Holdet 2022 BI1x2 sr 1-6s - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution X - Midtsjællands Gymnasium
Fag og niveau Biologi A
Lærer(e)
Hold 2022 BI1x2 sr 1-6s (BI1x2 sr/, BI2x2 sr/, BI3x2 sr/)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 01 Hvad er liv?
Titel 2 02 Kan en fejl være en fordel?
Titel 3 03 Kost og sundhed
Titel 4 04 Hormoner og forplantning
Titel 5 05 Ringsted Å
Titel 6 Ringsted Å's miljøtilstand
Titel 7 klassisk genetik: Hvordan nedarves egenskaber?
Titel 8 Hjerteblod
Titel 9 Øl er raketvidenskab
Titel 10 Nervesystemet
Titel 11 Immunsystemet + Fight the bite
Titel 12 Bakterier, vækst og antibiotika
Titel 13 Muskler, og glukoseregulering
Titel 14 9. Evolution = mutation
Titel 15 10. Slægtskab, bioinformatik og biodiversitet
Titel 16 Lommeskov
Titel 17 populationsbiologi
Titel 18 11. Genetiske tests
Titel 19 13. Moderne bioteknologi
Titel 20 Hormoner og hormonforstyrrende stoffer
Titel 21 Energi i økosystemet
Titel 22 16. Genregulering og epigenetik
Titel 23 Forløb#21
Titel 24 Forløb#11

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 01 Hvad er liv?

Forløbet handler om liv, celler, de to forskellige celletyper: pro- og eukaryote celler, cellens opbygning, herunder de forskellige organeller mm, og forskellige transporttyper over cellemembranen.

Kernestof:
̶ cellebiologi: opbygning af pro- og eucaryote celler, eucaryote celletyper og membranprocesser

Vi gennemgår:
Celletyper: Pro- og eukaryoter
Cellemembranens opbygning
Udvalgte celleorganeller og deres funktion
Transportprocesser:
Passiv og aktiv transport
Diffusion
Passiv diffusion
Osmose
Endocytose
Exocytose

Eksperimentelt arbejde:
Mikroskopering af celler (udført i grundforløbet under NV)
Osmose i kartoffelceller

Materialer:
Biologi i udvikling side 9-11, 14-21
Biologi i fokus side 14-15
Prokaryoters opbygning: Biostriben - Gymnasie - Mikrobiologi - Biotech Academy
Eukaryoters opbygning: Biostriben - Gymnasie - Mikrobiologi - Biotech Academy

Faglige mål:
̶ bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt
̶ anvende relevante matematiske repræsentationer, modeller og metoder til beregning, beskrivelse, analyse og vurdering
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 02 Kan en fejl være en fordel?

Forløbet handler om DNA, cellecyklus, celledeling, kort om DNA replikation, proteinsyntese, genetiske grundbegreber, nedarvningsmønstre, Mendels 1. lov og mutationer.

Kernestof:
̶ makromolekyler: opbygning og biologisk funktion af nucleinsyrer og proteiners struktur, specifikke egenskaber og funktioner
̶ genetik og molekylærbiologi: nedarvningsprincipper, replikation, proteinsyntese, mutation, mitose,

Vi gennemgår:
DNAs opbygning
Det centrale dogme
Proteinsyntese: transkription og translation
Kort om RNAs opbygning
Kromosomer
Genmutationer
Genetiske grundbegreber
Mendels 1. lov
Krydsningsskemaer
Stamtræsanalyse og nedarvningsmønstre
Kønsbunden arv
Blodtyper: AB0 og Rhesus systemerne

Eksperimentelt arbejde:
Ekstraktion af DNA fra jordbær
Blodtypebestemmelse
Proteinsyntese - byggeøvelse

Materialer:
Biologi i udvikling C-niveau side 117-143
Film: "Har Malou det dødelige gen?"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 03 Kost og sundhed

Kernestof:
̶ makromolekyler: opbygning og biologisk funktion af carbohydrater, lipider og proteiners struktur, specifikke egenskaber og funktioner

Vi gennemgår:
De officielle kostråd
Carbohydrater, herunder kostfibre og præbiotika
Proteiner
Lipider
Mineraler, vitaminer og vand
Fordøjelsessystemet med fokus på tyndtarmens funktion
Optagelse af næringsstoffer

Eksperimentelt arbejde:
Nedbrydning af stivelse vha. spytamylase
Fordøjelse af fedt

Materialer:
Biologi i udvikling C-niveau side 56-78
Video: Carbohydrater
Video:Proteiner
Video:Lipider
Alt om kost

Andet:
Videoaflevering over et af de to forsøg.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 04 Hormoner og forplantning

Kernestof:
̶ fysiologi: oversigt over kroppens organsystemer, åndedrætssystem, blodkredsløb, muskler, arbejdsfysiologi, immunsystem, nervesystem, hormonel regulering og forplantning

Vi gennemgår:
Pubertet
Hormoner
Manden og kvindens kønsorganer
Produktion af sædceller
Menstruationscyklus
Samleje og befrugtning
Præventionsformer
Kønssygdomme

Eksperimentelt arbejde:
Graviditetstest - demoforsøg

Materialer:
Biologi i udvikling C niveau side 153-175

Andet:
Miniprojekt hvor eleverne i grupper har arbejdet med en præventionsform og en kønssygdom og lavet postere om deres emner.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 05 Ringsted Å

Forløbet omhandler økosystemer, fødekæder og fødenet, og slutter af med at vi laver en vandløbsundersøgelse af Ringsted Å.

BEMÆRK - resultaterne herfra mangler at blive gennemgået i dybden, herunder teorien bag makroindeks metoden.

Kernestof:
̶ økologi: samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende miljø, energistrømme, C-, N- og P-kredsløb, økotoksikologi og biodiversitet

Vi gennemgår:
Økosystemer
Fotosyntese
Fødekæder og fødenet
Respiration
Bruttoprimærproduktion og nettoprimærproduktion
Nedbrydning
Abiotiske og biotiske faktorer
Carbons kredsløb

Eksperimentelt arbejde:
Vandløbsundersøgelse - Ringsted Å

Materialer:
Biologi i udvikling C niveau side 215-223, 228-232, 237-246
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Ringsted Å's miljøtilstand

Faglige mål:
- udføre eksperimenter og feltarbejde og analysere data
- anvende fagets viden og metode til perspektivering ifm samfundsrelevante problemstillinger inden for økologi

Kernestof:
- økologi: samspil ml arter og ml arter og deres miljø
biodiversitet, tilpasning til et miljø (naturlig selektion)

Supplerende stof:
- bæredygtighed
- miljøbeskyttelse

Øvelser:
- faunaindeks i Ringsted Å.

Afleveringer:
- Rapport: Ringsteds å's miljøtilstand

Pensum:
- Økologi - Danske naturtyper s. 133-134, 137-149

Når du som elev er færdig med dette forløb skal du kunne følgende:
- forstå hvordan et vandløbs form har effekt på biodiversiteten.
- komme med eksempler på biotiske og abiotiske faktorer og hvordan de har indflydelse på økosystemer
- have kendskab til vandløbets fauna (dyr) og kende til eksempler på flere dyr man kan bruge som mål for vandløbets kvalitet, samt hvad i deres tilpasning der gør at de kan bruges til dette.
- kunne forklare hvordan man bruger et faunaindeks til at måle vandkvalitet i et vandløb.
- forstå konsekvensen ved øget næringsstofbelastning i et vandløb.
- forstå begrebet biodiversitet og omfanget af hvad høj/lav biodiversitet har af konsekvens for et økosystem
- have viden om omsætning af energi i fødekæden, herunder forkortelserne: NPP, BPP, R, NP, BP.
- kende til BI5-metoden
- kunne forklare hvordan lavbundsarealer kan mindske CO2-frigivelsen til omgivelserne.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 klassisk genetik: Hvordan nedarves egenskaber?

Kernestof:
genetik og molekylærbiologi: nedarvningsprincipper, replikation, mutation, mitose, meiose

Vi gennemgår
Meiose
Mitose
Mendels 1. og 2. lov
Autosomal/kønsbundet nedarvning
stamtræer
Partogenese
Epistasi
Polygen nedarvning

Eksperimentelt arbejde
Øvelse: Komodovaran - ex på partogenese
Øvelse: Majsmutanter (Mendels 2. lov)

Pensum
Genetikbogen: 11-19, 21-33
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Rapport: Miljøtilstanden i Ringsted å 28-08-2023
Mundtlig aflevering: Stamtræer 14-09-2023
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Hjerteblod

Eleverne har deltaget i et undervisningsforløb (1 dag = 8 timer) hos LIFE-fonden i Lyngby. Her står at man som elev kan følgende når man har gennemført forløbet:
Når forløbet er gennemført forventes man at kunne følgende:
- gennem opstilling og test af hypoteser analysere og diskutere data fra fysiologiske undersøgelser af iltoptagelse, springhøjde, grebsstyrke og sprinthastighed.
- forklare sammenhænge mellem fysisk aktivitet, motivation og sundhed.
- på baggrund af forskning og egne undersøgelser argumentere for og formidle viden om hensigtsmæssige motionsformer for den enkelte.

Faglige mål:
- tilrettelægge og udføre eksperimenter i lab.
- analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser med inddragelse af faglig viden fejlkilder usikkerhed og biologisk viden.
- demonstrere forståelse mellem fagets delområder.
- hypotesedannelse ud fra teoretisk forforståelse.
- øve korrekt afbildning af data

Kernestof:
- fysiologi: åndedrætssystem, blodkredsløb, muskler, arbejdsfysiologi
- eksperimentelle metoder: arbejdsfysiologiske målemetoder
- biokemiske processer: respiration og gæring, carbohydraters intermediære stofskifte

Supplerende stof:
- sundhed og sygdom

Øvelser: LIFE-forløb: Hjerteblod
- peak flow
- vitalkapacitet
- max-test (løbetest, aerob)
- wind gate test: (cykel, anaerob)
- grebsstyrke, springhøjde, springhastighed, muskelmasse (sammenhængen imellem disse fire)
- vejrtrækningsforsøg (ifm teori om dykning)

Afleveringer:
- Mundtlig aflevering om hjerteblodforløbet med særligt fokus på musklers energioptag ved aerob og anaerob forbrænding.

Pensum fra Fysiologibogen 1. udg.
47-51, 53-54, 63-65, 67-72, 90-95

Pensum uden for lærerbogen:
Fysisk aktivitet og livsstilssygdomme, Hjerteblod 2022 (Kan findes på LIFEs hjemmeside)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Øl er raketvidenskab

Kernestof:
Mikrobiologi: vækst og vækstfaktorer
makromolekyler: opbygning og biologisk funktion af carbohydrater, proteiners struktur, specifikke egenskaber og funktioner
enzymer: opbygning, funktion, enzymatiske hovedklasser og faktorer, der påvirker enzymaktiviteten
biokemiske processer: respiration og gæring, herunder carbohydraternes intermediære stofskifte

Supplerende stof:
Biologisk produktion

Vi gennemgår
Proteiners struktur
Proteinsyntese
Enzymer og enzymtyper
Processer i ølbrygning
Mikroorganismers vækst
Respirationens delprocesser
Kulhydraters struktur

Eksperimentelt arbejde
Øvelse: Virtuel enzymsimulator
Øvelse: Gærs respiration
Øvelse: Ølbrygning
Øvelse: sukraseaktivitet i upasteuriseret øl

Pensum
Genetikbogen: 47-55
Biokemibogen: 71-87, 121-131,
Biologi til Tiden: 141-147 (om Mikroorganismer)
Biologi i industrien: 7-18 (om ølbrygning)
Artikel: Ølbrygning - Avanceret bioteknologi (Fra aktuel Naturvidenskab)
Tre videoer fra biotech academy om respirationens delprocesser:
Glykolysen: https://www.biotechacademy.dk/e-learning/biostriben/gymnasie/biostriben-gymnasie-respiration/#1516015617750-7ecfee8d-6d07
Citronsyrecyklus: https://www.biotechacademy.dk/e-learning/biostriben/gymnasie/biostriben-gymnasie-respiration/#1516015618093-9082057c-c21b
Elektrontransportkæden: https://www.biotechacademy.dk/e-learning/biostriben/gymnasie/biostriben-gymnasie-respiration/#1611507425500-ab8aaa4b-a115
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Nervesystemet

Kernestof:
cellebiologi: eucaryote celletyper og membranprocesser
fysiologi: åndedrætssystem, nervesystem

Supplerende stof:
Sundhed, sygdom og medicin

Vi gennemgår
Nervesystemets og neuroners opbygning og funktion
Hvilemembranpotentialet
Aktionspotentiale
Elektrisk nervesignal henover neuronet
Kemisk signal over synapsekløft
Transmitterstof
Miniprojekt om rusmidler, hvor eleverne i grupper har valgt et dybdegående emne om et rusmiddels påvirkning på nervesystemet.
Regulering af vejrtrækning

Eksperimentelt arbejde
Øvelse: Højre og venstre hjernehalvdel
Øvelse: Tæthed af sanseceller
Øvelse: Refleks
Øvelse: Alkohols påvirkning af hjerterytmen hos dafnier
Øvelse: Regulering af vejrtrækning

Pensum
Fysiologibogen 2. udg.: 31-40, 43-53, 81-84
Video fra biotech academy: Hvilemembranpotentialet og Na/K-pumpen: https://www.biotechacademy.dk/e-learning/biostriben/gymnasie/neurologi/#1516018014485-4147e7e4-3d2e
Materiale fra gruppeprojekt om rusmidler
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Immunsystemet + Fight the bite

I dette forløb arbejder vi med opbygningen af immunsystemet og vi har i den forbindelse arbejdet med et LIFE-forløb: Fight the bite, hvor eleverne har arbejdet med problemstillingen omkring diagnosticering og behandling af slangegift.

Kernestof:
cellebiologi: eucaryote celletyper og membranprocesser
fysiologi: immunsystemet
virus: opbygning og formering
Populationsbiologi: Vækstmodeller
Eksperimentelle metoder: ELISA

Supplerende stof:
sundhed, sygdom og medicin
biologisk produktion
bioteknologi
bioetik

Vi gennemgår
Det uspecifikke/medfødte immunforsvar
Det adaptive/specifikke immunforsvar
Virus opbygning, formering og påvirkning på immunforsvaret, herunder specifikt Influenzas påvirkning på en celle.
Antistoffer, herunder opbygning og antistofrespons ved primær og sekundær stimulering
Epidemier og logistisk vækst
Vaccinationer
ELISA

Eksperimentelt arbejde
Fight the bite (LIFE-forløb): 1: slagebids påvirkning på blod, 2: ELISA (diagnosticering af slangebid med antistoffer), 3: Behandling af slangebid med antistoffer.

Pensum
Fysiologibogen 2. udg.: 149-161, 164-171
Alt materiale fra LIFE-forløbet: Fight the bite (www.mylife.dk)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Bakterier, vækst og antibiotika

I dette forløb arbejder vi med bakterier, resistens og antibiotika. Vi adresserer problemet med overforbrug af antibiotika i bl.a. landbruget.

Kernestof:
cellebiologi: opbygning af procaruote celler og membranprocesser
mikrobiologi: vækst og vækstfaktorer, infektionsbiologi og resistens
genetik og molekylærbiologi: mutation
evolutionsbiologi: naturlig selektion
eksperimentelle metoder: celledyrkning

Supplerende stof:
Bioetik
sundhed, sygdom og medicin
biologisk produktion
bioteknologi

Vi gennemgår
Bakteriers opbygning og vækst
Typer af resistens
Antibiotikas virkemåde
Multiresistens
Faktorer der kan fører til resistens (selektionspres, plasmiddeling)
De samfundsmæssige konsekvenser ved overforbrug af bredspektret antibiotika
Hvordan man kan måle graden af resistens for antibiotika vha agardiffusionstest

Eksperimentelt arbejde
Agardiffusionstest

Pensum
Fysiologibogen 2. udg.: s. 148-149
Artikel: Antibiotika til husdyr (Fra aktuel naturvidenskab)
Tekster fra biotech academy om: 1. Bakteriers opbygning, 2. Antibiotika og resistens, 3) Probiotika - Bakterier, vira og antibiotikaresistens
Mikrobiologi: Biologi i udvikling: B-niveau s. 101-104
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 13 Muskler, og glukoseregulering

I dette forløb arbejder vi med musklers opbygning, funktion og blodglukoseregulering. Det er en fortsættelse af forløbet Hjerteblod (som måtte afsluttes før tid pga SRP)

Kernestof:
cellebiologi: eucaryote celletyper
makromolekyler: opbygning og biologisk funktion af carbohydrater
fysiologi: muskler, arbejdsfysiologi
Eksperimentelle metoder: arbejdsfysiologiske målemetoder

Supplerende stof:
Sundhed, sygdom og medicin

Vi gennemgår
Muskelopbygning
Muskelkontraktion (herunder nervesignalet)
Muskeltyper og analyse af egne resultater ifm hjerteblod.
Blodglukoseregulering
Diabetes

Eksperimentelt arbejde
Blodglukosemåling
Sammenhæng ml grebsstyrke/sprinthastighed/muskelmasse/hoppehøjde

Pensum
Fysiologibogen 2. udg.: 111-127, 133-138
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 14 9. Evolution = mutation

I dette forløb arbejder vi med

Kernestof:
- evolutionsbiologi: biologisk variation, naturlig selektion, artsdannelse
- genetik og molekylærbiologi: nedarvningsprincipper, mutatiton, meiose, replikation, proteinsyntese, biodiversitet

Vi gennemgår:
- mutationstyper (herunder forskellige former for punktmutationer og kromosommutationer)
- Livets oprindelse
- Endosymbiontteorien
- Darwins evolutionsteori
- Naturlig selektion
- artsdannelse ved geografisk adskillelse
- Divergent og konvergent udvikling
- Taksonomi og systematik
- Menneskets evolution
- Morfologisk analyse

Eksperimentelt arbejde:
- Menneskedyret: kraniemålinger
- Komparativ anatomi: dissektions af pattedyr, fugle og insekter (uv-forløb i kbh ZOO)
- Modelforsøg: Naturlig selektion hos papirfugl
- Modelforsøg: Endosymbiontteorien (den med den røde snor)

Derudover arbejder vi med formidling af evolutionsteori som skal udmunde i ung til ung-undervisningsforløb til C-niveau-hold i KBH ZOO

Pensum
- s. 57-75 i genetikbogen B+A.
- s. 117-123 i genetikbogen (gamle udgave)
- Alt materiale om Menneskedyret på hjemmeside: https://snm.dk/da/menneskedyret
- Artikel: Tre mutationer der ændrede mennesket, videnskab.dk: https://videnskab.dk/krop-sundhed/tre-mutationer-der-aendrede-mennesket/
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 15 10. Slægtskab, bioinformatik og biodiversitet

I dette forløb arbejder vi med

Kernestof:
bioinformatik
evolutionsbiologi

Supplerende stof:
- biologiske databaser og big data
- miljøbeskyttelse
- bioteknologi

Vi gennemgår:
- slægtskabsanalyse
- fylogenetiske stamtræer
- udregning af genetisk afstand imellem arter
- matricer og P-værdier
- viden om og diskussion af fremtidens forskning inden for bioinformatik.

Eksperimentelt arbejde:
- Øvelse: Identifikation af ukendt DNA vha. bioinformatik
- Øvelse: Konstruktion af fylogenetiske stamtræer ved hjælp af databasen Uniprot

Pensum
- kap 10 i genetikbogen.
- podcast: Det billige skidt, afsnit: "Spørg professoren: Eske Wilderslev" (Radio4)https://radio4.dk/podcasts/det-billige-skidt/sp-rg-professoren-eske-willerslev-om-dna-forskning
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 16 Lommeskov

I dette forløb arbejder vi med Skovens betydning for et økosystem, biodiversitet og klima- og miljøpåvirkninger. Derudover arbejder vi med formidling til 5. klasser. Der plantes en Lommeskov/Miyawakiskov på matriklen sammen med to 5.-klasser, som ud over selve lommeskovsprojektet også modtog undervisning i biodiversitet af bioA-eleverne.

Kernestof:
Økologi: Samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivne miljø, biodiversitet
Supplerende stof: bæredygtighed, miljøbeskyttelse.

Pensum i økologi - danske naturtyper s. 71, 88-93
Tekst om Miyawakiskov-metoden: https://2030skov.dk/miyawaki-skov/

Øvelser/forsøg/feltarbejde:
Plantning af 200 m2 lommeskov sammen med to 5.klasser.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
eksamensopgave: Ibirisk skovsnegl 23-09-2024
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 17 populationsbiologi

I dette forløb arbejder vi med at lære at forudsig ændring i genpuljers sammensætning samt hvad der kan forårsage denne ændring og hvad man kan bruge den viden til.

Kernestof:
- evolutionsbiologi: biologisk variation
- populationsbiologi: vækstmodeller, populationsgenetik, Hardy-Weinberg-loven, Chi^2-test
- eksperimentelle metoder: Bestemmelse af populationsstørrelse

Vi gennemgår:
- genetisk drift, flaskehals- og faoundereffekt.
- genpuljer og ændring af disse
- ressourcer, kår og nicher
- artsdannelse
- beregning af allelfrekvens og genotypefrekvens (Hardy-Weinberg-loven)
- ændring af genpuljes sammensætning
- effekt på genpulje af migration, mutation af selektion
- bestemmelse af populationsstørrelse via forskellige metoder (raunkiærs cirkel og stikprøve)
- Forskellige populationsvækstmodeller


Eksperimentelt arbejde:
- Øvelse: Stikprøvemetode (bønner på papir)
- Øvelse: Stikprøvemetode: Bestem antallet af træer i skoven
- Øvelse: Raunkiærs cirkel-metode til bestemmelse af florafrekvens i et område.
- Øvelse: PTC (smager/ikke smager) til udregning af HW-ligevægt
- Øvelse: Genetisk drift (modelforsøg med farvede kugler)

Pensum
- 76-87 i genetikbogen B+A
- 90-92, 94-95 i Økologi - Danske naturtyper
- Artikel fra videnskab.dk: Forskere: Evolution kan forudsiges: https://videnskab.dk/naturvidenskab/forskere-evolution-kan-forudsiges/
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
eksamensopgave: Ibirisk skovsnegl 23-09-2024
Mundtlig eks.opg. slægtskab 06-10-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 18 11. Genetiske tests

I dette forløb arbejder vi med de arbejdsmetoder man som biolog, forsker og bioanalytiker står overfor fra man tager en blodprøve til den er færdiganalyseret.

Kernestof:
- Makromolekyler: opbygning og biologisk funktion af nucleinsyrer
- Enzymer: opbygning og funktion
- genetik og molekylærbiologi: replikation og genteknologi
- Eksperimentelle metoder: PCR, elektroforese, DNA-sekventering

Vi gennemgår:
- PCR
- Mikrosatellitter/STR-regioner
- gelelektroforese
- retsgenetisk analyse
- real time PCR


Eksperimentelt arbejde:
- gelelektroforese
- virtuelt øvelse: Genetisk test for forøget diabetesrisiko (virtueltlaboratorium.dk)

Pensum i Genetikbogen B+A
- 149-154
- 156-159

Andet pensum:
- Tekst: Retsmedicin (biotechacademy.dk) https://www.biotechacademy.dk/undervisning/gymnasiale-projekter/genetik/retsmedicin/
- video: Real time PCR: https://www.biotechacademy.dk/e-learning/biostriben/gymnasie/eksperimentelt_arbejde/#1516016640240-44306fc7-c64a
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 19 13. Moderne bioteknologi

I dette forløb arbejder vi med moderne bioteknologiske metoder.

Kernestof:
- Makromolekyler: opbygning og biologisk funktion af nucleinsyrer
- Enzymer: opbygning og funktion
- genetik og molekylærbiologi: replikation og genteknologi
- transformation

Vi gennemgår:
- genteknologiske værktøjer
- Gensplejsning (rekombinant DNA-teknik)
- CRISPR CAS9

Eksperimentelt arbejde:
- klippeøvelse med gensplejsning
- virtuel øvelse: Produktion af insulin (virtueltlaboratorium.dk)

Pensum:
- Genetikbogen B+A s. 89-94
- Tekst: Cas9 og DNA-identifikation, biotechacademy.dk: https://www.biotechacademy.dk/undervisning/gymnasiale-projekter/crispr-cas9/
- Dokumentar: GMO-dyr i industrien: DR3: https://mitcfu.dk/materialeinfo.aspx?idnr=TV0000029465&cfuid=10
- Podcast: Kan vi genskabe arter i genlaboratoriet (6. nov 2020) , p1, vildt naturligt: https://www.dr.dk/lyd/p1/vildt-naturligt/vildt-naturligt-2020/vildt-naturligt-kan-vi-genskabe-arter-i-gen-laboratoriet-11542008484

Én af tre nedenstående artikler:
- CRISPR: ny genteknologi revolutionerer videnskaben
https://videnskab.dk/teknologi/crispr-ny-genteknologi-revolutionerer-videnskaben

- Københavnske forskere springer ind i debatten om at genoplive mammutten
https://videnskab.dk/naturvidenskab/koebenhavnske-forskere-springer-ind-i-debatten-om-at-genoplive-mammutten

- Genteknologi fjerner giften fra farlige planter
https://videnskab.dk/krop-sundhed/genteknologi-fjerner-giften-fra-farlige-planter
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Eksamensopgave: Restriktionsanalyse af plasmider 16-12-2024
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 20 Hormoner og hormonforstyrrende stoffer

I dette forløb gennemgår vi hormonsystemet overordnet, kvinden og mandens hormonelle regulering, samt hvordan denne regulering kan påvirkes.
Derudover gennemgås hvordan økotoksiske stoffer kan påvirke økosystemer.

Kernestof:
- cellebiologi: Membranprocesser
- fysiologi: hormonel regulering og forplantning
- økologi: økotoksikologi

Vi gennemgår:
- hormoners opbygning, signalering og funktion
- endokrine kirtler
- kvinder og mænds kønsorganer og funktion
- menstruationscyklus
- sædcelledannelse
- funktionen af hormonel prævention
- østrogenlignende stoffer og eksempler på effekten af disse på sædcelledannelse og kønsforvirring hos fisk.
- effektien af brug af pesticider i landbruget
- LD/LC50 og ADI

Eksperimentelt arbejde:
- karseforsøg med tungmetaller og shampoo (LD50)
- ægløsningstest

Pensum i Fysiologibogen 2. udgave
- 177-183
- 189-193
- 197-202

Andet pensum:
- s. 17-20 i bogen: Økotoksikologi, biologitema
- Video: Menstruationscyklus, undervisningslokalet.dk: https://www.youtube.com/watch?v=J7iERns4eVU&t
- Plantebeskyttelse og økotoksikologi: Tillæg tillæg til bogen, Natursyn - økologi til B-niveau. s. 3-10
- Artikel: Biodiversiteten truet af kobber, AktuelNaturvidenskab.dk
- Tekst: Hormonel prævention: Når hormoner tager styringen, biotechacademy.dk:
https://www.biotechacademy.dk/undervisning/gymnasiale-projekter/naturvidenskabelig-seksualundervisning/praeventionsformer/
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
BI3x2 sr/ skr. prøve mini 06-01-2025
BI3x2 sr/ skr. sygeprøve minitermin 17-01-2025
Eksamensopg: Fusarium 06-02-2025
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 21 Energi i økosystemet

I dette forløb gennemgår vi energiens vej igennem økosystemet, med særlig fokus på stokredsløb, fotosyntese, respiration og effekten af eutrofiering på økosystemer.

Kernestof:
- biokemiske processer: fotosyntese, respiration
- økologi: samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivne miljø, energistrømme, C-, N-, P-kredsløb, økotoksikologi, biodiversitet.
- Spektrofotometri, NPP, BPP

Vi gennemgår:
- Fotosyntese
- Respirationens tre delprocesser
- absorbtionsspektrum, bølgelængde og raten af fotosyntese
- økosystemprocesser, herunder fødekæder, energistrømme, energitab, NPP og BPP og begrænsende faktorer.
- C, N og P-kredsløb
- effekt af N-udledning på økosystem som fx sø og å.
- eutrofiering
- biomanipulation
- lavbundsjorde og klimaeffekt

Eksperimentelt arbejde:
- Dissektion af nitrogenfikserende plante
- Forsøg med spinat: Fotosyntese og respiration.

Pensum
Økologi - Danske naturtyper
- 14-17
- 36-39
- 43-45
- 47-51
- 52-53 (om begrænsende faktorer)
- 118-119
- 148-149
- Biokemibogen s. 121-131 (samme pensum som til ølforløbet)
- Biologi i udvikling B-niveau s. 137-138
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Grupperapport: karse og hormonforstyrrende stoffer 06-03-2025
BI3x2 sr/ skr. prøve 10-03-2025
Eksamensopg: to opgaver: cigaret + steroider 19-03-2025
aflevér de to grafer (opdaterede) samt den sidste 11-04-2025
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 22 16. Genregulering og epigenetik

I dette emne går vi i dybden med genregulering (fra DNA til protein), epigenetik og kræft.

Kernestof:
- Makromolekyler: Opbygning og biologisk funktion af nucleinsyrer og proteiners sturktur og funktioner.
- genetik og molekylærbiologi: genregulering, replikation, proteinsyntese, mutation
- supplerende stof: sundhed, sygdom og medicin

Vi gennemgår:
- genregulering på forskellige niveauer fra DNA til protein (fx. på kromatinniveau, modificering af histonhaler, methylering af nukleotider, transskription, translation)
- epigenetik
- kræft (Ras og p53)
- telomerer og telomerase
- uv-strålings effekt på DNA

Pensum
Genetikbogen B+A
- 109-114
- 116-121
- 123-125
- 127
Artikel: Epigenetik, Aktuel naturvidenskab
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
næstsidste aflevering. 30-04-2025
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 23 Forløb#21

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 24 Forløb#11

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer