Titel
7
|
La francophonie (EKSAMEN)
FORMÅL:
I dette forløb arbejder vi med frankofoni med nedslag i lande, der fordeler sig globalt. I arbejdet med landene vil vi have et særligt fokus på hvert enkelt lands kultur, traditioner og syn på livet, samt sammenligne ligheder/forskelle landene imellem.
INDHOLD:
De lande, vi skal arbejde med, er Canada, Algeriet, Belgien, Marokko, Haiti & Senegal. For hvert land læses der 1-2 tekster (fiktive og non-fiktive), sideløbende med at vi arbejder med landet som helhed og finder frem til information om hhv. traditioner, madvaner, kultur, klima, osv. Jeres tilegnede viden om landene bliver I afslutningsvis bedt om at taste ind i et skema på OneNote, så I afslutningsvis har et overblik over alle fem lande.
METODE:
Arbejdet vil skiftevis foregå på klassebasis, som gruppearbejde og som selvstændigt arbejde. Fx vil dele af tekstlæsningen foregå i mindre grupper, hvor fokus vil være på tekstforståelse ud fra nøgleord, imens en anden øvelse vil være en lytteøvelse i klassen, hvor I skal lytte jer frem til informationer om det pågældende land. Alt arbejdet foregår som udgangspunkt på fransk.
MATERIALE:
• LE QUEBEC:
o Carrier, Roch: ”Une abominable feuille d’érable sur la glace”, 1979. (Udleveret i kopi).
o I Carrier, Roch: ”La Guerre, yes Sir!”, (red. Af Damkjær, Lars; et. Al), Munksgaard, 1990: novellen ”La main”.
o Elevopgave om baggrundsviden om Canada fra fransksprog.dk (udleveret i kopi).
• L’ALGERIE:
o Benaïssa, Aïcha, ”Née en France”, red. Kitti Reffs, Gyldendal, 2003. (Uddrag)
• LA BELGIQUE:
o Stromäe (paroles).
Tous les mêmes.
Papaoutai.
Formidable.
• LE SENEGAL:
o N’Dour Youssou, ”Kirikou” (paroles).
o Léopold Sedar Senghor, ”Poème à mon frère blanc”. http://www.unjourunpoeme.fr/poeme/poeme-a-mon-frere-blanc
o Film: ”SAMBA” (Nakache, Toledano; 2017).
• LE MAROC:
o ”Hassan nous raconte sa vie à Marrakesh” (udleveret som kopi).
• LE QUEBEC + LA HAÏTI:
o Laferrière, Dany: ”Chronique de la dérive douce” i antologien ”Paroles d’Haïti” (red. af Ingegerd Nissen Petersen), Munksgaard, 1997, ss. 12-23 i uddrag.
FORLØBET FYLDER 25% AF 3.G-FRANSKUNDERVISNINGEN.
EVALUERING:
Forløbet evalueres formativt.
|