løser vi i modulet. Læringsmålene er: brugen af det periodiske system, afstemning af reaktioner samt bestemmelse af en ions ladning. Artiklen "Forskere advarer.docx" læser vi hvis vi har t
Celler, cellemembranen og transport - NV-bi 2025.pptx
Lav arbejdsspørgsmålene om naturvidenskabelig metode på side B.8-B.9 i NV-kompendiet færdig derhjemme, så du er klar, når vi gennemgår udvalgte dele af dem i modulet.
Læs side B.10-B14 i NV-kompendiet.
Læs side B. 16-17 i NV-kompendiet.
I skal læse siden NG.5 i kompendiet
Læs i NV-kompendiet lektien til modul 3 (s. K11–K13). Opgaverne løser vi i modulet. Læringsmålet er hvordan positive og negative ioner sammensættes til et udadtil neutralt salt. Hvorfor hedder det f.eks. CaCl2, når det hedder NaCl og ikke NaCl2 (forv
Læs side NG. 8. Husk også at have en passer og en lineal med til modulet.
Besvar arbejdsspørgsmålene på side B.15, hvis du ikke nåede det i sidste modul, så du er klar, når vi gennemgår udvalgte dele af dem.
Besvar det, der står under Resultater, Diskussion og Konklusion i journaløvelsen med gær og osmose på side B.17 i NV-kompendiet.
Læs side B.18-20 i NV-kompendiet.
Bevægelse og fart
Lavvandsbølger og tsunami
Læs i NV-kompendiet lektien til modul 4 (s. K16–K17) og skim side K18. Opgaverne løser vi i modulet. Læringsmålet er: Hydrofile og hydrofobe opløsninger samt en forståelse af begrebet elektronegativitet.
Genlæs side B.10-14 i NV-kompendiet.
De 4 elever, som udførte journaløvelsen med leverpostej og rugbrød (B. 22-23 i NV-kompendiet), starter modulet med at fortælle om, hvordan de udførte forsøget. Se evt. nedenstående billeder, som kan bruges til at tale ud fra.
K7 - Rugbrød før.jpg
K7 - Leverpostej før.jpg
Læs i NV-kompendiet lektien til modul 5 (s. K20 - K21)
Læs side NG.11 i kompendiet
Husk vi idag skal på felttur, tag der for tøj på efter vejret samt alle der har en cykel tag cyklen med da vi skal cykle ned til havnen.
Skriftlig formidling i naturvidenskab.pptx
Opbygning af naturvidenskabelig rapport.ppt
Uddrag fra et velstruktureret og velformuleret teoriafsnit.docx
Læs side NG. 14
Farten af et faldende objekt
6 Svingende pendul
Læs i NV-kompendiet lektien til modul 6 (s. K24 - K25) og skim s.K26-K27
Sidste modul ingen læse lektier men husk at tage jeres hæfter med til timen
Læs i NV-kompendiet lektien til modul 7 (s. K30- K31)
Bakterier i hverdagen
K7 - Leverpostej efter.jpg
K7 - Rugbrød efter.jpg
Læs side B.28-30 i NV-kompendiet. Når I har læst, skal I kunne redegøre for, hvad formålet med journaløvelsen er og forklare, hvordan forsøget skal udføres i praksis. Derudover kigger vi også på resultaterne fra forsøget med leverpostej og rugbrød på
Resume
Kahoot om hvorfor din mad rådner
Resultater og databehandling fra journaløvelse med osmose i kartofler.docx
NV-evaluering (eksamen) - 2025.pptx
Vi samler op på journaløvelsen bakterier i vores omgivelser (B. 28-30 - modul 6). Orientér dig derfor i journaløvelsen, så du ved, hvad den handler om, og så du er klar, når du skal diskutere og konkludere på resultaterne. Derudover samler vi lidt op
Læringsmål NV-biologi_kemi forløbet - med fokus på biologi - 2025.docx
Forberedelse til NV eksamen
Mødetider
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 29
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/1076/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75679715014", "T": "/lectio/1076/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75679715014", "H": "/lectio/1076/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75679715014" }