Holdet 2022 EN1y2 sr 1-6s - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution X - Midtsjællands Gymnasium
Fag og niveau Engelsk A
Lærer(e)
Hold 2022 EN1y2 sr 1-6s (EN1y2 sr/, EN2y2 sr/, EN3y2 sr/)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Stories with a twist
Titel 2 Selvvalgt forløb:
Titel 3 Trump's words - Speeches
Titel 4 India
Titel 5 Værklæsning: Born a Crime
Titel 6 The English Game and Recap.
Titel 7 Theme 1: Shakespeare and A Midsummer Night's Dream
Titel 8 Theme 2: Democratic Struggles
Titel 9 Theme 3: The History of Love and Language
Titel 10 Theme 4. Fantastic Christmas
Titel 11 Theme 5: The English Game: Sport and Identity

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Stories with a twist

I dette første forløb læser og analyserer vi nogle noveller og andre historier (og ser en film), som alle indeholder et plottwist.

Vi analyserer følgende aspekter: characters, setting, structure og filmtekniske virkemidler, og vi bruger analyserne til at finde frem til temaer og budskaber i historierne.

I forbindelse med forløbet skriver eleverne selv en historie med et plottwist. Dette er også en forberedelse til at kunne skrive det næste essay, som er en analyse af en novelle.

Arbejdsformer veksler imellem klasseundervisning / diskussioner, gruppearbejde og elevoplæg.

Materialer:

Noveller:
Stephen King: 'The Man Who Loved Flowers' (vedhæftet)
Roald Dahl: 'Genesis and Catastrophe' (vedhæftet)
Shirley Jackson: 'The Lottery' (vedhæftet)
Neil Gaiman: 'Nicholas was... ' (vedhæftet)

Digt:
Roald Dahl: 'Little Red Riding Hood' (vedhæftet)

Film:
'The Others' Alejandro Amenabar (instr.)

Omfang: 70 ns
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 17,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Selvvalgt forløb:

Eleverne bestemmer indholdet af dette forløb i samråd med læreren, der kommer med udkast til emner og forslag til geografiske og sproglige områder.

Vi tager udgangspunkt i forskellige typer af materialer som for eksempel artikler, romanuddrag og taler. Vi fokuserer i særlig grad på at karakterisere materialerne stilistisk, og herudover træner eleverne i at udvælge og anvende relevante fagbegreber.

Arbejdsformerne vil veksle imellem individuelt arbejde, gruppearbejde og klassediskussioner

Under dette forløb skal vi ydermere have besøg fra IT-Universitetet, der kommer i løbet af marts og underviser i emnet fake news.

I uge 16 er der engelsk temauge, og i den forbindelse arbejder eleverne på at udfærdige noveller med op til 66 ord og deltager sidst på ugen i en konkurrence med de andre førsteårs-elever på MSG.

Omfang: 50 ns
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 26,00 moduler
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Trump's words - Speeches

Et meget kort forløb med korte uddrag af taler af Donald Trump med fokus på retorisk analyse

Omfang: 20 ns.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 India

I dette forløb om Indien ser vi på forskellige aspekter af indisk kultur. Vi kigger på forskellene imellem rig og fattig, på madkultur og indiens historie. Vi læser uddrag af Aravind Adigas roman 'The White Tiger' og ser filmen af samme navn. Herudover læser vi andre nyere og ældre tekster i forskellige genrer og anvender analyseværktøj til fiktion og non-fiction. Arbejdsformerne er primært individuelle skriveøvelser, gruppearbejde og klassediskussioner.

Omfang: 70 ns
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 23,00 moduler
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Værklæsning: Born a Crime

Med udgangspunkt i værklæsning af Trevor Noahs Born a Crime undersøger dette emne Sydafrikas historie som set gennem Noas øjne. Hovedfokus i emnet er Trevor Noahs selvbiografi Born a Crime i hvilken fokus hovedsagelig lægges på sprogs rolle i forhold til identitet, undertrykkelse og som magtredskab, men også som samlende faktor, kommunikationsmiddel og lingua franca. Ulighed og apartheid som det opleves indefra samt strukturel racism er temaer i spil. Hertil berøres brugen af humor i bogen samt Trevor Noahs stand up og denne genre. Til slut perspektiveres til afrikansk litteratur på engelsk via Adichies The Danger of a Single Story både på skrift og fremfør på TEDed.


Kernestof:
-Trevor Noahs selvbiografi: Born a Crime, 2016

Supplerende stof:
- The English Handbook kapitel 4.5: English as lingua Franca (https://theenglishhandbook.systime.dk/?id=p166)
- Bidder af Trevor Noahs omtale af bogen og andre oplæg:
1. Trevor Noah on taking "Born a Crime" from the page to students' ears (https://www.youtube.com/watch?v=L2x1kmOqoNo)
2. Trevor Noah | I was Born a Crime (https://www.bing.com/videos/search?q=born+a+crime+trevor+noah&&view=detail&mid=D6BBC98962F1A92DBDD6D6BBC98962F1A92DBDD6&&FORM=VRDGAR&ru=%2Fvideos%2Fsearch%3Fq%3Dborn%2Ba%2Bcrime%2Btrevor%2Bnoah%26FORM%3DHDRSC4)
3. Trevor Noah: Lost in Translation - Finally Getting a Job (https://www.youtube.com/watch?v=rFNYDKS7uFo)
Chimamanda Adichie The Danger of a Single Story.pdf


OMFANG: ca.  130 ns

Hertil løbende arbejde med grammatik

Anvendelse af ordbøger:
www.merriam-webster.com
https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/
https://www.dictionary.com/
https://www.thesaurus.com/
https://ordbog.gyldendal.dk/
https://www.powerthesaurus.org/
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 48 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 The English Game and Recap.

Dette tema tager udgangspunkt i Fodbold som emne og har fokus på filmiske virkemidler som set i uddrag af netflix serien The English Game samt det britiske klassesamfunds udvikling og centrale rolle i fodbolds spæde begyndelse samt i det britiske samfund generelt.
Hertil genbesøges tidligere emner og analysekompetencer som repetition.

Kernestof:
- Episode 1, season 1 of the Julian Fellowes' Netflix show: The English Game (2020).
- Claudia Lorenzo Rubiera's article: "The English Game: football’s class conflicts under the spotlight in Netflix’s new drama" (2020)
- Nick Hornby: Faith (1993)
- Franklin Foer: How Football Explains the Sentimental Hooligan (2004) extract

Hornby og Foer tekster fra Tony Søndergaard Andersen og Morten Petersen: From Where You Are. Engelsk grundbog, Systime 2024.

Supplerende stof:
- How to analyze a film trailer fra Tony Søndergaard Andersen og Morten Petersen: From Where You Are. Engelsk grundbog, Systime 2024.
-Selvfundne filmtrailere til:
1. Bend it like Beckham
2. Looking for Eric
3. Football Factory
4. Green Street Hooligans
5. Fever Pitch

Løbende arbejde med grammatik og ordbøgerne:

. dictionary.com
. thesaurus.com
. powerthesaurus.org
. www.ordbogen.com?
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Theme 1: Shakespeare and A Midsummer Night's Dream

Forløbet tager udgangspunkt i TNT theatre and ADG Europes version af a A Midtsummer Night's Dream som den fremførtes i Kongen Have august 2024.

Hermed arbejder forløbet med at introducere Shakespeare, hans verden og forfatterskab.  Dertil kobles kortere uddrag af Romeo og Julie, A Midtsummer Night's Dream samt Twelfth Night og vi ser filmen Shakespeare in Love.

Læringsmål for temaet:
-Introduktion til Shakespeare og hans forfatterskab og verden.
-Elizabethansk verdensbillede, teater og samfund.
-Filmanalyse

Kernestof:
- A Midtsummer Night's Dream åbningsscenen fra: https://www.rsc.org.uk/shakespeare-learning-zone/a-midsummer-nights-dream/language/the-opening-scene
- Pucks tale fra filmversionen Dead Poets Society 1989 fra: https://www.youtube.com/watch?v=sY8cqxTAPRQ
- Here Are Shakespeare’s 15 Most Beloved Quotes fra: https://time.com/4299219/william-shakespeare-plays-quotes-kindle/
- Romeo and Juliet. Marcia Williams cartoon version. Walker Books, 1998
- Twelfth Night. Marcia Williams cartoon version. WAlker Books, 2001
- Romeo and Juliet Act I Scene V


Supplerede materiale:
- Marc Norman and Tom Stoppards film: Shakespeare in Love, 1998

Omfang: ca. 50 ns
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Theme 2: Democratic Struggles

Forløbet fokuserer på centrale nedslagspunkter igennem næsten 200 års kamp for stemmeret og overgang til demokrati i hhv. USA, Storbritannien og Sydafrika samt udblik til Nigeria. Forløbet fokuserer væsentligst på non-fiction-tekster, men indeholder også fiktion og talen som omdrejningspunkt.  I forlængelse af forløbet arbdes med det amerikanske valg 2024.

Kernestof:
- Thomas Jefferson, The Declaration of Independence,1776
- Excerpt of Frederick Douglass, “What the Black Man Wants”, 1865, http://teachingamericanhistory.org/library/document/what-the-black-man-wants, viewed April, 2018
- Emmeline -Pankhurst, “Freedom or Death”, November13, 1913, https://www.theguardian.com/theguardian/2007/apr/27/greatspeeches, viewed April, 2018
- Chinua Achebe: "The Voter" 1965
- Excerpt of Desmond M. Tutu, No Future without Forgiveness, Rider, 1999
- Jason "David Wong" Pargin: How Half Of America Lost Its F**king Mind, 2016 fra: https://www.cracked.com/blog/6-reasons-trumps-rise-that-no-one-talks-about
Trump Triggers a Crisis in Denmark—And Europe
What a single phone call from the president-elect did to an unswerving American ally
By Trump Triggers a Crisis in Denmark—And Europe
- Trump Triggers a Crisis in Denmark—And Europe
- Anne Applebaum: What a single phone call from the president-elect did to an unswerving American ally, January 18, 2025

Supplerende stof:
- America the Story of Us: Frederick Douglass | History
- https://www.youtube.com/watch?v=ZY-4lZQUXRI
- Apartheid Explained

Om det amerikanske valg:
- https://www.youtube.com/watch?v=9sTK9zOuZwg
- https://www.youtube.com/watch?v=Pf5vkBwiEUk



OMFANG: ca. 70 ns
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Theme 3: The History of Love and Language

Vi undersøger bredden af begrebet "love" og ser på, hvordan emnet er blevet behandlet i litteraturen til forskellige tider i historien og arbejder derigennem med litteraturhistorie.  Fokus er litteratur- og sproghistorie samt perler af klassiske værker i uddrag. Samt et selvvagt klassisk værk i læsecirkler.  Dette tema er derfor også VÆRKLÆSNING.

Formål:
Behandlingen af temaet kærlighed i forskellige litterære perioder. Litteraturhistorie, sproghistorie og formidling er centrale foci for emnet. I forbindelse med sproghistorie berøres begrebet Lingua Franca samt anglicismer i det danske sprog.

Kernestof: Valg mellem romanerne:
- Stephen Chbosky: The Perks of Being a Wallflower, 1999
- Nathaniel Hawthorne: The Scarlet Lette, 1850
- Harper Lee: To Kill a Mockingbird, 1960
- F. Scott Fitzgerald: The Great Gatsby, 1925 novel
- Jane Austen: Pride and Prejudice, 1813
- Charles Dickens: Great Expectations, 1861 (som ingen valgte)

Supplerende stof:
-Kapitel 1: Literary Periods fra The English Handbook: https://theenglishhandbook.systime.dk/?id=129

Metode:
Projektarbejde med værklæsning af selvvalgt værk fra forskellige litterære perioder med krav om fremlæggelse samt essayskrivning med focus er på at se litteraturhistorien og temaet i selvvalgt roman med samme tematik, kærlighed.

Hertil løbende arbejde med grammatik og sprogforståelse fortrinsvis med Getting Started A og English in Danish.


OMFANG: ca. 70 ns
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Reading the Classics: ESSAY #1 05-11-2024
Genaflevering af Reading the Classics essay #1 11-11-2024
Reading the Classics Log book #3 27-11-2024
Test af terminsprøve fra sidste år 05-12-2024
YOUR Fantastic Christmas story 18-12-2024
Trymp triggers a Crisis in Denmark - And Europe 29-01-2025
Exam essay #1 25-02-2025
Terminsprøve 11-03-2025
EN3y2 sr/ skr. prøve 13-03-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 40 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Theme 4. Fantastic Christmas

Kort juleemne om genren fantasy med udgangspunkt i uddrag af The Lion, The Witch and the Wardrobe samt filmversion: he Chronicles of Narnia: The Lion, the Witch and the Wardrobe fra 2005.
Med C. S. Lewis præsenteres klassisk fantasy og genrens konventioner og der arbejdes med filmanalyse og remediering fra roman til film versionen.
Charles Dickens samt viktoriansk litteratur og verdensbillede repræsenteret af et uddrag af A Christmas Carrol: Stave One, 1843. Emnet afsluttes med moderne versioner af fantasy  via elevernes egne produktioner af noveller under titlen "Fantastic Christmas Stories"

Kernestof:
- C. S. Lewis: The Lion, the Witch and the Wardrobe i uddrag fra Finnerup og Fog: Worlds of Fantasy, 2005, s. 23-34
- Charles Dickens: A Christmas Carol, 1843, Stave 1
- Oplæst version af Charles Dickens: A Christmas Carol, 1843, Stave 1 fra: https://www.youtube.com/watch?v=KQqXYI6ZHWk


Supplerende stof:
- Gen. Z version af A Christmas Carol fra: https://www.tiktok.com/@richardfrankscomedy/video/7448664185975754016
-Kontekst for A Christmas Carol fra: https://www.youtube.com/watch?v=cTHAN3_P7uE

OMFANG: ca. 50 ns
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Theme 5: The English Game: Sport and Identity

Dette tema tager udgangspunkt i sport og identitet som emne og identitetsmarkør i engelsktalende lande både de klassiske UK og US men primært andre engelsktalende områder. Emnet tage udgangspunkt i artikler om sportens indflydelse på national identitet i engelsktalende lande.  Begreberne Lingua Franca og Imagined Communities inddrages i temaet. Fokus er hermed på sprog og identitet i engelsksprogede lande som det kommer til udtryk via sport.
Dertil arbejdes i grupper med forskellige engelsktalende landes identitet repræsenteret ved en af det engelsktalende områdes mest populære sportsgrene herunder Australia, New Zealand, South Africa, Nigeria, India, Ireland, Scotland og Jamaica. Et kort blik på britisk identitet og fodboldkultur samt amerikansk kultur via Cheerleading inddrages også ved et besøg fra Copenhagen Cheerleaders med praktisk cheerleading workshop.

Hertil genbesøges tidligere emner og analysekompetencer som repetition.


Kernestof:
-John Valentine: The Influence of Sports on National Identity: More Than Just a Game, 2025 i Medium fra: https://medium.com/@johnvalentinemedia/the-influence-of-sports-on-national-identity-more-than-just-a-game-91b2f95a3c48
- Gurinder Chadhas filmversion af Bend It Like Beckham, 2002
- David De’ Ath: Do Most Football Clubs Use English as a Lingua Franca?, 2024 fra: https://wonderfulworldenglish.com/football-clubs-use-english/

Supplerende stof:
- Liam O'Brien: Britain now has 7 social classes - and working class is a dwindling breed i The Independant, 2013
-Trailer for Julian Fellowes' Netflix serie: The English Game, 2020
- Elevproducerede oplæg om deres SRP'er med tematikker om sport og identitet i hhv UK og US.

Løbende arbejde med grammatik og ordbøgerne:
. dictionary.com
. thesaurus.com
. powerthesaurus.org
. www.ordbogen.com

Omfang: ca. 70 ns
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer