Holdet 2022 id1w 1-6s - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution X - Midtsjællands Gymnasium
Fag og niveau Idræt C
Lærer(e)
Hold 2022 id1w 1-6s (id1w/, id2w/, id3w/)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 #1 Boldbasis og ultimate
Titel 2 #2 Pardans
Titel 3 #3 Pickleball
Titel 4 #4 Floorball
Titel 5 Volleyball
Titel 6 Rytmisk opvarmning
Titel 7 X-Fitt
Titel 8 Badminton og komplekse bevægelser
Titel 9 Træningsprojektet
Titel 10 Fodbold, inde og ude og holdets toppræstation
Titel 11 Lanciers, andre folkedanse+ idrættens organisering
Titel 12 repetition, drejebøger, eksamenstræning

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 #1 Boldbasis og ultimate

Formålet med Ultimate forløbet er en grundlæggende indføring i de vigtigste bestanddele af Ultimate. Først skal de basale kaste- og gribeteknikker læres, og i de følgende lektioner bygges ovenpå, hvor både forsvars- og angrebsmuligheder øves. Overblik, præcision og stilbarhed er nøgleord i Ultimate. Til sidst i forløbet arbejdes også med nogle taktiske muligheder.

HVAD SKAL JEG KUNNE?.
- Beherskelse af baghåndskast til makker 5-10 meter væk med god præcision
- Kendskab til forhåndskast og mulig aflevering til makker 5-10 meter væk
- Gribe disken med pandekagegrebet hvis discen afleveres korrekt
- Gribe disken med pincetgreb hvis afleveringen ligger til det
- Taktisk kendskab til basale regler og ”spirit of the game”
- Taktisk evne til at gøre dig spilbar i de tomme rum
- Du skal vide, hvad det vil sige at være ”handler”
- Du skal kunne pivotere under pres og aflevere til makker
- Du skal kunne udføre et ”cut” under modtagelse af en aflevering

Formålet med det generelle boldbasisforløb er en grundlæggende indføring i almen boldspilsteori med udgangspunkt i begreberne boldspilsfamilier og spilhjul. Desuden skal der opnås viden om, hvordan hold opbygges og fungerer med udgangspunkt i begreber som samarbejde, kommunikation og kohæsion.

HVAD SKAL JEG KUNNE?
- kunne bevæge sig hensigtsmæssigt på en bane, gøre sig spilbar
- Kunne reflektere over forskellige spil med baggrund i de gennemgåede modeller og figurer
- Kunne justere forskellige spil ud fra spilhjulets principper mod et givent formål
- kunne anvende begreberne samarbejde, kommunikation og kohæsion i teori og praksis

Materiale.
YUBIO kap 10 Boldbasis, kap. 15 - Ultimate, kap. 5.3. - Holdets toppræstation
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 #2 Pardans

Formålet med dette forløb er at eleverne tilegner sig musisk forståelse og kunnen, der kan omsættes til bevægelser i takt til musikken. Herudover arbejdes der med bevægelseskvalitet, som er forskellig fra valsen til chachachaen.

Eleverne bliver i den praktiske del af undervisningen bedømt på
- at kunne finde 1'etteren i musikken, og udføre bevægelserne korrekt i forhold til musikkens og dansens rytme
- at kunne grundtrin i vals og chachacha
- at kunne lave mindst to variationer i hver af vals og chachacha
- at kunne danse både chachacha og vals med en god bevægelseskvalitet (chachacha: få bevægelse i hofter, vals: ned-op-op, løfte egne arme, lukket fatning, flow i bevægelsen)

I den teoretiske del af undervisningen bliver eleverne bedømt på
- at kunne italesætte dansenes kvaliteter
- at kunne forklare hvordan bevægelse og musik passer sammen

Litteratur:
Yubio Idræt C+B (2025) s. 1242-1243, 1290-1301, 1309-1313

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 #3 Pickleball

Formålet med forløbet er, at eleverne lærer at beherske grundlæggende tekniske og taktiske  færdigheder og kundskaber. Dvs, at eleverne skal kunne formulere sig omkring spillets tekniske og taktiske elementer, samt beherske disse i praksis

Hvad skal man kunne?
Med korrekt greb og batføring beherske diverse slag som serv, returnering, drop, flugtning, dink og lob. Særlig fokus på vægtoverførsel, gennemsving og benstilling.
Man skal kunne placere sig hensigtsmæssigt på banen og i forhold til bolden. At opnå rimelig sikkerhed i at søge mod nettet, så snart chancen byder sig. I rimelig grad at beherske simple slagserier.

Materialer
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 #4 Floorball

Formålet med dette forløb er at eleverne tilegner sig tekniske og taktiske færdigheder inden for floorball og at eleverne får erfaring med at måle egen puls og analysere på egen pulsmåling.

Eleverne vil blive bedømt på følgende:

Teknik:
- Stavgreb (at holde rigtigt på staven i øvelser)
- Aflevering og modtagning (at kunne vinkle bladet rigtigt, og at kunne lægge aflevering i modtagerens blad)
- At kunne kontrollere bolden i driblinger i øvelser
- At kunne afslutte i øvelser (enten trækskud, håndledsskud eller slagskud)
- At spille efter de grundlæggende regler

Taktik:
- At kunne træffe fornuftige valg individuelt og i forhold til med- og modspillere i kamplignende og kampsituationer (at gøre sig spilbar, at sprede spillet ud og rette placering ved opdækning)
- At kunne kommunikere taktisk med sine medspillere

Teori:
- At kunne de grundlæggende regler i spillet
- At kunne forklare en pulskurve og hvad den er udtryk for
- At kunne redegøre for kondital og hvilke faktorer, der påvirker ens kondital

Litteratur:
"Yubio Idræt C+B (2022) - Midtsjællands Gymnasium (2025)" s. 615-623, 645.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Volleyball

Formålet med volleyballforløbet er en grundlæggende indføring i de centrale teknikker og taktikker i volleyball. I de første lektioner vil hovedvægten være på at få lært de forskellige slag. Senere i forløbet skifter fokus over til at blive mere fokuseret på sammenspil og taktik. Enkelte slag kan udføres som gribe-kaste-bevægelser, men skal tydeligt ligne de færdige slag

HVAD SKAL JEG KUNNE?
- Fingerslag med en højde og præcision, der gør det muligt efterfølgende at lave et angreb
- Baggerslag med en præcision og en højde, der gør det muligt for hæveren at spille bolden
- Smash hvor der sættes af på to ben, og bolden slås over nettet med en hånd
- Underhåndsserv og/eller overhåndsserv, der rammer modstanderens bane
- Forståelse for regler og rotationssystem
- Evne til at placere sig rigtigt på banen i forhold til bold og medspillere
- Evne til at spille bolden det taktisk mest fornuftige sted hen
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Rytmisk opvarmning

Formålet med forløbet i opvarmning til musik er, at du bliver i stand til at planlægge og udføre et opvarmningsprogram til musik, som varmer kroppen op og gør udøveren klar til at dyrke idræt bagefter. Du skal have en teoretisk og praktisk indsigt i, hvad et opvarmningsprogram til musik indeholder, hvordan det bygges op, og hvordan man bruger musikken aktivt.
Opgave:
Forløbet afsluttes med en skriftlig aflevering i grupper af et begrundet opvarmningsprogram. Opvarmningsprogrammet fremlæggelse, og resten af klassen deltager og instrueres.

HVAD SKAL JEG KUNNE?
Høre musikkens tælling og starte bevægelsen på 1. taktslag i musikken
Holde rytmen og udføre bevægelser i takt til musikken
Planlægge øvelserne til et opvarmningsprogram til musik på ca. 15 min
Finde egnet musik til de fundne øvelser
Udføre eget opvarmningsprogram og instruere en gruppe/et hold i det
Argumentere for opbygningen af programmet, øvelserne og musikvalget
Demonstrere forståelse for progression i intensitet og øvelsesvalg
Koordinere bevægelser og udføre opvarmningsøvelser teknisk korrekt, herunder kunne skelne mellem markerede, førende og svingende bevægelser
Reflektere og kommentere på andre gruppers opvarmningsprogrammer
Vise teoretisk forståelse for, hvorfor man varmer op

Materialer.
Yubio

Kap. 3.3 Opvarmning/ nedvarmning
Kap. 30 Rytmisk opvarmning
kap. 30.1 Hvorfor varme op
kap. 30.2 Selve musikken
Kap. 30.3 Bevægelseskvaliteter
kap. 30.4 Programmets opbygning
Kap. 30.5 Øvelser
kap. 30.7 Evaluering
kap. 7.5-7.6 Opvarmningens effekt og test
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 X-Fitt

Formålet med X-Fitt-forløbet er en grundlæggende indføring i X-Fit som træningsform, kendskab til de centrale tekniske øvelser og forståelse for de forskellige måder, træningen kan sammensættes på.
Herunder led og musklers arbejdsform.
I de første lektioner vil fokus primært være på øvelser med egen kropsvægt, og i de følgende lektioner vil der blive inddraget forskellige redskaber. Desuden skal der læres at sammensætte træningen.
Også X-Fits placering diskuteres i sammenhæng med kropsidealer.
Nøgleord til formål/ indhold: styrke (-udholdenhed), cardio, agility
Nøgleord til øvelser: træk, skub/ pres, løft


HVAD SKAL JEG KUNNE?
- Udføre øvelser med egen kropsvægt på en teknisk korrekt måde
- Udføre øvelser med det inddragede udstyr på en teknisk korrekt måde
- Sammensætte og præsentere øvelser og programmer på en fornuftig måde
- Være fysisk i stand til at gennemføre øvelser og programmer
- Støtte, motivere, korrigere og tælle for dine klassekammerater
- bruge såvel X-Fit fagbegreber som fysiologiske fagbegreber


Materialer
Yubio kap 25 X-Fit kap 25.1, 25.2, 25.3.1-6, 25.3.9, 25.6
3.6 Styrketræning, 3.6.1 Muskelstyrke, 3.6.2 Muskeludholdenhed
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Badminton og komplekse bevægelser

Formålet med forløbet er en grundlæggende indføring i tekniske og taktiske aspekter af spillet
Der arbejdes med greb, svingsløjfer, benarbejdet og flere forskellige typer af slag. Desuden arbejdes med egen placering på banen, herunder begrebet spilcentrum, samt udplacering af modstander - placér bolden, hvor modstanderen ikke er.

HVAD SKAL JEG KUNNE?
- De grundlæggende regler i badminton
- Kort baghåndsserv, lang forhåndsserv, lob, clear, drop, netdrop, netlob
- Benarbejde frem til nettet og tilbage til baglinjen
- Have en taktisk forståelse af både boldens og egen placering og bevægelse på banen


Materialer
Yubio kap 22, incl komplekse bevægelser
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Træningsprojektet

”I 3.g gennemføres et individuelt eller gruppebaseret træningsforløb, træningsprojektet, af 8 til 10 ugers varighed. Som afslutning på projektet afleveres en individuel rapport, hvori eleven skal:
– dokumentere evnen til at udarbejde, gennemføre og evaluere et hensigtsmæssigt personligt træningsprogram
– kunne koble teoretisk viden til sit personlige træningsprogram
– demonstrere korrekt brug af faglige termer.” (uddrag fra bekendtgørelsen)

Formålet med projektet er derfor gennem træning at forbedre:
Kondition (VO2maks, tid på distance, gennemførelse af distance) samt gennemføre MSG-løbet på 5 km

Materialer.
Yubio kap 2.1, 2.2.1, 2.2.2, 2.2.3, kap 3.1, kap 3.4, kap 7.1, 7.2, 7.2.1, 7.2.2., kap 8.2.5, 8.2.6)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Træningsrapport del 1-3 06-10-2024
Træningsrapport del 4-5 27-10-2024
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Fodbold, inde og ude og holdets toppræstation

Materialer
Yubio kap 11: Fodbold,  11.1, 11.2, 11.3 s.472-503 +
5.3 Holdets toppræstation
5.3.1 Det velfungerende team
5.3.2 Sammenhold og kohæsion

Formål.
Formålet med fodboldforløbet er en grundlæggende indføring i de centrale bestanddele af fodboldspillet, såsom driblinger, afleveringer og afslutninger. Forløbet er foregået både inde og ude, men mest inde

HVAD SKAL JEG KUNNE?
• Indersideafleveringer til makker 3-10 meter væk
• Tæmme bolden efter modtagning af indersideaflevering fra makker 3-10 meter væk
• Udføre et vristspark så bolden flyver 10-15 meter
• Udføre 1 dribling/finte uden pres fra modstander
• Løbe med bolden, mens du har kontrol over den tæt ved dine fødder
• Indgå i sammenspil med medspillere, mens en modspiller presser
• Taktisk gøre dig spilbar, når en medspiller har brug for at aflevere bolden
• Afslutte mod mål både med og uden moderat pres fra modstander
• Indgå i kampsituationer, hvor du modtager bolden, og spiller den videre
- indgå i spil og have forståelse for egen og andres roller i fodboldspecifikke samarbejdsrelationer (bearbejdet fra bekendtgørelsen)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Lanciers, andre folkedanse+ idrættens organisering

Formålet med forløbet i Les Lanciers og andre folkedanse er at opnå en forståelse for de centrale elementer i dansene, herunder trin, opbygning og forskellige dansefatninger, samt  forståelse for trin, rytme og udtryk.

HVAD SKAL JEG KUNNE?
• Udføre de forskellige trin såsom chassétrin, gåtrin samt polka
• Kunne danse i takt til musikken
• Opøve musikforståelse så du kan høre, hvornår sekvenser i dansene starter og slutter
• Kunne føre eller blive ført af en partner
• Kunne danse med korrekt dansefatning og holdning
• Kunne huske de forskellige danse udenad, så du kan danse med passende udtryk
• Udarbejde sin egen folkedans


Materialer
Yubio
kapitel 31: Lanciers & andre folkedanse; 31.1., 31.2, 31.3 (undtagen Hamburg sekstur)
33.6 Idrættens organisering
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer