X - Roskilde Katedralskole
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
X - Roskilde Katedralskole
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet k9 nv (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2025/26
Institution
X - Roskilde Katedralskole
Fag og niveau
Nat. grundf. -
Lærer(e)
Jonas Vinzent, Nicole Jonasen, Peter Marstrand, Petur Martin Glerfoss
Hold
2025 nv/k9 (
k9 nv
,
k9 nv-bi
,
k9 nv-fy
,
k9 nv-ke
,
k9 nv-ng
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
NV - ng/fy Tsunami og jordskælv
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
NV - ng/fy Tsunami og jordskælv
Fysik: Densitet, bevægelse og fart. Eksperimentelt arbejde: Densitet af faste stoffer, densitet af salt (måleserie og bedste rette linje), farten af en gående person (bedste rette linje), lavvandsbølgeformlen, farten af en faldende muffinform, svingningstid af pendul.
NG:
Indledende geologi angående pladegrænser og jordskælv.
Øvelser NG.
Klassificering af bjergarter ud fra deres egenskaber.
Jordskælvssikring af hus,.
Bestemmelse af lokationen af et jordskælvs epicenter.
Opmåling af kystprofil (rapport)
Bestemmelse af bjergarters densitet.
Indhold
Kernestof:
NV-kompendiet; sider: 1-14
Se lektien her "NV kemi - modul 1.pdf", hvis ikke I har fået et hæfte endnu:)Kære alle.Jeg glæder mig til at møde jer. Undervisningen i dag omhandler tilsætningsstoffer, men også kendskab til grundstoffer, pH og salte. I skal Ikke løse opgaverne på s
Læs side F.1-F.3 i NV-kompendiet (til og med eksemplet øverst på side F.3).
HUSK LOMMEREGNER!
Læs side F.6-F.7 i NV-kompendiet (forsøget laver vi i timen).
Læs i NV-kompendiet lektien til modul 2 (s. K6–K8). Opgaverne løser vi i modulet. Læringsmålene er: brugen af det periodiske system, afstemning af reaktioner samt bestemmelse af en ions ladning. Artiklen "Forskere advarer.docx" læser vi hvis vi har t
I skal læse siden NG.5 i kompendiet
Læs side NG. 8. Husk også at have en passer med til modulet.
Læs i NV-kompendiet lektien til modul 3 (s. K11–K13). Opgaverne løser vi i modulet. Læringsmålet er hvordan positive og negative ioner sammensættes til et udadtil neutralt salt. Hvorfor hedder det f.eks. CaCl2, når det hedder NaCl og ikke NaCl2 (forv
Sider F.10 og F.13.
Læs i NV-kompendiet lektien til modul 5 (s. K20 - K21)
Læs side NG.11 i kompendiet
Husk vi idag skal på felttur, tag der for tøj på efter vejret samt alle der har en cykel tag cyklen med da vi skal cykle ned til havnen.
Side F.14
Medbring det udleverede dokument 'Lavvandsbølger og tsunamier ‒ Eksperiment'.
Side F.15-19.
Læs i NV-kompendiet lektien til modul 6 (s. K24 - K25) og skim s.K26-K27
Læs side NG. 14
Sidste modul ingen læse lektier men husk at tage jeres hæfter med til timen
Rapportskrivning_i_de_naturvidenskabelige_fag_mini_ny.pdf
Læs i NV-kompendiet lektien til modul 7 (s. K30- K31)
Side F.20-F.23
fy-7_opgaver.pdf
fy-7_opgaver_svar.pdf
Sammenligning af biologiforsøgene (2).docx
De første tre sider i NV-kompendiet.
Mødetider
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 28
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/1076/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75679715026", "T": "/lectio/1076/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75679715026", "H": "/lectio/1076/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75679715026" }