Titel
23
|
En Køn Musikbranche
Beskrivelse af forløbet:
I dette forløb lægges op til refleksion blandt eleverne omkring kønslig ubalance i den danske musikbranche gennem introduktion til bl.a. kønsstatistikker udgivet af Koda samt grundlæggende træk inden for den feministiske performativitetsteori. Denne reflektion kobles sammen med de musikalske analyseværktøjer formanalyse, grooveanalyse, melodisk analyse og harmonisk analyse. Disse redskaber kobles sammen i et gruppearbejde, hvor musik af kvindelige og minoritetskunstnere analyseres med udgangspunkt i muskalske træk, samt kunstnerens kønslige performativitet i sin kulturelle samtid. Afslutningsvis i forløbet udarbejder eleverne egene arrangementer af musik af danske kvindelige og minoritetskunstnere med udgangspunkt i redskaber som anvendes til besvarelse af den skriftlige M2 opgave, og disse arrangementer indstuderes og fremføres for resten af holdet sammen med en præsentation af gruppens analyser.
Kernebegreber:
Performativitet, Koda, formled, storform, formled funktioner (vers, bro, omkvæd, kontraststykke mm.), formtyper, beatmarkering, modrytmer, gentagelsesstrukturer, komplementaritet og sammenfald, melodiens struktur og kontur, fraseslutninger, frasegentagelser, grundfunktioner, tonal kadence, kirketonearter
Formål:
At udfordre, udvide og udvikle elevernes musikalske univers og give dem analytiske kompetencer
At eleverne tilegner sig almendannelse og studiekompetence
At udvikle evnen til at analysere og reflektere over musikalske udtryk
At øge elevernes kultur- og omverdensforståelse
Faglige mål:
Anvende musikfagets teori, terminologi og metoder i mundtlig og skriftlig analyse af såvel klingende musik som grafiske repræsentationer inden for væsensforskellige stilarter og genrer
Sætte analyse af musik ind i en relevant historisk, samfundsmæssig, kulturel, global og genre- og stilmæssig sammenhæng
Anvende elementær satsteknik, med henblik på udformning af enkle arrangementer
Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Materiale:
Aare, A., Grønager, J. & Rønnenfelt, P. (2003) Form – Musikkens Hus (kap. 3). I Rockmusik i Tid og Rum (s. 30- 50),
København: Systime.
Aare, A., Grønager, J. & Rønnenfelt, P. (2003) Melodik og Motiver (kap. 7) I Rockmusik i Tid og Rum (s. 134-151), København: Systime.
Aare, A., Grønager, J. & Rønnenfelt, P. (2003) Groove (kap. 5). I Rockmusik i Tid og Rum (s. 82-100), København: Systime.
Grønager, J. (2010) Funktionharmonisk Analyse I Nøgle til Musikken: Grundlæggende musikteori (s. 47-64), Århus: Systime.
Joensen, B. (1979) Formen i Kortere Melodier: To- og Tre-delte Lied-former I Musik (s. 96-100), København: Gyldendal.
Sammendrag af vigtigste principper indenfor performativitetsteori fremstillet med udgangspunkt i bl.a. Judith Butlers bog Gender Trouble fra 1990.
Musik:
Bathsheba. “Something About Her.” Virgin Music (Danamrk), 2022.
Freja Kirk. “Hvad Skal Man Kalde Én Som Mig.” Morgendagen (Danmark), 2024.
Jada. ”Lonely.” på I Cry A Lot, Virgin Music (Danmark), 2019.
Saint Clara. ”Girl Like Yoy.” På Growing Up Sucks, Sony music (Danmark), 2020.
|