Holdet 2022 DA1d 1-6s - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution X - Midtsjællands Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e)
Hold 2022 DA1d 1-6s (DA1d/, DA2d/, DA3d/)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløb - den personlige fortælling
Titel 2 Fra barn til voksen
Titel 3 Kommunikation + SKAM
Titel 4 Besættelsen - DHO
Titel 5 Romantik og rædsel
Titel 6 Reklamer
Titel 7 Retorik I
Titel 8 Store følelser
Titel 9 At sætte problemer under debat
Titel 10 Litteraturhistorisk overblik
Titel 11 I farver og billeder
Titel 12 Medieforløb
Titel 13 Skriftlighedsforløb
Titel 14 Retorik II (og argumentation)
Titel 15 Eksistentialisme
Titel 16 Podcast - Værk
Titel 17 Repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløb - den personlige fortælling

Indhold:
I forløbet introduceres eleverne for danskfaget på STX, og vi arbejder med udgangspunkt i den overordnede titel ’Den personlige fortælling’. Forløbet fokuserer som helhed på at introducere til det grundlæggende tekstarbejde i danskfaget.

Formål:
Når forløbet er slut, har eleverne opnået kendskab til en række fagbegreber og analytiske greb knyttet til fx blogs og sociale medier, dokumentarprogrammer og skønlitterære tekster (digt og romanuddrag), ligesom de har arbejdet med den første aflevering i dansk.

Materiale:
”Drengene mod pigerne”, dokumentar, TV2 2017 (afsnit 1)
”Alt for kliken”, dokumentar, DR3 2019 (afsnit 4)
”Barndom”, digt, Yahya Hassan 2013
Af ”Min mor siger”, romanuddrag, Stine Pilgaard 2012
Af ”Den der lever stille”, romanuddrag, Leonora Christina Skov 2018
Af "Hvis der skulle komme et menneske forbi", romanuddrag, Thomas Korsgaard 2017
"Håndbog til dansk", iBog, Systime.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 25,00 moduler
Dækker over: 27 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Fra barn til voksen

I dette forløb arbejder vi med temaet "fra barn til voksen". Vi arbejder med forskellige tekster, der alle skildrer overgangen fra barn til voksen. Vi forsøger også at arbejde med de intertekstuelle referencer, der er mellem nogle af teksterne, både tematisk og symbolsk.

I forløbet fokuserer vi også på forskellige genrer i danskfaget - alt fra myter, til noveller, til digte og sange - videre over i kortfilm og spillefilm.

I forløbet arbejder vi multimodalt og med remediering.
Forløbet bliver afsluttet med en aflevering til filmen 'Tro, håb og kærlighed' af Bille August.

KERNESTOF:
"Syndefaldsmyten"
"Den lille Rødhætte"
"Villy" af Charlotte Weitze, (1999)
Artikel: "Det er Miley Cyrus, der ejer natten"
Gustaf Munch-Petersen: "Til mine forældre" (1932): https://kalliope.org/da/text/munchp2017092318
Sange:
Andreas Odbjerg: "Hvad skal verden med sådan en som mig?" (2022): Andreas Odbjerg - hvad skal verden med sådan en som mig? l Min Sang til Danmark l DR1
Per Vers: "DUM" (2014): Per Vers - DUM musikvideo
Minds of 99: "Hurtige hænder" (2018): The Minds of 99 - Hurtige Hænder (akustisk) | Moyo Live
Kortfilm:
Ude i skoven: https://www.ekkofilm.dk/shortlist/film/ude-i-skoven/
Overgang:  https://www.ekkofilm.dk/shortlist/film/overgang/
Film:
"Tro, håb og kærlighed" af Bille August

Faglitteratur:
Håndbog til dansk (i-bog, Systime 2019)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Kommunikation + SKAM

Kommunikation + SKAM

I dette forløb arbejder vi med kommunikation og samtaleteori, samt de begreber, der knytter sig hertil, bl.a. taleture, høfligheds- og samarbejdsprincipper, sproghandlinger, kropssprog mm. Vi arbejder desuden med face og facework - både i dagligdagen og især ved politiske debatter.

I forlængelse at kommunikationsteorien arbejder vi med afsnit 1, 2, 3, 4 og 9 af sæson 3 af SKAM. Vi undersøger, hvordan fagbegreberne kommer i spil i serien, og vi undersøger desuden de filmiske virkemidler, der er brugt afsnittene.

Afslutningsvis ser vi Baz Luhmans "Romeo og Juliet" fra 1996. Vi arbejder med intertekstualitet i SKAM og "Romeo og Juliet".


KERNESTOF:
Håndbog til dansk om kommunikation og medieanalyse
SKAM, sæson 3, afsnit 1, 2, 3, 4 og 9.
Baz Lurmann: "Romeo and Juliet" (1996)

SUPPLERENDE STOF:
https://www.alt.dk/artikler/her-er-alle-skam-profilerne-pa-instagram + https://skam.p3.no/sesong/3/
Radiohead: "Talk show host": Romeo and Juliet - Radiohead
https://www.youtube.com/watch?v=Oic7kJRg_F0&t=21s
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Besættelsen - DHO

I dette forløb arbejder vi med den tyske besættelse af Danmark. Det er et tærfagligt forløb med historie, der ender med en DHO.
Vi arbejder med forskellige genrer, der på forskellig vis og fra forskellige perioder alle tematiserer besættelsen.
I dette forløb er der også fokus på danskfagets metode (analyse og fortolkning af primært fiktive tekster), samt den skriftlige formidling i en større skriftlig opgave.

Materiale:
VÆRK: ”Drengene fra Sankt Petri" (2023). Af: Erik Barfoed og illustreret af Kristian Eskild Jensen. Grafiske roman frit efter Bjarne Reuters roman.
Matador. Afsnit 17: "Hr. Stein". DR.dk.
Forskellige afskedsbreve fra modstandsfolk: https://www.frihedsmuseetsforlag.dk/boeger/boeger-paa-dansk/de-sidste-timer.aspx (Se PDF)
Poul Henningsen: "Man binder os på mund og hånd" (1940) https://hojskolesangbogen.dk/om-sangbogen/historier-om-sangene/m-n/man-binder-os-paa-mund-og-haand
+  
Outlandish: https://www.youtube.com/watch?v=83qoTw2hAlg
Katinka: https://www.youtube.com/watch?v=TxiGLQ5nroU
+
Liberte de penser - Die Gedanken sind frei: https://www.youtube.com/watch?v=j54HIGk_AEI

Morten Nielsen: "Dette er ikke døden" (1943). Digt.

Film: "Flammen og Citronen" (2008)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Romantik og rædsel

I dette forløb arbejder vi os tematisk frem mod romantikken.
Omdrejningspunktet for forløbet er 'rædsel' i litteraturen, og vi starter med nedslag i middelalderen og arbejder os frem mod romantikken herfra. Vi arbejder med den gotiske litteratur - både i oversættelse, men også med romantismen og værklæsningen af "Skyggen".
Gennem hele forløbet arbejder vi med begreber, der knytter sig til den gotiske litteratur og til gysergenren. Vi arbejder med dobbeltgængermotivet, med monsteret og med psykoanalysen, og de begreber, der knytter sig hertil - især 'das Unheimliche'.

Vi trækker tråde til nogle af de nyere eksempler på gysergenren i Danmark, nemlig med Nattevagten 1 fra . (Vi så senere Nattevagten 2 og talte også om gyserelementerne i den).

Materiale:
Folkevise: "Varulven" https://kalliope.org/da/text/folkeviser2018041036
Brødrene Grimm: "Dødens Gudsøn" (ca. 1814) + Uddrag af "Askepot"
Adam Oehlenschläger: "Morgenvandring" (1805)
Adam Oehlenschläger: "Lær mig O skov at visne glad" (1813)
H.C. Andersen: "Skyggen" (1847)
B.S. Ingemann: "Niels Dragon" (1847)
Edgar Allan Poe: "Hjertet der sladrede" (1843)
"Nattevagten" (1994), af Ole Bornedal (set på dr.dk).
"Nattevagten - Dæmoner går i arv" (2024) af Ole Bornedal (Set i biografen).

Billeder:
https://www.skovgaardmuseet.dk/skovgaard-familien/joakim-frederik-skovgaard/ulver-og-vaenelil-1898/
+ Vanitassymboler i barokkens kunst.
Billeder fra kunsten i romantikken.

Supplerende materiale:
Om folkeviser: https://litthist.systime.dk/?id=135
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Reklamer

I dette forløb arbejder vi med reklamer - særligt reklamevideoer, men også den reklame der er i emballage - både i billeder og tekst.  
Vi arbejder med en række begreber, der knytter sig til reklameanalysen. Vi arbejder primært med de begreber 'Håndbog til dansk' bruger.

Begreber du skal kunne:
konnotation/dennotation
Lasswells kommunikationsmodel
Abraham Maslows behovshierarki
AIDA-Modellen
Gallups kompasmodel
Minervamodellen

Materiale:
Coca Cola reklamevideoer:
Coca Cola Zero - Just add Zero: https://www.youtube.com/watch?v=WJw7fGi5ILA
Pool Boy: https://www.youtube.com/watch?v=o3a76SP-PsM
The Gardener: https://www.youtube.com/watch?v=ot9NvIavZIc
The Morning After: https://www.youtube.com/watch?v=s1yJlNyvxzA
One Coke Away From Each Other: https://www.youtube.com/watch?v=_BqjFOXuCpU

Julereklamer: Eleverne har ikke set alle reklamerne, men de har arbejdet med én, som de har præsenteret for hinanden i mindre grupper.
Reklame 1: https://www.youtube.com/watch?v=5y0fGsQU5zg
Reklame 2: https://www.youtube.com/watch?v=efQfDORyFxo
Reklame 3: https://www.youtube.com/watch?v=znIyaGS5BNc&list=PLNjC8ujluhrX_BtmCW4atsTglbj9EJxMQ
Reklame 4: https://www.youtube.com/watch?v=n5A-m8Mk9js
Reklame 5: https://www.youtube.com/watch?v=x6j7mSwjDjg
Reklame 6: https://www.youtube.com/watch?v=OWzXO24eQE4
Reklame 7: https://www.youtube.com/watch?v=V6-0kYhqoRo
Reklame 8: https://www.youtube.com/watch?v=-Q4OgGYpy9I
Reklame 6


Emballage:
Vanilje is fra Mejerigården
Kornkammeret, økologisk hvedemel
Thise Urmælk
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 17,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Retorik I

Vi arbejder med retorik indenfor især talegenren. Vi får styr på de begreber, der knytter sig til hertil. Vi starter med Dronnings nytårstale, om vi kigger på sammen.
Herefter arbejder eleverne med nogle andre nytårstaler, som de skal lave en retorisk analyse af.
Forløbet slutter med at elever skal skrive deres egne taler, hvor de forsøger at bruge nogle af de gode talekneb, vi har arbejdet med i forløbet (sammenhæng i teksten, retoriske figurer + appelformer).

Begreber I skal kunne til retorik:
Appelformer
Ciceros Pentagram
Toulmins argumentationsmodel
Kohæsion/Kohærens
Retoriske figurer

Taler:
Dronningens nytårstale (2024): https://www.dr.dk/drtv/episode/hendes-majestaet-dronningens-nytaarstale_427833
Lars Løkkes tale ved Transfer Day (2017): https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/statsminister-lars-loekke-rasmussens-tale-ved-transfer-day-paa-st-croix-31-marts-2017/

I grupper:
1+2: Mette Frederiksen (Valdemar, Thor, Emil, Anna, Alberte, Sabree): https://www.dansketaler.dk/tale/mette-frederiksens-nytarstale
3+4: Anna Juul (Robin, Marie B, Bianca, Noah, Jiannis, Josefine): https://www.dansketaler.dk/tale/anna-juuls-nytaarstale-2022
5+6: Glenn Bech (Marie N, Thea, Ida P., Oliwia, Emmanouil, Cathrine): https://www.dansketaler.dk/tale/glenn-bechs-nytaarstale-2023
(Se hele talen på DR.dk: https://www.dr.dk/nyheder/indland/forfatter-glenn-bech-holder-deadlines-nytaarstale-2023-er-jeg-bare-en-pauseklovn-fra)
7: Amina (Aksel, Isabells, Agnes): https://www.information.dk/kultur/2023/12/amina-elmis-nytaarstale-revolutionaere-maa-ligge-kaerligheden-hvoraf-al-forstaaelse-kan-udspringe?lst_tag

8+9: Vælg selv:
Fx: Tessa (Ida P, Emilie, Amanda, Marie H, Amalie, Frederikke, Otilia, Sarah): https://www.facebook.com/watch/?v=729923867645253

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Store følelser

I dette forløb arbejder vi med store følelser i kunst og litteratur.
Vi har særligt fokus på det sproglige og det litterære stofområde. Vi arbejder primært med digte og sange, men vi ser også dokumentarfilmen 'Skjold og Isabel' og kortfilmen 'Delfinen', og taler i den forbindelse om forskellen på genrernes formidling af store følelser.

Eleverne har i forløbet også arbejdet med en valgfri digtsamling/et valgfrit album med fokus på de store følelser, der kommer til udtryk i netop deres værk. De har alle skrevet en opgave til deres værk - med fokus på sproget og følelserne i værkerne.

KERNESTOF:
Sange:
Minds of 99: "Under din sne" + "Det er Knud som er død"
Anne Linnet: "Tabt mit hjerte"
URO fest. Mekles: "Føles godt"
Svea S: "Hey far"

Digte:
Tove Ditlevsen: "De evige tre", "Tabt mit hjerte", "Blinkende lygter", "Barndommens gade", "Ensomme menneske", "Når du forlader mig", "Hjemløs", "Forbi" (Eleverne har arbejdet med forskellige digte, som de har præsenteret for hinanden i mindre grupper).
Michaet Strunge: "Du er næsten i mit værelse" (1981)
Tom Kristensen: Det er Knud som er død (1933): https://politiken.dk/kultur/art5705488/Det-er-Knud-som-er-d%C3%B8d
Anna Juul: "Mørket" (2023)  https://www.dr.dk/om-dr/nyheder/mit-vaerk-til-danmark-anna-juuls-digt

Dokumentar:
"Skjold og Isabel" (2018) af Emil Næsby Hansen (Afsnit 1-8 på Dr.dk)
Uddrag af 'Mit værk til Danmark', hvor Anna Juul fortæller om sit værk: Fra 13:20 (16:00)-23:00: https://www.dr.dk/drtv/se/mit-vaerk-til-danmark_-vaerkerne-afleveres_422611

Kortfilm: "Delfinen" (2017), instrueret af Laurits Munch-Petersen. På CFU.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 At sætte problemer under debat

I dette forløb arbejder vi med, hvordan man sætter et emne til debat.
Vi tager udgangspunkt i det moderne gennembrud og de tanker, der startede i denne periode. Vi læser tekster og ser på billeder, der især har fokus på kvinder og 'de tre k'er'.
Vi forsøger at trække tråde til den debat der er i dag. Det gør vi gennem et oplæg af 'Herlige Svend' og et efterfølgende arbejde med den reflekterende genre.

KERNESTOF:
Herman Bang: "Den sidste balkjole" (1887)
Henrik Pontoppidan: "Ane-Matte" (1887)
Bille August: "Pelle Erobreren" (1987), Vi har set den første time af filmen.
Om 'Herlige Svend': Se hans instagram-konto + artikler: https://soundvenue.com/kultur/2022/12/memekontoen-herlige-svend-foeler-sig-fanget-online-jeg-synes-ikke-det-er-fedt-at-vaere-paa-sociale-medier-502461 + https://www.femina.dk/agenda/samfund/moed-manden-bag-herlige-svend-hvor-gaar-maend-egentlig-hen-hvis-de-vil-tale-serioest + oplæg på Haslev Bibliotek og efterfølgende arbejde med hans pointer/holdninger.

Billeder:
H.A. Bendekilde: "Udslidt" (1889)
Erik Henningsen: "Sat ud" (1892)
L.A. Ring: "Sædemanden" (1910)
H.A. Bennekilde: "En landevej" (1893)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Litteraturhistorisk overblik

I dette litteraturhistoriske oversigtsforløb får vi lidt bedre styr på de litterære perioder, vi arbejder med i danskfaget.
Vi dykker mere ned i nogle af de perioder, vi ikke har været så meget omkring indtil nu (Middelalder og folkeviser, renæssancen, barokken og oplysningstiden).
Vi trækker tråde til de perioder, vi har arbejdet mere indgående med i 1. og 2.g for på den måde at forsøge at få godt styr på de forskellige perioder og deres kendetegn.

Kernestof:
Litteraturhistorien på langs og på tværs: https://litthist.systime.dk/?id=121
Folkevise: "Torbens datter"
Ludvig Holberg: "Erasmus Montanus", 1723, (Uddrag)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 I farver og billeder

I dette forløb fortsætter vi egentlig med at arbejde med litterære perioder. Forløbet dækker både det sproglige og det litterære stofområde, men sidst i forløbet kommer vi til at vende os mod det mediemæssige stofområde i arbejdet med dækningen af krigen i Ukraine i billeder, ord og lyd.
Vi starter forløbet i første del af modernismen (og realismen). Vi arbejder især med modernistiske digte, der er fulde af farver og billeder. Vi undersøger de kontekster, der omgiver digtene, og vi forsøger at forstå, hvordan samtiden kan præge digtene, samtidig med at de en subjektiv oplevelse af verden.
Som en kontrast til de farverige og ekspressive digte læser vi "Lønningsdag" som en mere realistisk skildring af verden omkring århundredeskiftet.
Som en afslutning på det ekspressionistiske fokus skal eleverne skrive en opgave, hvor de ekspressionistiske tanker og den ekspressionistiske skrivestil bliver omdrejningspunktet - også i nyere digte (1979, 2020 og 2022).

Herefter skal vi undersøge, hvordan der bruges farver og billeder i fremstillingen af krigen i Ukraine.
Vi hører, ser og læser os frem til dette - primært gennem fotografen Jan Grarups billeder og ord (talte og skrevne).



Kernestof:
Litteraturhistorien på langs og på tværs: https://litthist.systime.dk/?id=170 + https://litthist.systime.dk/?id=171
Rudolf Broby-Johansen: "BORDELPIGE DRÆBER UFØDT" + "FORAARET KOMMER TIL CAFÉEN"(1922)
Johannes V. Jensen: "Paa Memphis station" (1906)
Tom Kristensen: "Det blomstrende slagsmål" (1920)
Martin Anderen Nexø: "Lønningsdag" (1900) (Folkelig realisme)

Billede: "Natcafeen" af Vincent van Gogh (1888), https://www.da-net.dk/Ekspressionismetekst.htm#En%20Damper

Jan Grarup:
Intro: https://www.instagram.com/jangrarup/?hl=da
Podcast om Jan Grarups oplevelser af krigen i Ukraine: https://open.spotify.com/episode/4qKqaqaO41mFHoubAhLwO8
Jan Grarup: "Intet nyt fra Østfronten": Politiken, PS, 22. januar, Reportage fra serien Ruslands angreb på Ukraine
+ tv2.dk:
https://nyheder.tv2.dk/2023-11-10-soenderlemmende-kritik-af-stjernefotograf-en-plet-paa-vores-historie-siger-politikens-chefredaktoer
https://nyheder.tv2.dk/samfund/2023-09-11-politiken-stopper-samarbejde-med-kendt-krigsfotograf


Supplerende stof: tekster til afleveringen.
Vi har kigget på alle digtene sammen og tale om dem, men eleverne har kun arbejdet med udvalgte af dem:
Michael Strunge: "NAT I ELECTRI-CITY" (1979)
Yahya Hassan: "TVANGSFJERNET", I: "YAHYA HASSAN" (2013)
Yahya Hassan: "DYR" + "SÆD og SPÆDBØRN" i "DIGTE 2" (2020)
Haider Ansari:  "drengestreger" + "kvarteret", i digtsamlingen: "INSTITUTIONALISERET" (2022)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Medieforløb

I forlængelse af forrige forløb arbejder vi videre med journalistik og medier. Vi trækker dog også lidt tråde til det litterære/sproglige perspektiv i arbejdet med Herman Bangs "Branden" (1884) og den impressionistiske skrivestil.
Motivationen for forløbet er branden i Børsen, og vi undersøger dækningen af samme begivenhed i 1884 og i 2024.Vi har fokus på kendetegnene ved den fortællende journalistisk.
I forlængelse af den fortællende journalistik og nyhedsgenren talte vi om fake news. Vi arbejdede med "Løgnefabrikken", som eleverne også skulle skrive en opgave om.

Kernestof:
Herman Bang: "Branden" (1884)
Artikler om branden i Børsen fra 2024:
WEBFEATURE:  https://www.dr.dk/nyheder/webfeature/brand-i-borsen-fra-alarm-til-sidste-gloeder
"Mens vi græder over børsen...":  https://www.dr.dk/nyheder/kultur/mens-vi-graeder-over-boersen-maa-vi-ikke-glemme-den-grusomme-historie-mener
"Thomas Thode var blandt de første...": https://www.dr.dk/nyheder/indland/thomas-thode-var-blandt-de-foerste-i-den-braendende-boersen-bygning-der-var-ild-saa

Dokumentar: Jacob Gottschau: "Løgnefabrikken" (2018), på CFU.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 13 Skriftlighedsforløb

Dette forløb dækker over alle tre stofområder. Det er et skriftlighedsforløb, hvor vi træner de forskellige skrivehandlinger, eleverne skal bruge til deres SRP - og til den skriftlige eksamen. Vi har fokus på danskfaglige metoder i hele forløbet.
Vi arbejder med metodelæsning af en novelle, dokumentaranalyse af 'det sorte kapitel' + en valgfri dokumentar, eleverne selv finder på dr.dk. Vi læser Lars Lykkes tale ved 100-året for salget af de dansk-vestindiske-øer.
Vi undersøger afslutningsvis, hvilke andre danskfaglige emner man kan arbejde med i en SRP. Eleverne skal i den forbindelse høre en valgfri podcast, som også kunne være materiale til deres SRP.
Forløbet slutter med at eleverne skal vælge et (danskfagligt) emne, som de vil skrive en mini-SRP om. De skal selv lave deres opgaveformulering.

Kernestof:
Naja Marie Aidt: "Som englene flyver", i novellesamlingen "Vandmærket" (1993). (metodelæsninger af novellen. Vejledning i 'Håndbog til dansk': https://hbdansk.systime.dk/?id=241).
Dokumentar af Maya Albana: "Det sorte kapitel" (2018), DR. Ligger på CFU.
Lars Lykke: "Transfer Day" 31. marts 2017: https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/statsminister-lars-loekke-rasmussens-tale-ved-transfer-day-paa-st-croix-31-marts-2017/

Supplerende stof:
Til dokumentaren arbejdede vi også med statuer før og nu:
https://www.berlingske.dk/kultur/danske-eksperter-kontroversielle-statuer-skal-forsynes-med-forklarende
- + https://www.information.dk/debat/2020/06/riv-racistiske-statuer-historiens-skyggesider-kan-laere-gennem-historieboegerne
- + https://piopio.dk/kulturminister-vil-ikke-fjerne-statuer-af-slavehandlere
+ evt: https://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/historiker-om-fjernelse-af-statuer-vi-bliver-dummere-af-det/8159820

og: https://www.youtube.com/watch?v=04NXGb1pA6g
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 14 Retorik II (og argumentation)

Dette forløb er en forlængelse og repetition af retorikforløbet i 2.g. Vi arbejder med mange af de samme begreber som i 2.g, men i dette forløb forsøger vi også at være endnu mere skarpe på argumentationsdelen, som eleverne skal kunne overføre til den debatterende artikel til eksamen.
Vi arbejder også med diskursanalyse, og hvordan taler (og reklamer - og alt muligt andet) kan have en bestemt diskurs, som det arbejder ud fra. Vi arbejdede med diskursanalyse ud fra de tekster og opgaver, der var i Håndbog til dansk: https://hbdansk.systime.dk/?id=202&L=0#c1027 + af Mette Frederiksens tale fra 2020.

Materiale:
- Kong Frederíks nytårstale (2025) (i word-dokument)
- Rebecca Bach-Lauritsens tale om sociale medier (eksamenssæt 16. maj 2023)
+ Tekst 4a og 4b fra sammen eksamenssæt:
- Tekst 4a: Øjvind Hesselager: Bla bla bothsidesism (Teksten er en forkortet version af et debatindlæg bragt på hjemmesiden Kommunikationsforum.dk den 19. januar 2022.)
- Tekst 4b: Jesper Termansen: Lytternes og seernes redaktør – Halvårsrapport for andet halvår 2019. (Teksten er et uddrag af en længere rapport, hvori DR’s lytter- og seerredaktør har gennemført en undersøgelse af DR’s dækning af klima i en fjortendages periode i oktober 2019.)

- Statsminister Mette Frederiksens tale ved Folketingets åbning den 6. oktober 2020 (uddrag)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 15 Eksistentialisme

Formålet med forløbet er, at eleverne opnår indsigt i den filosofiske tradition, der udgør grundlaget for den eksistentialistiske tænkning - herunder i særlig grad Albert Camus og Jean Paul Sartre. Med denne indsigt er det hensigten at eleverne skal kunne sætte noveller af Villy Sørensen, Martin A. Hansen og Peter Seeberg i forhold til eksistentialismen.

KERNESTOF:
Villy Sørensen: "De dødsdømte" (1986)
Martin A. Hansen: "Agerhønen" (1947)
Peter Seeberg: "Patienten" + "Hvile"(1962)


Albert Camus: Af Sisyfos-myten (1942)
Filmatiseringen af Janne Tellers roman "Intet". Vi så kun ca. 50 minutter af filmen. Den ligger på cfu.


"Eksistentialisme i dansk - fra Kierkegaard til Sonnergaard" (2017) af Liselotte Henriksen. Vi har læst afsnittet om Jean Paul Satre samt afsnittet om Kierkegaard og hans forskellige livspositioner.

SUPPLERENDE STOF:
https://www.youtube.com/watch?v=kZjo_fQrUk4
Vi har arbejdet med litteraturhistorien på lang og på tværs og læst afsnit om eksistentialismen + forfatterne i denne i-bog: https://litthist.systime.dk/?id=269&L=0#c1242
Nietzsche: "Amor fati" i: https://eksistentialismeidansk.systime.dk/?id=178
Søren Kierkegaard: En kortfilm om Søren Kierkegaard https://www.youtube.com/watch?v=bPpRYO0sBOM
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 16 Podcast - Værk

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 17 Repetition

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer