Holdet 2022 HI1d 2-6s - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution X - Midtsjællands Gymnasium
Fag og niveau Historie A
Lærer(e)
Hold 2022 HI1d 2-6s (HI1d/, HI2d/, HI3d/)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Kongens hvide hest
Titel 2 Industrialisering
Titel 3 Besættelsenstiden i Danmark
Titel 4 Europæisk middelalder
Titel 5 Slaveriet i USA
Titel 6 Folkemordet
Titel 7 Den kolde krig
Titel 8 Forbandede ungdom
Titel 9 Mesoamerikansk kultur
Titel 10 Mennesker og samfund gennem tiden

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Kongens hvide hest

Introduktion til faget.

Vi skal undersøge hvilken farve kongens hvide hest havde, da kongen red ind i Sønderjylland 1920.

Forløbet er en indføring i brugen af historiske kilder. Derudover opnår klassen viden om genforeningen i 1920.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Industrialisering

Hvordan påvirkede den teknologisk udvikling levevilkårene for befolkningen i vesten? Klassen har set på fx dampmaskinens, stålets og elektricitetens betydning for indretningen af det vestlige samfund.

Chicagos slagtehuse og McCormicks landbrugsmaskiner skabte grundlaget for udviklingen af en industrikultur, som sammen med fx den engelske og tyske industrialiering, på godt og ondt, kom til at dominere udviklingen af de vestlige industrisamfund og derved udviklingen i resten af verden.

I klassen sammenlignede eleverne forskellen på den industrialisering der fandt sted i vesten, med den socialistiske industrialisering i Sovjetunionen.
I den sammenhæng arbejde klassen med engelsksprogede kilder i deres analyse af perioden.

Afslutningsvis overvejde klassen betydningen af industrialiseringen i dag. Er vi i virkeligheden i den postindustrielle tidsperiode?

I forløbet mødte eleverne for første gang periodiseringens betydning for den måde vi opstiller viden om fortiden på.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Besættelsenstiden i Danmark

Da Stauning holdte sin berømte "Lænkehunds"-tale var Danmark i en prekær sikkerhedspolitisk situation. Med udgangspunkt i talen har klassen arbejdet med den sikkerhedspolitiske klemme Danmark befandt sig i tiden op til 2. verdenskrig.

Efter besættelsen kom samarbejdstiden. Her har klassen set nærmere på hvordan den kom til udtryk, herunder hvilke motiver den danske regering havde i at samarbejde med tyskerne.

Modstandsbevægelsen arbejde målrettet mod at få samarbejdspolitikken til at bryde sammen. Også her har klassen ledt efter motiver og fremgangsmåder for modstandsbevægelsen.

Klassen har set filmen "Flammen og citronen", og med det som udgangspunkt vurderet og diskuteret likvideringernes betydning for samarbejdspolitikken, samt for opfattelsen af modstandsbevægelsen under og efter krigen.

Fagbegreber: Kildebegreberne, kollektiv erindring, historiebrug, historieforståelse, historiebevidsthed.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Europæisk middelalder

Forløbet startede ud med en repetition af periodiseringsprincipperne - Brud og kontinuitet.
Det feudale samfund blev gennemgået. Kristendommen betød meget for hele samfundsstrukturen, derfor er der blevet gjort en del ud af betydningen af fx nøglemagten og pavens muligheder for magtudfoldelse.

Ridderidealet var en vigtig del af selvfortælling af den herskende klasse i middelalderen. Klassen har set nærmere på hvordan det kom til udtryk. Både i militære konflikter, men også i forhold til moral og etik.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 25,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Slaveriet i USA

Slaveriet i USA er vel den mest kendte del af slaveriets historie i vesten. Slavetiden i Amerika overskygger andre mindre kendte historier og fortællinger fra den europæiske slavetid. Det, på trods af at slaveriet i USA faktisk på mange punkter havde et mindre omfang end andre steder på det amerikanske kontinent.

Slaverne og deres efterkommere var og er stadig berørt af de begivenheder der fandt sted. Derfor er fortællingen om fortiden i høj grad stadig er vigtig for identitetsdannelsen hos både den hvide og sorte del af den amerikanske befolkning.

Det skyldes ikke mindst at slaveriet og fortællingen om slaveriet bliver knyttet sammen med udbruddet af den amerikanske borgerkrig.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Folkemordet

Hvad er et folkedrab? Det har klassen undersøgt. Til at starte med undersøgte klassen hvilke kriterier der skal være opfyldt for noget kan dømmes som et folkedrab.

Folkemordet i Rwanda er et ud af to FN anerkendte folkemord. Klassen så filmen "Hotel Rwanda". Filmen og tekstmaterialet gennemgår forløbet af folkemordet, herunder hvilke mekanismer i Rwanda, der bidrog til optakten, gennemførelsen og  senere hen til at arbejdet med at leve med følgerne af folkemordet.

I forbindelse med forsøget på at få gerningsmænd og ofre til at leve sammen efter folkemordet, blev der udgivet en tegneserie, støttet af FN, der skulle hjælpe til forsoning mellem de forskellige etiske grupper. Den tegneserie  arbejdede klassen med, hvor der var et fokus på historiebrug, historiebevidsthed, kollektiv erindring, samt de gængse kildeanalyse begreber.

Andre eksempler på folkemord og folkemordslignende situationer, herunder holocoust, Sudan, Yemen er blevet løbende inddraget i det daglige arbejde
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 17,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Den kolde krig

Den kolde krig kom til at påvirke hverdag lokalt, regionalt, nationalt og globalt. Den kolde krig var et opgør mellem kommunismen og de frie demokratiske samfund. Med et udgangspunkt i følgende begreber; Magtbalanceordning, polaritet, Truman-doktrin og Domino-teori, har klassen set nærmere på hvordan en lille stat som Danmark har skulle tilpasse sin udenrigs- og sikkerhedspolitik. Danmark var placeret lige i skudlinjen mellem NATO og Warszawapagten. Det påvirkede de handlemuligheder som en lille land som Danmark havde.

Den kolde krig udfolde sig i skyggen af truslen fra atomvåben. Det påvirkede beslutninger i stort og småt. Som eksempler på det har klassen arbejdet med kilder der omhandlede SALT-aftalerne og NATO's dobbeltbeslutning. Forløbet strakte sig over hele perioden fra slutningen af 2. verdenskrig (med udgangspunkt i Potsdam- og Jalta-konferencerne) til murens fald og sovjetunionens kollaps.

I forløbet har der været inddraget forskellige typer af materiale, herunder dokumentaren "Fog of War". Det har ført til overvejelser om historiebrug og hvordan dokumentarer påvirker historiebevidstheden. I forbindelse med dokumentaren genopfriskede klassen betydningen af dramatiseringer i dokumentarer og de forskellige fakta- og fiktionskoder der kan bruges i formidlingen af historisk materiale.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 27 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Forbandede ungdom

Klassen skal arbejde med forståelsen af ungdommen gennem 1900-tallet. I forløbet kommer klassen til at arbejde med hvordan forståelsen af ungdommen ændrede sig gennem 100 år i takt med den generelle samfundsudvikling.

Ungdomsforståelsen vil med nedslag i forskellige årtier se på hvordan oplevelsen af ungdom hang sammen med tidens musikudtryk. Dette vil blive eksemplificeret i fx synet på sex, penge, frihed, mode osv.

Eleverne skal i den forbindelse se på hvordan forskellige musiske udtryk har påvirket senere tiders musik. Der vil være fokus på kildeanalysen, historieforståelse, historiebevidsthed og ikke mindst den kollektive erindring.

Forløbet tager udgangspunkt i vesten, og der vil derfor være musikeksempler fra hele den vestlige verden i det materiale klassen arbejder med.

Klassen overvejede undervejs i forløbet, betydningen af diakron og synkrone metoder i det historiske arbejde.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Mesoamerikansk kultur

Forløbet havde til formål at undersøge de tidlige mesoamerikanske kulturer fra de tidligste spor og til mødet med de spanske opdagelsesrejsene. De tre klassiske kulturer; Maya, inka og azteker blev undersøgt, med vægt på hvordan de mere strukturelle dele af deres kultur kom til udtryk. Som eksempler på struktur blev de forskellige religiøse forestillingsverdner undersøgt og sammenlignet med hinanden. Fx brugte klasse de forskellige skabelsesberetninger til at sammenligne forestillingsverdner de tre kulturer imellem. Og med den kristne biblske skabelsesberetning.

Klassen undersøgte også udfordringer for de enkelte kulturer i forhold til at videregive information. Både dag til dag-information og informationer givet videre gennem generationerne. Også her kom de strukturelle rammer for de enkelte kulturer til udtryk.

Inkaerne og aztekernes kultur blev ødelagt efter mødet med de europæiske opdagelsesrejsende. I den forbindelse blev der bundet en knude i forhold til aktør-struktur vinklen på forløbet. De enkelte spanske opdagelsesrejsende var i stand til at udvirke en strategi på baggrund af deres skriftlige optegnelser af kulturmødet med andre amerikanske civilisationer. Det gav dem et overtag i konflikter mellem dem og de indfødte civilisationer.

I forbindelse med forløbet så klassen dokumentaren "Guns, gems and steel". I den forbindelse blev dokumentarens historiesyn og historiebrug diskuteret.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Mennesker og samfund gennem tiden

Kronologiforløbet:

Klassen ser på hvordan opfattelsen af mennesket og synet på samfundets indretning har udviklet sig i gennem tiden. Fra de gamle grækere, over de mesoamerikanske kulturer, gennem oplysningstidens tænkere og frem til det senmoderne samfunds individualiserede menneskesyn.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer