Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
|
Institution
|
X - Midtsjællands Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Biologi A
|
|
Lærer(e)
|
|
|
Hold
|
2022 BI1x2 sr 1-6s (BI1x2 sr/, BI2x2 sr/, BI3x2 sr/)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
01 Hvad er liv?
Forløbet handler om liv, celler, de to forskellige celletyper: pro- og eukaryote celler, cellens opbygning, herunder de forskellige organeller mm, og forskellige transporttyper over cellemembranen.
Kernestof:
̶ cellebiologi: opbygning af pro- og eucaryote celler, eucaryote celletyper og membranprocesser
Vi gennemgår:
Celletyper: Pro- og eukaryoter
Cellemembranens opbygning
Udvalgte celleorganeller og deres funktion
Transportprocesser:
Passiv og aktiv transport
Diffusion
Passiv diffusion
Osmose
Endocytose
Exocytose
Eksperimentelt arbejde:
Mikroskopering af celler (udført i grundforløbet under NV)
Osmose i kartoffelceller
Materialer:
Biologi i udvikling side 9-11, 14-21
Biologi i fokus side 14-15
Prokaryoters opbygning: Biostriben - Gymnasie - Mikrobiologi - Biotech Academy
Eukaryoters opbygning: Biostriben - Gymnasie - Mikrobiologi - Biotech Academy
Faglige mål:
̶ bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt
̶ anvende relevante matematiske repræsentationer, modeller og metoder til beregning, beskrivelse, analyse og vurdering
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
2
|
02 Kan en fejl være en fordel?
Forløbet handler om DNA, cellecyklus, celledeling, kort om DNA replikation, proteinsyntese, genetiske grundbegreber, nedarvningsmønstre, Mendels 1. lov og mutationer.
Kernestof:
̶ makromolekyler: opbygning og biologisk funktion af nucleinsyrer og proteiners struktur, specifikke egenskaber og funktioner
̶ genetik og molekylærbiologi: nedarvningsprincipper, replikation, proteinsyntese, mutation, mitose,
Vi gennemgår:
DNAs opbygning
Det centrale dogme
Proteinsyntese: transkription og translation
Kort om RNAs opbygning
Kromosomer
Genmutationer
Genetiske grundbegreber
Mendels 1. lov
Krydsningsskemaer
Stamtræsanalyse og nedarvningsmønstre
Kønsbunden arv
Blodtyper: AB0 og Rhesus systemerne
Eksperimentelt arbejde:
Ekstraktion af DNA fra jordbær
Blodtypebestemmelse
Proteinsyntese - byggeøvelse
Materialer:
Biologi i udvikling C-niveau side 117-143
Film: "Har Malou det dødelige gen?"
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
3
|
03 Kost og sundhed
Kernestof:
̶ makromolekyler: opbygning og biologisk funktion af carbohydrater, lipider og proteiners struktur, specifikke egenskaber og funktioner
Vi gennemgår:
De officielle kostråd
Carbohydrater, herunder kostfibre og præbiotika
Proteiner
Lipider
Mineraler, vitaminer og vand
Fordøjelsessystemet med fokus på tyndtarmens funktion
Optagelse af næringsstoffer
Eksperimentelt arbejde:
Nedbrydning af stivelse vha. spytamylase
Fordøjelse af fedt
Materialer:
Biologi i udvikling C-niveau side 56-78
Video: Carbohydrater
Video:Proteiner
Video:Lipider
Alt om kost
Andet:
Videoaflevering over et af de to forsøg.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
4
|
04 Hormoner og forplantning
Kernestof:
̶ fysiologi: oversigt over kroppens organsystemer, åndedrætssystem, blodkredsløb, muskler, arbejdsfysiologi, immunsystem, nervesystem, hormonel regulering og forplantning
Vi gennemgår:
Pubertet
Hormoner
Manden og kvindens kønsorganer
Produktion af sædceller
Menstruationscyklus
Samleje og befrugtning
Præventionsformer
Kønssygdomme
Eksperimentelt arbejde:
Graviditetstest - demoforsøg
Materialer:
Biologi i udvikling C niveau side 153-175
Andet:
Miniprojekt hvor eleverne i grupper har arbejdet med en præventionsform og en kønssygdom og lavet postere om deres emner.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
5
|
05 Ringsted Å
Forløbet omhandler økosystemer, fødekæder og fødenet, og slutter af med at vi laver en vandløbsundersøgelse af Ringsted Å.
BEMÆRK - resultaterne herfra mangler at blive gennemgået i dybden, herunder teorien bag makroindeks metoden.
Kernestof:
̶ økologi: samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende miljø, energistrømme, C-, N- og P-kredsløb, økotoksikologi og biodiversitet
Vi gennemgår:
Økosystemer
Fotosyntese
Fødekæder og fødenet
Respiration
Bruttoprimærproduktion og nettoprimærproduktion
Nedbrydning
Abiotiske og biotiske faktorer
Carbons kredsløb
Eksperimentelt arbejde:
Vandløbsundersøgelse - Ringsted Å
Materialer:
Biologi i udvikling C niveau side 215-223, 228-232, 237-246
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
6
|
Ringsted Å's miljøtilstand
Faglige mål:
- udføre eksperimenter og feltarbejde og analysere data
- anvende fagets viden og metode til perspektivering ifm samfundsrelevante problemstillinger inden for økologi
Kernestof:
- økologi: samspil ml arter og ml arter og deres miljø
biodiversitet, tilpasning til et miljø (naturlig selektion)
Supplerende stof:
- bæredygtighed
- miljøbeskyttelse
Øvelser:
- faunaindeks i Ringsted Å.
Afleveringer:
- Rapport: Ringsteds å's miljøtilstand
Pensum:
- Økologi - Danske naturtyper s. 133-134, 137-149
Når du som elev er færdig med dette forløb skal du kunne følgende:
- forstå hvordan et vandløbs form har effekt på biodiversiteten.
- komme med eksempler på biotiske og abiotiske faktorer og hvordan de har indflydelse på økosystemer
- have kendskab til vandløbets fauna (dyr) og kende til eksempler på flere dyr man kan bruge som mål for vandløbets kvalitet, samt hvad i deres tilpasning der gør at de kan bruges til dette.
- kunne forklare hvordan man bruger et faunaindeks til at måle vandkvalitet i et vandløb.
- forstå konsekvensen ved øget næringsstofbelastning i et vandløb.
- forstå begrebet biodiversitet og omfanget af hvad høj/lav biodiversitet har af konsekvens for et økosystem
- have viden om omsætning af energi i fødekæden, herunder forkortelserne: NPP, BPP, R, NP, BP.
- kende til BI5-metoden
- kunne forklare hvordan lavbundsarealer kan mindske CO2-frigivelsen til omgivelserne.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
7
|
klassisk genetik: Hvordan nedarves egenskaber?
Kernestof:
genetik og molekylærbiologi: nedarvningsprincipper, replikation, mutation, mitose, meiose
Vi gennemgår
Meiose
Mitose
Mendels 1. og 2. lov
Autosomal/kønsbundet nedarvning
stamtræer
Partogenese
Epistasi
Polygen nedarvning
Eksperimentelt arbejde
Øvelse: Komodovaran - ex på partogenese
Øvelse: Majsmutanter (Mendels 2. lov)
Pensum
Genetikbogen: 11-19, 21-33
|
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
| Titel |
Afleveringsdato |
|
Rapport: Miljøtilstanden i Ringsted å
|
28-08-2023
|
|
Mundtlig aflevering: Stamtræer
|
14-09-2023
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
8
|
Hjerteblod
Eleverne har deltaget i et undervisningsforløb (1 dag = 8 timer) hos LIFE-fonden i Lyngby. Her står at man som elev kan følgende når man har gennemført forløbet:
Når forløbet er gennemført forventes man at kunne følgende:
- gennem opstilling og test af hypoteser analysere og diskutere data fra fysiologiske undersøgelser af iltoptagelse, springhøjde, grebsstyrke og sprinthastighed.
- forklare sammenhænge mellem fysisk aktivitet, motivation og sundhed.
- på baggrund af forskning og egne undersøgelser argumentere for og formidle viden om hensigtsmæssige motionsformer for den enkelte.
Faglige mål:
- tilrettelægge og udføre eksperimenter i lab.
- analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser med inddragelse af faglig viden fejlkilder usikkerhed og biologisk viden.
- demonstrere forståelse mellem fagets delområder.
- hypotesedannelse ud fra teoretisk forforståelse.
- øve korrekt afbildning af data
Kernestof:
- fysiologi: åndedrætssystem, blodkredsløb, muskler, arbejdsfysiologi
- eksperimentelle metoder: arbejdsfysiologiske målemetoder
- biokemiske processer: respiration og gæring, carbohydraters intermediære stofskifte
Supplerende stof:
- sundhed og sygdom
Øvelser: LIFE-forløb: Hjerteblod
- peak flow
- vitalkapacitet
- max-test (løbetest, aerob)
- wind gate test: (cykel, anaerob)
- grebsstyrke, springhøjde, springhastighed, muskelmasse (sammenhængen imellem disse fire)
- vejrtrækningsforsøg (ifm teori om dykning)
Afleveringer:
- Mundtlig aflevering om hjerteblodforløbet med særligt fokus på musklers energioptag ved aerob og anaerob forbrænding.
Pensum fra Fysiologibogen 1. udg.
47-51, 53-54, 63-65, 67-72, 90-95
Pensum uden for lærerbogen:
Fysisk aktivitet og livsstilssygdomme, Hjerteblod 2022 (Kan findes på LIFEs hjemmeside)
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
10
|
Nervesystemet
Kernestof:
cellebiologi: eucaryote celletyper og membranprocesser
fysiologi: åndedrætssystem, nervesystem
Supplerende stof:
Sundhed, sygdom og medicin
Vi gennemgår
Nervesystemets og neuroners opbygning og funktion
Hvilemembranpotentialet
Aktionspotentiale
Elektrisk nervesignal henover neuronet
Kemisk signal over synapsekløft
Transmitterstof
Miniprojekt om rusmidler, hvor eleverne i grupper har valgt et dybdegående emne om et rusmiddels påvirkning på nervesystemet.
Regulering af vejrtrækning
Eksperimentelt arbejde
Øvelse: Højre og venstre hjernehalvdel
Øvelse: Tæthed af sanseceller
Øvelse: Refleks
Øvelse: Alkohols påvirkning af hjerterytmen hos dafnier
Øvelse: Regulering af vejrtrækning
Pensum
Fysiologibogen 2. udg.: 31-40, 43-53, 81-84
Video fra biotech academy: Hvilemembranpotentialet og Na/K-pumpen: https://www.biotechacademy.dk/e-learning/biostriben/gymnasie/neurologi/#1516018014485-4147e7e4-3d2e
Materiale fra gruppeprojekt om rusmidler
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
25 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
11
|
Immunsystemet + Fight the bite
I dette forløb arbejder vi med opbygningen af immunsystemet og vi har i den forbindelse arbejdet med et LIFE-forløb: Fight the bite, hvor eleverne har arbejdet med problemstillingen omkring diagnosticering og behandling af slangegift.
Kernestof:
cellebiologi: eucaryote celletyper og membranprocesser
fysiologi: immunsystemet
virus: opbygning og formering
Populationsbiologi: Vækstmodeller
Eksperimentelle metoder: ELISA
Supplerende stof:
sundhed, sygdom og medicin
biologisk produktion
bioteknologi
bioetik
Vi gennemgår
Det uspecifikke/medfødte immunforsvar
Det adaptive/specifikke immunforsvar
Virus opbygning, formering og påvirkning på immunforsvaret, herunder specifikt Influenzas påvirkning på en celle.
Antistoffer, herunder opbygning og antistofrespons ved primær og sekundær stimulering
Epidemier og logistisk vækst
Vaccinationer
ELISA
Eksperimentelt arbejde
Fight the bite (LIFE-forløb): 1: slagebids påvirkning på blod, 2: ELISA (diagnosticering af slangebid med antistoffer), 3: Behandling af slangebid med antistoffer.
Pensum
Fysiologibogen 2. udg.: 149-161, 164-171
Alt materiale fra LIFE-forløbet: Fight the bite (www.mylife.dk)
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
12
|
Bakterier, vækst og antibiotika
I dette forløb arbejder vi med bakterier, resistens og antibiotika. Vi adresserer problemet med overforbrug af antibiotika i bl.a. landbruget.
Kernestof:
cellebiologi: opbygning af procaruote celler og membranprocesser
mikrobiologi: vækst og vækstfaktorer, infektionsbiologi og resistens
genetik og molekylærbiologi: mutation
evolutionsbiologi: naturlig selektion
eksperimentelle metoder: celledyrkning
Supplerende stof:
Bioetik
sundhed, sygdom og medicin
biologisk produktion
bioteknologi
Vi gennemgår
Bakteriers opbygning og vækst
Typer af resistens
Antibiotikas virkemåde
Multiresistens
Faktorer der kan fører til resistens (selektionspres, plasmiddeling)
De samfundsmæssige konsekvenser ved overforbrug af bredspektret antibiotika
Hvordan man kan måle graden af resistens for antibiotika vha agardiffusionstest
Eksperimentelt arbejde
Agardiffusionstest
Pensum
Fysiologibogen 2. udg.: s. 148-149
Artikel: Antibiotika til husdyr (Fra aktuel naturvidenskab)
Tekster fra biotech academy om: 1. Bakteriers opbygning, 2. Antibiotika og resistens, 3) Probiotika - Bakterier, vira og antibiotikaresistens
Mikrobiologi: Biologi i udvikling: B-niveau s. 101-104
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
13
|
Muskler, og glukoseregulering
I dette forløb arbejder vi med musklers opbygning, funktion og blodglukoseregulering. Det er en fortsættelse af forløbet Hjerteblod (som måtte afsluttes før tid pga SRP)
Kernestof:
cellebiologi: eucaryote celletyper
makromolekyler: opbygning og biologisk funktion af carbohydrater
fysiologi: muskler, arbejdsfysiologi
Eksperimentelle metoder: arbejdsfysiologiske målemetoder
Supplerende stof:
Sundhed, sygdom og medicin
Vi gennemgår
Muskelopbygning
Muskelkontraktion (herunder nervesignalet)
Muskeltyper og analyse af egne resultater ifm hjerteblod.
Blodglukoseregulering
Diabetes
Eksperimentelt arbejde
Blodglukosemåling
Sammenhæng ml grebsstyrke/sprinthastighed/muskelmasse/hoppehøjde
Pensum
Fysiologibogen 2. udg.: 111-127, 133-138
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
14
|
9. Evolution = mutation
I dette forløb arbejder vi med
Kernestof:
- evolutionsbiologi: biologisk variation, naturlig selektion, artsdannelse
- genetik og molekylærbiologi: nedarvningsprincipper, mutatiton, meiose, replikation, proteinsyntese, biodiversitet
Vi gennemgår:
- mutationstyper (herunder forskellige former for punktmutationer og kromosommutationer)
- Livets oprindelse
- Endosymbiontteorien
- Darwins evolutionsteori
- Naturlig selektion
- artsdannelse ved geografisk adskillelse
- Divergent og konvergent udvikling
- Taksonomi og systematik
- Menneskets evolution
- Morfologisk analyse
Eksperimentelt arbejde:
- Menneskedyret: kraniemålinger
- Komparativ anatomi: dissektions af pattedyr, fugle og insekter (uv-forløb i kbh ZOO)
- Modelforsøg: Naturlig selektion hos papirfugl
- Modelforsøg: Endosymbiontteorien (den med den røde snor)
Derudover arbejder vi med formidling af evolutionsteori som skal udmunde i ung til ung-undervisningsforløb til C-niveau-hold i KBH ZOO
Pensum
- s. 57-75 i genetikbogen B+A.
- s. 117-123 i genetikbogen (gamle udgave)
- Alt materiale om Menneskedyret på hjemmeside: https://snm.dk/da/menneskedyret
- Artikel: Tre mutationer der ændrede mennesket, videnskab.dk: https://videnskab.dk/krop-sundhed/tre-mutationer-der-aendrede-mennesket/
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
15
|
10. Slægtskab, bioinformatik og biodiversitet
I dette forløb arbejder vi med
Kernestof:
bioinformatik
evolutionsbiologi
Supplerende stof:
- biologiske databaser og big data
- miljøbeskyttelse
- bioteknologi
Vi gennemgår:
- slægtskabsanalyse
- fylogenetiske stamtræer
- udregning af genetisk afstand imellem arter
- matricer og P-værdier
- viden om og diskussion af fremtidens forskning inden for bioinformatik.
Eksperimentelt arbejde:
- Øvelse: Identifikation af ukendt DNA vha. bioinformatik
- Øvelse: Konstruktion af fylogenetiske stamtræer ved hjælp af databasen Uniprot
Pensum
- kap 10 i genetikbogen.
- podcast: Det billige skidt, afsnit: "Spørg professoren: Eske Wilderslev" (Radio4)https://radio4.dk/podcasts/det-billige-skidt/sp-rg-professoren-eske-willerslev-om-dna-forskning
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
16
|
Lommeskov
I dette forløb arbejder vi med Skovens betydning for et økosystem, biodiversitet og klima- og miljøpåvirkninger. Derudover arbejder vi med formidling til 5. klasser. Der plantes en Lommeskov/Miyawakiskov på matriklen sammen med to 5.-klasser, som ud over selve lommeskovsprojektet også modtog undervisning i biodiversitet af bioA-eleverne.
Kernestof:
Økologi: Samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivne miljø, biodiversitet
Supplerende stof: bæredygtighed, miljøbeskyttelse.
Pensum i økologi - danske naturtyper s. 71, 88-93
Tekst om Miyawakiskov-metoden: https://2030skov.dk/miyawaki-skov/
Øvelser/forsøg/feltarbejde:
Plantning af 200 m2 lommeskov sammen med to 5.klasser.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
| Titel |
Afleveringsdato |
|
eksamensopgave: Ibirisk skovsnegl
|
23-09-2024
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
17
|
populationsbiologi
I dette forløb arbejder vi med at lære at forudsig ændring i genpuljers sammensætning samt hvad der kan forårsage denne ændring og hvad man kan bruge den viden til.
Kernestof:
- evolutionsbiologi: biologisk variation
- populationsbiologi: vækstmodeller, populationsgenetik, Hardy-Weinberg-loven, Chi^2-test
- eksperimentelle metoder: Bestemmelse af populationsstørrelse
Vi gennemgår:
- genetisk drift, flaskehals- og faoundereffekt.
- genpuljer og ændring af disse
- ressourcer, kår og nicher
- artsdannelse
- beregning af allelfrekvens og genotypefrekvens (Hardy-Weinberg-loven)
- ændring af genpuljes sammensætning
- effekt på genpulje af migration, mutation af selektion
- bestemmelse af populationsstørrelse via forskellige metoder (raunkiærs cirkel og stikprøve)
- Forskellige populationsvækstmodeller
Eksperimentelt arbejde:
- Øvelse: Stikprøvemetode (bønner på papir)
- Øvelse: Stikprøvemetode: Bestem antallet af træer i skoven
- Øvelse: Raunkiærs cirkel-metode til bestemmelse af florafrekvens i et område.
- Øvelse: PTC (smager/ikke smager) til udregning af HW-ligevægt
- Øvelse: Genetisk drift (modelforsøg med farvede kugler)
Pensum
- 76-87 i genetikbogen B+A
- 90-92, 94-95 i Økologi - Danske naturtyper
- Artikel fra videnskab.dk: Forskere: Evolution kan forudsiges: https://videnskab.dk/naturvidenskab/forskere-evolution-kan-forudsiges/
|
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
| Titel |
Afleveringsdato |
|
eksamensopgave: Ibirisk skovsnegl
|
23-09-2024
|
|
Mundtlig eks.opg. slægtskab
|
06-10-2024
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
18
|
11. Genetiske tests
I dette forløb arbejder vi med de arbejdsmetoder man som biolog, forsker og bioanalytiker står overfor fra man tager en blodprøve til den er færdiganalyseret.
Kernestof:
- Makromolekyler: opbygning og biologisk funktion af nucleinsyrer
- Enzymer: opbygning og funktion
- genetik og molekylærbiologi: replikation og genteknologi
- Eksperimentelle metoder: PCR, elektroforese, DNA-sekventering
Vi gennemgår:
- PCR
- Mikrosatellitter/STR-regioner
- gelelektroforese
- retsgenetisk analyse
- real time PCR
Eksperimentelt arbejde:
- gelelektroforese
- virtuelt øvelse: Genetisk test for forøget diabetesrisiko (virtueltlaboratorium.dk)
Pensum i Genetikbogen B+A
- 149-154
- 156-159
Andet pensum:
- Tekst: Retsmedicin (biotechacademy.dk) https://www.biotechacademy.dk/undervisning/gymnasiale-projekter/genetik/retsmedicin/
- video: Real time PCR: https://www.biotechacademy.dk/e-learning/biostriben/gymnasie/eksperimentelt_arbejde/#1516016640240-44306fc7-c64a
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
19 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
20
|
Hormoner og hormonforstyrrende stoffer
I dette forløb gennemgår vi hormonsystemet overordnet, kvinden og mandens hormonelle regulering, samt hvordan denne regulering kan påvirkes.
Derudover gennemgås hvordan økotoksiske stoffer kan påvirke økosystemer.
Kernestof:
- cellebiologi: Membranprocesser
- fysiologi: hormonel regulering og forplantning
- økologi: økotoksikologi
Vi gennemgår:
- hormoners opbygning, signalering og funktion
- endokrine kirtler
- kvinder og mænds kønsorganer og funktion
- menstruationscyklus
- sædcelledannelse
- funktionen af hormonel prævention
- østrogenlignende stoffer og eksempler på effekten af disse på sædcelledannelse og kønsforvirring hos fisk.
- effektien af brug af pesticider i landbruget
- LD/LC50 og ADI
Eksperimentelt arbejde:
- karseforsøg med tungmetaller og shampoo (LD50)
- ægløsningstest
Pensum i Fysiologibogen 2. udgave
- 177-183
- 189-193
- 197-202
Andet pensum:
- s. 17-20 i bogen: Økotoksikologi, biologitema
- Video: Menstruationscyklus, undervisningslokalet.dk: https://www.youtube.com/watch?v=J7iERns4eVU&t
- Plantebeskyttelse og økotoksikologi: Tillæg tillæg til bogen, Natursyn - økologi til B-niveau. s. 3-10
- Artikel: Biodiversiteten truet af kobber, AktuelNaturvidenskab.dk
- Tekst: Hormonel prævention: Når hormoner tager styringen, biotechacademy.dk:
https://www.biotechacademy.dk/undervisning/gymnasiale-projekter/naturvidenskabelig-seksualundervisning/praeventionsformer/
|
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
| Titel |
Afleveringsdato |
|
BI3x2 sr/ skr. prøve mini
|
06-01-2025
|
|
BI3x2 sr/ skr. sygeprøve minitermin
|
17-01-2025
|
|
Eksamensopg: Fusarium
|
06-02-2025
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
21
|
Energi i økosystemet
I dette forløb gennemgår vi energiens vej igennem økosystemet, med særlig fokus på stokredsløb, fotosyntese, respiration og effekten af eutrofiering på økosystemer.
Kernestof:
- biokemiske processer: fotosyntese, respiration
- økologi: samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivne miljø, energistrømme, C-, N-, P-kredsløb, økotoksikologi, biodiversitet.
- Spektrofotometri, NPP, BPP
Vi gennemgår:
- Fotosyntese
- Respirationens tre delprocesser
- absorbtionsspektrum, bølgelængde og raten af fotosyntese
- økosystemprocesser, herunder fødekæder, energistrømme, energitab, NPP og BPP og begrænsende faktorer.
- C, N og P-kredsløb
- effekt af N-udledning på økosystem som fx sø og å.
- eutrofiering
- biomanipulation
- lavbundsjorde og klimaeffekt
Eksperimentelt arbejde:
- Dissektion af nitrogenfikserende plante
- Forsøg med spinat: Fotosyntese og respiration.
Pensum
Økologi - Danske naturtyper
- 14-17
- 36-39
- 43-45
- 47-51
- 52-53 (om begrænsende faktorer)
- 118-119
- 148-149
- Biokemibogen s. 121-131 (samme pensum som til ølforløbet)
- Biologi i udvikling B-niveau s. 137-138
|
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
| Titel |
Afleveringsdato |
|
Grupperapport: karse og hormonforstyrrende stoffer
|
06-03-2025
|
|
BI3x2 sr/ skr. prøve
|
10-03-2025
|
|
Eksamensopg: to opgaver: cigaret + steroider
|
19-03-2025
|
|
aflevér de to grafer (opdaterede) samt den sidste
|
11-04-2025
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
22
|
16. Genregulering og epigenetik
I dette emne går vi i dybden med genregulering (fra DNA til protein), epigenetik og kræft.
Kernestof:
- Makromolekyler: Opbygning og biologisk funktion af nucleinsyrer og proteiners sturktur og funktioner.
- genetik og molekylærbiologi: genregulering, replikation, proteinsyntese, mutation
- supplerende stof: sundhed, sygdom og medicin
Vi gennemgår:
- genregulering på forskellige niveauer fra DNA til protein (fx. på kromatinniveau, modificering af histonhaler, methylering af nukleotider, transskription, translation)
- epigenetik
- kræft (Ras og p53)
- telomerer og telomerase
- uv-strålings effekt på DNA
Pensum
Genetikbogen B+A
- 109-114
- 116-121
- 123-125
- 127
Artikel: Epigenetik, Aktuel naturvidenskab
|
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
| Titel |
Afleveringsdato |
|
næstsidste aflevering.
|
30-04-2025
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
23
|
Forløb#21
|
|
Indhold
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
24
|
Forløb#11
|
|
Indhold
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1091/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74122283807",
"T": "/lectio/1091/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74122283807",
"H": "/lectio/1091/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74122283807"
}