Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
X - Midtsjællands Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Engelsk A
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2022 EN1y2 sr 1-6s (EN1y2 sr/, EN2y2 sr/, EN3y2 sr/)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Stories with a twist
I dette første forløb læser og analyserer vi nogle noveller og andre historier (og ser en film), som alle indeholder et plottwist.
Vi analyserer følgende aspekter: characters, setting, structure og filmtekniske virkemidler, og vi bruger analyserne til at finde frem til temaer og budskaber i historierne.
I forbindelse med forløbet skriver eleverne selv en historie med et plottwist. Dette er også en forberedelse til at kunne skrive det næste essay, som er en analyse af en novelle.
Arbejdsformer veksler imellem klasseundervisning / diskussioner, gruppearbejde og elevoplæg.
Materialer:
Noveller:
Stephen King: 'The Man Who Loved Flowers' (vedhæftet)
Roald Dahl: 'Genesis and Catastrophe' (vedhæftet)
Shirley Jackson: 'The Lottery' (vedhæftet)
Neil Gaiman: 'Nicholas was... ' (vedhæftet)
Digt:
Roald Dahl: 'Little Red Riding Hood' (vedhæftet)
Film:
'The Others' Alejandro Amenabar (instr.)
Omfang: 70 ns
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
17,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Selvvalgt forløb:
Eleverne bestemmer indholdet af dette forløb i samråd med læreren, der kommer med udkast til emner og forslag til geografiske og sproglige områder.
Vi tager udgangspunkt i forskellige typer af materialer som for eksempel artikler, romanuddrag og taler. Vi fokuserer i særlig grad på at karakterisere materialerne stilistisk, og herudover træner eleverne i at udvælge og anvende relevante fagbegreber.
Arbejdsformerne vil veksle imellem individuelt arbejde, gruppearbejde og klassediskussioner
Under dette forløb skal vi ydermere have besøg fra IT-Universitetet, der kommer i løbet af marts og underviser i emnet fake news.
I uge 16 er der engelsk temauge, og i den forbindelse arbejder eleverne på at udfærdige noveller med op til 66 ord og deltager sidst på ugen i en konkurrence med de andre førsteårs-elever på MSG.
Omfang: 50 ns
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
26,00 moduler
Dækker over:
26 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Trump's words - Speeches
Et meget kort forløb med korte uddrag af taler af Donald Trump med fokus på retorisk analyse
Omfang: 20 ns.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
India
I dette forløb om Indien ser vi på forskellige aspekter af indisk kultur. Vi kigger på forskellene imellem rig og fattig, på madkultur og indiens historie. Vi læser uddrag af Aravind Adigas roman 'The White Tiger' og ser filmen af samme navn. Herudover læser vi andre nyere og ældre tekster i forskellige genrer og anvender analyseværktøj til fiktion og non-fiction. Arbejdsformerne er primært individuelle skriveøvelser, gruppearbejde og klassediskussioner.
Omfang: 70 ns
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
23,00 moduler
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Værklæsning: Born a Crime
Med udgangspunkt i værklæsning af Trevor Noahs Born a Crime undersøger dette emne Sydafrikas historie som set gennem Noas øjne. Hovedfokus i emnet er Trevor Noahs selvbiografi Born a Crime i hvilken fokus hovedsagelig lægges på sprogs rolle i forhold til identitet, undertrykkelse og som magtredskab, men også som samlende faktor, kommunikationsmiddel og lingua franca. Ulighed og apartheid som det opleves indefra samt strukturel racism er temaer i spil. Hertil berøres brugen af humor i bogen samt Trevor Noahs stand up og denne genre. Til slut perspektiveres til afrikansk litteratur på engelsk via Adichies The Danger of a Single Story både på skrift og fremfør på TEDed.
Kernestof:
-Trevor Noahs selvbiografi: Born a Crime, 2016
Supplerende stof:
- The English Handbook kapitel 4.5: English as lingua Franca (https://theenglishhandbook.systime.dk/?id=p166)
- Bidder af Trevor Noahs omtale af bogen og andre oplæg:
1. Trevor Noah on taking "Born a Crime" from the page to students' ears (https://www.youtube.com/watch?v=L2x1kmOqoNo)
2. Trevor Noah | I was Born a Crime (https://www.bing.com/videos/search?q=born+a+crime+trevor+noah&&view=detail&mid=D6BBC98962F1A92DBDD6D6BBC98962F1A92DBDD6&&FORM=VRDGAR&ru=%2Fvideos%2Fsearch%3Fq%3Dborn%2Ba%2Bcrime%2Btrevor%2Bnoah%26FORM%3DHDRSC4)
3. Trevor Noah: Lost in Translation - Finally Getting a Job (https://www.youtube.com/watch?v=rFNYDKS7uFo)
Chimamanda Adichie The Danger of a Single Story.pdf
OMFANG: ca. 130 ns
Hertil løbende arbejde med grammatik
Anvendelse af ordbøger:
www.merriam-webster.com
https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/
https://www.dictionary.com/
https://www.thesaurus.com/
https://ordbog.gyldendal.dk/
https://www.powerthesaurus.org/
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
48 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
The English Game and Recap.
Dette tema tager udgangspunkt i Fodbold som emne og har fokus på filmiske virkemidler som set i uddrag af netflix serien The English Game samt det britiske klassesamfunds udvikling og centrale rolle i fodbolds spæde begyndelse samt i det britiske samfund generelt.
Hertil genbesøges tidligere emner og analysekompetencer som repetition.
Kernestof:
- Episode 1, season 1 of the Julian Fellowes' Netflix show: The English Game (2020).
- Claudia Lorenzo Rubiera's article: "The English Game: football’s class conflicts under the spotlight in Netflix’s new drama" (2020)
- Nick Hornby: Faith (1993)
- Franklin Foer: How Football Explains the Sentimental Hooligan (2004) extract
Hornby og Foer tekster fra Tony Søndergaard Andersen og Morten Petersen: From Where You Are. Engelsk grundbog, Systime 2024.
Supplerende stof:
- How to analyze a film trailer fra Tony Søndergaard Andersen og Morten Petersen: From Where You Are. Engelsk grundbog, Systime 2024.
-Selvfundne filmtrailere til:
1. Bend it like Beckham
2. Looking for Eric
3. Football Factory
4. Green Street Hooligans
5. Fever Pitch
Løbende arbejde med grammatik og ordbøgerne:
. dictionary.com
. thesaurus.com
. powerthesaurus.org
. www.ordbogen.com?
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
26 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Theme 1: Shakespeare and A Midsummer Night's Dream
Forløbet tager udgangspunkt i TNT theatre and ADG Europes version af a A Midtsummer Night's Dream som den fremførtes i Kongen Have august 2024.
Hermed arbejder forløbet med at introducere Shakespeare, hans verden og forfatterskab. Dertil kobles kortere uddrag af Romeo og Julie, A Midtsummer Night's Dream samt Twelfth Night og vi ser filmen Shakespeare in Love.
Læringsmål for temaet:
-Introduktion til Shakespeare og hans forfatterskab og verden.
-Elizabethansk verdensbillede, teater og samfund.
-Filmanalyse
Kernestof:
- A Midtsummer Night's Dream åbningsscenen fra: https://www.rsc.org.uk/shakespeare-learning-zone/a-midsummer-nights-dream/language/the-opening-scene
- Pucks tale fra filmversionen Dead Poets Society 1989 fra: https://www.youtube.com/watch?v=sY8cqxTAPRQ
- Here Are Shakespeare’s 15 Most Beloved Quotes fra: https://time.com/4299219/william-shakespeare-plays-quotes-kindle/
- Romeo and Juliet. Marcia Williams cartoon version. Walker Books, 1998
- Twelfth Night. Marcia Williams cartoon version. WAlker Books, 2001
- Romeo and Juliet Act I Scene V
Supplerede materiale:
- Marc Norman and Tom Stoppards film: Shakespeare in Love, 1998
Omfang: ca. 50 ns
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
23 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Theme 2: Democratic Struggles
Forløbet fokuserer på centrale nedslagspunkter igennem næsten 200 års kamp for stemmeret og overgang til demokrati i hhv. USA, Storbritannien og Sydafrika samt udblik til Nigeria. Forløbet fokuserer væsentligst på non-fiction-tekster, men indeholder også fiktion og talen som omdrejningspunkt. I forlængelse af forløbet arbdes med det amerikanske valg 2024.
Kernestof:
- Thomas Jefferson, The Declaration of Independence,1776
- Excerpt of Frederick Douglass, “What the Black Man Wants”, 1865, http://teachingamericanhistory.org/library/document/what-the-black-man-wants, viewed April, 2018
- Emmeline -Pankhurst, “Freedom or Death”, November13, 1913, https://www.theguardian.com/theguardian/2007/apr/27/greatspeeches, viewed April, 2018
- Chinua Achebe: "The Voter" 1965
- Excerpt of Desmond M. Tutu, No Future without Forgiveness, Rider, 1999
- Jason "David Wong" Pargin: How Half Of America Lost Its F**king Mind, 2016 fra: https://www.cracked.com/blog/6-reasons-trumps-rise-that-no-one-talks-about
Trump Triggers a Crisis in Denmark—And Europe
What a single phone call from the president-elect did to an unswerving American ally
By Trump Triggers a Crisis in Denmark—And Europe
- Trump Triggers a Crisis in Denmark—And Europe
- Anne Applebaum: What a single phone call from the president-elect did to an unswerving American ally, January 18, 2025
Supplerende stof:
- America the Story of Us: Frederick Douglass | History
- https://www.youtube.com/watch?v=ZY-4lZQUXRI
- Apartheid Explained
Om det amerikanske valg:
- https://www.youtube.com/watch?v=9sTK9zOuZwg
- https://www.youtube.com/watch?v=Pf5vkBwiEUk
OMFANG: ca. 70 ns
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Theme 3: The History of Love and Language
Vi undersøger bredden af begrebet "love" og ser på, hvordan emnet er blevet behandlet i litteraturen til forskellige tider i historien og arbejder derigennem med litteraturhistorie. Fokus er litteratur- og sproghistorie samt perler af klassiske værker i uddrag. Samt et selvvagt klassisk værk i læsecirkler. Dette tema er derfor også VÆRKLÆSNING.
Formål:
Behandlingen af temaet kærlighed i forskellige litterære perioder. Litteraturhistorie, sproghistorie og formidling er centrale foci for emnet. I forbindelse med sproghistorie berøres begrebet Lingua Franca samt anglicismer i det danske sprog.
Kernestof: Valg mellem romanerne:
- Stephen Chbosky: The Perks of Being a Wallflower, 1999
- Nathaniel Hawthorne: The Scarlet Lette, 1850
- Harper Lee: To Kill a Mockingbird, 1960
- F. Scott Fitzgerald: The Great Gatsby, 1925 novel
- Jane Austen: Pride and Prejudice, 1813
- Charles Dickens: Great Expectations, 1861 (som ingen valgte)
Supplerende stof:
-Kapitel 1: Literary Periods fra The English Handbook: https://theenglishhandbook.systime.dk/?id=129
Metode:
Projektarbejde med værklæsning af selvvalgt værk fra forskellige litterære perioder med krav om fremlæggelse samt essayskrivning med focus er på at se litteraturhistorien og temaet i selvvalgt roman med samme tematik, kærlighed.
Hertil løbende arbejde med grammatik og sprogforståelse fortrinsvis med Getting Started A og English in Danish.
OMFANG: ca. 70 ns
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Reading the Classics: ESSAY #1
|
05-11-2024
|
Genaflevering af Reading the Classics essay #1
|
11-11-2024
|
Reading the Classics Log book #3
|
27-11-2024
|
Test af terminsprøve fra sidste år
|
05-12-2024
|
YOUR Fantastic Christmas story
|
18-12-2024
|
Trymp triggers a Crisis in Denmark - And Europe
|
29-01-2025
|
Exam essay #1
|
25-02-2025
|
Terminsprøve
|
11-03-2025
|
EN3y2 sr/ skr. prøve
|
13-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
40 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Theme 4. Fantastic Christmas
Kort juleemne om genren fantasy med udgangspunkt i uddrag af The Lion, The Witch and the Wardrobe samt filmversion: he Chronicles of Narnia: The Lion, the Witch and the Wardrobe fra 2005.
Med C. S. Lewis præsenteres klassisk fantasy og genrens konventioner og der arbejdes med filmanalyse og remediering fra roman til film versionen.
Charles Dickens samt viktoriansk litteratur og verdensbillede repræsenteret af et uddrag af A Christmas Carrol: Stave One, 1843. Emnet afsluttes med moderne versioner af fantasy via elevernes egne produktioner af noveller under titlen "Fantastic Christmas Stories"
Kernestof:
- C. S. Lewis: The Lion, the Witch and the Wardrobe i uddrag fra Finnerup og Fog: Worlds of Fantasy, 2005, s. 23-34
- Charles Dickens: A Christmas Carol, 1843, Stave 1
- Oplæst version af Charles Dickens: A Christmas Carol, 1843, Stave 1 fra: https://www.youtube.com/watch?v=KQqXYI6ZHWk
Supplerende stof:
- Gen. Z version af A Christmas Carol fra: https://www.tiktok.com/@richardfrankscomedy/video/7448664185975754016
-Kontekst for A Christmas Carol fra: https://www.youtube.com/watch?v=cTHAN3_P7uE
OMFANG: ca. 50 ns
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Theme 5: The English Game: Sport and Identity
Dette tema tager udgangspunkt i sport og identitet som emne og identitetsmarkør i engelsktalende lande både de klassiske UK og US men primært andre engelsktalende områder. Emnet tage udgangspunkt i artikler om sportens indflydelse på national identitet i engelsktalende lande. Begreberne Lingua Franca og Imagined Communities inddrages i temaet. Fokus er hermed på sprog og identitet i engelsksprogede lande som det kommer til udtryk via sport.
Dertil arbejdes i grupper med forskellige engelsktalende landes identitet repræsenteret ved en af det engelsktalende områdes mest populære sportsgrene herunder Australia, New Zealand, South Africa, Nigeria, India, Ireland, Scotland og Jamaica. Et kort blik på britisk identitet og fodboldkultur samt amerikansk kultur via Cheerleading inddrages også ved et besøg fra Copenhagen Cheerleaders med praktisk cheerleading workshop.
Hertil genbesøges tidligere emner og analysekompetencer som repetition.
Kernestof:
-John Valentine: The Influence of Sports on National Identity: More Than Just a Game, 2025 i Medium fra: https://medium.com/@johnvalentinemedia/the-influence-of-sports-on-national-identity-more-than-just-a-game-91b2f95a3c48
- Gurinder Chadhas filmversion af Bend It Like Beckham, 2002
- David De’ Ath: Do Most Football Clubs Use English as a Lingua Franca?, 2024 fra: https://wonderfulworldenglish.com/football-clubs-use-english/
Supplerende stof:
- Liam O'Brien: Britain now has 7 social classes - and working class is a dwindling breed i The Independant, 2013
-Trailer for Julian Fellowes' Netflix serie: The English Game, 2020
- Elevproducerede oplæg om deres SRP'er med tematikker om sport og identitet i hhv UK og US.
Løbende arbejde med grammatik og ordbøgerne:
. dictionary.com
. thesaurus.com
. powerthesaurus.org
. www.ordbogen.com
Omfang: ca. 70 ns
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1091/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74122283809",
"T": "/lectio/1091/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74122283809",
"H": "/lectio/1091/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74122283809"
}