Holdet 2022 EN1w sr 1-6s - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution X - Midtsjællands Gymnasium
Fag og niveau Engelsk A
Lærer(e)
Hold 2022 EN1w sr 1-6s (EN1w sr/, EN2w sr/, EN3w sr/)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 1: "Open Up"
Titel 2 2."The Beautiful Game"
Titel 3 3. "Coming of Age" ("We Were Liars")
Titel 4 Coming of Age - fortsat fra 1g
Titel 5 4. "True Crime" (Eksamensemne)
Titel 6 5. "Class in Britain" (Eksamensemne)
Titel 7 6. Being Irish (Eksamensemne)
Titel 8 7. Writing & Grammar
Titel 9 8. Crime in Fiction (Eksamensemne)
Titel 10 9: American Values (EKSAMENSEMNE)
Titel 11 10. Classics by Female Authors
Titel 12 11. American Presidential Election (Eksamensemne)
Titel 13 Forløb#10 - revisited
Titel 14 12. English as a Global Language
Titel 15 13. The Elizabethan World Picture (Eksamensemne)
Titel 16 14. Courses Revisited

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 1: "Open Up"

FORMÅL:
Dette grundforløb vil være en træning i at åbne op og snakke på engelsk foran andre. Der vil være fokus på både jeres ordforråd og villighed til at snakke og diskutere på engelsk, og i arbejdet vil det blive klargjort for jer, hvordan man arbejder med analyse og fortolkning, kulturforståelse samt perspektivering på gymnasiet.

INDHOLD:
Til at starte med vil arbejdet tage udgangspunkt i nogle ice breaker-øvelser, hvor I lærer hinanden at kende gennem øvelser, hvor I skal snakke sammen på engelsk – til at starte med i mindre grupper, men senere også på klassebasis. Arbejdet fortsætter med tekstlæsning (fiktion & non-fiktion) som omhandler forskellige temaer og problematikker, men som alle åbner op for gruppe- og klassedialoger med det fælles mål at træne jeres mundtlighed på engelsk.
Arbejdet med teksterne vil også blive en introduktion til de genrer, værktøjer og emner, man arbejder med i engelsk på gymnasiet.
Vi vil også sideløbende arbejde med grammatik, med særligt fokus på verber.

MATERIALE:
- Fra antologien: Pors, Eva; et. al.: ”Open Wide”, Lindhardt & Ringhof, 2015:
o Lamont, Tom; et. al.: ”Is Public Speaking Really that Scary?”, The Guardian, 2013 (pp. 10-15), 5 ns.
o Stevens, J. David: ”The Death of the Short Story” (pp. 19-21), 2 ns.
o Williams, William C.: “The Use of Force” (pp. 24-27), 4 ns.
o Rogers, Bruce H.: ”Three Soldiers” (p. 32), 1 ns.
o Holloway-Smith, Wayne: “Poem in Which” (p. 35), 1 ns.
Grammatik: Fokus på verber i bogen Hermann, Mette.; et. al.: ”Getting Started”, Gyldendal, 2018.

Ca: 10%

METODE:
Arbejdet vil foregå dels på klassebasis, gruppevis, parvis og individuelt.

EVALUERING:
Forløbet evalueres formativt.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 2."The Beautiful Game"

I dette forløb ser vi på fodboldkultur, fankultur og hooliganism, i et hovedsagligt britisk perspektiv. Vi læser både non-fiction og fiction og arbejder med to spillefilm med fokus på analyse af filmiske virkemidler og personkarakteristik.

Kernetekster:
"Green Street Hooligans"
"Bend it Like Beckham"

Ca. 5,5 %
Indhold


Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 3. "Coming of Age" ("We Were Liars")

Dette forløb fokuserer på ungdom, identitet og udvikling under temaet "Coming of Age". Vi læser fiktionstekster, som centrerer sig om overgangen fra barn til voksen og skildringen af denne i litterære tekster, hvor vi analyserer og fortolker, hvordan denne tematik kommer til udtryk. Alle tekster behandler forskellige aspekter af "coming of age" sammenholdt med miljø, herkomst, forældre- samt kønsroller i US & UK. Eleverne forholder sig til taksonomi og fagtermer i arbejdet med teksterne og bruger begge dele som redskaber i de skriftlige opgaver, der stilles undervejs i løbet.  
Kernetekster:  "Clara's Day", "The Sin Bin or Lucy's Heart", "The Death of Tommy Grimes", "Indian Camp" og romanen "We Were Liars".

FORMÅL:
Eleverne skal kunne
- analysere og fortolke fiktive tekster ud fra dels tematik, dels andre relevante aspekter som eksempelvis personkarakteristik og omgivelser/miljø samt symbolik og stilistik.
- gøre sig bevidst om taksonomi og skelne mellem taksonomiske niveauer både i mundtligt og skriftligt arbejde.
- forstå forholdsvis komplekst mundtligt og skriftligt engelsk om faglige emner
- beherske et varieret ordforråd, som gør det muligt at deltage i en samtale og diskussion på engelsk
- gøre rede for indhold og stilforskelle i forskellige typer engelske tekster
- arbejde med grammatik både i grammatikgrundbog og koblet til læsning af litteratur og skriftlighed.

MATERIALE:
- "Indian Camp" by Ernest Hemingway (1921)
- "The Death of Tommy Grimes" R.J. Meaddough (1962)
- "The Sin Bin or Lucy's Heart" by Lucy Cross (2000)
- "Clara's Day" by Penelope Lively (1986)
- "We Were Liars" by E. Lockhart (2014)

ca. 17 %

GRAMMATIK:
Der arbejdes løbende med grammatik. Aspekter omkring sprog og grammatik inddrages løbende i tekstarbejdet, skriftlighed og mundtlighed.
- Hermann og Tornøe, "Getting Started", Systime, 2017 (grundbog)

ANVENDTE ORDBØGER:
- www.merriam-webster.com
- https://dictionary.cambridge.org/
- https://www.dictionary.com/
- https://www.thesaurus.com/
- https://ordbog.gyldendal.dk/
- Urban Dictionary
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 31 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 5 4. "True Crime" (Eksamensemne)

FORMÅL:
Klassen undersøger fænomenet True Crime set hovedsageligt i en amerikansk kontekst. Fokus er på at identificere fascinationen ved genren, samt at afdække hvad der kendetegner en "serial killer".  

INDHOLD:
I dette forløb er fokus på non-fiction, og vi læser artikler, ser tv-dokumentarer, lytter til TED-talks, og eleverne arbejder både individuelt og i grupper med mindre projekter og mundtlige oplæg om serial killers både ud fra et efterforskningsperspektiv og identifikation af genrens tiltrækningskraft og popularitet.

MATERIALE:
FBI's manual om "Serial Murder"

"New Podcast Highlights Serial Killers, Helps Solve Cold Cases" (article)

"Mindhunter",  David Fincher og Charlize Theron, (baseret på "Mind Hunter: Inside The FBI's Elite Serial Crime Unit" af Olshaker og Douglas) 2017:  "Talking about serial killers"

"My specialty is true crime, but even I’m puzzled: why are we so addicted to the dark side of humanity?", Martin Hunt

Dokumentarfilm:
- Why Are We So Obsessed With True Crime?

TED-talk:
Exploring the mind of a killer, Jim Fallon (2009)

Supplerende materiale:
- 5 Times The Internet Solved COLD CASE Crimes
- Don't F**k With Cats: Hunting an Internet Killer (Netlflix, trailer)

METODE:
Her arbejdes både på klassebasis, gruppevis, parvis og individuelt.

EVALUERING:
Forløbet evalueres formativt.

Omfang: ca. 5 %

De faglige mål i spil er:
– forstå forholdsvis komplekst mundtligt og skriftligt engelsk om almene og faglige emner
– beherske et varieret ordforråd, som gør det muligt ubesværet at deltage i en samtale og diskussion på engelsk
– give en længere, velstruktureret mundtlig og skriftlig fremstilling på flydende, korrekt engelsk af komplekse sagsforhold med forståelse for kommunikationssituationen
– analysere og fortolke forskellige nyere og ældre teksttyper samt mediestof, herunder film, med anvendelse af faglig terminologi
– anvende en grundviden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i .. USA til analyse og perspektivering af aktuelle forhold
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 5. "Class in Britain" (Eksamensemne)

FORMÅL:
Dette forløb omhandler det britiske klassesamfund og leder op til SRO. Fokus har været på at undersøge det klasseopdelte samfund i Storbritannien og klasses indflydelse på individet som det afspejles i moderne tekster. Hensigten er, at eleverne bliver præsenteret for så mange forskellige genrer som muligt og derigennem får mulighed for at træne forskellige analyseværktøjer; både til fiction og til non-fiction.

INDHOLD:
Klassen er indledningsvist blevet introduceret kort til de klassiske tre klasser, som det britiske samfund traditionelt set bliver opdelt i: Working class, middle class, upper class (herunder også betegnelsen aristocracy). Efterfølgende har fokus været på det klasseopdelte britiske samfund og studiet af, hvad der kendetegner de 7 "nye" klasser i det britiske samfund. Vi har studeret social mobilitet, klasse og identitet, og vilkår for "underklassen" i det moderne Storbritannien. Efterfølgende har eleverne arbejdet med dokumentarer/TV-klip, om det britiske samfund som et klassesamfund. I udsendelserne er der lagt vægt på de forskellige klasser i det britiske samfund.
I forløbet læses både fiction og non-fiction, og vi har set spillefilmen, "Sorry, We Missed You" (2020), som også omhandler arbejderklassens vilkår. Analysen af filmen har taget udgangspunkt i fiktionsanalyse med fokus på characterisation, theme og message.
Eleverne har desuden set klip fra tv-serier som fx "Keeping Up Appearances" og "Downton Abbey".


MATERIALE: Emnet vil blive brugt til eksamen (og det er tilladt at bruge alle de nedennævnte internetsider til eksamen):

"DHSS", Doris Lessing, (1991)

"Grenfell Tower", Ben Okri (2017)

"I benefited from social mobility - and I still feel like an outsider", Rebecca Nicholson, the Guardian, (2017)

BBC Four - The Frost Report Is Back!, The Class Sketch

"Working Class Hero",  John Lennon (1970)

"Sorry, We Missed You", Ken Loach (2020). Film on the British working class, the cul-de-sacs of the British welfare system and impossibility of social mobility in the British society.

Supplerende materiale:
Jan Erik Mustad, Jørgen Sevaldsen og Ole Vadmand: "Being British. Identity, Politics and Welfare in Contemporary Britain - chapter three "Stripping Away the Welfare State?" (especially pp. 44-48)

"Onslow's Birthday", afsnit af "Keeping Up Appearances", (1991), https://www.dailymotion.com/video/x4t4ozl

"Downton Abbey", Julian Fellowes, (2010) Episode 1, Season One, introduction.

Ca. 7 %

METODE:
I dette forløb arbejder eleverne i plenum i klassen, i gripper, i par og individuelt. Her har studieretningsopgaven og det tværfaglige aspekt i samspillet med samfundsfag været en integreret del af forløbet og arbejdsformerne.

EVALUERING:
Dette forløb evalueredes i skrivningen af og forsvaret af SRO.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 6. Being Irish (Eksamensemne)

FORMÅL:
Dette forløb har fokus på at undersøge, hvad "Being Irish" indebærer, og hvordan det nutidige Irland og irsk identitet er skabt af den historie som øen har, som tidligere Britisk koloni, den irske borgerkrig og konflikten mellem katolikker og protestanter.

INDHOLD:
I dette forløb er der hovedsageligt arbejdet med fiktion ud fra et kulturhistorisk perspektiv: lyrik, novelle, roman og film, samt fagtekster om Irlands historie. I Dublin studeredes Irlands Revolutionary History v. oplæg fra historiker Lorcan Collins og besøg på EPIC, The Irish Emigration Museum, samt kulturen omkring traditionelle irske boldspil, Gaelic Games. Forløbet er koblet til studieturen til Dublin, hvor eleverne har lavet interviews med irere og danskere om deres opfattelser af klasse, samt irerne om irsk identitet Forløbet afsluttedes med gruppe-projekter, hvor eleverne holdt oplæg for lærere og forældre om irsk kulturhistorie med fokus på klasseopfattelse ud fra en komparativ metode, irske/danske opfattelser og traditioner.

I dette forløb skal eleverne kunne:
̶ læse og forstå mundtlige og skrevne engelske tekster (fiktion og nonfiktion) og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
̶ udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og
diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
̶ skrive klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk med forskellige formål om almene og faglige emner med
en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
̶ gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
̶ analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og metode
̶ analysere og perspektivere aktuelle forhold i Irland med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold
̶ anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

METODE:
Både induktiv og deduktiv tilgang med par- og gruppearbejde og egen indsamling af empiri.
Panel-debat om "Normal People" samt skriftlige opgaver.


MATERIALE:
Film: "The Wind That Shakes The Barley" (2006)
Roman: "Normal People" af Sally Rooney (2022)
Novelle: "The Sniper" af Liam O'Flaherty (1923)

Supplerende materiale:
"the island of ireland", https://ireland.systime.dk/?id=139 om
- The Irish Revolutionary Period (1916-1923)
- The Wind that Shakes the Barley"
- Irish History
- The Troubles
- The Good Friday Agreement

"Zombie", The Cranberries, fra "No Need to Argue" (1994)

"Sixteen Dead Men", William Butler Yeats (1917)

"Ireland has yet to come to terms with its imperial past", Jane Ohlmeyer, The Irish Times (2020)
https://www.irishtimes.com/opinion/ireland-has-yet-to-come-to-terms-with-its-imperial-past-1.4444146

Omfang: ca. 14 %

EVALUERING:
Eleverne har skrevet opgaver om analyse af "Normal People" og "The Sniper".
Eleverne indsamlede empiri i Irland og Danmark om opfattelse af klasse og lavede dokumentarfilm om dette.
Forældreaften med oplæg om resultatet af de komparative analyser af henholdsvis ireres og danskeres opfattelse af klasse. Forløbet var en del af studieturen til Dublin og evalueredes også i TF-regi.


Anvendte ordbøger:
- www.merriam-webster.com
-https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/
- https://dictionary.cambridge.org/
- https://www.dictionary.com/
- https://www.thesaurus.com/
- https://ordbog.gyldendal.dk/


Grammatik:
Der arbejdes løbende med grammatik. Aspekter omkring sprog og grammatik inddrages løbende i tekstarbejdet, skriftlighed og mundtlighed.
- Hermann og Tornøe, "Getting Started", Systime, 2017 (grundbog)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 36 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 9 8. Crime in Fiction (Eksamensemne)

FORMÅL:
Forløbet arbejder med en teoretisk indføring i genren, "krimi", nedslag i eksemplariske tekster samt en film som introduktion til en af krimigenrens hovedfigurer, Sherlock Holmes. Fokus har været på studiet af den metodiske detektiv og hans nærmest videnskabelige tilgang til at opklare forbrydelser. Den klassiske detektiv, de klassiske genrer i krimi-litteraturen, som fx "whodunnit" og "how-catch-em" er sat i perspektiv til nyere skud på stammen i form af spillefilmen "Knives Out" (2019).

De faglige mål i spil er:
– forstå forholdsvis komplekst mundtligt og skriftligt engelsk om almene og faglige emner
– beherske et varieret ordforråd, som gør det muligt ubesværet at deltage i en samtale og diskussion på engelsk
– give en længere, velstruktureret mundtlig og skriftlig fremstilling på flydende, korrekt engelsk af komplekse sagsforhold med forståelse for kommunikationssituationen
– analysere og fortolke forskellige nyere og ældre teksttyper samt mediestof, herunder film, med anvendelse af faglig terminologi
– anvende en grundviden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien .... til analyse og perspektivering af aktuelle forhold

MATERIALE:
Introduction to Crime fiction, i "Whodunnit", Hanne Uhdal-Andersen og Peter Thorning, Kaleidoscope (1993)

Introduktionen i "Case Reopened", Tine Rønlev Eriksen (2017)

"Tell Me", Zoë Sharp, i "Crime in Fiction", Barkholt og Døssing Jespen, (2008)

"Don't You Hate Having Two Heads?", Christine Poulson,  i "Crime in Fiction", Barkholt og Døssing Jespen, (2008)

Uddrag af "A Study in Scarlet", Arthur Conan Doyle, (1887)

Kapitlet "A Study in Pink", fra "Case Reopened", Tine Rønlev Eriksen (2017)

"Sherlock", Moffat & Gattis, BBC (2010),  season one, episode one

"Knives Out", Rian Johnson (2019)

Supplerende materiale:
https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/
https://www.merriam-webster.com/
https://www.thesaurus.com/

Omfang: ca. 6 %

METODE:
Arbejdet foregår dels på klassebasis, gruppevis, parvis og individuelt.

EVALUERING:
Forløbet evalueres formativt.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 9: American Values (EKSAMENSEMNE)

FORMÅL:
I dette forløb studeres traditionelle og klassiske amerikanske værdier og klassiske tekster i amerikansk historie læses, hovedsageligt i et historisk perspektiv. "Den amerikanske drøm" er blevet belyst vha. et bredt udvalg af tekster, og vi har fokuseret på kernen i drømmen, fra det puritanske til det materialistiske aspekt, fra idealet til kritikken.
Fokus har således også været at identificere de oprindelige amerikanske værdier. Eleverne skal efterfølgende kunne identificere amerikanske kerneværdier og have et bredere kendskab til nuværende amerikanske forhold i kraft af deres erhvervede baggrundsviden, samt kunne karakterisere den amerikanske drøm.

INDHOLD:
Kerneteksterne er historisk set vigtige amerikanske dokumenter og taler, og litteratur der kommenterer på samme. Vi læser om puritanere, the founding fathers' tanker, udvalg af civil rights movement, berømte præsidenters taler etc.

MATERIALE:
Kernetekster:
"A City Upon a Hill",
"Declaration of Independence",
"Gettysburg Address", Abraham Lincoln
"I Have a Dream", Marting Luther King
"Inaugural Address", John F. Kennedy.
"The American Way. An introduction to American Culture" by Edward N. Kearny, Mary Ann Kearny, Jo Ann Crandall. Prentice-Hall, Inc. Englewood Cliffs, New Jersey, 1984.
"The Help" / "Niceville", Tate Taylor (2011)

Supplerende materiale:
fra youtube:
The Civil War in Color: Lincoln's Gettysburg Address | History
The War Between the States (A Civil War Overview): The Civil War in Four Minutes

Omfang: ca. 7%

ARBEJDSFORMER:
I dette forløb arbejdes både individuelt, i par, i grupper, og eleverne har arbejdet både receptivt og produktivt med materialet, samt skrevet opgaver og holdt oplæg.
Supplerende materiale blev anvendt i elevernes projektarbejder om the Founding Fathers og senere om the Civil Rights Movement. I begge tilfælde fremlagde de deres resultater for resten af klassen. De arbejdede på projekter om følgende emner: Jim Crow Laws, Rosa Parks, Little Rock, Civil Rights March, Malcolm X and Black Power, Martin Luther King.

Dette forløbet lægger også op til det efterfølgende forløb om amerikansk præsidentvalg, styreform og to-parti-system.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 10. Classics by Female Authors

I dette forløb studerer vi britisk skønlitteratur fra det 18 årh. hovedsageligt skrevet af kvindelige forfattere og fortrinsvist ud fra en feministisk og kulturhistorisk litteraturkritisk læsning.
Fokus er på at identificere kønsidealer, som de er afspejlet i de fiktive tekster, samt evt. brud med disse, der måtte forekomme.

Kernetekster:
"Pride and Prejudice", af Jane Austen (uddrag)
"Emma", af Jane Austen, (uddrag)
"Wuthering Heights", af Emily Brontë (uddrag)

Supplerende tekster:
"Unsex Me Here", Mette Brynaa Hansen og Anne Louise Haugaard Christiansen, Lindhardt og Ringhof, 2006; Kapitel 1, "Man to Woman".
"Wuthering Heights" af Kate Bush
"Jane Eyre", Episode xx, BBC 2006
"Clueless", Amy Heckerling, Paramount Pictures, 1995

Omfang ca: 8,5 %
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 11. American Presidential Election (Eksamensemne)

The American Presidential Election

FORMÅL:
I dette forløb har formålet været at få et indblik i det amerikanske samfund, organiseringen af magten og det politiske system: tredelingen af magten, valgsystemet og de to primære partier. Dernæst har fokus været på det aktuelle politiske miljø, aktuelle debatter og kardinalpunkter for de to præsidentkandidater. Vi forsøgte efter valget at identificere årsagerne til udfaldet ved at se nærmere på vælgeradfærd og demografi ift. Trumps metoder og vælgere. Eleverne bør efterfølgende kunne identificere demokratiske og republikanske kerneværdier og - issues, kunne reflektere kvalificeret over dette valgs afvigelser fra traditionen og USA's politiske udvikling under samme, samt kunne foretage retoriske og argumentatoriske analyser af taler, artikler og kampagnevideoer.

INDHOLD:
I dette forløb studerer vi det amerikanske præsidentvalg 2024. Vi ser på det amerikanske samfund, tredelingen af magten, valgsystemet og de to primære partier. Forløbet har haft tværfaglige perspektiver, og eleverne har løbende arbejdet parallelt og tværfagligt med samfundsfag, og forløbet har dermed været tonet i forhold til klassens studieretning, EN-A & SA-A. Vi har trukket linjer tilbage til forløbet om klassiske amerikanske værdier, men har haft fokus på det aktuelle USA og den politiske situation i landet. Vi har drøftet centrale aspekter som polarisering og populisme, valgets main issues hos henholdsvis demokraternes Kamala Harris og republikanernes Donald Trump.  
Vi har arbejdet med argumentation og retorik, herunder ciceros pentagram, appelformer, retoriske figurer og sproglige virkemidler generelt. Derudover har vi arbejdet med filmiske virkemidler og udtryk i studiet af henholdsvis Kamala Harris' og Donald Trumps kampagnevideoer.
I dette forløb afholdtes studieretningsidentitetsdag på selve valgaftenen med oplæg fra Dorthe Andersen fra kongressen.com om hhv. Trumps og Harris' kampagnevideoer, som vi efterfølgende arbejdede videre med at analysere. På valgaftenen havde vi etableret direkte linjer til amerikanere i forskellige dele af USA, hvor eleverne interviewede disse om deres tanker ift. valget og hvem, de ville stemme på - og hvorfor.

METODE:
Det skriftlige og mundtlige arbejde i dette forløb har været både receptivt og produktivt, idet eleverne har analyseret taler og også selv har produceret en tale med udgangspunkt i værdisæt og retoriske greb og dernæst en meta-refleksion over egen tale med anvendelse af fagbegreberne. Vi har hørt oplæg fra kongressen.com, fulgt live dækning af valget, studeret dækning på CNN og Fox News, arbejdet med analyse af kampagnevideoer og anvendelsen af filmiske virkemidler her i.

MATERIALE:
"Being American", Mette Holm, systime.dk. https://beingamerican.systime.dk/?id=154&L=0
Kapitel 2: American Government
Kapitel 3: Presidential Election

Kampagnevideoer fra valget:
https://www.youtube.com/watch?v=sHky_Xopyrw
https://www.youtube.com/watch?v=1T7cOInSRus
https://www.youtube.com/watch?v=BgJ-ylvjS9Y
https://www.youtube.com/watch?v=dqqmz1iHUTU
https://www.youtube.com/watch?v=4nNvcfVMjSo
https://www.youtube.com/watch?v=_YI-IaN_Iac

Supplerende materiale:
https://www.kongressen.com/kongressen-2024-en-uge-til-valget/
How is power divided in the United States government? - Belinda Stutzman
https://www.usa.gov/election#item-213546
How the US election works - BBC News
"In one US state, women politicians dominate. What pointers can it offer Kamala Harris?" Madeline Halpert, BBC, (2024)
https://www.bbc.com/news/articles/c1rwvxy1nyzo

Omfang ca. 6%
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 13 Forløb#10 - revisited

I dette forløb studerer vi britisk skønlitteratur fra det 18 årh. hovedsageligt skrevet af kvindelige forfattere og fortrinsvist ud fra en feministisk og kulturhistorisk litteraturkritisk læsning.
Fokus er på at identificere kønsidealer, som de er afspejlet i de fiktive tekster, samt evt. brud med disse, der måtte forekomme.

Kernetekster:
"Pride and Prejudice", af Jane Austen (uddrag)
"Emma", af Jane Austen, (uddrag)
"Wuthering Heights", af Emily Brontë (uddrag)

Supplerende tekster:
"Unsex Me Here", Mette Brynaa Hansen og Anne Louise Haugaard Christiansen, Lindhardt og Ringhof, 2006; Kapitel 1, "Man to Woman".
"Wuthering Heights" af Kate Bush
"Jane Eyre", Episode xx, BBC 2006
"Clueless", Amy Heckerling, Paramount Pictures, 1995
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 14 12. English as a Global Language

FORMÅL:
Dette forløb fokuserer på sproget engelsk som lingua franca., og hvordan dette afspejles i sprogbrug, udtale, grammatisk i tale i og skrift og i litteratur fra Afrika, Commonwealth, særligt skrevet af Nigerianske forfattere som Chimamanda Ngozi Adichie and Molara Wood. I disse tekster undersøger vi, hvad det betyder for nigerianere at Nigeria tidligere var en britisk koloni, hvorfor  nigerianske forfattere skriver på engelsk, og hvor lidt udlændige ved om Afrika og de 54 lande på kontinentet, samt den ofte gældende stereotype repræsentation i omverdenen.

MATERIALE:
Anvendt litteratur og andet undervisningsmateriale fordelt på kernestof og
supplerende stof

Background Info: English as a Global Language
- English as a Lingua Franca (ELF)
https://theenglishhandbook.systime.dk/?id=166L=

- Where English is spoken in Africa
https://www.worldatlas.com/articles/english-speaking-countries-inafrica.
html

African literature written in English
- Intro to Africa https://worldsofenglish.systime.dk/?id=292
’The scramble for Africa’

Chimananda Adichie, 'The Danger of a Single Story - Ted-talk, 2009
from https://worldsofenglish.systime.dk/?id=306

- Molara Wood, 'Girl on the wall' - short story, 2013
https://worldsofenglish.systime.dk/?id=319-

- Binyavanga Wainaina, 'How to write about Africa', 2006 – essay, uddrag

Supplerende stof:
- Chimamanda Ngozi Adichie i BABEL SVT - om hår och vithetsnormen
https://www.youtube.com/watch?v=Yet_cCa89a4

Omfang ca. 5 %

METODE:
Arbejdet foregår dels på klassebasis, gruppevis, parvis og individuelt.

EVALUERING:
Forløbet evalueres formativt.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 15 13. The Elizabethan World Picture (Eksamensemne)

FORMÅL:
Forløb om den engelske renæssance og Shakespeares værker. How to make sense of the almighty Shakespeare. Formålet med forløbet er at få et indblik i Shakespeares værker, det særegne ved hans tekster, og det universelle i hans temaer.

INDHOLD:
Vi arbejder historisk og studerer den elizabethanske verden og dens verdenssyn. Vi ser indledningsvist John Maddens film "Shakespeare in Love" fra 1998. Eleverne læser uddrag af "Macbeth" og "Romeo and Juliet" og ser Baz Luhrmanns "Romeo and Juliet". Klassnes studerer et udvalg af sonnetter og arbejder med Shakespeares behandling af universelle temaer.  Vi  haft fokus på billedsprog, kønsrollemønstre, "the chain of being", the tragic hero og the tragic flaw i vores analyser.

MATERIALE:
"Shakespeare in Love", John Madden (1998).
"Romeo and Juliet", Act I, scene 5, og "the balcony scene".
"Macbeth", Act V, scene 5.
"Romeo and Juliet", Baz Luhrmann, (1996)
Sonnets 116, 118, 130 af William Shakespeare.

Supplerende materiale:
"The Elizabethan World Picture" i Ole Juul Lunds, "Macbeth", Gyldendal, 2009

"Unsex Me", Brynaa Hansen og Haugaard Christiansen, Lindhardt & Ringhof, 2021.

Omfang ca. 3 %

METODE:
Her arbejdes både på klassebasis, gruppevis, parvis og individuelt.

EVALUERING:
Forløbet evalueres formativt.

I dette forløb arbejdes der henimod, at eleverne kan opfylde følgende faglige mål fra bekendtgørelsen:
– forstå forholdsvis komplekst mundtligt og skriftligt engelsk om ... faglige emner.
– læse engelske tekster meningsfyldt op.
– beherske et varieret ordforråd, som gør det muligt ubesværet at deltage i en samtale og diskussion på engelsk.
– give en længere, velstruktureret mundtlig og skriftlig fremstilling på flydende, korrekt engelsk af komplekse sagsforhold med forståelse for kommunikationssituationen.
– gøre rede for indhold, synspunkter og stilforskelle her i engelske renæssance-tekster.
– analysere og fortolke ... ældre teksttyper under anvendelse af faglig terminologi.
– perspektivere den enkelte tekst i forhold til samfundsmæssige, kulturelle, historiske og litteraturhistoriske sammenhænge
– anvende en grundviden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien ... til analyse og perspektivering af aktuelle forhold
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 16 14. Courses Revisited

Class
Ireland
True Crime + Crime in Fiction
American Values + The American Presidential Election
Shakespeare and the Elizabethan World Picture

Omfang: 7 %
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer