Titel
8
|
Los jóvenes españoles [EKSAMEN]
Formål:
Forløbet skal give eleverne et overordnet indblik i nogle af de spanske regioner og en viden om unge mennesker og deres hverdag i de forskellige regioner i Spanien.
Læringsmål som forløbet bidrager til at opfylde:
- forstå hovedpunkterne i et tydeligt talt spansk om almene og kendte emner formidlet gennem forskellige medier.
- læse og forstå ubearbejdede spansksprogede ikke-fiktive tekster.
- deltage i samtale og diskussion på et klart og nogenlunde flydende spansk, herunder beskrive oplevelser og begivenheder samt begrunde og forklare holdninger.
- præsentere og redegøre for kendte problemstillinger på et klart og nogenlunde flydende mundtligt spansk.
- udtrykke sig skriftligt på et ukompliceret og sammenhængende spansk.
- analysere og fortolke tekster og sætte den enkelte tekst ind i kulturelle, interkulturelle, historiske og samfundsmæssige sammenhænge.
- perspektivere den erhvervede viden om samfunds- og kulturforhold i de spansksprogede områder til andre samfunds- og kulturforhold.
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
- benytte viden om, hvordan man lærer fremmedsprog, i det daglige arbejde.
Indhold:
Forløbet handler om forskellige unge mennesker og deres hverdag i Spanien. Der bliver taget udgangspunkt i fem forskellige unge mennesker fra fire forskellige regioner: Madrid, Catalonien, Baskerlandet og Andalusien. Forløbet er bygget op om en rejse til Spanien, vi som klasse foretager os, og derfor vil gængse rejsetermer og rejsesituationer også blive berørt i forløbet. Vi rejser først til Madrid, hvor vi skal møde det første unge menneske, og herefter bevæger vi os op igennem de nordlige regioner for til sidst at rejse mod syd, inden turen går hjemad.
Nøgleord i forløbet:
- Los jóvenes españoles
- La vida cotidiana
- Vidas diferentes
- España
- Regiones
- Cultura
- Viajar
- El tiempo
- La hora
- #viajamosjuntos
- #aprendemosjuntos
Metoder:
Forløbet er en blanding af læreroplæg, lærerstyret gennemgang, klassesamtaler, gruppe-, par- og individuelt arbejde. Forløbet indeholder både læse-, lytte-, tale- og skriveøvelser i forskellige formater herunder gennem AI, som blev promptet til at være en karakter fra teksterne, som eleverne forsøgte at tale og skrive med (primært via ChatGPT). Eleverne har blandt andet deres egne rejsepas, som skal udfyldes med informationer om dem selv og de forskellige destinationer. Derudover har de parvist en rejseinstagram, som løbende skal udfyldes ift. særlige indholdsmæssige og/eller grammatiske krav, hvor MF vil lave løbende opsamlinger på sin rejseinstagram. Rejsen visualiseres gennem udprintede instagram-opslag, billeder, m.m. i klassen.
Materialer:
Sammenlagt er der læst ca. 60 normalsider i dette forløb, grammatik inkluderet.
Kernestof:
- "Alba de Madrid". Fra: Kloch, Kasper et.al. 2022. "España mañana". I-bog. Columbus.
- "Pol de Barcelona". Fra: Kloch, Kasper et.al. 2022. "España mañana". I-bog. Columbus.
- "Cataluña, un nuevo país en Europa". Fra: Kloch, Kasper & Martin Tønner. 2019. "España en la calle - 15 historier om Spanien i dag fortalt fra gadeplan". 1. i-bogsudgave, 2020. Gyldendal, København.
- "Nahia de Arantzazu".Fra: Kloch, Kasper et.al. 2022. España mañana. I-bog. Columbus.
- "Miguel de Sevilla". Fra: Tønner, Martin og Kasper Kloch. 2024. "España frontera climática". I-Bog. Columbus.
Supplerende stof:
- "Solo si es contigo" (vores rejsesang) af Bombai feat. Bebe. Video fra: https://www.youtube.com/watch?v=NMVBQ6C4iNA. Tekst fra: https://lyrics.lyricfind.com/.
- "Llegar a España". Fra: Håkanson, Ulla et.al.. 1988. "Eso sí 1 : spansk for begyndere. Tekstbog". Aschehoug, pp. 10-11.
- "Spanien på randen af et nervøst sammenbrud". Fra: Kloch, Kasper & Martin Tønner. 2019. "España en la calle - 15 historier om Spanien i dag fortalt fra gadeplan". 1. i-bogsudgave, 2020. Gyldendal, København.
- "El País Vasco". Fra: Kloch, Kasper et.al. 2022. "España mañana". I-bog. Columbus.
- "Andalucía - Lytteøvelse". Fra: Clausen, Inge Margrethe et.al.. 2017. "Tapas-online". iBogsudgave, 2020. Gyldendal.
- "Tag tyren ved hornene - spansk grammatik" af Birgit Tengberg. 2002. 2. udgave, 5. oplag, 2012. Tengberg Media (oprindeligt Gads Forlag).
- "Vild med tyren - opgavebog til spansk grammatik" af Birgit Tengberg og Trine Nybroe. 2008. 1. udgave, 2. oplag, 2010. Tengberg Media.
- Ordforrådsøvelser via klassens Quizlet, som løbende opdateres (links til de enkelte Quizlets kan findes på lektionerne): https://quizlet.com/class/23400507/materials.
- Grammatikforklaringer og - opgaver fra Minlæring: https://www.minlaering.dk/.
- "También la lluvia" af Icíar Bollaín, 2010, 104 min. (dvd tilhørende MSG) (set ifm. spanskdagen den 09.12.2024, som varede 3 moduler).
Grammatiske emner:
- Klokken.
- Vejret.
- Dativstyrende verber.
- Personlige pronomener.
- Substantiver og artiklerne.
- Hitverberne.
- Verbalperifraser.
Evaluering:
Opsamling på forløbet gennem gruppearbejde med opsamlingsark, som udfyldes og præsenteres for hver tekst, der er blevet arbejdet med, hvortil der også laves en poster. Evaluering i grupper på klassen med mundtligt opsamling i plenum på tavlen.
|