Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
X - Midtsjællands Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Historie A
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2022 HI1d 2-6s (HI1d/, HI2d/, HI3d/)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Kongens hvide hest
Introduktion til faget.
Vi skal undersøge hvilken farve kongens hvide hest havde, da kongen red ind i Sønderjylland 1920.
Forløbet er en indføring i brugen af historiske kilder. Derudover opnår klassen viden om genforeningen i 1920.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Industrialisering
Hvordan påvirkede den teknologisk udvikling levevilkårene for befolkningen i vesten? Klassen har set på fx dampmaskinens, stålets og elektricitetens betydning for indretningen af det vestlige samfund.
Chicagos slagtehuse og McCormicks landbrugsmaskiner skabte grundlaget for udviklingen af en industrikultur, som sammen med fx den engelske og tyske industrialiering, på godt og ondt, kom til at dominere udviklingen af de vestlige industrisamfund og derved udviklingen i resten af verden.
I klassen sammenlignede eleverne forskellen på den industrialisering der fandt sted i vesten, med den socialistiske industrialisering i Sovjetunionen.
I den sammenhæng arbejde klassen med engelsksprogede kilder i deres analyse af perioden.
Afslutningsvis overvejde klassen betydningen af industrialiseringen i dag. Er vi i virkeligheden i den postindustrielle tidsperiode?
I forløbet mødte eleverne for første gang periodiseringens betydning for den måde vi opstiller viden om fortiden på.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Besættelsenstiden i Danmark
Da Stauning holdte sin berømte "Lænkehunds"-tale var Danmark i en prekær sikkerhedspolitisk situation. Med udgangspunkt i talen har klassen arbejdet med den sikkerhedspolitiske klemme Danmark befandt sig i tiden op til 2. verdenskrig.
Efter besættelsen kom samarbejdstiden. Her har klassen set nærmere på hvordan den kom til udtryk, herunder hvilke motiver den danske regering havde i at samarbejde med tyskerne.
Modstandsbevægelsen arbejde målrettet mod at få samarbejdspolitikken til at bryde sammen. Også her har klassen ledt efter motiver og fremgangsmåder for modstandsbevægelsen.
Klassen har set filmen "Flammen og citronen", og med det som udgangspunkt vurderet og diskuteret likvideringernes betydning for samarbejdspolitikken, samt for opfattelsen af modstandsbevægelsen under og efter krigen.
Fagbegreber: Kildebegreberne, kollektiv erindring, historiebrug, historieforståelse, historiebevidsthed.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
I skal se dokumentaren som en del af lektien til dagens modul. Læs gerne i Onenoten inden du ser dokumentaren. Her er der en tabel, som du kan fylde ud i, imens du ser dokumentaren.
-
Kauffeldt, Søren og Lasse Nielsen: DEN LILLE HJÆLPER TIL HISTORIE, Columbus; sider: 12-14, 16-21, 24-29
-
I kan se dokumentaren som baggrundsmateriale. Det er altså frivilligt. Den minder meget om den film vi allerede har set, men har mange flere pointer med.
-
Vi er i gang med lænkehundstalen. Læs gerne talen på forhånd. Noter svære ord og vendinger ned. Vi er nået til levn og beretning.
-
Læs linket som lektie til modulet. Vær opmærksom på ord eller begreber I ikke lige fanger. Spørg ind til dem i modulet.samarbejdspolitikken under besættelsen
-
Danmark besat og befriet.pdf
-
Danmark besat og befriet; sider: 36-41, 100-104, 162-167
Frederiksen, P. (2002), Systime
-
Danmark - Besat og befriet; sider: 162-167
Frederiksen, P. (2002), Systime
-
Fra fortid til historie; sider: 12-22
Hassing, A.& Vollmond, C. (2013), Columbus
-
Fra fortid til historie s 10-27-2.pdf
-
I møder kl. 9:00 i lokale 36
-
Her finder I planen for dagen (+ alt andet til DHO; materiale, grupper, foldere mm)
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Europæisk middelalder
Forløbet startede ud med en repetition af periodiseringsprincipperne - Brud og kontinuitet.
Det feudale samfund blev gennemgået. Kristendommen betød meget for hele samfundsstrukturen, derfor er der blevet gjort en del ud af betydningen af fx nøglemagten og pavens muligheder for magtudfoldelse.
Ridderidealet var en vigtig del af selvfortælling af den herskende klasse i middelalderen. Klassen har set nærmere på hvordan det kom til udtryk. Både i militære konflikter, men også i forhold til moral og etik.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Kauffeldt, Søren og Lasse Nielsen: DEN LILLE HJÆLPER TIL HISTORIE, Columbus; sider: 50-53, 74-75, 84-85
-
Den europæiske middelalder; sider: 40-43
Larsen, H. & Smitt. T. (2019), Gyldendal
-
Den europæiske middelalder.pdf
-
hansestæder - Byer sluttet sammen i Hanseforbundet - lex.dk
-
Danielsen, Kim Bech m.fl.: FRA ANTIKKEN TIL REFORMATIONEN - FOKUS 1, Gyldendal; sider: 96-102
-
Verdenshistorien-Midtsjællands Gymnasieskolerm (2).pdf
-
Verdenshistorie; sider: 133-137
Skovmand, Sven (2013), Forlaget Hedeskov
|
Omfang
|
Estimeret:
25,00 moduler
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Slaveriet i USA
Slaveriet i USA er vel den mest kendte del af slaveriets historie i vesten. Slavetiden i Amerika overskygger andre mindre kendte historier og fortællinger fra den europæiske slavetid. Det, på trods af at slaveriet i USA faktisk på mange punkter havde et mindre omfang end andre steder på det amerikanske kontinent.
Slaverne og deres efterkommere var og er stadig berørt af de begivenheder der fandt sted. Derfor er fortællingen om fortiden i høj grad stadig er vigtig for identitetsdannelsen hos både den hvide og sorte del af den amerikanske befolkning.
Det skyldes ikke mindst at slaveriet og fortællingen om slaveriet bliver knyttet sammen med udbruddet af den amerikanske borgerkrig.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Adriansen, Inge m.fl.: FRA OPLYSNINGSTID TIL IMPERIALISME - FOKUS 2, Gyldendal; sider: 16-19
-
Slaveriet og den amerikanske borgerkrig.pdf
-
Slaveriet og den amerikanske borgerkrig; sider: 9-27, 33-34, 50-54, 81-87
Hemmersam, K. & Grubb, U. (2002), GYldendal.
-
Kauffeldt, Søren og Lasse Nielsen: DEN LILLE HJÆLPER TIL HISTORIE, Columbus; sider: 54-56, 96-98
-
Klar til KS HI.pdf
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Folkemordet
Hvad er et folkedrab? Det har klassen undersøgt. Til at starte med undersøgte klassen hvilke kriterier der skal være opfyldt for noget kan dømmes som et folkedrab.
Folkemordet i Rwanda er et ud af to FN anerkendte folkemord. Klassen så filmen "Hotel Rwanda". Filmen og tekstmaterialet gennemgår forløbet af folkemordet, herunder hvilke mekanismer i Rwanda, der bidrog til optakten, gennemførelsen og senere hen til at arbejdet med at leve med følgerne af folkemordet.
I forbindelse med forsøget på at få gerningsmænd og ofre til at leve sammen efter folkemordet, blev der udgivet en tegneserie, støttet af FN, der skulle hjælpe til forsoning mellem de forskellige etiske grupper. Den tegneserie arbejdede klassen med, hvor der var et fokus på historiebrug, historiebevidsthed, kollektiv erindring, samt de gængse kildeanalyse begreber.
Andre eksempler på folkemord og folkemordslignende situationer, herunder holocoust, Sudan, Yemen er blevet løbende inddraget i det daglige arbejde
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
17,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Den kolde krig
Den kolde krig kom til at påvirke hverdag lokalt, regionalt, nationalt og globalt. Den kolde krig var et opgør mellem kommunismen og de frie demokratiske samfund. Med et udgangspunkt i følgende begreber; Magtbalanceordning, polaritet, Truman-doktrin og Domino-teori, har klassen set nærmere på hvordan en lille stat som Danmark har skulle tilpasse sin udenrigs- og sikkerhedspolitik. Danmark var placeret lige i skudlinjen mellem NATO og Warszawapagten. Det påvirkede de handlemuligheder som en lille land som Danmark havde.
Den kolde krig udfolde sig i skyggen af truslen fra atomvåben. Det påvirkede beslutninger i stort og småt. Som eksempler på det har klassen arbejdet med kilder der omhandlede SALT-aftalerne og NATO's dobbeltbeslutning. Forløbet strakte sig over hele perioden fra slutningen af 2. verdenskrig (med udgangspunkt i Potsdam- og Jalta-konferencerne) til murens fald og sovjetunionens kollaps.
I forløbet har der været inddraget forskellige typer af materiale, herunder dokumentaren "Fog of War". Det har ført til overvejelser om historiebrug og hvordan dokumentarer påvirker historiebevidstheden. I forbindelse med dokumentaren genopfriskede klassen betydningen af dramatiseringer i dokumentarer og de forskellige fakta- og fiktionskoder der kan bruges i formidlingen af historisk materiale.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
27 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Forbandede ungdom
Klassen skal arbejde med forståelsen af ungdommen gennem 1900-tallet. I forløbet kommer klassen til at arbejde med hvordan forståelsen af ungdommen ændrede sig gennem 100 år i takt med den generelle samfundsudvikling.
Ungdomsforståelsen vil med nedslag i forskellige årtier se på hvordan oplevelsen af ungdom hang sammen med tidens musikudtryk. Dette vil blive eksemplificeret i fx synet på sex, penge, frihed, mode osv.
Eleverne skal i den forbindelse se på hvordan forskellige musiske udtryk har påvirket senere tiders musik. Der vil være fokus på kildeanalysen, historieforståelse, historiebevidsthed og ikke mindst den kollektive erindring.
Forløbet tager udgangspunkt i vesten, og der vil derfor være musikeksempler fra hele den vestlige verden i det materiale klassen arbejder med.
Klassen overvejede undervejs i forløbet, betydningen af diakron og synkrone metoder i det historiske arbejde.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
MOULIN ROUGE CANCAN / FRENCH TOUCH 2019
-
Skandaletøj for kvinder
-
Kvinders manglende undertøj
-
Din kulturhistorie; sider: 224-228
Nielsen, C. (2002), Forlaget Åløkke
-
USA i det 20. århundrede; sider: 12-13, 64
Henriksen, M. (2002), Gyldendal
-
Jim Crow Laws: Definition, Facts & Timeline | HISTORY
-
(1925) Josephine Baker dancing the original charleston
-
Josephine Baker - rare topless dance clip & lost color Clara Bow film
-
How to Dance the Charleston
-
The HISTORY Channel Denmark | HISTORY TV Denmark
-
Benny Goodman & His Orchestra 1943 "Stage Door Canteen" | Louie Bellson, Peggy Lee, Carl Poole |
-
Leo Mathisen
-
SWINGPJAT, SEX OG SCHALBURGTAGE - RAGNAROCK
-
Swingpjattere - "Lev Livet Let" - Danish movie from 1944
-
Vild blod
-
The Chicken Run: Rebel Without A Cause (1955)
-
Haleys rock rundt om klokken i 1956
-
Elvis Presley - Hound Dog (1956) HD 0815007
-
First Stage Show Appearance January 28, 1956 - Elvis Performing Shake Rattle & Roll
-
Elvis - I Want You I Need You I Love You - Milton Berle Show - 5th June 1956 - Rare
-
Elvis Presley Fan Reactions 1950s
-
CFU-login til husker du? Ungdomsoprøret
-
Fantasi til magten; sider: 10-12
Mikkelsen, H.( 2000), Gyldendal
-
Den seksuelle revolution og rødstrømperne.pdf
-
Den seksuelle frigørelse
-
Rødstrømperne skabte resultater
-
ABBA - SOS (Official Music Video)
-
Saturday Night Fever: Tony's solo dance
-
Bee Gees - Stayin' Alive (Official Music Video)
-
SEX PISTOLS - ANARCHY IN THE UK
-
1980'erne | Emner | Faktalink
-
Uddrag af tekster: Michael Strunge
-
Cyndi Lauper - Girls Just Want To Have Fun (Official Video)
-
Grandmaster Flash & The Furious Five - The Message (Official Video)
-
Grandmaster Flash lyrics TheMessage.pdf
-
NYC Breakdancing in the 1980s - From the NBC New York Archives
-
N.W.A. - Straight Outta Compton (Official Music Video)
-
Dance Tutorial - How to C Walk (Crip Walk)
-
Bandeområder i Los Angles
-
Public Enemy - Fight The Power (Official Music Video)
-
Snow - Informer (Official Music Video) [4K Remaster]
-
2 Live Crew - Me So Horny
-
Scooter - How Much Is The Fish? (Official Video)
-
90s Rave Footage :-) + 90s harddance classic! MUST SEE
-
The KLF - Last Train to Trancentral 12"
-
2 Unlimited - No Limit (Rap Version) (Official Music Video)
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Mesoamerikansk kultur
Forløbet havde til formål at undersøge de tidlige mesoamerikanske kulturer fra de tidligste spor og til mødet med de spanske opdagelsesrejsene. De tre klassiske kulturer; Maya, inka og azteker blev undersøgt, med vægt på hvordan de mere strukturelle dele af deres kultur kom til udtryk. Som eksempler på struktur blev de forskellige religiøse forestillingsverdner undersøgt og sammenlignet med hinanden. Fx brugte klasse de forskellige skabelsesberetninger til at sammenligne forestillingsverdner de tre kulturer imellem. Og med den kristne biblske skabelsesberetning.
Klassen undersøgte også udfordringer for de enkelte kulturer i forhold til at videregive information. Både dag til dag-information og informationer givet videre gennem generationerne. Også her kom de strukturelle rammer for de enkelte kulturer til udtryk.
Inkaerne og aztekernes kultur blev ødelagt efter mødet med de europæiske opdagelsesrejsende. I den forbindelse blev der bundet en knude i forhold til aktør-struktur vinklen på forløbet. De enkelte spanske opdagelsesrejsende var i stand til at udvirke en strategi på baggrund af deres skriftlige optegnelser af kulturmødet med andre amerikanske civilisationer. Det gav dem et overtag i konflikter mellem dem og de indfødte civilisationer.
I forbindelse med forløbet så klassen dokumentaren "Guns, gems and steel". I den forbindelse blev dokumentarens historiesyn og historiebrug diskuteret.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Mennesker og samfund gennem tiden
Kronologiforløbet:
Klassen ser på hvordan opfattelsen af mennesket og synet på samfundets indretning har udviklet sig i gennem tiden. Fra de gamle grækere, over de mesoamerikanske kulturer, gennem oplysningstidens tænkere og frem til det senmoderne samfunds individualiserede menneskesyn.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1091/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74122283600",
"T": "/lectio/1091/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74122283600",
"H": "/lectio/1091/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74122283600"
}