Holdet 2022 SP1u2y2 sr 1-6s - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution X - Midtsjællands Gymnasium
Fag og niveau Spansk A
Lærer(e)
Hold 2022 SP1u2y2 sr 1-6s (SP1u2y2 sr/, SP2u2y2 sr/, SP3u2y2 sr/)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Interaktivt begynder system Aprende   Ole Loumann
Titel 2 Begyndersystem Aprende
Titel 3 Filmfestival  Julen der  gik galt
Titel 4 Conocer gente
Titel 5 Tiempo libre
Titel 6 La vida de un jóven en España y en Dinamarca
Titel 7 Estudiantes de intercambio (gennemgang af årsprøve
Titel 8 En tur på landet
Titel 9 Un día romántico
Titel 10 Los jóvenes y el medio ambiente
Titel 11 Rutinas diarias og la familia
Titel 12 Frida Kahlo
Titel 13 Coco og el día de los muertos
Titel 14 Conflictos familieres
Titel 15 Viajar
Titel 16 Repetition Los jóvenes y el medio ambiente
Titel 17 Repetition Estudiantes de intercambio
Titel 18 Repetition og eksamenstræning

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Interaktivt begynder system Aprende Ole Loumann

Vi kører begyndersystemet aprende i 1G og til og med dec 2G
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 38 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Begyndersystem Aprende

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 101 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Lectio
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer


Titel 4 Conocer gente

Fire korte afsnit af Videoele "Conocer gente"
Videoen præsenterer fire kvinder, der fortæller om sig selv og deres liv.
Eleverne får muligheder for at arbejde med video, og forholde sig til forståelse af det talte sprog, med personer der taler med forskellige accenter.

I dette forløb arbejdes med video, spørgsmål og svar (mundltig produktion), udtale, samt grammatik
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Tiempo libre

Ordforråd relateret til fritidsaktiviteter.
Kap 20 - Aprende - Fritidsaktiviteter
at spille musik
at spille spil
Videoele: brudstykker af videoen Tiempo libre. Lytteforståelse
Fokus på ordforråd.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 La vida de un jóven en España y en Dinamarca

Ordforråd vdr. unge menneskers daglige aktiviteter, liv og konflikter.
Repetition grammatik Aprende kap 2-20. Udvalgte opgaver.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer



Titel 9 Un día romántico

Gloser om at invitere nogen ud at spise
At købe gaver til nogen
Aprende kap 27

Perfektum (førnutid)
El texto: Un día romantico en Madrid Perfektum • personlige pronominer • adjektiver
Tareas kap. 27
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Los jóvenes y el medio ambiente

Los jóvenes y el medio ambiente.

Tekster med diskussioner om forskellige syn på miljøproblematikken. Gennemgangen består af en delprøve 1, der laves i timen og en delprøve 2, der laves delvis i timen og laves færdig hjemme
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer



Titel 13 Coco og el día de los muertos

Emne: Coco og el día de los muertos

Materiale:
Filmen Coco + supplerende undervisningsmateriale.
Delprøve 1  lavet af læreren Rosalba Cazón López
Døden og den mexicanske identitet
side 12-16 i Culturas de México.  Qué padre
Suzan Desezar  3. udgave
El origen de la tradición del día de los muertos. Delprøve 1 lavet af læreren, Rosalba Cazón López
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 14 Conflictos familieres

Emne Conflictos familiares.

Tekster:
Tekst + opgavesæt bestående af følgende tekster:
1- Un conflicto famiiar.
2- Familias diferentes
3- La vida diaria de una familia.

Faglige mål:
Tekstlæsning
Lære ordforråd om, hvordan man laver et resumé af en tekst på spansk.
Skriftlig produktion
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Delprøve 2 med hjælpemidler 02-02-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 15 Viajar

Emne: Viajar.
Materiale: Film: Motorcykel Dagbog + undervisningsmateriale.
Eksamensopgavesæt: Viajar
Grammatik: Imperfektum
Repetition:
Præteritum
Førnutid
Estar + gerundium
It + a + infinitiv
Tener + que + infinitiv
refleksive verber
Ordforråd relateret til emnet
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 16 Repetition Los jóvenes y el medio ambiente

Los Jóvenes y el medio ambiente - Repetition.

Genlæsning af teksterne + nyt materiale.

Greta Thunberg detenida en Copenhague en una protesta contra Israel.

https://www.youtube.com/watch?v=KYtQ_m8o0HA

España frontera climática  kap 1.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 17 Repetition Estudiantes de intercambio

Repetition af emnet Estudiantes de intercambio, som vi afsluttede 2G med.
Vi arbejder med de samme tekster i opgraderet version.

Repetition præteritum<> imperfektum
verber der ender på - go og zco i nutid
diftongerende verber
verbalperifraser
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer