Holdet 2022 HI1c 2-6s - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution X - Midtsjællands Gymnasium
Fag og niveau Historie A
Lærer(e)
Hold 2022 HI1c 2-6s (HI1c/, HI2c/, HI3c/)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 1. Alle veje fører til Rom
Titel 2 2. DHO: 30'erne og besættelsen i Danmark
Titel 3 3. Middelalder
Titel 4 4. Kolonisering
Titel 5 5. Oplysning- og brydningstider
Titel 6 6. Historie og det antropocæne 🍃
Titel 7 7. Ideologiernes århundrede
Titel 8 8. Inuit i Grønland og Canada
Titel 9 9. Folkemord - Holocaust og i Gaza?
Titel 10 Kronologiforløb

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 1. Alle veje fører til Rom

Med udgangspunkt i  Thorkil Smitt & Christian Vollmonds Verdenshistorie 1, kapitel 2: Alle veje føre til Rom arbejdes med fælgende elementer af romerrigets historie: historiske drivkræfter, Roms politiske system, progaganda, gladiatorer, Roms ekspansion, hær og Pax Romana, sameksistens, religioner i Rom, romerrigets undergang samt kilde læsning i mindre differentierede projektgrupper. Forløbet afsluttes med et blik på hvad spillefilm kan som historiske materiale i form af Ridley Scotts Gladiator fra 2000

Arbejdsformer: klasseundervisning, gruppearbejde og gruppefremlæggelser, kildearbejde med både tekster, billeder og filmklip samt  taleskrivning og selfiversioner af citatanalyse som formidling.

Faglige mål:
- Redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
- Redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
- Skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper.
- Anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
- Opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
- Formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg

Kernestof:
Baggrundsmateriale og kildeuddrag FRA:
- Thorkil Smitt & Christian Vollmonds Verdenshistorie 1, Lindhardt og Ringhof 2014, s. 22-57.
- Rasmus Falbe Hansen: Historie i levende billeder, Columbus 2013, s. 44-48.
Kilder til differentieret gruppearbejde:
- Cicero om gladiatorer
- Seneca om en gladiatorforestilling
- Plutarch om Spartacus-opstanden
- Appian om Spartacus-opstanden
- Sueton om den guddommelige Augustus
- Augustus bedrifter
- Polyb om en romersk begravelse
- gravepigrammer fra Rom og Ostia
- gravindskrifter fra Rom og andre byer i Romerriget

Supplerende stof:
Film: Ridley Scott: Gladiator 2000

OMFANG: ca. 55 ns
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 2. DHO: 30'erne og besættelsen i Danmark

Vi havde fokus på besættelsestiden i Danmark. Undervejs har vi vekslet mellem et nationalt, globalt og lokalt perspektiv, dog overvejende nationalt.
Vi har arbejdet med begreber som erindringsfælleskab, kollektiv erindring, erindringspolitik og erindringshistorie.
Vi har arbejdet med temaerne: 9. april, modstandsbevægelse, nazisme og tysk besættelsesmagt, befrielsen.
Eleverne er løbende blevet trænet i at kunne læse og analysere kilder som en optakt til DHO skriveprocessen.


Faglige mål:
- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks og Europas historie
- analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, kultur og samfund gennem tiderne
- reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid
- anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
- formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
- formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Kernestof:
- hovedlinjer i Danmarks historie (besættelsestiden)
- nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
- politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
- historiebrug og -formidling
- historiefaglige teorier og metoder.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 3. Middelalder

Vi vil beskæftige os med den europæiske middelalder, middelalderens kulturmøde og middelalderens afslutning.

Fokus vil især være, hvordan den religiøse måde at anskue verden på, dominerer i perioden, og hvordan religion kan virke som drivkraft både i samfundet og på international plan, hvor uenigheder om religion til sidst bryder ud i en konflikt. Vi vil tage et kort kig på den islamiske verdens ekspansion og konflikt med den kristne verden. Her vil vi forsøge at diskutere, hvilken betydning middelalderens kulturkonflikt har haft under tiden og i dag.

I forløbet er planlagt en ekskursion til Lübeck.

Formål:
- at forklare og forstå religion, herunder kristendommen, som en magtfaktor undertiden i Europa.
- at redegøre for samfundsstrukturen i middelalderen og diskutere baggrunden bag denne struktur
- at demonstrere viden over den historiske periode og de særlige karakteristika ved Danmark og det øvrige Europa i middelalderen


Nøgleord:
- Feudalisme - Konge, kirke adel, bonde
- Lensystem
- Kirkens og kristendommens betydning på individplan og magtplan
- Den sorte død
- Riddere
- Kirkens rolle i Middelalderen
- Handel - Hansaen
- Islams ekspansion
- Korstogene


Materiale:
- Middealderen, Knudsen og Danielsen. 2011. s. 9-50, 85-150.
-  Video: https://www.dr.dk/drtv/se/historien-om-danmark_-sen-middelalder_145569
- Vores verdenshistorie. Frederiksen. s.122-128.
- https://faktalink.dk/middelalderen-faktalink-light

Kilde:
Pave Urban 2s tale, 1095




Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 4. Kolonisering

Formål
Dette forløb strækker sig over perioden ca. 1492-1870. Perioden kaldes ’Kolonialismen’ og vi søger at få indsigt i, hvordan industrialiseringens teknologiske og økonomiske udvikling, har givet anledning til en europæisk ekspansion. Vi kigger på de territoriale udvidelser der sker udenrigs fx Det Britiske Imperium i Afrika og Indien, men også indenrigs, navnlig Dansk-Vestindien. Forløbet veksler mellem et diakront perspektiv, hvor vi bl.a. kigger på udviklingen i perioden frem til nu, samtidig med, at der laves synkrone nedslag alt afhængigt af tema og kilder.

Forløbet giver eleverne rig mulighed for at kunne:
• redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
• redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
• analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
• reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
• at kunne gøre sig overvejelser om betydningen af kolonisering herunder vurdere om der pålægger et ansvar og ikke mindst diskutere konsekvenserne af koloniseringen

Efter dette forløb skal eleverne kunne definere og anvende følgende begreber: Kolonisering (hvad vil det sige at kolonisere), Slavegjorte, Trekantshandel, Transatlantisk slavehandel, Metodiske begreber: Erindring og historiebrug.

Indhold

Kernestof
•Fokus 2  s. 9-22, 170-181,185-186 + Kilde s.188-190
•Pdf: Arven fra kolonitiden, Europa og de andre - Historie på tværs s. 169-172
•Pdf: Verdenshistorien 1, s. 157-163

Supplerende stof
•Kilde - Pave Alexander VI Inter Caetera 1493
•Kilde - Paul Isert om oprøret på slaveskibet Christiansborg (1787)
•Kilde: Hans West, Slaverne er ikke ulykkelige 1793
•Video: Sort Samvittighed (ep. 1)
•Video: Dansk Vestindien - historien kort  https://youtu.be/_L-S8tXePnE
•Kilde: Carl von Linnés klassificering af 'menneskeracer' (1758)
•Musik: https://www.youtube.com/watch?v=tOBVZ6oJLnQ&feature=youtu.be
•Artikel: Perspektiver på kolonihistorie: Romantik eller kritik?https://www.his2rie.dk/boeger/dansk-vestindien/artikel-koloniromantik-eller-kolonikritik/
•Video: Shelley Moorhead i DR Deadline https://www.dr.dk/studie/historie/ulighed-og-kolonialisme


Metode
• Veksling mellem gruppesamarbejde og individuelt arbejde (socialform)
• Klassepræsentationer og diskussioner (socialform)
• Taksonomi – fra det simple til komplekse (fra hvad til hvorfor)
• Variation i arbejdsopgaver og disses indhold

Materiale:
Grundbøger, visuelt materiale som dokumentar og videoer, lydfiler som musik.


Evaluering






Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 5. Oplysning- og brydningstider

Vi vender blikket mod den europæiske udvikling i perioden ca. 1600-1800. Her er fokus oplysningstidens idealer og tanker om menneske og samfund. Hvordan har disse tanker dannet fundamentet for vores nuværende folkestyrede samfund?

Derudover behandler vi også de adskillige revolutioner såsom Den Amerikanske Revolution og Den Franske Revolution og disses indflydelse på verdensplan. Hvorfor opstår disse revolutioner? Og hvad betyder det for Danmark?

Efter endt forløb, skal eleverne kunne svare på følgende spg:
- Hvad er og hvornår indføres enevælden i DK?
- Hvilket slags samfund var der i perioden?
- Hvordan skal revolution forstås og hvorfor opstår de?
- Hvilke tanker og idealer lægger til grund for vores demokrati?

Indhold:
- Styreformer - Fra Enevælde til Demokrati (1660-1849)
- Oplysningstidens idealer/ filosoffer
- Oplysningstid udenfor Europa
- Menneskerettigheder
- Den Franske Revolution
- Den Amerikanske Revolution


Materiale:
- Fokus 2, s. 34-47, 57-87
- Overblik, Danmarkshistorien i korte træk (2011), s. 56-78
- Dokumentar: Historien om Danmark (ep. 7)
- Verden før 1914, s.194-199
- Verdenshistorien 2, s. 15,17-30
- Kilde: Menneskerettighedserklæringen 1789
- Kilde: Ludvig d. 16's indkaldelse til stænderforsamling 1789
- Kilde: Cahiers fra to franske byer (Fokus 2 s. 76-77)
- Kilde (billeder): Eugéne Delacroix: Friheden fører folket på barrikaderne (1833). John Trumbull (1786): The Death of General Mercer at the Battle of Princeton in 1777
- Video: https://www.youtube.com/watch?v=9Qlvuv1KNwk
- Artikel: https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/menneskerettigheder-fra-borgerlige-rettigheder-til-frihedsrettigheder/>
- Links:
https://natmus.dk/historisk-viden/danmark/enevaelde-1660-1849/hvad-er-enevaelde/
https://natmus.dk/historisk-viden/danmark/enevaelde-1660-1849/den-enevaeldige-stat/
https://natmus.dk/historisk-viden/danmark/enevaelde-1660-1849/samfundet-under-enevaelden/
https://natmus.dk/historisk-viden/danmark/enevaelde-1660-1849/befolkningen-under-enevaelden/


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 6. Historie og det antropocæne 🍃

Formål og indhold:
Forløbet er et eksperimentelt forløb som søger at invitere viden om den antropocæne tidsalder ind i historietimerne. Det antropocæne kendetegnes ved den menneskelige påvirkning og indflydelse på natur, jord og samfund. Her er både de positive og negative påvirkninger relevante. Forløbets sigte er at kunne se og "analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne" i overensstemmelse med fagets faglige mål, som angivet i pkt. 3. Gennem en mindre historisk undersøgelse af lokalområdet, specifikt Haslev-by, vil eleverne arbejde målrettet med Haslev-bys udvikling fra landsby til stationsby, og undersøge byrummets betydning i en antropocæn kontekst.


Materiale:
- https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/stationsbyer/
- https://www.youtube.com/watch?v=JJbRVR8-8ww
- Byhistorisk tilgang: https://dinhistorie.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=149
- Rundtur Haslev: http://rundtur.faxekommune.dk/sites/rundtur.subsitesd9.faxekommune.dk/files/PDF/qr_flyer_med_kort_-_a4_liggende.pdf
- Videoer til rundtur i Haslev: http://rundtur.faxekommune.dk/da/haslev


Metode:
-Gruppe/individuel
-Produktorienteret

- Klasserum:
Vi veksler mellem undervisning i naturomgivelser/byrummet (hvis vejret tillader) og klasserummet.


Evaluering:
Forløbet afsluttes med udformningen af et produkt/ gruppefremlæggelse.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 7. Ideologiernes århundrede

Formål og indhold:
Forløbet har med korte nedslag i perioden 1919-1989 i europæisk historie forsøgt at give eleverne indblik i, hvordan store dele af det 20. århundredes historie har været formet af ideologier og ideologiernes konflikt med hinanden. Undervejs i forløbet er nationsbegrebet og hertil 'nationalisme', blevet introduceret og undersøgt, for at kunne give eleverne en grundigere forståelse for de drivkræfter, der lå bag de store verdenskrige.

Metodisk er begreberne brud/kontinuitet, aktør/struktur, årsag/konsekvens og historiesyn blevet anvendt. Ligeledes er eleverne blevet trænet i at kunne formulere problemstillinger undervejs i forløbet.

Materiale
-Smitt, Thorkill & Vollmond, Christian: Verdenshistorie 2, 2. udg, Lindhardt & Ringhof , s.104-140
- Frederiksen, Peter: Ideologiernes kamp, 2014, s. 14-15
- Lyrik (behandlet som kilde): Tim Rice,  "Anthem", 1986, fremført af Josh Groban https://www.youtube.com/watch?v=61DiWi00d2w
- Video: DR P3, Første Verdenskrig forklaret på 1 minut: https://www.youtube.com/watch?v=fdF8fhYkYew
-Dokumentar: Sadic, Zeki Laurent, Første Verdenskrig 1914-1918: https://www.youtube.com/watch?v=t6OGzNYbQz4
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 8. Inuit i Grønland og Canada

Formål:
Kan fortidens ugerninger rettes op på i nutiden? Det bliver spørgsmålet for dette forløb. Fokus er inuitterne, der i dag befinder sig i hele Arktis.
Fra Grønland til det nordlige Canada, skal vi prøve at komme nærmere ind på disse menneskers historie. Hvem er de i dag og hvordan fortæller de deres historie? - mellem erindring og glemsel.

De seneste udgravninger af massegrave i Canada afslører en sandhed om hvordan fortidens spor, stadig i den grad er levende i dag.

Læringsmål:
- at få kendskab til historien om de største arktiske folkeslag - fra Grønland til Canada
- at tilegne sig evnen til at kritisk analysere og reflektere over fortidens handlinger, med henblik på at vurdere og diskutere dem i nutiden
- at lære om historiefaglige metoder og begreber navnlig erindring, historiebrug og erindringspolitik - som alle kan anvendes til at beskrive, hvordan historie gengives og berettes om, i nutiden.

Indhold:
- inuitterne i Grønland og Canada
- kostskolesystem og massegrave i Canada
- tvangsadoption i Danmark
- erindringsfællesskaber og erindringspolitik
- forsoning med fortiden
- de oprindeliges egen fortælling og erindringsfællesskaber
- undskyldning?

Materiale*:
- Grønland (2016), Augustesen og Hansen
- Hassing og Vollmond. Fra fortid til historie 2. udg. s. 9-23.
-  Inuit og den lange vej (1998), Mikkelsen
- Aboriginal history (2012), Burnett and Read.
Video: https://hval.dk/mitCFU/mm/player/?copydan=031909162230
- Artikel: Isproducenter og Rema 1000 ændrer navn på 'Kæmpe Eskimo' - TV 2
- Link: https://ordnet.dk/ddo/ordbogentry_id=11011781&def_id=98003874&query=inuit
https://da.wikipedia.org/wiki/Inuitter
https://da.wikipedia.org/wiki/Thule-kulturen

Musiktekster: Sumé - Nunaqarfiit nappaqqillugit (Lyric): https://www.musixmatch.com/lyrics/Sume/Nunaqarfiit-nappaqqillugit/translation/danish

Video: https://hval.dk/mitCFU/mm/player/?copydan=321602172130

https://danmarkshistorien.dk/leksikon-og-kilder/vis/materiale/officielle-undskyldninger-1945/

https://globalnews.ca/video/rd/4147e9a4-d5d5-11eb-bb85-0242ac110008/?jwsource=cl

https://www.youtube.com/watch?v=xCpn1erz1y8

https://www.facinghistory.org/stolen-lives-indigenous-peoples-canada-and-indian-residential-schools/chapter-3/historical-background

https://www.facinghistory.org/stolen-lives-indigenous-peoples-canada-and-indian-residential-schools/stolen-lives-timeline

https://www.theguardian.com/world/ng-interactive/2021/sep/06/canada-residential-schools-indigenous-children-cultural-genocide-map

https://www.berlingske.dk/internationalt/geografi-er-en-uhaandterlig-stoerrelse
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 29 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 9. Folkemord - Holocaust og i Gaza?

FORMÅL & INDHOLD:
Med udgangspunkt i Gregory Stantons model over Folkedrabets 10 stadier, undersøger forløbet hvorledes folkemord historisk set har fundet sted. Forløbet behandler Holocaust fra Nazismens magtovertagelse i 1933 til afslutningen af Anden Verdenskrig i 1945. I tiden efter 1945 betragtes spørgsmål om ondskab, særligt i forbindelse med retssagerne mod nazisterne, og hvorfor Holocaust stadig benægtes den dag i dag.

Derudover kommer forløbet også ind på de aktuelle diskussioner om det potentielle folkemord, der har udspillet sig i Gaza siden oktober 2023. Med udgangspunkt i Stantons model, samt relevant baggrundsviden og kilder, skal eleverne diskutere, hvorvidt Israels krig mod Gaza er et eksempel på folkemord i nutiden.

MATERIALE:





Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Kronologiforløb

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer