Titel
6
|
5. "Class in Britain" (Eksamensemne)
FORMÅL:
Dette forløb omhandler det britiske klassesamfund og leder op til SRO. Fokus har været på at undersøge det klasseopdelte samfund i Storbritannien og klasses indflydelse på individet som det afspejles i moderne tekster. Hensigten er, at eleverne bliver præsenteret for så mange forskellige genrer som muligt og derigennem får mulighed for at træne forskellige analyseværktøjer; både til fiction og til non-fiction.
INDHOLD:
Klassen er indledningsvist blevet introduceret kort til de klassiske tre klasser, som det britiske samfund traditionelt set bliver opdelt i: Working class, middle class, upper class (herunder også betegnelsen aristocracy). Efterfølgende har fokus været på det klasseopdelte britiske samfund og studiet af, hvad der kendetegner de 7 "nye" klasser i det britiske samfund. Vi har studeret social mobilitet, klasse og identitet, og vilkår for "underklassen" i det moderne Storbritannien. Efterfølgende har eleverne arbejdet med dokumentarer/TV-klip, om det britiske samfund som et klassesamfund. I udsendelserne er der lagt vægt på de forskellige klasser i det britiske samfund.
I forløbet læses både fiction og non-fiction, og vi har set spillefilmen, "Sorry, We Missed You" (2020), som også omhandler arbejderklassens vilkår. Analysen af filmen har taget udgangspunkt i fiktionsanalyse med fokus på characterisation, theme og message.
Eleverne har desuden set klip fra tv-serier som fx "Keeping Up Appearances" og "Downton Abbey".
MATERIALE: Emnet vil blive brugt til eksamen (og det er tilladt at bruge alle de nedennævnte internetsider til eksamen):
"DHSS", Doris Lessing, (1991)
"Grenfell Tower", Ben Okri (2017)
"I benefited from social mobility - and I still feel like an outsider", Rebecca Nicholson, the Guardian, (2017)
BBC Four - The Frost Report Is Back!, The Class Sketch
"Working Class Hero", John Lennon (1970)
"Sorry, We Missed You", Ken Loach (2020). Film on the British working class, the cul-de-sacs of the British welfare system and impossibility of social mobility in the British society.
Supplerende materiale:
Jan Erik Mustad, Jørgen Sevaldsen og Ole Vadmand: "Being British. Identity, Politics and Welfare in Contemporary Britain - chapter three "Stripping Away the Welfare State?" (especially pp. 44-48)
"Onslow's Birthday", afsnit af "Keeping Up Appearances", (1991), https://www.dailymotion.com/video/x4t4ozl
"Downton Abbey", Julian Fellowes, (2010) Episode 1, Season One, introduction.
Ca. 7 %
METODE:
I dette forløb arbejder eleverne i plenum i klassen, i gripper, i par og individuelt. Her har studieretningsopgaven og det tværfaglige aspekt i samspillet med samfundsfag været en integreret del af forløbet og arbejdsformerne.
EVALUERING:
Dette forløb evalueredes i skrivningen af og forsvaret af SRO.
|