Titel
4
|
Værklæsning
FORMÅL:
I dette forløb er formålet at I skal lære at orientere jer i et større værk på engelsk samt løbende at kunne ”forsvare” jeres analyse af værket med brug af eksempler og forklaringer baseret på faglig kunnen og terminologi.
INDHOLD:
I får lov til at gå i Studiebiblioteket og vælge jeres eget værk på engelsk, som I vil fordybe jer i i de kommende måneder. Der vil være nogle krav til det værk, I vælger, og det skal godkendes af mig. I løbet af værklæsningen vil I løbende blive bedt om at forberede analysepointer med eksempler og argumenter, som I skal fremlægge gruppevis i klassen samt en enkelt gang individuelt over for mig. Her vil der være fokus på, om I kan argumentere for den fortolkning, I laver af værket. I dette arbejde vil I have fokus på setting, characters, narrator, theme & message, som er de termer, I arbejdede med i 1.g med Rabiye i forløbet ’Stories with a Twist’.
METODE:
Der vil være fokus på selvstændig tekstlæsning og -forståelse, samt på at kunne forklare og argumentere for disse på engelsk. Desuden vil forløbet ende i en skriftlig aflevering, hvor I skal skrive et essay med en analyse af jeres værk – her er det op til jer at danne jer et overblik over den samlede roman og udvælge de 3 analysepointer, som I finder mest relevante for jeres essay.
I forbindelse med forløbet arbejdes der fokuseret med forskellige grammatiske emner med udgangspunkten i Getting Started.
Materiale:
"How literature can help us develop empathy" by Beth Ann Fennelly, University of Mississippi (https://www.youtube.com/watch?v=9nJv8sxpUKU)
Agnes: The bluest eyes, Toni Morrison, 1970
Aksel: Mona Lisa Overdrive, William Gibson, 1988
Alberte: Extremely loud & incredibly close, Foer, Jonathan Safran, 2005
Amalie: Watch over me, Nina Lacour, 2020
Amanda: Lord of the flies, William Golding, 1954
Anna-Sofie: The fault in our stars, John hohn, 2014
Bianca: Looking for Alaska, John Green, 2005
Cathrine: To all the boys I've loved before, Jenny Han, 2014
Emil: Ready Player One, Ernest Cline, 2011
Emilie: The hate u give, Angie Thomas, 2017
Emmanouil: Simon vs The homosapiens agenda, Becky albertalli
Frederikke: It ends with us, Colleen hoover, 2016
Ida B: The body, Stephen King, 1982
Ida P: Far Afield, Susanna Kaysen, 1994
Isabella: Beauty queens, Libba Bray, 2011
Jiannis: More happy Than not, Adam Silvera, 2015
Josefine: The Duff, Kody Keplinger, 2011
Marie N.: One of us is lying, Karen M. McManus, 2017
Marie H.: Harry Potter and the Philosopher's Stone, J.K Rowling, 2014
Marie B.: Flowers for Algernon, Daniel Keyes, 1966
Noah: The anatomy school, Mac Laverty, Bernard, 2001
Oliwia: I belive in a thing called love, Maurene Goo, 2017
Otilia: Harry Potter and the Goblet of Fire, J.K. Rowling, 2000
Robin: Lord of the Flies, William Golding, 1954
Sabree: All Tomorrows Parties, William Gibson
Thor: Scythe, Maggie stifvater, 2016
Thea: All The Bright Places, Jennifer Niven, 2015
Valdemar: Turtle all the way down, John Green, 2017
|