Holdet 2023 En1x s1-4 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution X - Midtsjællands Gymnasium
Fag og niveau Engelsk B
Lærer(e)
Hold 2023 En1x s1-4 (En1x1+2/, En2x1+2/)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløb: Open Up
Titel 2 British society (Eksamensemne)
Titel 3 Lyrics and Poems (Eksamensemne)
Titel 4 FILM ANALYSIS
Titel 5 American Minimalism
Titel 6 Analyse af non-fiction
Titel 7 The American Dream (Eksamen)
Titel 8 Værklæsning
Titel 9 Dystopia (Eksamensemne)
Titel 10 INDIA/EMPIRE (Eksamensemne)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløb: Open Up

”Open Up: Working with genre” er et forløb, der arbejder med at styrke elevernes genrekendskab og mundtlige sprogfærdighed.

Teksterne i forløbet er således knyttet til to tematiske omdrejningspunkter: genrekendskab og at træne sin egen mundtlighed. Der introduceres desuden til basal argumentation.

Eleverne skal især have fokus på at blive trygge ved at tale engelsk i klasserummet og få en faglig ballast, der styrker deres egne udtryksfærdigheder. Der arbejdes med både fiction og non-fiction (artikler, videoer, noveller og digte) i forløbet og introduceres hermed til et bredere udvalg af genrer, som de kommer til at beskæftige sig med i gymnasiet.

Grammatikundervisningen vil fokusere på verbernes tid og form.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 British society (Eksamensemne)

Forløb om det britiske samfund med fokus på uddannelse, klasse og multikulturalisme.

Kernetekster:
"Why I Like England", Sue Townsend
"The Happiest Days of Your Life", Jilly Cooper
"Local Colour", Liz Lochhead
"Bend It Like Beckham and the Art of Balancing Cultures", Rajpreet Heir (The Atlantic, 2017)

Film:
Bend it Like Beckham, Gurinder Chadha (2002)
"Waldorf Salad", episode from Fawlty Towers (1973)

Baggrund:
Materiale om "Multiculturalism in Britain"
"Queen Elizabeth II in her own words", https://www.youtube.com/watch?v=WoWlWb6vbzA


Omfang: 50 ns.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Lyrics and Poems (Eksamensemne)

FORMÅL:
Dette forløb arbejder med sangtekster og især tekstanalytiske begreber og dette arbejde anvendes som springbræt til introduktion til digtlæsning og kontekstualisering med musiktekster som baggrundsviden omkring historiske og kulturelle forhold i USA og England, men også andre engelsktalende lande.  Dertil berøres generelle emner som love, growing up, identity, class, race og gender. Analyseredskaberne anvendes mundtligt i elevfremlæggelser og skriftligt i arbejdet med essayskrivning.

MATERIALE:
Kernestof:
- 100 years by Five For Fighting
- Blur: Barbaric (2023)
- Blur: ParkLife (1994)
- Tracy Chapman: Fast Car
- Someday by Steve Earle
- Alanis Morissette: Ironic
- Billy Joel: We Did't Start the Fire
- Marc Cohn: Walking in Memphis
- Brandy by Looking Glass
- Higher Love
- W. H Auden: Stop All the Clocks, 1936


OMFANG: ca. 35 ns

Supplerende stof:
Elevernes selvvalgte sangtekster og non fiktionstekster som baggrundsmateriale

Dokumentar om Britpop 2024: The Music that Changed Britain (2024). https://www.youtube.com/watch?v=C8RrvCe-13U&ab_channel=DavidNewman


Anvendelse af ordbøger:
www.merriam-webster.com
https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/
https://www.dictionary.com/
https://www.thesaurus.com/
https://ordbog.gyldendal.dk/ (kun adgang via www.msg-gym.dk)
https://www.powerthesaurus.org/
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 28,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 FILM ANALYSIS

Taking our starting point in the textbook Film skal ses i engelsk, we learn how to analyse films looking at elements such as acts, plot points, suspense, set-ups and pay-offs, foreshadowing, character and theme development and more. And in groups, we analyse films using our new knowledge. The course has a written and an oral group assignment.

Film:
Drive (Refn, 2011)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 6 Analyse af non-fiction

I dette korte forløb fokuserer vi på analyse og kommentering af artikler, taler og andre tekster i genren non-fiction. Vi repeterer Cicero's retoriske pentagram og tilføjrer Bitzers retoriske situation med exigence, mediators of change og restraints til vores værktøjskasse. Vi fokuserer desuden løbende på retoriske virkemidler.


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 The American Dream (Eksamen)

A study of American dreams, ideals and values as they have developed in the rather brief history of the United States will further our understanding of the current discussions about the economy, immigration and civil rights and the role of the US in the world. The course will also deal with the political system of the USA and the upcoming Presidential Election.

MATERIALE:
Kernetekster vil være historisk set vigtige amerikanske dokumenter og taler samt relevant litteratur.

FORMÅL:
Eleverne skal kunne identificere de centrale amerikanske kerneværdier og få et bredere kendskab til USAs historie samt kunne perspektivere til nuværende amerikanske forhold i kraft af deres erhvervede baggrundsviden.

Der vil være pararbejde, gruppearbejde samt individuelle skriveopgaver inkl. en hjemmeopgave.

Målet er, at eleverne skal kunne
– gøre rede for indhold, synspunkter og stilforskelle i forskellige typer engelsksprogede
     tekster og mediestof
– beherske et varieret ordforråd, som gør det muligt ubesværet at deltage i en samtale og
     diskussion om emnet på engelsk
– anvende en grundviden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i  
     USA til analyse og perspektivering af aktuelle forhold

Kernetekster:
Puritans + The Puritan Century, pdf fra tekstbog
City Upon a Hill (extract from speech), by John Winthrop
The Declaration of Independence
The Gettysburg Address, by Abraham Lincoln
I Have a Dream, Martin Luther King.
Inaugural Speech, John F. Kennedy
"The Origins of Lynching Culture in the United States", https://www.youtube.com/watch?v=hPdh46k7b38

Baggrund:
The Traditional American Values and Beliefs (kapitel 2 i bogen The American ways : an introduction to American culture / Maryanne Kearny Datesman, JoAnn Crandall, Edward N. Kearny)
"Understanding Americans" fra Targets.
Udvalgte tekster.

Film & Television:
The Story of US: Rebels (episode one).


OMFANG: 75 sider.


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 17,00 moduler
Dækker over: 27 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Værklæsning

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Dystopia (Eksamensemne)

Dystopia refers to a world where things are not as they are supposed to be. It is often set
in a futuristic, imagined universe where the illusion of a perfect society (utopia) is maintained through oppressive societal control. Dystopian novels or short stories often criticize societal norms or the political system through the dystopian worst-case scenario.

Therefore, themes in a dystopian story or novel can reflect events relevant for today's society or for its contemporary society.  

In this course, we have read background information about the genre, short stories and extracts from novels, and, In addition, articles discussing dystopian traits in contemporary society.

Kernetekster:
Thomas More: "Utopia" (1516) - extracts
Ray Bradbury: "The Pedestrian", (1951)
George Orwell: 1984 (1949) - extracts from chapter 1.

Background:
"How to recognize a Dystopia", a TED-ed talk: https://www.youtube.com/watch?v=6a6kbU88wu0
"Utopia dystopia" (pdf handout)

Film:
Limitless, Neil Burger ((2011)

In addition, the students watched and analysed various films with dystopian traits and presented these to each other. The films were The Hunger Games, The Minority Report, Divergent and The Matrix.

OMFANG: 70 sider.





Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 INDIA/EMPIRE (Eksamensemne)

Forløbet har fokuseret på årsager til og konsekvenser af den britiske kolonialisering af det område, som i dag omfatter Pakistan, Indien, Bangladesh og det nordlige Myanmar, altså Colonial India. Særligt to områder har været i fokus. Briternes interaktion med de lokale samt delingen af Indien, The Partition.

Kernetekster:
Rudyard Kipling: "The White Man's Burden"
Rudyard Kipling: "Lispeth"
George Orwell: Burmese Days (extract)
E.M. Forster: "Preface to Untouchables by Mulk Raj Anand"
Urvashi Butalia: "Blood"
Saadat Hasan Manto: "The Dutiful Daugther"

Eleverne har desuden læst om og anvendt  teorier om Orientalism samt om Post-Colonial Criticism og Historical Criticism fra tekstbogen Narrating India, Katrine Brøndsted (Alt i Ord)

Baggrundstekster om Indiens samfund og historie samt om victorianske værdier.

Film/TV:
"A Home Away From Home", afsnit 2 af BBCs serie om British Empire
The Man Who Would Be King, John Huston (1975)
Slumdog Millionaire, Danny Boyle (2008)

Omfang: 100 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer