Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
X - Midtsjællands Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2022 id1a 1-6s (id1a/, id2a/, id3a/)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Ultimate, Boldbasis & Holdets toppræstation
Formålet med Ultimateforløbet er en grundlæggende indføring i de vigtigste bestanddele
af Ultimate. Først skal de basale kaste- og gribeteknikker læres, og i de følgende lektioner
bygges ovenpå, hvor både forsvars- og angrebsmuligheder øves. Overblik, præcision og spilbarhed
er nøgleord i ultimate. Til sidst i forløbet arbejdes også med nogle taktiske muligheder.
HVAD SKAL JEG KUNNE?.
- Beherskelse af baghåndskast til makker 5-10 meter væk med god præcision
- Kendskab til forhåndskast og mulig aflevering til makker 5-10 meter væk
- - Gribe disken med pandekagegrebet hvis discen afleveres korrekt
- Gribe disken med pincetgreb hvis afleveringen ligger til det
- Taktisk kendskab til basale regler og ”spirit of the game”
- Taktisk evne til at gøre dig spilbar i de tomme rum
- Du skal vide, hvad det vil sige at være ”handler”
- Du skal kunne pivotere under pres og aflevere til makker
- Du skal kunne udføre et ”cut” under modtagelse af en aflevering
Formålet med det generelle boldbasisforløb er en grundlæggende indføring i almen boldspilsteori med udgangspunkt i begreberne boldspilsfamilier og spilhjul. Desuden skal der opnås viden om, hvordan hold opbygges og fungerer med udgangspunkt i begreber som samarbejde, kommunikation og kohæsion.
HVAD SKAL JEG KUNNE?
- kunne bevæge sig hensigtsmæssigt på en bane, gøre sig spilbar
- Kunne reflektere over forskellige spil med baggrund i de gennemgåede modeller og figurer
- Kunne justere forskellige spil mod et givent formål
- kunne anvende begreberne samarbejde, kommunikation og kohæsion i teori og praksis
Materiale.
YUBIO kap 10 Boldbasis, kap. 15 - Ultimate, kap. 5.3. - Holdets toppræstation
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Rytmisk opvarmning
Rytmisk opvarmning
Formålet med forløbet i opvarmning til musik er, at du bliver i stand til at planlægge og udføre et opvarmningsprogram til musik, som varmer kroppen op og gør udøveren klar til at dyrke idræt bagefter. Du skal have en teoretisk og praktisk indsigt i, hvad et opvarmningsprogram til musik indeholder, hvordan det bygges op, og hvordan man bruger musikken aktivt.
Opgave:
Forløbet afsluttes med en skriftlig aflevering i grupper af et begrundet opvarmningsprogram. Opvarmningsprogrammet fremlæggelse, og resten af klassen deltager og instrueres.
HVAD SKAL JEG KUNNE?
Høre musikkens tælling og starte bevægelsen på 1. taktslag i musikken
Holde rytmen og udføre bevægelser i takt til musikken
Planlægge øvelserne til et opvarmningsprogram til musik på ca. 15 min
Finde egnet musik til de fundne øvelser
Udføre eget opvarmningsprogram og instruere en gruppe/et hold i det
Argumentere for opbygningen af programmet, øvelserne og musikvalget
Demonstrere forståelse for progression i intensitet og øvelsesvalg
Koordinere bevægelser og udføre opvarmningsøvelser teknisk korrekt, herunder kunne skelne mellem markerede, førende og svingende bevægelser
Reflektere og kommentere på andre gruppers opvarmningsprogrammer
Vise teoretisk forståelse for, hvorfor man varmer op
Materialer.
Yubio s.71-72, 187-188, 1116-1134
Kap. 3.3 Opvarmning/ nedvarmning (s. 71-72)
Kap. 30 Rytmisk opvarmning (s.1116-1134)
kap. 30.1 Hvorfor varme op
kap. 30.2 Selve musikken
Kap. 30.3 Bevægelseskvaliteter
kap. 30.4 Programmets opbygning
Kap. 30.5 Øvelser (s.1122-1134)
kap. 30.7 Evaluering (s.1136)
kap. 7.5-7.6 Opvarmningens effekt og test (s.187-188)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Badminton og komplekse bevægelser
Formålet med badmintonforløbet er, at eleverne lærer at beherske grundlæggende tekniske færdigheder og single spillets taktik. Eleverne skal kunne formulere sig omkring spillets tekniske og taktiske elementer.
Yubio Kap. 22.6
Eleverne skal tilegne sig viden om, hvilke faser man gennemgår, når man skal indlære nye komplekse bevægelser inden for badminton.
Hvad skal jeg kunne?
• De grundlæggende regler for single og doublespillet, såsom tælling og banestørrelse.
• Beherske forhåndsgreb og baghåndsgreb og svingsløjfer ved forhåndslob og baghåndslob.
• Beherske følgende slag grundlæggende: Kort/ lang baghåndsserv og lang forhåndsserv, netdrop i forhånd og baghånd samt lob og clear i forhånd incl. benarbejde
• Have kendskab til spilcentrum og hvorledes dette søges i singlespil.
• Udvise praktisk forståelse for at spille bolden, hvor modstanderen ikke er.
Eleverne skal kunne beherske spillet på en singlebane, men kun præsenteres for doublespillet.
Materiale: kapitel 22, incl 22.6 Komplekse bevægelser i Yubio
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
slåskamp
Formål.
At opnå øget kropsbevidsthed og kropskontrol.
At opnå grundlæggende akrobatiske færdigheder.
At beherske enkle stunt- og kampsports-/ selvforsvarsteknikker
At få forståelse for samarbejdet i akrobatik, stunt og kampsport/ selvforsvar
Hvad skal jeg kunne?
Aflæse makker i samarbejdssituationer
Lave rullefald
Enkle akrobatiske samarbejdsøvelser såsom; flyver, barstol, gasten
Udføre stuntsekvens med makker som indeholder, slag, spark og kast
Udføre indstuderede frigørelsesgreb fra kvælertag
Udføre elementer fra karate-kata
Materialer.
Alenkær, Rasmus: "Den gode slåskamp", Frydenlund 2004, s.10-12
Kvælertag forfra/ bagfra
- https://www.youtube.com/watch?v=mEhuQRR3u3A
- https://www.youtube.com/watch?v=-0Z1W7pqAh8
Kast
- https://www.facebook.com/watch/?v=1042627499254636
Karate, kata
- Shotokan Kata - Kihon Kata
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
X-fit
Formålet med X-Fitforløbet er en grundlæggende indføring i X-Fit som træningsform, kendskab til de centrale tekniske øvelser og forståelse for de forskellige måder, træningen kan sammensættes på.
Herunder led og musklers arbejdsform.
I de første lektioner vil fokus primært være på øvelser med egen kropsvægt, og i de følgende lektioner vil der blive inddraget forskellige redskaber. Desuden skal der læres at sammensætte træningen.
Også X-Fits placering diskuteres i sammenhæng med kropsidealer.
HVAD SKAL JEG KUNNE?
- Udføre øvelser med egen kropsvægt på en teknisk korrekt måde
- Udføre øvelser med det inddragede udstyr på en teknisk korrekt måde
- Sammensætte og præsentere øvelser og programmer på en fornuftig måde
- Være fysisk i stand til at gennemføre øvelser og programmer
- Støtte, motivere, korrigere og tælle for dine klassekammerater
- bruge såvel X-Fit fagbegreber som fysiologiske fagbegreber
- Genkende kropsidealer
Materialer
Yubio kap 25 X-Fit s.963-94, kap 2.3.1 Musklers opbygning og funktion s.54-57
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Pardans
pardans: engelsk vals og cha cha cha
Læringsmål:
- beherske centrale færdigheder i musik og bevægelse
- samarbejdsrelationer med forskellige partnere under dans
- kunne holde takt og rytme sammen
- kunne leve sig ind i den enkelte dans' særlige bevægelsesform
- kunne sammensætte små kompositioner med forskellige dansetrin
Praksis:
- engelsk vals: grundtrin (herre og dame), fatning og holdning, højredrejning, venstredrejning, grundtrin fremad og i firkant på stedet (boxtrin), pronemadeposition, whisk og chassé, damedrejning m.m.
- cha cha cha: grundtrin med åben / lukket holdning, newyorker, drejning Alemana (dame enhåndsdrejning), spotturn , hand to hand, shoulder to shoulder m.m.
Teori: Yubio s. 1038-1040 om dansenes kendetegn og historie.
Teknik: dansetrin: Yubio
Engelsk vals: udvalgte filmklip s. 1055-1059.
Cha cha cha: udvalgte filmklip s. 1041-1047.
ialt ca. 16 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Fodbold
- Vi arbejder med basale tekniske færdigheder inderside afleveringer, korte/lange afleveringer, Tæmning af bold, 1. touch. Hurtige fødder.
- Vi arbejder med den taktiske del, Vi og De delen, med fokus på 5 mands fodbold.
-Vi arbejder med dybde og bredde i spillet. Jævnfør DBU's principper.
- Vi afslutter forløbet med at lave drejebog og en kamp i klassen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Pickleball
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Gamle og nye, sammen med fysisk kapacitet
Vi skal arbejde med et træningsprojekt- træningsforløb med logbog og en aflevering 3 elevtimer
Vi arbejder med forskellige træningsformer og sætter det ind i en ramme hvor vi forsøger om lege kan bruges?
Formål: historisk forståelse af kropskultur gennem tiden
Men det skal kombineres med en forståelse af at inddrage et legende element i et træningsforløb kan der opnås en motiverende og aktiverende tilgang.
Fokus i forløbet har været lagt på kondition. Det er skolens fokus i Træningsprojektet.
Vi arbejder hen mod at kunne gennemføre en afsluttende 5 km.
Her deltager alle skolens 3.g elever, hvor de får en tid, som de kan sammenligne med deres tidligere præstationer på distancen.
Vi har være på ekskursion til Lyngby: Life og gennemført deres test.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Dagens side i OneNote
-
Bibtest- hvad er en bibtest
-
YuBio; sider: 15-22, 45-50, 63-64, 69-78, 193-198, 796-797
e-bog-
licens
-
Kampprogram med tider idrætsdag 2024.doc
-
Klassetilmelding idrætsdag elevskema 2024.docx
-
Så let kan du lære at løbe 5 km
-
FornavnEfternavnklassekøntidKasper Bjergskov Kranker3cd23,58Sabree Ayoub Harbi Stonor Krum-Møller3dd24,35Christoffer Laurberg3cd27,19Thor Blak Christensen3dd28,05Tobias Lundh Olesen3cd28,49Magnus Boas3cd29,41Gustav Vadsholt Frederiksen3bd29,44Daniel
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Træningsprojekt
|
10-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
28 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Floorball
Bøger:
Yubio
Praktisk er der arbejdet ud fra følgende:
Grundlæggende hvordan spiller man floorball.
Samtidig at opnå tekniske og taktiske delmål.
Hvordan holder man på staven, forhånd og baghånd, forskellige skudteknikker som slagskud, driblinger smal og bred, dække bolden for modstandere.
Samt i rimelig grad at kunne placere sig hensigtsmæssigt på banen og i både forsvar og angreb.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
HIP HOP
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Les Lanciers
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1091/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74122283605",
"T": "/lectio/1091/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74122283605",
"H": "/lectio/1091/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74122283605"
}