Holdet 2022 SP1d2 sr 1-6s - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2020/21 - 2024/25
Institution X - Midtsjællands Gymnasium
Fag og niveau Spansk A
Lærer(e)
Hold 2022 SP1d2 sr 1-6s (SP1d2 sr/, SP2d2 sr/, SP3d2 sr/)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 begynder system
Titel 2 la familia en las películas de Almodóvar
Titel 3 begynder system
Titel 4 Dødens dag
Titel 5 La emigración
Titel 6 la buena vida y los jóvenes en España
Titel 7 Che, Cuba, Chile kampen om ulighed
Titel 8 Frida kahlo og Diego Rivera
Titel 9 El Klima en España
Titel 10 Repetition og narco

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 begynder system

EMNE: Begynder system En Vivo
FORMÅL:  
At give eleverne redskaber til at kunne udtrykke sig mundligt og Skriftlig.
MATERIELLE:
EN VIVO tekst og øvebog
Min læring ebog
ordbogen.com
duo linguo (ordforråds træning)
ver-taal ( grammatik, lytteøvelser, glosetræning)
lyrics træning (lytte øvelser)


MÅL:
at eleverne får et brugbar mængde af gloser
at de lærer at bruge verbalbøjninger i nutid(regelmæssige og uregelmæssige), førnutid, refleksive verber og perfektum)
at eleverne lærer at lave en sætning på spansk med de redskaber de har.
EVALUERING:
eleverne vil blive stillede en prøve hvor  de skal bevise at de har forstået de målsætninger der er blevet stillet dem
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 65 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 la familia en las películas de Almodóvar

La familia en las películas de Almodóvar

Faglige mål:
-Være i stand til at tale et klart i et simple spansk, for dermed at kunne redegøre for samt deltage i en samtale eller diskussion om almene emner og kendte problemstillinger indenfor kultur og samfund.
-Få viden om samfundsforhold i Spanien - herunder den spanske familie
-Præsentere og redegøre for en kendt problemstilling på et klart mundtligt og nogenlunde flydende spansk
-Kunne formulere sig ved at skrive stile på et enkelt og sammenhængende spansk
-Oversætte danske tekster til spansk.

Kernestof:
Filmen Volver
Filmen Hable con ella

Arbejdsformer: Klasseundervisning, gruppearbejde, pararbejde, individuelt arbejde.

Grammatik: Præteritum . Repetition af refleksive verber.

Supplerende stof: en vivo kapitel 20.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 begynder system

EMNE: Begynder system En Vivo
FORMÅL:  
At give eleverne redskaber til at kunne udtrykke sig mundligt og Skriftlig.
MATERIELLE:
EN VIVO tekst og øvebog
Min læring ebog
duo linguo (ordforråds træning)
ver-taal ( grammatik, lytteøvelser, glosetræning)
lyrics træning (lytte øvelser)


MÅL:
at eleverne får et brugbar mængde af gloser
at de lærer at bruge verbalbøjninger i nutid(regelmæssige og uregelmæssige), førnutid, refleksive verber og perfektum)
at eleverne lærer at lave en sætning på spansk med de redskaber de har.
EVALUERING:
eleverne vil blive stillede en prøve hvor  de skal bevise at de har forstået de målsætninger der er blevet stillet dem
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 31 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Dødens dag

Formål:
-lærer om mexico og dens traditioner for at deltage i samarbejdet med skolen i León ; Mexico
- øve deres kommunikativ egenskaber med de spanske elever.
Materielle
- eleverne skal læse tekster om dødens dag og få informationer fra deres Whatsapp "ven".
- læse om de Katolske religion og dens indflydelse på latinamerikanerne.
-læse om mad og om den mexicanske prehispaniske kulturer og den nuværende udviklinger i Mexico.
undervisningen::
- eleverne skal læs de prehispaniske kulturer
- kulturelle tekster om dødens dag og andre om traditioner
- aktuelle tekster om Mexico i dag.
- Se Filmen Coco som sammenligning af tolkning af kulturen
- eleverne skal kommunikerer og stille spørgsmål på spansk til deres spanske venner om nuværende og datids kultur.Gennem appen Whatsapp.
- de skal formulere tekster film og spørgsmål på spansk med engelsk undertekster.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 La emigración

la emigración

La emigracón en latino America y España

FORMÅL
At give eleverne indblik i indvandrings problematikkens mange facetter.
MATERIALE
- Dolores Soler-Espiauba: Moros en la costa
- Filmen "María llena eres de Gracia"
- Filmen "Sin nombre"
- Filmen "El norte"
- Clausen, Helene Balslev og Flintholm ,Line :Al otro lado - el sueño americano teksterne: Sueños og Al otro Lado
- youtube klip https://www.youtube.com/watch?v=uHDvfBpNkQI

Der vil blive arbejdet med forskellige tekster og billeder indenfor emnet immigration.
Vi vil se på de faktorer, der kan gøre at folk flygter fra ét land til et andet - push og pull - faktorer og hvilke problemer det kan medføre.
de skal læse i grupper forskellige kapitler fra "Moros en la costa" og lave en mundtlig resumé på spansk og dansk af deres kapitel for de andre i klassen

Filmen "María llena eres de Gracia" indgår i dette emne som et eksempel på en colombiansk pige, der gennem narkokriminalitet bliver tiltrukket af de muligheder USA byder på. Denne film formidler også en fin overgang ml. to temaer, nemlig LA EMIGRACIÓN og LAS DROGAS.

Filmen ”Sin nombre” viser indvandrere og tilbagevending af indvandrer til deres hjemme land. Bande mentalitet med MS13 bliver vist med et youtube film.

SÆRLIGE FOKUS:
Tekstforståelse
Repetition af gustar
brugen af præteritum og imperfektum
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 41 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 7 Che, Cuba, Chile kampen om ulighed

MATERIALER:
'Retratos Cubanos' tekstbog filmen "Motorcykle dagbog"

Vi skal arbejde med Cuba,Chile go Che idealer både aktuelt og historisk, med udgangspunkt i det og film samt tekster om Cuba og Chile.
Fortsat øvelse i udtale og udvidelse af ordforråd, vil vi danne os et bredt og nuanceret billede af det cubanske samfund og dets udfordringer..

Særlige fokuspunkter: Ordforråd; udtale; dialog; repetition af grammatik. Vi arbejder videre med billedbeskrivelse ved hjælp af fotos fra Cuba og fra Chile.

Efter forløbet skal eleverne kunne: Redegøre for hovedtræk i det cubanske samfund fyldestgørende på dansk og i hovedtræk på spansk ved hjælp af et rimeligt ordforråd af emnets kernebegreber. Begå sig i en simpel dialog. Beskrive et billede i simple termer, men med stor sikkerhed i kongruens og bøjning af verber.

Arbejdsformer: Klasse undervisning, gruppearbejde, pararbejde, individuelt arbejde
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 31 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Frida kahlo og Diego Rivera

EMNE: Frida Kahlo og Diego Riveras samfunds kritiske billeder og Mexico
MATERIALER
- Filmen Frida, om Frida Kahlos liv
- Diego Riveras vægmaleri
- Analyse af Fridas billeder
- www.ordbogen.com/da/  som de har adgang i alle tre år
-?Culturas de México ? Qué padre

FORMÅL
At udvikle  en forståelse gennem malerier af  de individuelle, sociale, politiske og økonomiske aspekter i en spansk og en latinamerikansk sammenhæng.
At eleverne udvikler deres gloser således at de kan udtrykke sig både deskriptiv og relaterer dem til andre temaer som de har arbejdet med.
At få anvendt sproget maksimalt samt udvide deres grammatiske viden (imperativ, konditionalis og futurum samt konjunktiv).

ARBEJDSFORMER
Klasseundervisning, gruppeundervisning delvis baseret på  individuelle skriftligtog mundtligt arbejder.

SÆRLIGE FOKUSPUNKTER
At få eleverne til at inddrage samfundsfaglige elementer.
At blive bedre til at individuel arbejde.
At få eleverne til at se gennem billeder syn på samfundet.
At eleverne lærer at udtrykke sig mundtligt ved hjælp af få gloser og billedet.

EVALUERING
Afsluttes med en individuel mundlige billede beskrivelse på spansk der tester elevernes forståelse af og viden om emnet.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 23,00 moduler
Dækker over: 41 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 10 Repetition og narco


I dette forløb vil vi fokuser på repetition om genre og basis grammatik samt lave et forbindelse til tidliger set film som "Maria eres llena de gracia " og "Sin nombre" om emnet narco. Teksterne er korte  og har forbindelse til filmene og fortælle om narco problematikken.

Fokus på specifikke sprogfærdigheder:
1) Repetition af basis grammatik, særligt med fokus på kongruens, verbal bøjninger og personlige pronominer
2) Billedbeskrivelsen - træning af almindelige hverdags gloser og specifikke fraser
3) Træning tekst læsning uden hjælpe midler. Forståelse og videre formulering af teksten   på spansk.

MATERIALE:
Forskellige quizlet for træning af ordforråd og grammatik
grammatik tag tyren ved hornet. og min læring
læs og forstå øvelse tekster.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer