Holdet 2022 SA1d1 sr 1-6s - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution X - Midtsjællands Gymnasium
Fag og niveau Samfundsfag A
Lærer(e)
Hold 2022 SA1d1 sr 1-6s (SA1d1 sr/, SA2d1 sr/, SA3d1 sr/)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 #1 Grundforløb - Solidaritet i en opbrudstid
Titel 2 #2 Sociologi 1 - ung i det senmoderne samfund
Titel 3 #3 Dansk politik 2023
Titel 4 #4 Dansk samfundsøkonomi 2023
Titel 5 #5 - SR forløb
Titel 6 6 - hvorfor er velfærdsstaten udfordret? Induktivt
Titel 7 #7 Dansk samfundsøkonomi 2023 II
Titel 8 #8 USA 1
Titel 9 #9 Studietursforløb
Titel 10 #10 International Politik 1 - DK & EU
Titel 11 # USA 2 Politik og demokrati
Titel 12 Hvem har magten i verden
Titel 13 Medier helte eller skurke
Titel 14 excel diverse
Titel 15 Dansk økonomi i verden

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 #1 Grundforløb - Solidaritet i en opbrudstid

I efteråret 2022 forventes det, at der bliver udskrevet regeringsvalg. Valget kommer efter en periode med corona og dertil verdensomspændende nedlukninger og økonomiske og menneskelige udfordringer, og nu en krig i Ukraine der har konsekvenser for en stor del af verden i form af stigende energipriser og flygtningestrømme.  
I dette grundforløb ”Solidaritet i en opbrudstid? sætter vi fokus på det kommende folktingsvalg og dermed også hvilke temaer, vi forventer vil blive aktuelle, og på den måde se på forskellige ideer om det gode samfund og det gode liv. Der vil i forløbet være fokus på Danmarks aktuelle økonomiske situation efter corona, hvor eleverne skal have kendskab til konjunkturer, de økonomiske mål og det økonomiske kredsløb. Formålet er at præcisere rammen for dansk økonomi i forhold til hvad det efterlader af plads til forskellige økonomiske prioriteringer og dermed forskellige mulige fremtidsscenarier for hvor den danske velfærdsstat skal bevæge sig henad. Hvordan har den der solidaritet som i mange år har været fundamentet for vores velfærdsmodel.
Eleverne vil stifte bekendtskab med forskellige typer af liv og levevilkår gennem en case om ulighed i sundhed. Casen vil bl.a. blive brugt til at forklare både parti- og vælgeradfærd og forskellige økonomiske prioriteringer.
Grundforløbet skal klæde eleverne på så de kan forholde sig aktivt til det kommende folketingsvalg i efteråret 22.


Faglige mål der berøres i grundforløbet ”Solidaritet i en opbrudstid?”’
- Anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle
samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå.
- Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere
samfundsmæssige problemer.
- Formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler.
- Formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige
begreber.
- Argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.

Af kernestoffet indgår:

Politik:
-Politiske partier i Danmark og politiske ideologier
- værdi- og fordelingspolitik

Sociologi
-levevilkår, socialgrupper, Pierre Boudieu

Økonomi:
-det økonomiske kredsløb
-Økonomiske mål - målkonflikter
- konjunkturer

Kernestof og supplerende stof::
Peter Brøndum og Thor Banke Hansen: Luk samfundet op!, 3. udgave, Columbus 2017. Side 95-101, 108-128, 130-135, 139-142, 174-198 og 201-216.
www.klassesamfund.dk, "test dig selv" og "hvor bor klasserne".
https://nyheder.tv2.dk/kandidattest
https://www.dr.dk/nyheder/politik/folketingsvalg/kandidattest
https://www.dr.dk/nyheder/politik/meningsmaalinger
www.ft.dk.
http://www.ft.dk/da/partier/om--politiske-partier/partiernes-historie
www.dst.dk
www.dr.dk/en-syg-forskel
eget materiale om Bourdieu og ideologier
eget materiale om Velfærdsstaten og dens udfordringer
eget materiale om Økonomi
eget materiale om Politik, styreformer og valg
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 27,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning

Titel 2 #2 Sociologi 1 - ung i det senmoderne samfund

Forløbet har omhandlet processer og begreber i den grundlæggende socialisering og identitetsdannelse. I den forbindelse er der dykket ned i begreber knyttet til identitet herunder kollektive identiteter.
Der er arbejdet med kendetegn ved det traditionelle, det moderne og det senmoderne samfund.
Endelig er er arbejdet med mønstre i det danske samfund i form af livsformer, livsstile og klasser/levekår. I forbindelse hermed socialmobilitet, mønstrebrud og fattigdom

I det nedenstående er oplistet de begreber, som indgår i de grundbogssider, der er læst i forbindelse med forløbet

• Socialisering
• Primær og sekundær samt dobbeltsocialisering
• Generationsfamilie og kernefamilie
• Socialiseringsarenaer
• Dencik's fire familietyper
• Formelle og uformelle normer
• Internaliserede normer
• Sociale sanktioner både positive og negative
• Sociale roller og rollekonflikt
• Identitetsbegrebets forskellige lag: jeg identitet, personlig identitet, social identitet og kollektiv identitet
• George Herbert Meads teori om hvordan børn via leg og rolle overtagelse lærer samfundets normer gennem den generaliserede anden
• Sociale grupper

• Hofstedes løgmodel med symboler, helte ritualer og værdier
• Nationale identiteter og Andersens forestilling om nationer som forestillede fællesskaber
• Hylland Eriksens 3 identitetsbegreber knyttet til indvandrere og efterkommere: den rene identet, bindestregsidentiteten og den kreolske identitet
• De tre typiske idealer for forholdet mellem en minoritet og en majoritet: assimilation, segregation og pluralistisk integration
• Honneths tre sfærer for anerkendelse:, kærlighedsanerkendelse, retslig anerkendelse og solidarisk anerkendelse der på hver deres måde er afgørende for individets trivsel og viser individernes afhængighed af andre for at opnå denne trivsel
• Goffmans analyser af det face vi bruger i forhold til andre mennesker, og hvordan vi som individer skifter mellem at være frontstage og backstage
• Identitetsdannelse på sociale medier branding og image

• Kendetegn ved det traditionelle, moderne og senmoderne samfund
• Ferdinand Tönnies skelnen mellem det traditionelle samfunds gemainschaft og det moderne samfund præget af Gesellschaft
• Giddens kendetegn ved det senmoderne samfund i form af aftraditionalisering, individualisering, udlejring af sociale relationer, ekspertsystemernes større rolle, øget refleksivitet og udfordringer med den ontologiske sikkerhed og eksistentiel angst
• Ziehes beskrivelse af det senmoderne samfund gennem begreberne kulturel frisættelse og formbarhed. Ligeledes hans bud på reaktioner på det senmoderne samfund, der ikke altid er lige positive i form af subjektivisering, ontologisering og potensering
• Becks pointering af at risiko former sig anderledes i det senmoderne samfund i lyset af at flere risici opleves som menneskeskabte og individualiseringen og det tilhørende ansvar er institutionaliseret.

• Livsformsanalysens tre livsformer: den selvstændige livsform, lønmodtagerlivsformen og den karrierebundne livsform
• Livstilsanalysens 4 segmenter i minervamodellen blå, grønne violette og rosa i et spændingsfelt mellem moderne og traditionelle værdier og idealistiske og materialistiske værdier
• Levevilkår og social stratificering f.eks. I form af de 5 sociale klasser fra klassesamfundet.dk
• Social mobilitet både som generationsmobilitet og karrieremobilitet
• Begreberne positiv og negativ social arv
• Mønsterbryder
• Relativ og absolut fattigdom

Kernestof der indgår i forløbet:
• identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
• adfærd på de sociale medier
• samfundsforandringer


Indholds beskrivelse skrevet af Gunvor forløb undervist af Mads
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 #3 Dansk politik 2023

Forløbet har fokuseret på dels ideologier og partier i Danmark og dels demokrati, magt og politisk deltagelse i Danmark

I Forløbet er inddraget de partier, der er repræsenteret i folketinget i Danmark, og hvordan de kan placeres i relation til de tre klassiske ideologier; liberalisme, konservatisme og socialisme samt forgreningerne; socialliberalisme, neoliberalisme, socialkonservatisme, nationalkonservatisme, socialdemokratiske og revolutionær socialisme.

I forbindelse med ideologi er der arbejde med hvordan en ideologi er et samlet sæt tanker, der indeholder tre dele. For det første en analyse af, hvordan samfundet er nu, for det andet en vision om, hvordan det gode samfund vil se ud og endelig for det tredje tanker om hvilke midler, der skal bruges for at komme fra den nuværende situation til den ønskede. I den forbindelse er det også berørt, hvordan ideologierne i forskellige historiske perioder kan ses som tilbageskuende eller regressive, som nogen der holder fast i det nuværende samfund dvs. legitimerende, eller som progressive med en vision om et helt ret anderledes samfund.

For at få en forståelse af partiernes adfærd og hvordan ideologi spiller sammen med andre hensyn er der arbejdet med modeller for partiadfærd. For det første adfærdstrekanten eller Kåre Strøms model, hvor der lægges vægt på at partier i valg af standpunkt på et emne afvejer hensynet til at være populære over for muligheden for at få indflydelse bl.a. gennem samarbejde med andre partier afhængigt af om de er i rollen som regering, støtteparti eller opposition og endelig deres ideologiske ønsker. Her illustrer modellen, at det kan være svært at få alle tre ting opfyldt samtidig. For det andet er der arbejdet med Molins model og dens fokus på, at både ideologi, strategi og personlige kendetegn ved politikerne spiller en rolle for valg af standpunkt. Det er også inddraget at flere vælgere i dag er marginalvælgere frem for kernevælgere.

Der er i grupper arbejdet med præsentationer af partierne

For at forstå demokrati er Eastons model inddraget. Der er arbejdet med indirekte/repræsentativt og direkte demokrati. De to demokratiidealer konkurrencedemokrati og deltagelsesdemokrati.  Der er arbejdet med en række kendetegn ved det danske demokrati her under den parlamentariske styringskæde, at vi har forholdstalsvalg og ikke flertalsvalg i enkeltmandskredse og deraf følgende et flerpartisystem og ikke et to partisystem, forskelle på et parlamentarisk system og et præsidentielt system, og magten tredeling i en lovgivende en udøvende og en dømmende magt.
Forskellige magtopfattelser er inddraget
Ud over partier er også interesseorganisationer og græsrodsbevægelser nævnt om mulige politiske deltagelsesformer


Kernestof gennemgået
• politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd
• magt- og demokratiopfattelser  i et demokratisk samfund

Forløbsbeskrivelsen er lavet af Gunvor. Mads har undervist forløbet
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 #4 Dansk samfundsøkonomi 2023

Forløbet er et grundlæggende økonomiforløb der har fokus på dansk økonomi

• Maslovs behovspyramide
• Stat, marked og civilsamfundet rolle i behovsopfyldelsen
• Grundlæggende om udbud og efterspørgsel
• Tre måder at organiserer økonomi på markedsøkonomi, planøkonomi og blandingsøkonomi
• Økonomiske mål: vækst, lav arbejdsløshed (konjunkturarbejdsløshed, strukturarbejdsløshed, sæsonarbejdsløshed), lav inflation, betalingsbalance ligevægt, bæredygtig økonomi, balance på statsbudgettet
• Det økonomiske kredsløb
• Konjunkturer
• Finanspolitik
• Pengepolitik
• Strukturpolitik med fokus på arbejdsmarkedspolitik og herunder stramningsstrategien og opkvalificeringsstrategien

Kernestof i forløbet
• velfærdsprincipper og forholdet mellem stat, civilsamfund og marked, herunder markedsmekanismen og politisk påvirkning heraf
• makroøkonomiske sammenhænge, bæredygtig udvikling, målkonflikter og styring nationalt

Forløbsbeskrivelsen er lavet af Gunvor. Mads har undervist forløbet

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 #5 - SR forløb

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 6 - hvorfor er velfærdsstaten udfordret? Induktivt

Induktivt forløb som opstart til SR retningen.
Forløbet er bygget på projektarbejde på problemformuleringen:
Hvorfor fravælger unge at studere på en velfærdsuddannelse?
Projektet har dertil haft en række brede problemstillinger, hvoraf et har haft et metodisk fokus.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
6A - induktivt projekt 31-08-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 #7 Dansk samfundsøkonomi 2023 II

Forløbet repeterer det centrale i økonomien fra det tidligere forløb og går mere i dybden med forståelsen af de økonomiske mål, forsyningsbalancen og udbud og efterspørgsel. Desuden bliver de makroøkonomiske politikker sat i forbindelse med de makroøkonomiske teorier.

• Økonomi handler om knappe ressourcer
• Skel mellem makroøkonomi og mikroøkonomi
• Seneste økonomiske bobler og kriser så som finanskrisen og coronakrisen
• De økonomiske mål vækst, høj beskæftigelse og lav arbejdsløshed, ligevægt på betalingsbalancen, lav inflation, balance på statsbudgettet, rimelig fordeling af goderne, bæredygtig vækst
• Det økonomiske kredsløb
• Forsyningsbalancen
• Konjunktursvingninger
• Finanspolitik og pengepolitik i forhold til konjunktursvingninger
• Multiplikatorvirkningen, opsparingsparadokset og den automatiske budgetreaktion
• Markedsmekanismen udbud og efterspørgsel herunder varer der er substitutter og komplementære og spørgsmål om priselasticitet
• Makroøkonomiske teorier: merkantilisme, Adam Smith, Karl Marx. J.M. Keynes og monetarismen

Kernestof i forløbet
markedsmekanismen og politisk påvirkning heraf
makroøkonomiske sammenhænge, bæredygtig udvikling, målkonflikter og styring nationalt,

Forløbsbeskrivelsen er lavet af Gunvor. Mads har undervist forløbet
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 #8 USA 1

Forløbet har fokus på kendetegn ved den amerikanske nations værdier, samt sociale og kulturelle mønstre i den amerikansk befolkning og organiseringen af velfærd i den residuale velfærdsstat i USA.

Der er læst USA's udfordringer kapitel 1 side 11 til 40 som bl.a. indeholder:

• USA som en republik bestående af 50 stater med store forskelle i levevilkår og levevis.
• Her kan man prøve at få et overblik ved at dele staterne i grupperinger som f.eks. New England staterne, Midtvesten og Syden.
• Der er bestemte kendetegn ved rustbæltet og bibelbæltet
• USA et immigrantland, hvor man kan tale om 4 indvandringsbølger
• I forhold til at integrere alle de mange immigranter, som udgør størstedelen af den amerikanske befolkning taler om hvorvidt "melting pot" eller en "salad bowl" er den bedste beskrivelse.
• Hofstedes løgmodel af den amerikanske kultur med eksempler på værdier, ritualer, helte og symboler der kendetegner den amerikanske nation er inddrageg
• Trods store forskelle kan der også tales om fælles værdiforestillinger knyttet til arbejdet, til immigrant-fortælllingen, til religion og til frontier værdierne
• Samlet giver værdierne også ideen om en amerikansk exceptionalisme, hvor USA ses som noget helt særligt.
• Forfatningen har et særlig status i de amerikanske værdier med sit fokus på mennesket som født lige med et mål om individuel frihed sikret gennem retssystem og repræsentativt demokrati. Forfatningen får her karakter af at være en art civilreligion
• Endelig kan nævnes den amerikanske drøm, og hvordan det er en drøm om muligheden for social mobilitet

Der er i USA's udfordringer læst kapitel 4 "Et velfærdssamfund, men også en velfærdsstat? Som indeholder:

• De tre velfærdsstatsmodeller den universelle/socialdemokratiske, den residuale/liberale og den selektive/konservative
• Amerikansk velfærdshistorie
• Typer af velfærdsprogrammer og hvordan de bliver udfordret herunder udfordringer i forhold til finansiering, udbredt fattigdom, ulighed langs raceskel og en voldsom udvikling af overvægt
• Socialgrupper og levevilkår gennem Gilberts socialklasse inddeling  I 6 grupper
• Forskellige sociale udfordringer med social mobilitet, pressede familier, Kriminalitet, udbredelse og anvendelse af Våben, immigration

I Sociologiens kernestof er der læst om
Kulturel kode, social perception og kulturel blindhed.
Der er arbejdet med primær og sekundær socialisering, formelle og uformelle normer samt sociale sanktioner over for social afvigelse
Begreberne status og rolle samt rollekonflikt

Kernestof inden for sociologi og økonomi

• identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande,
• velfærdsprincipper og forholdet mellem stat, civilsamfund og marked, herunder markedsmekanismen og politisk påvirkning heraf

I dette forløb er der primært anvendt USA's udfordringer i 1. udgaven fra 2012.

Beskrivelsen er lavet af Gunvor forløbet undervist af Mads
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 10 #10 International Politik 1 - DK & EU

Forløbet har fokus på EU's betydning for Danmark, EU's integrationsudvikling og herunder i hvilket omfang EU lykkes at fremstå som en samlet international aktør. Desuden er forløbet tænkt som opvarmning til Europa-Parlamentsvalget i juni 2024.

Til at kridte banen op er der taget udgangspunkt i EU's historie fra Kul og Stål Unionen over EF til EU. Her er der arbejdet med at se på de forskellige faser i udviklingen i forhold til brede og dybde integration, samt forholdet mellem mellemstatslig og overstatslig integration.

Det EU vi kender i dag er blevet til gennem en snørklet integrationsproces, hvad leder til, at beslutningsprocesserne og de der til hørende institutioner er et resultat af en række kompromiser. Der er her arbejdet med sammensætningen af de mest centrale institutioner Kommissionen, Ministerrådet og Europa-Parlamentet og deres rolle i beslutningsprocesserne. Her går integrationen mod at Ministerrådet og Europa-Parlamentet i høj grad har samme beføjelser i lovgivningsprocessen, men der stadig findes områder hvor integrationen ikke er så dyb og landene har vetoret. Til at illustrere beslutningsprocessen har holdet set dokumentaren "Kampen om kemikalierne", som bl.a.  illustrerer lobbyismens betydning for den uformelle beslutningsproces. Yderligere er det inddraget hvordan beslutningsprocessen er kompliceret ved,  at nogen lovgivning kommer i form af overstatslige forordninger med direkte retsvirkning i landene og andet i form af direktiver, der mere har mellemstatslig karakter og gennem en selvstændig national beslutningsproces bliver en del af medlemsstaternes nationale lovgivning.

Debatten om kvaliteten af de demokratiske processer omkring beslutninger i EU er set ud fra tre forskellige syn på, hvordan EU får legitimitet. De tre syn kan betragtes ud fra Eastons model af politiske systemer. Der er for det første tale om resultaternes EU, hvor legitimiteten findes i output effektivitet, for det andet staternes EU, hvor legitimiteten findes ved det indirekte input fra ministerrådet eller de nationale parlamenters indflydelse og endelig for det tredje borgernes EU, hvor legitimiteten findes i borgerens direkte input og politiske deltagelse i især Europa-Parlamentsvalgene.

EU's store betydning for Danmark er illustreret med to af de områder, hvor EU samarbejdet er stærkest integreret og som udgør kernen i samarbejdet nemlig det indre marked og det økonomisk monetære samarbejde. I forbindelse med det indre marked er der arbejdet med de fire friheder for varer, arbejdskraft, kapital og tjenester. Endvidere er der fokuseret på, hvordan det økonomisk monetære samarbejde gør, at den danske valuta og pengepolitik følger den europæiske trods det, at Danmark ikke har Euroen. På det finanspolitiske område har Danmark ligeledes i høj grad bundet sig til en fælles finanspolitisk linje.

For at forstå tankerne bag oprettelsen af EU er de to teorier inden for international politik idealisme og realisme introduceret. Her kan EU ses som et af idealismen kerneeksempler på, at samarbejde mellem demokratiske stater kan skabe fred. Realismens teori med fokus på enkeltstaternes individuelle egoistiske interesser spiller omvendt en rolle til at forklare hvorfor, der trods en stor grad af integration mellem EU landene i dag ikke er tale om en statsdannelse eller en føderation som i f.eks. USA's tilfælde.

I forlængelse her af er der arbejdet med egentlige teorier for integration i EU. Føderalismen som ser en føderation som et ønskeligt endemål, antager, at integrationen vil blive drevet af visionære politiske ledere. Neofunktionalismen som i højere grad ser integrationen som drevet af praktiske behov i form af spillover. Og endelig den liberale intergovernmentalisme, der med blik for realismens syn på egoistiske stater, kan forklare, når integrationen går i står, og kun ser yderligere integration som en mulighed, når det er i staternes egoistiske interesse.

I forhold til de nyeste udviklinger i EU er der arbejdet med de planlagte udvidelse i bredden med flere lande både på Balkan og tæt op af Rusland og hvilken rolle det spiller i den danske EU debat. Der er arbejdet lidt med hvordan EU-projeket som et frihandelsprojekt i starten mødte stor opbakning fra partier på højrefløjen og uvilje på venstrefløjen. I dag opleves det omvendt at venstrefløjen ser EU som en mulighed for politisk regulering af markedet og derfor er mere positive. Liberale er derimod blevet mere skeptiske over for EU, da EU i højere grad har en rolle som regulator af markedet. Konservative er ligeledes mere skeptiske og oplever, at national egenart er truet af EU projektet.

I de senere år har der været fokus på at udvikle EU som mulig international aktør, men det har også vist sig svært for landene at give afkald på suverænitet i udenrigspolitikken. Her er der arbejdet med  arbejde med EU's forsvarspolitik som en case efter at Danmark har opgivet forsvarsforbeholdet.  For at sætte det ind i en ramme er de tre typer af målsætninger i udenrigspolitik  sikkerhedspolitiske mål, udenrigsøkonomiske mål og de idepolitiske mål introduceret. Ligeledes er staters udenrigspolitiske muligheder i form af determinanter, kapabiliteter og instrumenter inddraget. Som et konkret eksempel er der set på hvilke indsatser, der har været i Niger.

I løbet af forløbet afholdt skolen et valgdebat arrangement med fokus på EU og forsvar og håndtering af flygtninge og immigranter. Efter valget er det undersøgt i hvilket omfang den ventede politiske forskydning til højre blev en realitet.

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 39,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 # USA 2 Politik og demokrati

USA 2 politik og demokrati

Der er i forløbet læst i to forskellige udgaver af USA's udfordringer. Der er læst dele i 1 udgaven fra 2012 og dele i 4 udgaven fra 2024. Det står tydeligt, når det er 4 udgaven. Står der ikke noget om udgave, er det 1 udgaven, der er læst i.

Udgangspunktet for forløbet er præsident- og kongresvalget i USA efteråret 2024. Fokus er på at forstå det amerikanske politiske system i forhold til det danske hvorfor der er arbejdet meget med at sammenligne. Ud fra demokratiopfattelser er det muligt at diskutere og vurdere kvaliteter ved de to demokratier. Der er endvidere arbejdet med den  tiltagende polarisering i USA og mulige forklaringer på den.

Det amerikanske valg falder sammen med at 2024 generelt på verdensplan er et stort valgår. I den forbindelse er der talt om generelle kriterier for et godt demokrati.
Det amerikanske demokrati kan siges at være præget af elementer af både konkurrencedemokrati og deltagelsesdemokrati, med en bekymrende udvikling mod polarisering

Der er arbejdet med en række kendetegn ved det amerikanske politiske system over for det danske
- USA som føderation med magtdeling mellem nationalt niveau og delstatsniveau over for Danmark som enhedsstat
- USA som præsidentielt system med direkte valg af udøvende magt over for Danmark med parlamentarisk system
- USA med et to kammer system, Senatet og Repræsentanternes hus, over for Danmark med kun et kammer i form af Folketinget
- Begge lande med magtens tredeling, men USA med en mere fremtrædende højesteret
- Magtens tredeling er mere gennemført i USA ved, at der er valg til Præsident og parlament hver for sig og præsidentens minstrer ikke er i parlamentet, hvor det i Danmark er normalt at mange af regeringens medlemmer også er en del af Folketinget.
- Valgsystemet i USA som flertalsvalg i enkeltmandskredse og Danmark med forholdstalsvalg
- USA med en lavere generel valgdeltagelse end i Danmark og langt flere valg end i Danmark
- USA med et krav om, at vælgere skal registrerer sig for at kunne stemme over for Danmark, hvor alle stemmeberettigede automatisk har ret til at stemme
- USA med et topartisystem og Danmark med et flerpartisystem
- USA præget af liberal og konservativ ideologi og Danmark præget af socialisme, konservatisme og liberalisme
- USA  hvor kandidater vælges gennem en primærvalg, hvor det i Danmark er partiernes medlemmer, der vælger kandidaterne

Der er arbejdet med holdninger og det ideologiske fundament for de to dominerende amerikanske partier Republikanerne og Demokraterne. I den forbindelse er dele af valgdebatten mellem Trump og Harris inddraget.  Der er ligeledes arbejdet med, hvad der kendetegner de to partiers vælgere.

Politik i USA er siden slut 1990erne i stigende grad polariseret og denne valgkamp bærer også tydeligt præg af den tendens. Polarisering kan ses som en negativ tribalisme, hvor modstanderne ses som fjender, men også som en positiv kraft, der engagerer befolkningen i demokratiet. I øjeblikket er tendensen til tribalisme mest udbredt. Her er der arbejdet med to typer af forklaringer på den udbredte polarisering negative partisanship and campaigning og topartisystemet.

I forklaringen med negative partisanship and campaigning er forklaringen, at vælgerne stemmer og engagerer sig ud fra et had til det andet parti mere end opbakning til eget partis ideologi og mærkesager. Det fjerner fokus på hvilken politik kandidater faktisk vil føre. Reelt er der ikke ret mange vælgere, der kan gøres til partiskiftere i USA. Valg afgøres ved at føre valgkampagner, der taler negativt om modstanderen og derved motivere egne kernevælgere til at møde op og stemme på valgdagen. Valg vindes således ikke ved at appellere til midtervælgeren og overbevise en større gruppe marginalvælgere.

En anden forklaring ligger i topartisystemet. Her kan man se på amerikansk politik som et politisk marked med to dominerende virksomheder. Det giver grundlæggende en situation, hvor at det er fordelagtigt for de to partier at holde andre partier ude. Så selv om de er i konkurrence med hinanden er de fælles om ikke at ønske at andre partier ikke kommer på banen. Der er en række faktorer i amerikansk politik, der er med til at fastholde denne situation. For det første at køberne eller vælgerne ikke har en god forhandlingsposition og har svært ved at trænge igennem med ønsker om andet end de to eksisterende partier, og den politik de fører. Det besværligt for vælgerne at stemme fordi man skal registrerer sig for at blive vælger, og valghandlingerne ofte foregår i besværlige lokationer med kødannelse. Partierne har mest fokus på det mindretal af kernevælgere, der er aktive i primærvalgene. Strategien over for de øvrige vælgere er at afskrække dem fra at stemme på det andet parti, frem for at lytte på deres ønsker om politik. Det er med til at trække partiernes holdninger ud på fløjene, hvor de aktive primærvælgere er at finde, uden at de mere moderate vælgere får indflydelse på partiernes politik.  Trods mange vælgeres ønsker om andre partier, holdes de ude af de etablerede partier. Dels har Demokraterne og Republikanerne større økonomiske resurser end nye og mindre partier og dels gør stemmespildet ved flertalsvalg i enkeltmandskredse, det svært at overbevise vælgerne om at stemme på et tredje parti.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 36 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Hvem har magten i verden

Hvem har magten i verden?

Forløbet har som formål at kigge på verden i et helikopter perspektiv og undersøge hvilke aktører, der er væsentlige i international politik, deres magtforhold og relationer samt hvilke konflikter, der præger vores verden.  I den forbindelse er der også fokus på spørgsmålet om i hvilken grad verden er på vej væk fra en liberal verdensorden præget af en unipolær supermagt i form af USA.

Hvordan situationen skal tolkes er set på gennem 3 forskellige teoretiske sæt briller; realismen, idealismen/liberalismen og konstruktivismen og deres varierende opfattelser af verdens farlighed, hvilke aktører der er væsentlige, hvilke magtformer der spiller den største rolle, og hvordan man bedst skaber mest mulig fred.

Af aktører i international politik er der arbejdet med stater, IGOer, MNCer, NGOer og  enkeltpersoner. I den forbindelse har der været særligt fokus på at undersøge væsentlige landes magtresurser i forhold til determinanter og kapabiliteter. Der er set nærmere på FNs formål og hvilke beslutningskompetencer de centrale institutioner generalforsamlingen og sikkerhedsrådet har. Herunder er debatten om sikkerhedsrådets udformning berørt. Her er det også inddraget, at realismen ser IGOer som FN som en arena, hvor idealister/liberalister ser FN som en aktør.

I forhold til magt er det inddraget, at det er væsentligt at se på magt både som den indirekte tydelige påvirkning mellem aktørerne og den indirekte, hvor nogle aktører tilpasser sig andre. Begreberne hård og blød magt er taget op, og i den forbindelse er det pointeret, at realismen ser hård magt som det afgørende, hvor liberalisme/idealisme og konstruktivisme ser samspillet mellem de to magtformer som afgørende. Endelig er der skelnet mellem ressourcemagt, institutionel magt og strukturel magt.

Realismen har generelt et pessimistisk syn på muligheden for fred. Man kan tale om en klassisk realisme og neorealisme. I den klassisk realisme  er udgangspunktet, at det som præger mennesker og stater er egoisme, hvilket leder til konkurrence om magten, som grundlæggende gør verden til et farligt sted. Inden for stater kan der være orden fordi der er en statsmagt med monopol på magten, men mellem stater er der anarki. Det som præger er tre ting, som kan forkortes til SOS; stater, overlevelse og selvhjælp. Realister ser stater som de eneste egentlig relevante aktører. Staternes primære formål er overlevelse. Fordi det aldrig er muligt at stole på andre stater i anarkiet, er selvhjælp det, som præger staternes adfærd. Det fører til et cyklisk historiesyn, hvor lidt fredelige perioder altid vil blive efterfulgt at mere ufredelige perioder.

Neorealismen har især fokus på strukturerne i det internationale system. Stater er stadig de aktører, som er relevant og systemet ses stadig som anarkisk. Det som er afgørende for, hvor farlig situationen er, er hvordan magtresurserne også benævnt kapabiliteter er fordelt. Det giver den mulighed at betragte verden som præget af polariteter. Perioden før 1. verdenskrig med mange stormagter var således multipolær, den kolde krig med to dominerende stormagter bipolær, og tiden efter murens fald op gennem 1990erne var unipolær med USA som den eneste dominerende stormagt. For at opnå så fredelig en situation som muligt er det godt, at stormagterne opnår en magtbalance med hinanden og det er nemmest at opnå i en bipolær situation. Realister er også af den overbevisning, at den terrorbalancen mellem stormagternes atomvåben arsenal som prægede den kolde krig var afgørende for, at krigen ikke blev varm.

Over for realismen står idealismen/liberalismens mere positive syn på muligheden for fred i verden. Idealismen har 3 antagelser i forhold til, hvad der fører til fred og samarbejde:
1) Stigende interdependens, som er en erkendelse af, at der opnås større absolutte gevinster ved udvikling og handel fremfor anvendelse af hård magt. At samarbejde  derfor bliver et plussums-spil.

2) Udbredelse af demokratiet. Helt centralt er den demokratiske fredstese; at demokratiske lande ikke går i krig med hinanden.

3) Internationale organisationer, da det er med til at fjerne den usikkerhed som kendetegner det anarkistiske internationale system. Desuden spiller de en rolle i forhold til at skabe regler, normer og strukturer, der fremmer samarbejde mellem stater, det vil sige, det fremmer forventningen om en holdbar fred.

Idealismen har en større tiltro til at andre aktører en stater spiller en rolle og at blød magt også er betydningsfuldt. Når der er stor integration mellem stater er krig usandsynligt som f.eks mellem EU lande.

Den sidste teoriretning, konstruktivismen, har i høj grad fokus på, hvordan aktørerne i international politik opfatter hinanden. De aktører, som er vigtige, er de som opfattes som vigtige, og der er konflikter mellem lande og aktører, der ser sig som værende i konflikt. Verden er ikke givet som enten farlig eller fredelig. Det afhænger af hvordan aktørerne konstruerer den. Normer spiller således en rolle i de internationale relationer. I den forbindelse er der arbejdet med, hvordan Wendt ser på, at aktørerne konstruerer opfattelser af hinanden, som kan blive institutionaliserede. Nogle lande ser f.eks hinanden som venner og her virker det andet lands militære kapabiliteter ikke skræmmende og andre lande ser hinanden som fjender. Finnemore og Sikkinks giver en forklaring på, hvordan normer kan spredes og blive dominerende. Nye normer kan opstå, hvis der er betydningsfulde norm-entreprenører, der formulerer dem. Normer kan herefter spredes til en række aktører, og hvis de når en kritisk udbredelse, et såkaldt tærskelpunkt, vil de hurtigt brede sig til mange aktører som en normkaskade. Når en norm sådan er vidt udbredt vil den blive internaliseret og ikke være til diskussion blandt aktørerne.

I forhold til de konflikter, der spiller en rolle i verden er følgende konflikter inddraget
• krigen Ukraine,
• Israel Palæstina konflikten og dens tråde ud i Mellemøsten og videre ud i verden
• Territoriale konflikter i det Sydkinesiske hav og spørgsmålet om Taiwans selvstændighed

Af betydende udviklinger med stor betydning for Danmark er der set på den aktuelle udvikling i forholdet mellem Danmark, Grønland og USA
I forbindelse med skriftlige opgaver er mål (økonomiske, idepolitiske og sikkerhedspolitiske) og muligheder (bestemt af determinanter, kapabiliteter og instrumenter) i udenrigspolitikken repeteret.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 33 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 13 Medier helte eller skurke

Medier helte eller skurke?

Dette forløb tager udgangspunkt i, hvordan medier spiller en rolle i samfundet både i forhold til, hvordan de påvirker politik og demokrati, og hvordan de spiller ind i vores socialiseringsprocesser og relationer til hinanden. Medier er under forandring fra et mediebillede præget af de klassiske massemedier i form af tv, radio og aviser til internettets udbredelse og mange flere medieplatforme herunder den store betydning af sociale medier.

Forløbet bygger oven på viden om sociologi fra tidligere forløb og viden om politik og demokrati fra tidligere forløb.

Der er overordnet arbejdet med om medier er helte eller skurke i demokratiet og tilsvarende om de er helte eller skurke for det senmoderne individs trivsel og identitetsdannelse.

I forhold til mediernes rolle i demokratiet er der kastet et historisk blik tilbage på 4 blad systemet frem til omnibusaviserne, der bliver suppleret af radio og tv. Det danske mediesystem er kendetegnet ved, at der ud over de kommercielle medier er store public serviceplatforme. Desuden ligger Danmark højt i internationale sammenligninger af mediefrihed.

Medierne omtales tit som den 4. statsmagt og kan i demokratiet indtage en række forskellige roller, som har forskellige fordele og ulemper. En måde at tale om dette er i 4 hundemetaforer, hvor medierne kan ses som henholdsvis vagt-, jagt- hyrde- og redningshund. Det kan i den forbindelse diskuteres om alle rollerne er lige gavnlige også i forhold til hvilke demokratiopfattelser (deltagelses- eller konkurrencedemokrati), man synes demokratiet skal leve op til.

Til at begribe hvordan medier sorterer og former det, som er på dagsorden er der stiftet bekendtskab med begrebet medialisering. Medialisering er hvordan alt der passerer gennem medierne bliver udvalgt efter og drejet til at passe til nyhedskriterierne (aktualitet, væsentlighed, konflikt, identifikation og sensation) samt at tiltrække mest mulig opmærksomhed. Et af de steder, hvor sensation kan tage over er f.eks i mediernes dækning af meningsmålinger. Her er der ikke altid opmærksomhed på, at partiernes fremgang og tilbagegang måske ikke er så stor, som det umiddelbart ser ud til, hvis man tager højde for den statistiske usikkerhed.

Medialiseringen betyder også at politikerne opruster i deres kommunikation ved hjælp at spindoktorer og spinstrategier så som framing og priming.

De sociale mediers indtog på den politiske scene har givet anledninger til både håb og skuffelser. Sociale medier giver politikere en direkte tilgang til befolkningen uden om massemediernes dagsorden. Omvendt har befolkningen direkte talerør til politikerne. Der er på de sociale medier mulighed for debat og dialog. De sociale medier kan dog også give anledning til en hård debattone og der er en tendens til, at debatten foregår i ekkokamre, hvor de samme mennesker inden i deres egen boble høre mere og mere af de samme synspunkter frem for at møde andre synspunkter. Dette kan føre til mere radikale holdninger.

Hvilken betydning medierne får for politisk meningsdannelse og deltagelse samt  socialisering og trivsel afhænger af, hvordan medierne påvirker os. Her er der flere konkurrerende teorier om mediepåvirkning. Der er den klassiske kanyleteori, som antager, at jo flere gange vi hører et budskab jo mere vil det præge os. Der er totrins-hypotesen, som hævder at centrale aktører i de sociale sammenhænge filtrerer og  fremhæver noget som mere vigtigt end andet. Her bliver de, som har mest indflydelse i de sociale sammenhænge vi indgår i, afgørende. Endelig er der referencemodellen, som pointer, at alle de sociale  relationer, vi har, spiller en stor rolle for, hvordan medier påvirker os.

Socialiseringens indlæring af normer, roller og værdier er også præget af medier og det i højere grad i dag end tidligere med de sociale mediers indtog. Man kan her skelne mellem digitale indvandrere, der er født og opvokset før internettet og især de sociale mediers udbredelse, og de digitalt indfødte, der har levet med sociale medier hele livet. Den første gruppe vil generelt se sociale medier, som adskilt fra det egentlige liv,  hvor de digitalt indfødte i højere grad ikke har den samme skelnen. For de digitalt indfødte   er forpligtelsen over for det liv, der foregår på de sociale medier større.

Medierne indgår i multisocialiseringsmodellen og det mere intenst end tidligere med interaktive sociale medier. Disse kan på en anden måde en tidligere kan give mulighed for anerkendelse . Med Honneths begreber kan man sige, at sociale medierne både kan give en mulighed for at opnå og blive nægtet anerkendelse. På sociale medier kan der opnås anerkendelse i privatsfæren med nære relationer, der vedligeholdes. Anerkendelsen fra den solidariske sfære fra f.eks skole og arbejdsliv kan forstærkes gennem sociale medier, men det kan også opleves at den bliver nægtet, hvis der ikke reageres på ens indlæg, eller man ikke inkluderes i digitale fællesskaber. I den bredere retslige sfæres kan man opleve anerkendelse opleve gennem opbakning til synspunkter og rettigheder, men også opleve diskrimination på sociale medier.

De sociale medier kan således give en masse gode oplevelser, men også give en oplevelse af fomo (fear of missing out) og for nogen en grad af afhængighed og evt. mindreværdsfølelse. Sociale medier kan give mulighed for at opnå andre sociale kontakter end de man har fysisk, men kan også give stress i forhold til om man reagerer hurtigt nok i interaktionerne. Goffmans begreber om face, backstage og fronstage kan bruges til at beskrive, hvordan sociale medier har ændret vores samværsformer. Tidligere var man frontstage, når man fysisk var sammen med andre og i den situation skulle opretholde et face, og så kunne trækker sig hjem i det private liv og være backstage. I dag er situation, at man selv i privatlivet er delvist fronstage på sociale medier og meget af tiden opholder sig i en slags middelregion.

Oplevelser af bekræftelse eller utilstrækkelighed kan også underbygges af de filterbobler vi indgår i, der ikke viser et repræsentativt billede af verden, men mere og mere af det vi tidligere har vist interesse for. Noget der også kan beskrives med begrebet overvågningskapitalisme, hvor man kan sige, at brugerne af medierne selv er blevet produktet, og data om vores færden på medierne indsamles, sælges og bruges til at sælge os endnu mere af det, vi plejer at være interesserede i.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 15 Dansk økonomi i verden

Forløbet bygger oven på forløbende "#4 Dansk økonomi" og "#7 Dansk økonomi II" og har her fokus på dansk konkurrenceevne samt globalisering og lande på forskellige udviklingstrin. Dette er højaktuelt i lyset af den stigende protektionisme fra især USA's side, som kan sprede sig og påvirke globaliseringens omfang og den danske betalingsbalance.

I forløbet er den aktuelle konjunktursituation undersøgt ved at se på de økonomiske mål; vækst, arbejdsløshed, inflation, betalingsbalance og offentlig budgetsaldo. I den forbindelse er det kort genbesøgt, hvordan man politisk kan påvirke konjunkturerne ved at følge Keynes' anbefalinger om aktivt at bruge finanspolitik og pengepolitik.

Danmark er i international sammenhæng et lille land med en meget åben økonomi, hvor vi eksporterer meget af vores BNP og tilsvarende importerer meget. Vi har i en årrække haft overskud på betalingsbalancen. Det tyder på, at den danske konkurrenceevne er nogenlunde. Når man ser på konkurrenceevnen, kan man se på den smalt som priskonkurrenceevne og bredt som strukturel konkurrenceevne. I den smalle forståelse er der fokus på at konkurrere på prisen. Her er det vigtigt, at lønnen ikke stiger højere end i udlandet, at produktiviteten altså produktion af værdi per tidsenhed holder niveauet som udlandet har, og endelig har valutakursen en betydning. I Danmark føres imidlertid ikke selvstændig valutapolitik, da kronekursen er bundet til Euroen. Ud fra den smalle forståelse af konkurrenceevne er lav løn og hårdt arbejde vejen frem. Den strukturelle konkurrenceevne er en bredere forståelse af, hvad der giver en god konkurrenceevne. Her er produktionsfaktorernes kvalitet,  så som kvaliteten af uddannelse vigtigt. Det er også godt med besværlige og krævende kunder på hjemmemarkedet. Ligeledes er det godt med klynger af virksomheder i samme brancher der kan inspirerer og konkurrere mod hinanden. Faktisk er generel hård konkurrence på hjemmemarkedet godt. Derud over er et effektivt og troværdigt retssystem og et godt social sikkerhedsnet også noget der kan forbedre konkurrenceevnen. Flere af de elementer, der ligger i den strukturelle konkurrenceevne er således elementer, der kræver en velfungerende statsmagt og en hvis grad af en velfærdsstat.

Danmark er blevet placeret blandt I- lande, som en del af triaden (USA, Vesteuropa og Japan) i et mentalt økonomisk verdenskort, hvor der også er talt om U-lande og  NIC-lande. Her er der set på lande efter indkomst per capita/per indbygger og høj og lav vækst lande.

De er yderligere set på, hvordan handelsmønstre i verden i nogen grad er præget af, at U-lande eksporterer råvarer og I-lande i højere grad industrivarer hvor NIC- landene også er ved at gøre sig gældende. Handelsmønstrene regionalt viser et mønster af, at er i regioner, hvor indkomsten per capita er høj, er der en stor samhandel inden for regionen, og i regioner med lavere indkomst er der en større del af samhandlen med andre regioner.

Ideer om hvordan man skal se på handel har udviklet sig med flere teorier. Der er i forløbet arbejdet fire teorier. For det første merkantilismen forestilling om at handel bedst kan betragtes som et nulsum-spil, hvor det gjaldt om at sælge til andre lande og undgå import. For det andet Adam Smith, som har det helt omvendte blik på handel, hvor han peger på, at man ved international arbejdsdeling kan opnå større generel velfærd og handel skal ses som et plussum-spil. Lande der er bedre end andre til at producere en vare dvs. har absolutte fordele skal specialisere sig i det, og andre lande så i det de er gode til. David Ricardo ligger som en tredje teori i forlængelse af Smith med pointen om, at selv om et land ikke har absolutte fordele er der mange situationer, hvor lande har komparative fordele. Selv to lande, hvor et af landene generelt er bedst til at producere det meste, kan have fordele af at specialisere sig der, hvor de er komparativt bedst. For det fjerde er er introduceret Paul Krugmans teori om, at den vigtigste grund til handel er, at virksomheder opnår stordriftsfordele, når de kan producere til mange lande og samtidig fordi, der forskellige forbrugere vil forbrugerpræferencer presse virksomhederne til at lave forskellige versioner af produkterne, der kan købes i flere lande.

Troen på at handel er et plussum-spil har været en af de afgørende årsager til den liberalisering af handelen med fjernelse af handelsrestriktioner, der har ført til den omfattende økonomiske globalisering, vi ser i dag. Den økonomiske globalisering  handler om at økonomier bliver mere åbne og afhængige af hinanden bl.a. ved opsplitning af værdikæden.

Globaliseringen har både støtter i neoliberalisterne og modstandere blandt marxister  og neomerkantilister. Især den sidste gruppe har fået mere indflydelse som det bl.a ses i USA, hvor neomerkantilistiske tanker ser ud til at brede sig. Dette kan give udslag i forskellige former for protektionisme som told, importkvoter, tekniske handelshindringer og statsstøtte. I den forbindelse har Trump administrationen især haft fokus på øgede toldsatser som kan udløse en handelskrig.

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer