Holdet 2022 DA1c 1-6s - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution X - Midtsjællands Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e)
Hold 2022 DA1c 1-6s (DA1c/, DA2c/, DA3c/)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb#1 Grundforløb - Den personlige fortælling
Titel 2 Forløb#2 Taler og retorik
Titel 3 Forløb#3 Værktøjskassen
Titel 4 Forløb#4 DHO
Titel 5 Forløb#5 Kreativ skrivning
Titel 6 Forløb#6 Humor
Titel 7 Forløb#7 Romantikken
Titel 8 Forløb#8 Det moderne gennembrud
Titel 9 Forløb#9 Nyhedsformidling del 2
Titel 10 Forløb#10 Less is more - fællesforløb med engelsk
Titel 11 Forløb#11 Retorik-recap og diskursanalyse
Titel 12 Forløb#12 Det 20. århundredes litteratur
Titel 13 Forløb#13 Blixen
Titel 14 Forløb#14 Dokumentarisme
Titel 15 Forløb#15 Hængepartier og eksamenstræning

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb#1 Grundforløb - Den personlige fortælling

Indhold:
I forløbet introduceres eleverne for danskfaget på STX, og vi arbejder med udgangspunkt i den overordnede titel ’Den personlige fortælling’. Forløbet fokuserer som helhed på at introducere til det grundlæggende tekstarbejde i danskfaget.

Formål:
Når forløbet er slut, har eleverne opnået kendskab til en række fagbegreber og analytiske greb knyttet til fx blogs og sociale medier, dokumentarprogrammer og skønlitterære tekster (digt og romanuddrag), ligesom de har arbejdet med den første aflevering i dansk.

Materiale:
”Drengene mod pigerne”, dokumentar, TV2 2017 (afsnit 1)
”Alt for kliken”, dokumentar, DR3 2019 (afsnit 4)
Af ”Min mor siger”, romanuddrag, Stine Pilgaard 2012
Af ”Den der lever stille”, romanuddrag, Leonora Christina Skov 2018
Af "Hvis der skulle komme et menneske forbi", romanuddrag, Thomas Korsgaard 2017
"Håndbog til dansk", iBog, Systime
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning

Titel 2 Forløb#2 Taler og retorik

OBS: Ansvarlig lærer Christian Vikar
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - Formålet med forløbet er, at eleverne gennem arbejdet med talerne opnår viden om og får færdigheder i retorisk analyse. Der arbejdes med talegenre, disposition, virkemidler, sprog, appelformer, argumentation og kommunikationssituation.
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning

Titel 3 Forløb#3 Værktøjskassen

OBS: Ansvarlig lærer Mille Björlik-Nimb

I dette forløb skal I blive fortrolige med den danskfaglige værktøjskasse. Hvad ligger der af værktøjer i kassen, hvordan bruger vi dem og hvad bruger vi dem til? I lærer altså om danskfaglig metode i takt med at vi angriber tekster på alle mulige (og umulige?) måder.

I løbet af forløbet vil der også være div. SK-moduler, som bliver flettet ind i det danskfaglige (eventuelle huller i modulbeskrivelserne kan findes under SK-forløbet). Fx skal vi også arbejde med forskellige måder at tage noter - herunder CONSTRUCTS (som er et fancy ord for vigtige fagbegreber) og hvordan man ved hjælp af dem får pointklokken til at ringe.

Vi starter med at lave navneleg med BOGSTAVRIM og udbygger så retorikforløbet med typer af billedsprog: BESJÆLING vs. PERSONIFIKATION, DØDE METAFORER, ORIENTERINGSMETAFOR, SAMMENLIGNING samt METONYMI, HYPERBEL, ANALOGI og EUFEMISME. Vi sætter gentagelsesfigurer på plads ved at lære om ANAFOR, EPIFOR, SYNONYMI og TRIADER.

Vi kigger også kort på NYHEDSKRITERIER og NYHEDSTREKANTEN i forbindelse med TF2, hvor I skal skrive populærvidenskabelige artikler med RUBRIK, UNDERRUBRIK, BYLINE og MELLEMRUBRIKKER.

Vi analyserer KONFRONTATIONSMODERNISME og FUTURISME ved hjælp af SEMANTISKE SKEMAER. I får også lov at snuse til NYREALISME og MINIMALISME idet vi sammenligner en analysemodel med arbejdsspørgsmål, dialogbaseret tekstbearbejdning og dirigeret læsning. I samme ombæring kigger vi på forskellen på DIREKTE TALE, INDIREKTE TALE og DÆKKET DIREKTE TALE i Helle Helles En stol for lidt.

Vi laver STRUKTUREL ANALYSE ved at kigge på eventyr, både FOLKEEVENTYR, der er bygget op over en eventyrformel og KUNSTEVENTYR, der som regel ikke er. Og mens vi er i gang med folkeeventyr tager vi lige et litteraturhistorisk ophold i middelalderen og kigger på NORRØN DIGTNING, SAGASTIL, TRYLLEVISER og RIDDERVISER.

Sidst men ikke mindst skal vi have gang i noget VÆRKLÆSNING. Vi går i dybden med en novelle af Blicher og finder ud af, hvad der kendetegner en UPÅLIDELIG JEG-FORTÆLLER, ligesom vi kigger på Blichers BRUD PÅ KRONOLOGI, DOKUMENTCLUES og hans fremstilling af præster som ikke særligt sympatiske mennesker.


Anvendte tekster:


Klaus Rifbjerg: Teknik og Postludium

Emil Bønnelycke: Aarhundredet

Anders Bodelsen: Fejlen

Helle Helle: En stol for lidt

Simon Fruelund: Hår (SK)

Folkeeventyr: Kong Lindorm

HC Andersen: Tepotten (SK)

Folkevise: Ebbe Skammelsen (SK)

Folkevise: Germand Gladensvend

Vølvens Spådom (Suzanne Brøggers oversættelse i uddrag)

Saxtorph: Eriks saga (i uddrag - SK)

St. St. Blicher: Sildig Opvaagnen (VÆRK 1)





Supplerende materiale:

Div. Kahoots og powerpoints om billedsprog og stilistik

Et noteskema baseret på constructs

En analysemodel til noveller og romaner

Litteraturhistorien på langs og på tværs: Afsnittene om folkeeventyr, kunsteventyr, futurisme, konfrontationsmodernisme, nyrealisme og minimalisme

Afsnittet om forskellige læsninger af Tepotten fra Litteraturens Veje
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - I dette forløb arbejder vi med CONSTRUCTS - dvs. alle værktøjer og fagbegreber får tilknyttet en øvelse og/eller et ikon, der kan hjælpe med at huske/anvende det senerehen
  • Lytte - Vi laver flipped classroom i dette forløb, dvs. alle tekster bliver læst højt på klassen og lektierne består i fx at se en forklarende video eller læse teoretisk baggrundsmateriale
  • Læse - Der er SK-moduler i faglig læsning knyttet til dette modul
  • Skrive - Der er flere skriveøvelser knyttet til dette modul. Fx skal de skrive samme historie både BESKRIVENDE og BERETTENDE, ligesom de skal omsætte kendte eventyr til norrøne digte. TF2-opgaven med en videnskabelig artikel ligger ligeledes i dette forløb.
  • Diskutere - Vi eksperimenterer med arbejdsmetoder, analysemetoder og læsestrategier. I den forbindelse er der dialog på klassen om, hvad der fungerer hvorledes og hvorfor. Vi laver også dialogbaseret undervisning i arbejdet med folkeviser, hvor der diskuteres fx problematikkerne i Ebbe Skammelsen
  • Projektarbejde - Værklæsningen afsluttes med remediering af Blicher-novellen, ligesom TF2-projektet som sagt ligger i dette forløb.
  • Formidling - I dette forløb er der flere oplæg, fx skal de i grupper fremlægge hver sin analysemetode på Tepotten
  • Selvrefleksion - I dette forløb afprøves forskellige arbejdsmetoder og eleverne reflekterer over, hvordan de selv arbejder bedst
  • Personlige
  • Selvtillid - I dette forløb er der lagt fokus på at give eleverne så stor medindflydelse på arbejdsmetoder og -tilgang som muligt. Forhåbentlig bidrager dette til evnen til at tage ansvar for egen læring
  • Kreativitet - I dette forløb skal eleverne ved flere lejligheder være kreativt skabende. De skal fx designe ikoner til constructs, lave norrøne og konfrontationsmodernistiske digte, remediere en novelle og tegne en gam
  • IT - Heldigvis er eleverne søde til at hjælpe vikaren, der ikke er vant til at bruge OneNote som pædagogisk redskab
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Forløb#4 DHO

OBS: Ansvarlig lærer Signe Boe Rasmussen
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Forløb#5 Kreativ skrivning

OBS: Ansvarlig lærer herfra og ud Mille Björlik-Nimb

I dette forløb kommer I igennem en masse skriveøvelser med henblik på at træne jeres PERSONLIGE STEMME.
Litteraturhistorisk skal vi kigge på BAROKKEN, der var en slags firstmover for mange af de stilistiske træk, vi kender idag.
Under barok arbejder vi med begreberne GENTAGELSE, MODSÆTNINGER, PERSONIFIKATION, HENVENDELSE, UDRÅB, METAFORISKE NYDANNELSER og VANITAS ligesom vi sammenligner perioden med 1980'ernes STORBYMODERNISME. En ting fra barokken er bl.a LEJLIGHEDSDIGTNING, som vi selv skal prøve kræfter med under en af de kreative skriveøvelser, men vi skal også lave egne metaforiske nydannelser i forsøget på at lave en Michael Strunge-pastiche.
I skrivedelen arbejder vi også med sanseskrivning og brugen af semantiske skemaer, og I skal lære at lave en TRAGTINDLEDNING og præsentere hovedtekster til skriftlige opgaver.

Hovedtekster:
Thomas Kingo: Keed af verden + Sorrig og glæde
Michael Strunge: Plastiksolen + Den hæslige by

Supplerende tekster:
Litteraturhistorien på langs og på tværs, afsnittet om barokkens stiltræk
Djæmes Braun: Fugle
Jens Blendstrup: Lanterna Vagina
Eksamensopgaven om Danish Crown og greenwashing (træning)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - Barok: Kodeordet er “Gud”. Vi arbejder med de lyriske stiltræk gentagelse, modsætninger, personifikation, udråb, henvendelse og metaforiske nydannelser, samt begreberne lejlighedsdigtning og vanitas.
  • Lytte - Vi kigger på barokhaver og barokarkitektur og lytter til fugaer af Bach.
  • Søge information
  • Skrive - I forsøget på at opnå en forståelse for barokkens stiltræk og lejlighedsdigtning, forfatter I egne lejlighedssange inden for de 4 lejligheder kirken ((jule?-)sang fra præsten til konfirmanderne), kongen (en hyldestsang til Dr. Margrethe), kærlighed/hyrdeviser (en sølvbryllupssang fra manden til konen) samt drikkeviser (skålesang ved firmaets julefrokost), hvor alle stiltræk forsøges anvendt. I skal også lave TRAGTindledningen til en eksamensopgave i 3 forskellige versioner, hvor øverste del af tragten både skal laves som sanseskrivning, som barokskrivning (vælg kun ét stiltræk, enten modsætninger eller gentagelse eller metaforiske nydannelser fx) og med en analogi
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner - Modsætningsforholdet mellem det korte, hårdtprøvede jordeliv og den evige lykke i himlen tegnes ved flere lejligheder på tavlen. I analyser af tekster fra barokken afprøver vi vores nye viden ved at tage “barokbrillerne” på og lede efter stiltræk, vanitasmotiver og tegn på tidens livsfilosofi. Til sidst leder vi efter baroktræk i et digt fra nyere tid.
  • Kommunikative færdigheder - I skal ikke kun skrive kreativt, I skal også have fokus på at formidle jeres tanker og idéer skriftligt
  • Personlige - Fokus i dette forløb er at I finder jeres personlige skrivestemme eller 'skriver-jeg', om man vil
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Kreativitet - I skal lave metaforiske nydannelser, analogier, barokindledninger, Strungepasticher m.m., så det gælder om at være ultrakreativ (det meste af tiden)
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Forløb#6 Humor

Humor er s'gu ikke for sjov! Man kan grumme misforstå en tekst, hvis man ikke lige fanger ironien. Og skal vi ofre satiren på krænkelsesparathedens alter? Hvor lang tid skal der gå efter en katastrofe, før man må lave jokes om den? Og er det overhovedet nødvendigt at joke om den slags, kan man ikke bare lade være?
I dette forløb arbejder vi med Critchleys uoverensstemmelsesteori, også kaldet hulteorien, med Cohens teori om betinget og asymmetrisk humor, med overlegenhedsteorien, forløsningsteorien og ordleg.
Vi skal identificere ironi i forskellige tekster og diskutere satirens funktion i et demokratisk samfund i forbindelse med et litteraturhistorisk sidespring til oplysningstiden og Holberg.
Vi træner også argumentation med udgangspunkt i en af Holbergs epistler og benytter os, ligesom Holberg, af Aristoteles' regler for dramaets opbygning til at finde vigtige plotpunkter i en tekst.
Og så skal vi læse en masse humoristiske tekster fra mestre som Dan Türell, Stine Pilgaard (VÆRK 2), Nanna Ghoul m.fl.
Sidst men ikke mindst skal der også i dette forløb skrivetrænes. Denne gang bruger vi PEEL-modellen til at sætte citater fra humorteksterne ind i en argumenterende tekst om en gammel eksamensopgave om humor og kigger på typiske faldgruber som fx "Hvordan bruges humor i denne røvsyge og helt igennem kedelige tekst" og lignende spas, som man kan risikere at støde på til skriftlig eksamen.

Hovedtekster:
Dan Türell: Om at gøre nar
Anders Lund Madsen: Sort humor er ikke for alle
Ludvig Holberg: Epistlen i Litteraturhistorien på langs og på tværs (om ophævelse af censur for gamle mennesker) - Jeppe på Bjerget i uddrag
VÆRK 2 (roman) - Stine Pilgaard: Min mor siger

Supplerende tekster:
Henrik Pontoppidan: Naadsensbrød
Div. artikler, der (vist nok?) bruger ironi
Kim Blæsbjerg: Fælder
Naja Marie Aidt: Karsten i krattet
Nana Ghoul: Har man sagt A
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - Teorier og begreber: Humorteorier: uoverensstemmelsesteorien, forløsningsteorien, overlegenhedsteorien (herunder satire) samt betinget og asymmentrisk humor. Litteraturhistorie om oplysningstiden, kodeord: FORNUFT, rationalisme, Holberg, dramaets opbygning efter den aristoteliske trekant samt de tre enheder. Kompetencer indenfor argumentationsanalyse via Toulmins udvidede model samt øvelser i at identificere og skabe forskellige argumenttyper.
  • Skrive - Vi træner ARGUMENTERENDE ARTIKEL med en skriveøvelse fra et gammelt eksamenssæt om humor tilføjet en tekst af Dan Türell.
  • Formidling - Den aristoteliske tændstiksmand: Træning i at skære ind til benet i resumé og analyse bl.a ved at lege 'gæt et eventyr tegnet kun med 5 tændstiksmænd' (og hvis de er seje laver vi dem som "live-lysbilleder")
  • Personlige
  • Kreativitet - Der skal tegnes og digtes
  • Sociale
  • Samarbejdsevne - "Live-lysbilleder"
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Forløb#7 Romantikken

I dette forløb skal vi arbejde meget litteraturhistorisk, for I skal nemlig kunne kende forskel på NATIONALROMANTIK, UNIVERSALROMANTIK, NYPLATONISME, BIEDERMEIER, ROMANTISME og GRUNDTVIGIANISME.
I nationalromantikken analyserer vi nationalisme før og nu og finder frem til, at de 5 punkter, der typisk fremhæves som særligt danske i den nationalromantiske digtning er DET DANSKE SPROG, FLAG, FOLK, DEN DANSKE NATUR og HISTORIE. Er det mon også de ting, der bliver fremhævet i Guldhornene?
I universalromantikken drager vi paralleller til The Matrix, Pocahontas og Narnia for at forstå begreberne DUALISME, PANTEISME og ORGANISMETANKEN.
Vi kigger kun ganske kort på den religiøse digtning og på GRUNDTVIGIANISME og så prøver vi at vikle hjernen rundt om konceptet NYPLATONISME ved at kigge på Platons hulelignelse og læse Staffeldt.
Vi kigger på guldaldermalerier og hører julesange for at at få indblik i den POETISKE REALISME og vi leger lommepsykologer, finder 'interessante' billeder og læser Poe for at lære om romantismen.
Vi skal også på ekskursion og se klunkehjemmet på Nationalmuseet samt en masse guldaldermalerier på Statens Museum for Kunst.

Litteratur:

HC Andersen: I Danmark er jeg født + Klokken
Adam Oehlenschläger: Guldhornene
Edgar Allan Poe: Hjertet, der sladrede
Afsnittet om romantikken i Litteraturhistorien på langs og på tværs
NFS Grundtvig: Langt højere bjerge


Supplerende tekster:
HC Andersen: Nattergalen + De røde sko + Den standhaftige tinsoldat + Skyggen + Snedronningen
Dansk Folkepartis valg video anno 2007
Visit Denmarks turistvideo på YouTube (se link)
Schack von Staffeldt: Indvielsen
Gruntvig: De levendes land
Faber: Sikken voldsom trængsel og alarm
Peters jul
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - I dette forløb arbejder vi primært litteraturhistorisk og kigger på nuancer af romantikken igennem 6 understrømninger, der allesammen ligner hinanden men også er forskellige
  • Lytte - Vi lytter til eventyr læst op at kendte, danske skuespillere (og af mig)
  • Læse - I skal også læse en masse teoretisk baggrundsstof, men også en masse HC Andersen m.fl
  • Søge information - Hvem var ham Grundtvig og hvad er det vigtigt at vide om ham?
  • Skrive - Der er flere skriftlige opgaver tilknyttet dette forløb. I den første skal I være kreative og reflektere over, hvad danskhed er for jer og dernæst formidle det til klassen. I den anden træner vi form snarere end indhold - hvordan ser en artikel ud? Hvorfor må man ikke bruge opgavesprog i en artikel og skrive "analyse" som mellemrubrik (fx)? Hvordan kæder man indledning og afrunding sammen?
  • Diskutere - I viser mig billeder og vi diskuterer, om de motiver, I har fundet, kan siges at være romantisme
  • Formidling - Danskhedsopgaven
  • Selvrefleksion - Hvad er danskhed for dig?
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner - Differentierede opgaver til Poes 'Hjertet der sladrede'
  • Overskue og strukturere - 6 forskellige strømninger med ligheder og forskelle sat i relation til tidligere forløb via 'Guldhornene'
  • Personlige
  • Kreativitet - Finde romantismebilleder, lave en 'turistvideo' over danskhed
  • Sociale - Der er en ekskursion tilknyttet dette forløb og der skal hygges i bussen
  • Samarbejdsevne - Kan de i fællesskab kreere et 'googlemap' over HC Andersens 'Klokken'?
  • IT
  • Tekstbehandling
  • Præsentationsgrafik - Teorier og begreber eksemplificeres med fx filmklip og billeder.
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Forløb#8 Det moderne gennembrud

Den (indtil videre) korteste, men måske også største og vigtigste litterære periode, hvor kodeordet er DEBAT og de emner, der skal sættes til debat er KØN, KLASSE og KIRKE. Vi læser uddrag fra Et Dukkehjem og ser stykket med analysepauser undervejs. I skal også lege scenografer og tegne scenografien udfra den første regibemærkning. Vi læser Herman Bang med fokus på STILLE EKSISTENSER og TOMME PLADSER samt identificerer DÆKKET DIREKTE TALE, hvorefter vi bruger de dér (skjulte?) replikker til at omsætte Den sidste balkjole til dramatik. Vi undersøger ligeledes, om man også i lyrik fra perioden kan finde træk af IMPRESSIONISME og NATURALISME. Og så skal vi på ekskursion til Klunkehjemmet og Statens Museum for Kunst!

Tekster:

VÆRKLÆSNING 3 (dramatik): Henrik Ibsen: Et dukkehjem (TV-teatrets version med Ghita Nørby samt den indledende regibemærkning i Ibsens stykke)

Herman Bang: Den sidste balkjole, Franz Pander + Fortælling fra skumringen

Afsnittet om det moderne gennembrud fra Litteraturhistorien på Langs og tværs

Pontoppidan: Bonde-Idyl - Vi genlæser også lige Naadsensbrød fra humorforløbet og kigger på andet end ironi.

Supplerende tekster:

Holger Drachmann: Engelske socialister

J.P. Jacobsen: Faustina



Materialer:

Bonde-Idyl som assisteret læsning (screencast med teksten indlæst tilsat ordforklaringer og illustrationer)

Div. naturalistiske og impressionistiske billeder til sammenligning

Ekskursion til klunkehjemmet og Statens Museum for Kunst
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - Der kommer også i dette forløb en masse fagbegreber på bordet og primært skal I kunne kende forskel på IMPRESSIONISME og NATURALISME.
  • Skrive - I dette forløb træner vi DEN ANALYSERENDE ARTIKEL ved hjælp af endnu et gammelt eksamenssæt
  • Diskutere - Vi læser endnu et værk, så jeg forventer, at bølgerne går højt, når vi arbejder med Et Dukkehjem
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner - Vi kigger på sproglige finurligheder hos Herman Bang, som fx hans anvendelse af dækket direkte tale, tomme pladser/isbjergsteknik og stille eksistenser. Og så skal vi prøve at få indblik i effekten af hans anvendelse af replikker ved at omsætte Den sidste balkjole til dramatik
  • Personlige
  • Kreativitet - I skal på jagt efter to kunstværker på Statens Museum for Kunst hhv. fra romatikken og det moderne gennembrud, men de skal have noget tematisk til fælles eller være forskellige på et særligt punkt. Tag billeder af værkerne og fremlæg i timen efter ekskursionen.
  • Sociale - Ekskursionen dækker også dette forløb
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Forløb#9 Nyhedsformidling del 2

Vi genopfrisker nyhedsdelen af værktøjskasseforløbet fra 1.G og opsummerer nyhedstrekanten og nyhedskriterier og forskellige nyheds- og avisgenrer. I skal lære forskellen på reelle nyheder og pseudonyheder og vi skal diskutere forskellen på klassisk og moderne nyhedsformidling. Vi kigger også kort på segmenter, tabloid og omnibus og træner reflekterende artikel med en opgave om nyhedsformidling.

Tekster:

Herman Bang - Branden

Div. nyhedsmediers dækning af branden i Børsen

Afsnittet i Håndbog til dansk om nyhedsformidling

Supplerende tekster:

Aktuelle nyheder, klassen selv finder frem til og analyserer

Samme dag, forskellige avisers forside

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - Nyhedstrekanten, avistyper og -genrer, nyhedskriterier, segmenter m.fl
  • Læse - Der skal læses en masse nye og gamle artikler, reportager og pseudonyheder
  • Søge information - Kan I selv begå jer i nyhedsmylderet?
  • Skrive - Der skal skrives både artikler til klassens egen avis
  • Projektarbejde - Forløbet afsluttes med en avis, klassen selv skal konstruere
  • Formidling - Hvad er 'avis-sprog'?
  • Selvrefleksion - Egen nyhedsforbrug? Interesserer det jer overhovedet? Følger I med? Hvorfor ikke?
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder - Mellemrubrikker, hjælp din læser
  • Personlige
  • Selvstændighed - Egen byline!
  • Sociale
  • Samarbejdsevne - Klasseredaktionen
  • IT
  • Tekstbehandling - - og tekstopsætning
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Forløb#10 Less is more - fællesforløb med engelsk

I parløb med engelsk opfrisker vi de tekster med minimalistiske træk, vi har læst i 1. og 2.G, og supplerer med nogle nye. Dvs. vi genbesøger isbjerge og tomme pladser, undertekst og dækket direkte tale og så skal vi perspektivere til SYREBADSTEKNIKKEN og finde forskelle og ligheder mellem minimalisme, impressionisme og de gamle folkeviser. Vi krydrer med en kreativ skriveøvelse for at få varmet skrivefingrene op igen efter feriepausen

Materiale:
Helle Helle: En stol for lidt
Simon Fruelund: Hår
Naja Marie Aidt: 3 dage i Prag
Christina Hesselholdt: Faren fra oven
Peter Adolphsen: Madeleine, eller lille trist roman
Folkeviserne Venelite, Kirstin & 2 søstre (i Sorten Muld-versionen)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Minimalistisk novelle 12-09-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Forløb#11 Retorik-recap og diskursanalyse

Engang før min tid arbejdede I med taler og retorik. Det får vi lige recappet og evt. udvidet over de næste uger. Vi opfrisker hensigterne (INFORMERE, PÅVIRKE, UNDERHOLDE, BRANDE) appelformerne (ETOS, PATOS, LOGOS) og bruger dem i praksis. Vi gennemtæsker det retoriske pentagram og forskellige sproglige virkemidler (MODSÆTNINGER, ANAFOR, EPIFOR, BOGSTAVRIM, TRIADER, METAFORER) og så skal I selv holde taler for hinanden og gennemskue politikerbullshit ved at analysere, hvad det egentlig er, der bliver sagt. Og så genbesøger vi lige Toulmin og argumentationsanalysen og så skal I lære om diskurs og begreberne NODALPUNKT, ÆKVIVALENSKÆDE, ANTAGONISME, FLYDENDE BETEGNER, DIFFERENSKÆDE, AGENS, MODALITET, HEGEMONI, DENOTATION og KONNOTATION

Tekster:

Pia Kjærsgaards os-mod-dem-tale om danskeren i Amerika

En midtersektion fra et gammelt legetøjskatalog (kønsdiskurs)

Supplerende tekster:

Woody Allens tale til Oscaruddelingen 2002

Argumentationskompendiet (underviserens eget)

Diskurskompendiet (underviserens eget)

Afsnittet om diskursanalyse fra Håndbog til dansk
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Forløb#12 Det 20. århundredes litteratur

I dette forløb skal vi arbejde med, hvorledes udviklingen i samfundet influerer litteraturen og snakke en masse IDEOLOGIKRITIK. Vi kigger grundigt på de to litterære spor REALISME OG MODERNISME og de stiltræk, der fremkommer i løbet af århundredet. Vi skal læse SYMBOLISME, FOLKELIG REALISME, KULTURRADIKALISME, HERETICA- og ARENA-MODERNISME, NY REALISME, POLITISK REALISME, STORBYMODERNISME og POSTMODERNISME. I skal skrive FUTURISTISKE digte og male EKSPRESSIONISTISKE illustrationer. I skal lave SYSTEMDIGTNING og spille absurd teater. Vi skal genbesøge jeres Rifbjerg-pasticher og KONFRONTATIONSMODERNISMEN og I skal skrive digte ála Strunge.
Vi VÆRKLÆSER også hele to gange. Først Harald Herdals 'Kolonihaven' som eksempel på SOCIALREALISME og senere en antologi med dansk politisk musik fra 70'erne som digtsamling.

Tekster:

Johannes Jørgensen: Tråden ovenfra
Johannes V. Jensen: Paa memphis station
Jeppe Aakjær: Jens Vejmand
Martin Andersen Nexø: Murene
Rudolph Broby-Johansen: Foråret kommer til caféen
Tom Kristensen: Det blomstrende slagsmål
VÆRK 4: Harald Herdal: Kolonihaven
Tove Ditlevsen: Barndommens gade (filmuddrag)
Martin A. Hansen: Paradisæbler + Soldaten og pigen
Peter Seeberg: Hullet (uddrag)
Svend Aage Madsen: Modsatterne og Omvendterne
Anders Bodelsen: Drivhuset
Leif Panduro: Uro i forstæderne
VÆRK 5 (DIGTSAMLING): Dansk politisk musik fra 70'erne (Jomfru Ane band: Plutonium, Røde Mor: Rekreation, Benny Holst: Sangen om merværdi, Per Dich: Sådan er kapitalismen, Tom Lundén: I kan ikke slå os ihjel, Trille: Bare det var søndag altid, Trad: La liga/Selvom vi er kvinder)


Supplerende tekster:

PH: Man binder os på mund og hånd + Stilhed mens læreren slår
Kaj Munk: Den blå anemone
Bertolt Brecht: Det 3. riges frygt og elendighed (uddrag)
Sophus Claussen: Udløbet i uendeligheden
Rifbjerg genbesøgt: Teknik + Postludium
Emil Bønnelycke genbesøgt: Aarhundredet
Vita Andersen: Hvad tror du jeg tror
Strunge genbesøgt: Natmaskinen + Den hæslige by
Peter Høeg: Spejlbillede af en ung mand i balance
Afsnittet om det 20. århundredes litteratur i Litteraturhistorien på langs og på tværs
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 24,00 moduler
Dækker over: 29 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 13 Forløb#13 Blixen

I dette lille forløb læser vi en masse Blixen og lærer om de træk, der gør hende helt speciel: "OVERFLYVNING", KINESISK ÆSKE-PRINCIPPET, DET OVERRASKENDE MEN, MAGISK REALISME OG/ELLER "I GAMLE DAGE" og KUNST OG/ELLER SKÆBNE SOM TEMA.
I dette forløb ligger også 2 SK-skrivemoduler, (der ikke optræder i forløbsoversigten), som vi bruger til at få taget hul på skriveøvelsen sammen.
Til sidst skal I bruge jeres viden om Blixen til i grupper at skrive en kort Blixen-pastiche

Materiale:

Det ubeskrevne blad
Ringen
Babettes gæstebud set som film, romanens indledning læst
De blaa øje som en del af en skriveøvelse (eksamenssættet 28/5-2014 opg.1)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 14 Forløb#14 Dokumentarisme

I dette forløb skal I lære om de forskellige dokumentargenrer og vi læser endnu et VÆRK: Ambassadøren. I skal arbejde med filmiske virkemidler, skrive en debatterende artikel om dokumentarisme og vi leger eksamen igen.
Vi snakker om forskellene på DOKUMENTARISK REPORTAGE, DOCUSOAP, DOKUDRAMA, DRAMADOKUMENTAR og MOCKUMENTARY og finder overlap mellem de forskellige fremstillingsformer FORKLARENDE, OBSERVERENDE, DELTAGENDE, PERFORMATIV, POETISK og REFLEKSIV.
I skal selv lave dokumentarisme i praksis og vi arbejder med filmiske virkemidler som BILLEDUDSNIT, LYD, LYS, FARVEHOLDNING, PERSPEKTIV, KAMERABEVÆGELSER og KLIPPETEMPO.

Tekster:

VÆRK 6 (Dokumentar) Mads Brügger: Ambassadøren
Lisbeth Zornig: Min barndom i helvede (uddrag)

Supplerende tekster:
Elevernes selvfundne dokumentarklip til analyse
Afsnittet om dokumentarisme i Håndbog til dansk
Eksamensopgaven med klippet fra "Vilde vidunderlige Danmark"
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Den diskuterende artikel 05-03-2025
DA3c/ skr. prøve 11-03-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 15 Forløb#15 Hængepartier og eksamenstræning

I dette forløb skal vi eksamenstræne og læse tekster på norsk og svensk. Vi gennemgår vores OneNote og I er medansvarlige for, at der ligger alle de tekster, filer, noter, links m.m. som I skal bruge til eksamen. I får også lov at være medbestemmende, når der skal defineres emner til eksamenspuljen i de enkelte forløb (vi springer grundforløb og DHO over), fx. udvælger vi to perioder fra det 20. århundrede og I skal være med til at bestemme, hvilket underemne 'Værktøjskassen' og 'sproglig recap' skal dække over.
Der skal i hvert fald skrivetrænes en hel masse - vi afholder majorprøve, oberstprøve og generalprøve inden den skriftlige eksamen (OBS: sidstnævnte ligger under SK).

Tekster:

Mats Olof Olsson: Pin Up
Eva F. Dahr: Veddemålet
André Øvredal; Trolljegeren (uddrag)
Derfor taler vi dansk - #humor: https://www.youtube.com/watch?v=PuruvcaWuPU
Vissa borde VERKLIGEN inte få bli föräldrar 😳 : https://www.youtube.com/watch?v=xjyP-Y8YLVk
Klart man vill ha mer pengar: https://www.youtube.com/watch?v=5ZTYvQlHxcE

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Majorprøve eksamenstræning 23-04-2025
Oberstprøve eksamenstræning 05-05-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer