Holdet 2022 id1y 1-6s - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution X - Midtsjællands Gymnasium
Fag og niveau Idræt C
Lærer(e)
Hold 2022 id1y 1-6s (id1y/, id2y/, id3y/)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Boldbasis og ultimate
Titel 2 Opvarmning
Titel 3 badminton
Titel 4 volleyball
Titel 5 Forløb#5: X-fit (crossfit)
Titel 6 Forløb#6: Pardans i et historisk perspektiv
Titel 7 Forløb#7: Fodbold og motivation
Titel 8 Forløb#8: Træningsprojekt
Titel 9 Forløb#9 Håndbold og idrætsdeltagelse i Danmark
Titel 10 Forløb#10 Yoga
Titel 11 Forløb#11: Lanciers

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Boldbasis og ultimate

Formålet med det generelle boldbasisforløb er en grundlæggende indføring i almen boldspilsteori med udgangspunkt i begreberne boldspilsfamilier og spilhjul. Desuden skal der opnåes viden om hvordan hold opbygges og fungerer med udgangspunkt i begreber som samarbejde, kommunikation og kohæsion.

HVAD SKAL JEG KUNNE?
- kunne bevæge sig hensigtsmæssigt på en bane, gøre sig spilbar
- Kunne reflektere over forskellige spil med baggrund i de gennemgåede modeller og figurer
- Kunne justere forskellige spil mod et givent formål
- kunne anvende begreberne samarbejde, kommunikation og kohæsion i teori og praksis

Formålet med ultimateforløbet er en grundlæggende indføring i de vigtigste bestanddele af ultimate. Først skal de basale kaste- og gribeteknikker læres, og i de følgende lektioner bygges ovenpå, hvor både forsvars- og angrebsmuligheder øves. Overblik, præcision og spilbarhed er nøgleord i ultimate. Til sidst i forløbet arbejdes også med nogle taktiske muligheder.

HVAD SKAL JEG KUNNE?
- Beherskelse af baghåndskast til makker 5-10 meter væk med god præcision
- Kendskab til forhåndskast og mulig aflevering til makker 5-10 meter væk
- Gribe disken med pandekagegrebet hvis discen afleveres korrekt
- Gribe disken med pincetgreb hvis afleveringen ligger til det
- Kendskab til basale regler og ”spirit of the game”
- Kendskab til den taktiske opstilling ”vertical stack”
- Du skal kunne pivotere under pres og aflevere til makker
- Du skal kunne udføre et ”cut” under modtagelse af en aflevering
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Opvarmning

OPVARMNING, LABAN OG KROPSBASIS

Formål og læringsmål:
• At kunne tælle musik
• At kunne vælge musik til øvelse
• At kunne sammensætte et opvarmningsprogram
• At kunne skelne mellem bevægelseskvaliteterne svingende, markeret og førende, såvel teoretisk som praktisk
• At kunne følge rytmen, udføre øvelser til musik
• At kunne lede en gruppe og formidle til andr

Eleverne skal på skift gruppevis stå for at opvarme resten af klassen. Bagefter gives feedback ud fra evalueringskriterier til gruppen af klassen og af lærerne.
Eleverne skal arbejde med mindre bevægelsesopgaver ud fra udvalgte cirkler i Labans teori.

Materialer.
Yubio s. 53- 57 , 71-72, 988-990 og 990
Indhold:

Praksis i timerne:
• Introduktion af opvarmningsprogram med øvelser og musiktælling v. læreren

Forløbet er forberedelse til TF 1 og der evalueres løbende i undervisningen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 badminton

Formålet med badmintonforløbet er, at eleverne lærer at beherske grundlæggende tekniske færdigheder og single spillets taktik. Eleverne skal kunne formulere sig omkring spillets tekniske og taktiske elementer.

Yubio Kap. 22.6
Eleverne skal tilegne sig viden om, hvilke faser man gennemgår, når man skal indlære nye komplekse bevægelser inden for badminton.

Hvad skal jeg kunne?

• De grundlæggende regler for single og doublespillet, såsom tælling og banestørrelse.
• Beherske forhåndsgreb og baghåndsgreb og svingsløjfer ved forhåndslob og baghåndslob.
• Beherske følgende slag grundlæggende: Kort/ lang baghåndsserv og lang forhåndsserv, netdrop i forhånd og baghånd samt lob og clear i forhånd incl. benarbejde
• Have kendskab til spilcentrum og hvorledes dette søges i singlespil.
• Udvise praktisk forståelse for at spille bolden, hvor modstanderen ikke er.

Eleverne skal kunne beherske spillet på en singlebane, men kun præsenteres for doublespillet.


Materiale: kapitel 22, incl 22.6 Komplekse bevægelser i Yubio
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 volleyball

Formålet med volleyballforløbet er en grundlæggende indføring i de centrale teknikker og taktikker i volleyball.

HVAD SKAL JEG KUNNE?
- Fingerslag med en højde og præcision, der gør det muligt efterfølgende at lave et angreb
- Baggerslag med en præcision og en højde, der gør det muligt for hæveren at spille bolden
- Smash hvor der sættes af på to ben, og bolden slås over nettet med en hånd
- Underhåndsserv og/eller overhåndsserv, der rammer modstanderens bane
- Forståelse for regler og rotationssystem
- Evne til at placere sig rigtigt på banen i forhold til bold og medspillere
- Evne til at spille bolden det taktisk mest fornuftige sted hen

Materialer.
Yubio kap 13 Volleyball
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Forløb#5: X-fit (crossfit)

Studieplan

Formålet med forløbet er at eleverne får viden om X-fit/crossfit træningsformen med hensyn til øvelser og principper for opbygning af WODs samt en praktisk indsigt og erfaring med udførsel af øvelser og opbygning af træning / WOD.

Der arbejdes med teori om led og musklers arbejdsformer og effekten af træningen samt hvilke kropsidealer der findes i miljøer, hvor der dyrkes X-fit.

Efter endt forløb skal eleven kunne:
- Udføre øvelser med egen kropsvægt på en teknisk korrekt måde
- Udføre øvelser med det inddragede udstyr på en teknisk korrekt måde
- Sammensætte og præsentere øvelser og programmer på en hensigtsmæssig måde
- Være fysisk i stand til at gennemføre øvelser og programmer
- Støtte, motivere og korrigere klassekammerater
- bruge såvel X-Fit fagbegreber som anatomiske og fysiologiske fagbegreber
- Genkende og kommentere på kropsidealer
-Udarbejde og præsentere drejebog

Materialer
Yubio:
Kap 25 X-Fit s.963-94,
Kap 2: Menneskets fysiologi udvalgte sider "Musklers opbygning og funktion" s.53-59
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Forløb#6: Pardans i et historisk perspektiv

Studieplan:
Pardans i et historisk perspektiv
Formålet med forløbet i pardans er at undersøge, hvilken rolle dans har haft i udvalgte tidsperioder og hvorledes tidens tendenser kan genfindes i dansens relationer og bevægelser.

Eleverne introduceres til grundelementer (føring, stil, rytme og bevægelsesmuligheder) i pardans og der arbejdes med jive og vals.   

Efter endt forløb skal eleverne praktisk kunne:
A) danse jive indeholdende grundtrin, 2 fællesvariationer og 1 selvvalgt variation.
B) danse vals indeholdende grundtrin og 3 fællesvariationer.

Efter endt forløb skal eleverne teoretisk kunne:
A) redegøre for dansens rolle i udvalgte tidsperioder (tidslinje, historiskbeskrivelse af tiden)   
B) ud fra billedmateriale kunne beskrive dansens relationer og bevægelseskvalitet - koble viden fra historisk periode til at beskrive dansen med hensyn til kønsrelationer samt analyse af dansens teknik og bevægelseskvaliteter.

Forløbet afsluttes med udarbejdelse og præsentation af drejebog.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Forløb#7: Fodbold og motivation

Formålet med forløbet er at eleverne :

- tilegner sig tekniske og taktiske færdigheder inden for fodbold
- tilegner sig viden om hvorledes et hold kan præstere og arbejde sammen for at opnå det bedste resultat  
- kan reflektere over hvilke forhold og parametre der påvirker et holds præstation

Mål med den praktiske del af undervisningen er at eleverne skal kunne beherske:
- Afleveringer (indersideaflevering) og modtagninger (tæmning)
- Driblinger i let tempo  
- Afslutte mod mål med og uden moderat pres fra modstander
- Indgå i kampsituationer, hvor bolden modtages og spilles videre, og hvor der vises forståelse for taktiske elementer (bredde-dybde, spilbarhed og spilskygge, opdækning)
- Vise kendskab til og følge reglerne og være fysisk i stand til at spille fodbold.

Mål med den teoretiske del af undervisningen er at eleverne skal kunne redegøre for forhold som et hold kan arbejde med for at opnå høj præstation
• Redegøre for motivation og opstilling af egen målsætning på individ niveau
• Redegøre for hvilke forhold, som kan påvirke et holds præstation (motivation, synergi, kohæsion, roller og kommunikation)


Som afslutning på forløbet udarbejdes og præsenteres drejebog.

Kap 5 i Yuobio- i uddrag
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Forløb#8: Træningsprojekt

Studieplanen:

Formålet med træningsprojektet i 3.g er, at eleverne får viden om og erfaring med, hvordan man udarbejder, gennemfører og evaluerer sit eget træningsprogram med fokus på kondition. Eleverne tilegner sig viden om træningslære og erfaring med forskellige former for konditionstræning til brug i arbejdet med eget træningsprojekt .  


Eleverne skal beherske følgende:

At koble relevant teoretisk viden til det personlige træningsprogram
At afprøve og arbejde med forskellige former for fysisk træning
At kunne opstille, gennemføre og evaluere eget træningsprogram

Bedømmelseskriterier:
Ved afslutningen af træningsprojektet vurderes eleverne på i hvilken grad eleverne kan:  
- anvende relevant teoretisk viden på eget træningsprojekt
- anvende fag termer i undervisningen og i afsluttende rapport
- deltage i lærerstyret træning og selvvalgt træning med progression i intensitet   
- gennemføre MSG løbet

Centrale begreber, som indgår i undervisningen:  
- Motivation og målsætning
- Kondital og udholdenhed
- Anaerobe og aerob træning - kontinuerlig træning, intervaltræning og effekter af træning
- Super kompensation

Skriftligt produkt:  
Der udarbejdes træningsprojektrapport (individuel rapport)
Træningsdagbog

Litteratur:  
E-bogen Yubio
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Forløb#9 Håndbold og idrætsdeltagelse i Danmark

Studieplan: Håndbold - fra fællesskab til OL-guld.

Formålet med håndboldforløbet er, at eleverne opnår tekniske og taktiske færdigheder i håndbold så de kan deltage og bidrage i spillet. Derudover skal eleverne kunne redegøre for idrættens organisering herunder håndboldens udvikling i deltagerantal og organisering.
Der arbejdes med Five-a-side spillet.
Formålet med Five-a-side Håndboldforløbet er en grundlæggende indføring i de tekniske
og taktiske aspekter af spillet, samt kendskab til reglerne. De første tre lektioner har primært
fokus på tekniske aspekter af spillet, mens lektion 4 og 5 primært har fokus på taktiske
aspekter. I alle lektioner er sammenspil og mange boldberøringer centrale pointer. Forløbsprøven
tager udgangspunkt i udvalgte elementer fra hele forløbet.   

Praktisk arbejdes med
- basale tekniske færdigheder (afleveringer, driblinger, stående og hop skud, finte)
- positionsbestemte færdigheder i angreb og forsvar (ved five-a-side og 7:7 spillet), grundspilsbevægelser, løb uden bold, finte, 1- 2 spilåbninger (center -og back kryds)
- elementær forståelse af spillets taktik herunder zone-forsvar og angrebsmuligheder.

Teoretisk arbejdes med idrættens organisering herunder håndboldens udvikling i deltagerantal og organisering.

Efter endt forløb skal eleven kunne:
- gør rede for egen udvikling inden for teknisk og taktisk udvikling i forløbet
- kunne redegøre for idrættens organisering i DK med eksempler fra håndbolds udvikling de seneste 40-50 år.
- beherske elementære tekniske og taktiske færdigheder i selve spillet
- bidrage konstruktivt til spillets opbygning og gennemførsel

Skriftligt:
Udarbejdelse og præsentation af drejebog (holdvis)

Materiale:
Yubio kap. 17

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Forløb#10 Yoga

Studieplanen:
  
Formålet med forløbet i yoga er at præsentere jer for yogaens forskellige aspekter med fokus på de fysiske stillinger (asanas), men derudover vil vi også arbejde med åndedrættet og afspænding. Vi vil primært have fokus på hatha yoga, som arbejder med styrke, balance og bevægelighed i forskellige grundstillinger.

I vil arbejde med grundlæggende alignment-principper og kunne anvende den viden i arbejdet med stillingerne. Til sidst i forløbet skal I udarbejde små yoga programmer som I fremviser og instruerer hinanden i.

I forløbet kommer yoga instruktør på besøg og laver en session og kommenterer på om og evt. hvorfor flere danskere dyrker yoga.

Praktisk arbejder vi med
-afspændingsøvelser (progressiv afspænding og visualisering)
-basal muskeludholdenhed og smidighed
-kropsstillinger (asanas) repræsenterende alle kropsniveauer og faser i kropsstillingerne
-sammensætning og gennemførsel af yoga sekvens (faser, alignment)

Efter endt forløb skal I kunne:
· At kunne udføre 8 grundstillinger (siddende, liggende, stående) samt solhilsen A/basis eller B/udvidet
· At kunne beherske stillinger indeholdende (styrke, balance og bevægelighed)
· At kunne redegøre for teoretisk og praktisk viden om yogaens principper og åndedrættets betydning.
· At kunne selvstændigt udarbejde mindre yogaprogram
· At have opnået øget kropsbevidsthed
- At kunne redegøre for hvorfor flere mennesker er optaget af dyrke yoga end tidligere

Produkt:
Udarbejdelse af egen yoga sekvens.
Drejebog
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Forløb#11: Lanciers

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer