Titel
6
|
Værklæsning
FORMÅL:
I dette forløb er formålet at I skal lære at orientere jer i et større værk på engelsk samt løbende at kunne ”forsvare” jeres analyse af værket med brug af eksempler og forklaringer baseret på faglig kunnen og terminologi.
INDHOLD:
I får lov til at gå i Studiebiblioteket og vælge jeres eget værk på engelsk, som I vil fordybe jer i i de kommende måneder. Der vil være nogle krav til det værk, I vælger, og det skal godkendes af mig. I løbet af værklæsningen vil I løbende blive bedt om at forberede analysepointer med eksempler og argumenter, som I skal fremlægge gruppevis i klassen samt en enkelt gang individuelt over for mig. Her vil der være fokus på, om I kan argumentere for den fortolkning, I laver af værket. I dette arbejde vil I have fokus på setting, characters, narrator, theme & message, som er de termer, vi arbejdede med i 1.g i forløbet ’Stories with a Twist (What Is Fiction?)’.
METODE:
Der vil være fokus på selvstændig tekstlæsning og -forståelse, samt på at kunne forklare og argumentere for disse på engelsk. Desuden vil forløbet ende i en skriftlig aflevering, hvor I skal skrive et essay med en analyse af jeres værk – her er det op til jer at danne jer et overblik over den samlede roman og udvælge de 3 analysepointer, som I finder mest relevante for jeres essay.
MATERIALE:
AIA: Kurt Vonnegut, "Slaughterhouse Five", Dell Publishing Co. INC, 1969.
ANNA: Agatha Christie, "Murder on the Orient Express", Harper Collins Publisher, 1933.
ASTA: Hanya Yanagihara, "A Little Life", Doubleday, 2015.
CELINA: Adam Silvera, "They Both Die at the End", Simon & Schuster, 2017.
CEREN: Dan Wells, "I Am Not a Serial Killer", 2010.
CHRISTOFFER: Andrew Robertson, "Now You're Gonna Believe Us", Reach Sport.
EMILIE: John Green, "The Fault in Our Stars", Penguin Group, 2012.
EMMA DAHL: E. Lockhart, "We Were Liars", Hot Key Books, 2014.
EMMA TANDRUP: Sylvia Plath, "The Bell Jar", Faber and Faber Limited, 1966.
JAN: Bram Stoker, "Dracula", Penguin Classic, 1897.
JULIE PETERSEN: Alex Michaelides, "The Silent Patient", Celadin Books, 2019.
JULIE HARTVIG: Suzanne Collins, "The Hunger Games", Scholastic, 2008.
KAMILLE: Sally Rooney, "Normal People", Faber and Faber Ltd., 2018.
KASPER: Susanna Kaysen, "Far Afield", Vintage Contemporaries, 1994.
LAURA: Marie Lu, "Warcross", Penguin, 2017.
LUKA: Lee Child, "Make Me", Bantam Books, 2015.
MAGNUS: George Orwell, "1984", Mariner Books, 1949.
MAJA: Kathleen Glasgow, "Girl in Pieces", Rock the Boat, 2016.
MALTE: Angie Thomas, "Concrete Rose", Harper Collins Publishers, 2021.
MARIA: M. L. Rio, "If We Were Villains", Titan Books, 2017.
MATHILDE LANGHORN: Colleen Hoover, "It Ends with Us", Simon & Schuster, 2016.
MATHILDE CHRISTIANSEN: Rachel Cohn and David Levithan, "Naomi and Ely's No Kiss List", 2007.
MIA: Karen M. McManus, "One Of Us Is Lying", Penguin Books, 2017.
OLIVIA: Holly Black, "Tithe".
SADI: Benjamin Alire Saénz, "Aristotle and Dante Discover the Secrets of the Universe", 2012.
SILKE: Nicola Yoon, "The Sun Is Also a Star", Penguin Random House UK, 2016.
Ialt mellem 200-400 ns.
EVALUERING:
Forløbet evalueres formativt.
|