Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
X - Midtsjællands Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Engelsk B
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2023 En1y s1-4 (En1y/, En2y/)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Open Up
”Open Up” er et forløb, der arbejder med at styrke elevernes genrekendskab og mundtlige sprogfærdighed.
Teksterne i forløbet er således knyttet til to tematiske omdrejningspunkter: genrekendskab og at træne sin egen mundtlighed. Der introduceres desuden til basal argumentation.
Eleverne skal især have fokus på at blive trygge ved at tale engelsk i klasserummet og få en faglig ballast, der styrker deres egne udtryksfærdigheder. Der arbejdes med både fiction og non-fiction (artikler, videoer, noveller og digte) i forløbet og introduceres hermed til et bredere udvalg af genrer, som de kommer til at beskæftige sig med i gymnasiet.
Materiale:
Fra antologien: Pors, Eva; et. al.: ”Open Wide”, Lindhardt & Ringhof, 2015:
Lamont, Tom; et. al.: ”Is Public Speaking Really that Scary?”, The Guardian, 2013 (pp. 10-15).
Rogers, Bruce H.: ”Three Soldiers” (p. 32).
Fra antologien: Engberg-Pedersen, Jonna m.fl.: CONTEXTS, Gyldendal 2004:
Daniel Ransom, Rendezvous (1985)
Alison Fell, The Shining Mountain (1992)
Michael Richards, Just Like That (1987)
The Way Way Back (film)
Family Portrait (lyrics + video), from: https://www.azlyrics.com/lyrics/pink/familyportrait.html
https://www.youtube.com/watch?v=hSjIz8oQuko
I alt ca. 22 sider.
Arbejdet vil foregå dels på klassebasis, gruppevis, parvis og individuelt.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
25 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
The Happiest Days of Our Lives (eksamensemne)
Forløbet handler om det at gå i skole, og hvad der er vigtigt for ens skolegang. Vi undersøger det britiske og det amerikanske skolesystem, herunder elitære kostskoler. Vi skal beskæftige os med forskellige (tekst-) genrer, og I skal arbejde i par, i grupper, og I skal lave små fremlæggelser for hinanden og i klassen.
Vigtige ord er eksempelvis: nature, nurture, peer group, reception, primary school, secondary school, sixth form, college, Elementary school, middle school, high school, freshman, sophomore, junior, senior, grade.
Materiale:
The Happiest Days of Our Lives Lyrics - The Wall Lyrics - Pink Floyd Lyrics
From: https://www.azlyrics.com/lyrics/pinkfloyd/thehappiestdaysofourlives.html
Another Brick in the Wall Lyrics Part 2 - The Wall Lyrics - Pink Floyd Lyrics
From: https://www.azlyrics.com/lyrics/pinkfloyd/anotherbrickinthewallpartii.html
Pink Floyd - Another Brick In The Wall (HQ) (Video)
From: https://www.youtube.com/watch?v=YR5ApYxkU-U
'The boy on the left had no future ...' , Contexts ed. by Engberg-Pedersen et.al. Gyldendal 2004.
Too Poor for Posh School (0:00 - 20:46 + 37:00 - 43:45)
From: https://www.youtube.com/watch?v=MWYaoWPdUOI&t=2747s
'Freedom Writers', film by Richard Lagravenese, Paramount Pictures 2006.
Supplerende materiale:
'The Happiest Days of Your Life?', The Entrance, Inger Mulbjerg et al. (ed.), Systime 1989.
British Education System 📚
From: https://www.youtube.com/watch?v=8ScY-bsJFSY
I alt ca. 25 sider.
Arbejdsformer:
Især par- og gruppearbejde.
Ved forløbets slutning kan du:
- gøre rede for indhold og synspunkter i forskellige typer engelske
tekster
- analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og
grundlæggende faglig metode
- perspektivere den enkelte tekst i forhold til samfundsmæssige
sammenhænge
- analysere og perspektivere aktuelle forhold i Storbritannien og USA
med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden om
samfundsmæssige forhold
Ordbøger:
https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/
https://www.thesaurus.com/
https://ordbogen.com (adgang via www.msg-gym.dk)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
23 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Food for Thought (eksamensemne)
Forløbet handler om sundhed; om britisk og amerikansk mad- (og drikke-) kultur og hungersnød i Afrika. Vi arbejder med non-fiktionsmateriale: artikler og to taler (TED-talks). Ciceros pentagram, appelformer og eksempler på retoriske virkemidler introduceres og anvendes i analysen af materialerne.
Forløbet afsluttes med et kort gruppearbejde med selvvalgt underemne og mundtlige fremlæggelser.
Materiale:
Jamie Oliver, Teach every child about food
From: https://www.youtube.com/watch?v=go_QOzc79Uc
Elaine MacCarthy, The Naked Chef Goes to School, From Where You Are, Tony Søndergaard Andersen et al. (ed), Systime 2010.
Laura Schmidt, Why we can't stop eating unhealthy foods
From: https://www.youtube.com/watch?v=wTNlHyjip94
Annalisa Coppolaro-Nowell, Binge drinking drove me out of Britain
From: https://www.theguardian.com/commentisfree/2015/apr/08/binge-drinking-drove-me-out-of-britain
Africa food crisis: more than 150 million people are going hungry
From: https://www.redcross.org.uk/stories/disasters-and-emergencies/world/africa-hunger-crisis-100-million-struggling-to-eat
Supplerende materiale:
Jamie's Ministry of Food | Jamie vs Burger Mum
https://www.youtube.com/watch?v=JsOl64sQjd4
I alt ca. 20 sider
Målet med forløbet er, at I skal kunne
- gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksproget materiale
- analysere og fortolke non-fiktionsmateriale med anvendelse af faglig terminologi og
grundlæggende faglig metode
- analysere og perspektivere aktuelle forhold i Storbritannien og USA med anvendelse af
grundlæggende engelskfaglig viden om samfundsmæssige forhold
I skal arbejde parvis, i grupper og fælles i klassen.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
23 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Land of the Knee? (eksamensemne)
Forløbets titel er dels et spørgsmål og dels et ordspil, idet det primære formål med forløbet er at få eleverne til at reflektere over race som en afgørende forudsætning for at forstå, hvor et land som USA står i dag. Der tages afsæt i teksten 'Our America' samt et uddrag fra den amerikanske uafhængighedserklæring og to musikvideoer (en af en hvid countrymusiker og en af en sort rapper), der på hver deres måde og med hver deres perspektiv præsenterer den amerikanske kerneværdi 'frihed'.
Vi går herefter mere i dybden med sager, hvor det amerikanske politi har udøvet en udpræget voldelig adfærd overfor en række sorte amerikanske mænd. Eleverne præsenterer forskellige specifikke sager, hvor afro-amerikanske mænd er blevet udsat for brutal vold med døden til følge af amerikansk politi.
Vi læser romanen 'The Hate U Give' og slutter forløbet af med at se filmatiseringen af romanen.
Nøglebegreber: "Life, liberty and the pursuit of happiness", police brutality, racial profiling, structural racism, civil rights, dual identity, code-switching m.fl.
Materiale:
Uddrag fra Declaration of Independence (1776)
LeAlan Jones, Our America (1996), fra: Engberg-Pedersen, Jonna m.fl.: CONTEXTS, Gyldendal 2004
Kid Rock, "Born Free" (lyrics + musikvideo, 2010) https://www.azlyrics.com/lyrics/kidrock/bornfree.html
https://www.youtube.com/watch?v=bu3rsha1ZtI
Joey Bada$$, "Land of the Free" (lyrics + musikvideo, 2017)
https://www.azlyrics.com/lyrics/joeybada/landofthefree.html
https://www.youtube.com/watch?v=TeQW-9Cg8qs
Værklæsning:
Angie Thomas, "The Hate U Give" (2017)
'The Hate U Give' (film, 2018).
Supplerende materiale:
Research on 'The USA May and June 2020'
1) George Floyd
Who, where, when, what, why?
2) Land of the knee? Explain, comment
US footballer Colin Kaeparnick refuses to stand for anthem
From: https://www.youtube.com/watch?v=ysj3exFxXqo
Group work: Research on police shootings 2012-2022:
'Timeline of Police Shootings 2012-2022', from: https://blackvoices.systime.dk/?id=281
'Timeline', From: Black Voices (tiki-toki.com)
I alt ca. 170 sider.
Arbejdsformer:
I skal arbejde individuelt, i par og i grupper, og der vil være diskussion i klassen.
Ved emnets slutning kan I:
- perspektivere den enkelte tekst i forhold til samfundsmæssige og -
kulturelle sammenhænge
- analysere og perspektivere aktuelle forhold i USA med anvendelse af
grundlæggende engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og
samfundsmæssige forhold
- orientere jer i et engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og
dokumentere brugen af forskellige informationskilder
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
37 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Going Global - Being Global (eksamensemne)
Forløbet handler dels om England som kolonimagt (going global) og dels om England som et multikulturelt samfund (being global). Indledningsvis udarbejdes 'fact files' om Kenya, Sydafrika, Indien (Pakistan) Australien og Jamaica, som fremlægges i matrix-grupper.
I 'going global'-delen er der fokus på Kenya, Sydafrika og Indien, og teksterne 'The Gentlemen of the Jungle', 'Karma' og 'Pink' læses som eksempler på fiktion fra nogle af de pågældende lande.
I 'Being global'-delen læses og analyseres Ed Milibands 'Immigration Speech' og hans definition af, hvad 'Britishness' er diskuteres. Novellen 'My Son the Fanatic' og John Agards digt 'Listen Mr Oxford don' læses bl.a. som som eksempler på England som multikulturelt samfund.
Sidste del af forløbet handler om det engelske sprog som globalt lingua franca. Den 22/1-2025 deltog holdet i følgende arrangement:
"Engelsk som hverdagssprog i Danmark" - et foredrag, som afholdes af en forsker fra Københavns Universitet: adjunkt Kamilla Kraft fra Institut for Engelsk, Germansk og Romansk. Foredraget har til hensigt at invitere til debat om engelsk i Danmark i fortiden, nutiden og fremtiden. Hun fortæller historien om engelsk som et verdenssprog og formidler den aktuelle forskning om danskernes brug af og kompetencer i engelsk.
Undervejs inddrages eleverne gennem refleksionsspørgsmål og interaktive polls.
Foredraget afholdes i forbindelse med forskningsprojektet "English and Globalisation in Denmark: A Changing Sociolinguistic Landscape" (se link længere nede) og udgivelsen af bogen "Engelsk i Danmark - What's the story?" på Aarhus Universitetsforlag i november 2024. Forskningsprojektet og foredragsturnéen er støttet af Danmarks Frie Forskningsfond og Carlsberg Mindelegat. Bogen er udkommet open access online sammen med en podcast.
Vigtige begreber: 'colonialism' and 'globalization' 'integration', 'segregation' og 'assimilation', ENL, ESL, and ELF.
Materiale:
Jomo Kenyatta, ‘The Gentlemen of the Jungle’ (1938), fra: Anders Daugaard et al., Angles, Gyldendal, 2014.
Karma (1950) by Kushwant Singh
Fra: Anne Mette Finderup et al. (ed), Worlds of English, Systime 2010.
Pink (1986) by Judith Thompson, fra: Anne Mette Finderup et al. (ed), Worlds of English, Systime 2010.
Hanif Kureishi, 'My Son the Fanatic' (1997) fra: Contexts, Jonna Engberg-Pedersen et al. (ed.), Gyldendal 2004.
Ed Miliband, 'Immigration Speech' (excerpt) New Statesman 14 December, 2012
John Agard: Listen Mr Oxford don (1985), Anne Mette Finderup et al. (ed), Worlds of
English, Systime 2010.
John Agard reads his poem 'Listen Mr Oxford don', https://www.youtube.com/watch?v=Ywy-Tthdg7w
English as lingua franca
From: https://theenglishhandbook.systime.dk/?id=166#c376
Different types of Englishes
From:https://theenglishhandbook.systime.dk/index.php?id=141#c310
The English language in Denmark: Lingua Franca or Lingua Tyrannosaurus?
From: https://www.au.dk/samarbejde/samarbejde-med-skoler-og-gymnasier/livestreaming-af-forelaesninger-til-gymnasieskolerne/the-english-language-in-denmark-lingua-franca-or-lingua-tyrannosaurus
Supplerende materiale:
'The English and the World. Introductory questions', fra: Anders Daugaard et al., Angles, Gyldendal, 2014 (s. 166-167)
Multicultural Britain
from: http://learnenglish.britishcouncil.org/en/word-street/multicultural-britain
A Multicultural Society from: https://www.teachingenglish.org.uk/sites/teacheng/files/multicultural.pdf
Sadiq Khan, The Mayor of London
from: https://www.london.gov.uk/people/mayoral/sadiq-khan
Sadiq Khan to Trump: you stand for the opposite of London's values
from: https://www.theguardian.com/us-news/video/2019/jun/03/sadiq-khan-trump-opposite-london-values-video
I alt ca. 55 sider.
Ved forløbets afslutning er målet, at eleverne skal kunne
– anvende en grundviden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige
forhold i Storbritannien til analyse og perspektivering af aktuelle
forhold
- anvende viden om historiske og aktuelle forhold i andre engelsksprogede
regioner.
- anvende viden om det engelske sprog anvendt som globalt lingua franca
– analysere og fortolke forskellige teksttyper med anvendelse af faglig
terminologi
– beherske et varieret ordforråd, som gør det muligt ubesværet at
deltage i en samtale og diskussion om emnet på engelsk
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
34 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Utopia and Dystopia (eksamensemne)
Eleverne introduceres til utopi-/dystopi-genrens karakteristika. I analysen af de enkelte tekster identificeres de relevante karakteristika og derudover diskuteres det, hvilken social og samfundsmæssig kritik de enkelte tekster indeholder. I forbindelse med analysen af TED-Talken ”Why Privacy Matters” diskuteres, hvorvidt overvågning er en god ting.
Materiale:
Kort uddrag fra Thomas More, Utopia (1615) www.gutenberg.com
Fra: Trine Østergaard, The English Handbook, systime 2017
Suzanne Collins, The Hunger Games (uddrag fra kapitel 1) (2008) Scholastic Inc.
George Orwell, 'Nineteen Eighty-four' (1949), uddrag fra kapitel 1 og kapitel 20.
’Why Privacy Matters’ Glenn Greenwald
https://www.ted.com/talks/glenn_greenwald_why_privacy_matters#t-594744
'2BR02B', short film based on the short story by Kurt Vonnegut, Jr.
From: https://vimeo.com/166524016
Film: 'Divergent' (2014) Neil Burger.
Supplerende materiale:
'Utopian fiction' og 'Dystopian fiction', fra: Trine Østergaard, The English Handbook, systime 2017
I alt ca. 30 sider.
Ved forløbets slutning kan du:
- analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og
metode
- perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
27 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Revision
En-to-tre klar til eksamen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1091/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74122283949",
"T": "/lectio/1091/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74122283949",
"H": "/lectio/1091/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74122283949"
}