Holdet 2022 id1b 1-6s - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution X - Midtsjællands Gymnasium
Fag og niveau Idræt C
Lærer(e)
Hold 2022 id1b 1-6s (id1b/, id2b/, id3b/)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Ultimate, Boldbasis & Holdets toppræstation
Titel 2 Rytmisk opvarmning
Titel 3 Badminton og komplekse bevægelser
Titel 4 Flagfootball
Titel 5 X-Fitt
Titel 6 Pardans
Titel 7 Fodbold & hooliganisme & træning og sundhed
Titel 8 Forløb#8
Titel 9 Træningsprojektet
Titel 10 Volleyball og Holdet toppræstation
Titel 11 Hip-Hop, Idrættens organisering, Labans Bevægelses
Titel 12 repetition, drejebøger, eksamenstræning

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Ultimate, Boldbasis & Holdets toppræstation

Formålet med Ultimateforløbet er en grundlæggende indføring i de vigtigste bestanddele
af Ultimate. Først skal de basale kaste- og gribeteknikker læres, og i de følgende lektioner
bygges ovenpå, hvor både forsvars- og angrebsmuligheder øves. Overblik, præcision og spilbarhed
er nøgleord i ultimate. Til sidst i forløbet arbejdes også med nogle taktiske muligheder.

HVAD SKAL JEG KUNNE?.
- Beherskelse af baghåndskast til makker 5-10 meter væk med god præcision
- Kendskab til forhåndskast og mulig aflevering til makker 5-10 meter væk
- - Gribe disken med pandekagegrebet hvis discen afleveres korrekt
- Gribe disken med pincetgreb hvis afleveringen ligger til det
- Taktisk kendskab til basale regler og ”spirit of the game”
- Taktisk evne til at gøre dig spilbar i de tomme rum
- Du skal vide, hvad det vil sige at være ”handler”
- Du skal kunne pivotere under pres og aflevere til makker
- Du skal kunne udføre et ”cut” under modtagelse af en aflevering

Formålet med det generelle boldbasisforløb er en grundlæggende indføring i almen boldspilsteori med udgangspunkt i begreberne boldspilsfamilier og spilhjul. Desuden skal der opnås viden om, hvordan hold opbygges og fungerer med udgangspunkt i begreber som samarbejde, kommunikation og kohæsion.

HVAD SKAL JEG KUNNE?
- kunne bevæge sig hensigtsmæssigt på en bane, gøre sig spilbar
- Kunne reflektere over forskellige spil med baggrund i de gennemgåede modeller og figurer
- Kunne justere forskellige spil mod et givent formål
- kunne anvende begreberne samarbejde, kommunikation og kohæsion i teori og praksis

Materiale.
YUBIO kap 10 Boldbasis, kap. 15 - Ultimate, kap. 5.3. - Holdets toppræstation
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Rytmisk opvarmning

Rytmisk opvarmning

Formålet med forløbet i opvarmning til musik er, at du bliver i stand til at planlægge og udføre et opvarmningsprogram til musik, som varmer kroppen op og gør udøveren klar til at dyrke idræt bagefter. Du skal have en teoretisk og praktisk indsigt i, hvad et opvarmningsprogram til musik indeholder, hvordan det bygges op, og hvordan man bruger musikken aktivt.
Opgave:
Forløbet afsluttes med en skriftlig aflevering i grupper af et begrundet opvarmningsprogram. Opvarmningsprogrammet fremlæggelse, og resten af klassen deltager og instrueres.

HVAD SKAL JEG KUNNE?
Høre musikkens tælling og starte bevægelsen på 1. taktslag i musikken
Holde rytmen og udføre bevægelser i takt til musikken
Planlægge øvelserne til et opvarmningsprogram til musik på ca. 15 min
Finde egnet musik til de fundne øvelser
Udføre eget opvarmningsprogram og instruere en gruppe/et hold i det
Argumentere for opbygningen af programmet, øvelserne og musikvalget
Demonstrere forståelse for progression i intensitet og øvelsesvalg
Koordinere bevægelser og udføre opvarmningsøvelser teknisk korrekt, herunder kunne skelne mellem markerede, førende og svingende bevægelser
Reflektere og kommentere på andre gruppers opvarmningsprogrammer
Vise teoretisk forståelse for, hvorfor man varmer op

Materialer.
Yubio s.71-72, 187-188, 1116-1134

Kap. 3.3 Opvarmning/ nedvarmning (s. 71-72)
Kap. 30 Rytmisk opvarmning (s.1116-1134)
kap. 30.1 Hvorfor varme op
kap. 30.2 Selve musikken
Kap. 30.3 Bevægelseskvaliteter
kap. 30.4 Programmets opbygning
Kap. 30.5 Øvelser (s.1122-1134)
kap. 30.7 Evaluering (s.1136)
kap. 7.5-7.6 Opvarmningens effekt og test (s.187-188)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Badminton og komplekse bevægelser

Formålet med badmintonforløbet er, at eleverne lærer at beherske grundlæggende tekniske færdigheder og single spillets taktik. Eleverne skal kunne formulere sig omkring spillets tekniske og taktiske elementer.

Yubio Kap. 22.6
Eleverne skal tilegne sig viden om, hvilke faser man gennemgår, når man skal indlære nye komplekse bevægelser inden for badminton.

Hvad skal jeg kunne?

• De grundlæggende regler for single og doublespillet, såsom tælling og banestørrelse.
• Beherske forhåndsgreb og baghåndsgreb og svingsløjfer ved forhåndslob og baghåndslob.
• Beherske følgende slag grundlæggende: Kort/ lang baghåndsserv og lang forhåndsserv, netdrop i forhånd og baghånd samt lob og clear i forhånd incl. benarbejde
• Have kendskab til spilcentrum og hvorledes dette søges i singlespil.
• Udvise praktisk forståelse for at spille bolden, hvor modstanderen ikke er.

Eleverne skal kunne beherske spillet på en singlebane, men kun præsenteres for doublespillet.


Materiale: kapitel 22, incl 22.6 Komplekse bevægelser i Yubio
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Flagfootball

Formålet med forløbet er en grundlæggende indføring i teknik og taktik i flag football. Der arbejdes med forskellige tekniske færdigheder såsom kaste/gribe samt forskellige teknikker til at løbe i fri position. Derudover arbejdes der også med det taktiske element i flag football og ikke mindst holdsamarbejdet. I hele forløbet er man inddelt i faste hold for at kunne udarbejde en god playbook. Der lægges vægt på meget tid til selve spillet, da det er den bedste måde at lære de mange regler på. Tidsreglen på 30 sekunder ml. hvert spil bør overholdes for at undgå for lange pauser og for lav intensitet.
Forløbet afsluttes med en forløbsprøve, hvor man testes i sine tekniske færdigheder samt
evner i det færdige spil.

HVAD SKAL JEG KUNNE?
- Kaste en amerikansk fodbold, så den roterer rigtigt i luften
- Gribe en amerikansk fodbold stående/i bevægelse - både lave og høje bolde
- Udføre forskellige løberuter med retningsskift (cuts) og med god acceleration
- Have en vis forståelse for reglerne i spillet samt de mest brugte udtryk
- Have en taktisk og teknisk forståelse af forskelige defence-principper
- Have en taktisk og teknisk forståelse af forskellige offence-principper
- Have spilforståelse og løbe i henhold til de aftaler, som ens playbook indeholder

Materialer.
Yubio kap 16: Flagfootball
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 X-Fitt

Formålet med X-Fitt-forløbet er en grundlæggende indføring i X-Fit som træningsform, kendskab til de centrale tekniske øvelser og forståelse for de forskellige måder, træningen kan sammensættes på.
Herunder led og musklers arbejdsform.
I de første lektioner vil fokus primært være på øvelser med egen kropsvægt, og i de følgende lektioner vil der blive inddraget forskellige redskaber. Desuden skal der læres at sammensætte træningen.
Også X-Fits placering diskuteres i sammenhæng med kropsidealer.
Nøgleord til formål/ indhold: styrke (-udholdenhed), cardio, agility
Nøgleord til øvelser: træk, skub/ pres, løft


HVAD SKAL JEG KUNNE?
- Udføre øvelser med egen kropsvægt på en teknisk korrekt måde
- Udføre øvelser med det inddragede udstyr på en teknisk korrekt måde
- Sammensætte og præsentere øvelser og programmer på en fornuftig måde
- Være fysisk i stand til at gennemføre øvelser og programmer
- Støtte, motivere, korrigere og tælle for dine klassekammerater
- bruge såvel X-Fit fagbegreber som fysiologiske fagbegreber
- Genkende kropsidealer

Materialer
Yubio kap 25 X-Fit kap 25.1, 25.2, 25.3.1-6, 25.6
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Pardans

Formålet med forløbet i PARDANS er at opnå en grundlæggende forståelse
af de centrale elementer af vals og cha-cha-cha. Hovedvægten vil være på dansenes
trin, teknikker og udtryk samt på at få en musikforståelse for dansenes rytme
og tælling. Der arbejdes løbende med flere forskellige sammensætninger af variationer, hvor de lærte variationer sættes sammen på relevante måder.  

HVAD SKAL JEG KUNNE?
Vals.
• Beherske grundtrin
• Beherske op-ned-bevægelse i isolerede grundtrin
• Beherske mindst 2 variationer
• Kunne sammensætte og udføre en sammenhængende dans med flere variationer
• Beherske samspillet med partner
Cha-cha-cha.
• Beherske grundtrin
• Beherske vægtoverføring/ hoftebevægelse i isolerede grundtrin
• Beherske mindst 2 variationer
• Kunne sammensætte og udføre en sammenhængende dans med flere variationer
• Beherske samspillet med partner

Materiale.
Yubio kap.32.1, 32.2, 32.4

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Fodbold & hooliganisme & træning og sundhed

Formålet med fodboldforløbet er en grundlæggende indføring i de centrale bestanddele af fodboldspillet - basale boldtilvænningsøvelser, driblinger, afleveringer og afslutninger, og det hele sat sammen. Sammenspil og mange boldberøringer centrale pointer. Fokus er på spil på lille bane med få spillere.

HVAD SKAL JEG KUNNE?
· Indersideaflevering til makker 3-10 meter væk
· Vristspark
· Tæmme bolden efter modtagning af indersideaflevering fra makker 3-10 meter væk
· Udføre 1 dribling/finte uden pres fra modstander
· Løbe med bolden, mens du har kontrol over den tæt ved dine fødder
· Indgå i sammenspil med medspillere, mens en modspiller presser
· Taktisk gøre dig spilbar, når en medspiller har brug for at aflevere bolden
· Afslutte mod mål
· Indgå i kampsituationer, hvor du modtager bolden, og spiller den videre


Materialer
Yubio kap 11: Fodbold 11.1-3, 11.6, 11.7
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Forløb#8

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Træningsprojektet

”I 3.g gennemføres et individuelt eller gruppebaseret træningsforløb, træningsprojektet, af 8 til 10 ugers varighed. Som afslutning på projektet afleveres en individuel rapport, hvori eleven skal:
– dokumentere evnen til at udarbejde, gennemføre og evaluere et hensigtsmæssigt personligt træningsprogram
– kunne koble teoretisk viden til sit personlige træningsprogram
– demonstrere korrekt brug af faglige termer.” (uddrag fra bekendtgørelsen)

Formålet med projektet er derfor gennem træning at forbedre:
Kondition (VO2maks, tid på distance, gennemførelse af distance) samt gennemføre MSG-løbet på 5 km

Materialer.
Yubio kap 2.1, 2.2.1, 2.2.2, 2.2.3, kap 3.1, kap 3.4, kap 7.1, 7.2, 7.2.1, 7.2.2., kap 8.2.5, 8.2.6)

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Træningsrapport, del1-3 06-10-2024
Træningsrapport, del 4-5 27-10-2024
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Volleyball og Holdet toppræstation

Formålet med volleyballforløbet er en grundlæggende indføring i de centrale teknikker og taktikker i volleyball. Fokus vil være på at få lært de forskellige slag og sammenspil. Målet for sammenspillet er at kunne bygge et angreb op med 3 berøringer, dog kan en af disse være gribe-kaste, hvor det er tydeligt hvilket slag, der erstattes.

Hvad skal jeg kunne?
- Fingerslag med en højde og præcision, der gør det muligt efterfølgende at lave et angreb
- Baggerslag med en præcision og en højde, der gør det muligt for hæveren at spille bolden
- Smash til holdt bold, hvor der sættes af på to ben, og bolden slås over nettet med en hånd
- Underhåndsserv og/eller overhåndsserv, der rammer modstanderens bane
- Forståelse for regler og rotationssystem
- Evne til at placere sig rigtigt på banen i forhold til bold og medspillere
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Hip-Hop, Idrættens organisering, Labans Bevægelses

Formålet med hiphop-forløbet er, at du skal kunne tilegne dig foreviste koreografier, og så
skal du selv arbejde med at lave hiphop-koreografi. Du skal i løbet af forløbet lære nogle af de
basic moves og det udtryk, som man bruger i hiphop-dans.

HVAD SKAL JEG KUNNE?
Kropsbeherskelse, herunder:
- Koordination med både arme og ben i takt til musikken ved indlæring af nye serier
- Udtryk - ofte med bounce (let på tå, ned i knæ, ikke for rank holdning og med lidt attitude)
- Isolere bevægelser - bevæge enkelte kropsdele kontrolleret som i f.eks. body rolls
Freestyle og kreativitet, herunder:
- Sammensætte øvede/kendte bevægelser på en ny måde i en lille koreografi
- En vis grad af freestyle/improvisation
Flow og rytme, herunder:
- Kunne bevæge dig i takt til musikken (både hele og halve taktslag, hvor sidstnævnte
vil være fx 1-og-2) og holde et flow

Materialer
Yubio
Kap 33: Hiphop
33.1 Hiphoppens historie
33.A1-3
33.B1-2
33.C1
33.6 Idrættens organisering
30.8 Labans bevægelseslære

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer