Holdet 2023 Ke1x1 sr 2-4s - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution X - Midtsjællands Gymnasium
Fag og niveau Kemi B
Lærer(e)
Hold 2023 Ke1x1 sr 2-4s (Ke1x1 sr/, Ke2x1 sr/)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 introduktion og salte
Titel 2 mængdeberegning
Titel 3 bindingstyper og polaritet
Titel 4 gasser
Titel 5 redoxkemi
Titel 6 LIgevægte
Titel 7 reaktionshastighed
Titel 8 redoxkemi
Titel 9 Organisk kemi 1
Titel 10 organisk kemi del 2
Titel 11 syre og base
Titel 12 organisk kemi del 3
Titel 13 fedtstof

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 introduktion og salte

opbygnnig af det periodiske system, ioner og iondannelse, saltes opbygning, fældningsreaktioner, opløselighed og H- og P-sætninger samt piktogrammer, exoterm og endoterme reaktioner

elev:
- opløselighed af kaliumnitrat
-omkrystallisering af kaliumnitrat
-fældningsreaktioner


demo: fældning af bly(II)iodid

materiale: basiskemiC s. 7 -26, 31-50
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 mængdeberegning

stofmængde, molarmasse, ækvivalente mængder, beregning på reaktionsskema
stofmængdekoncentration, formel og aktuel, titrering

efter forløbet har eleverne kendskab til:

stofmængdekoncentration, formel og aktuel koncentration, titreringsanalyse, molarmasse og stofmængde, ækvivalente mængder



elevforsøg:
- fremstilling af egen saltopløsning samt fortynding af denne
- Mohr titrering ( bestemmelse af saltindhold i selvvalgt madvare)
- krystalvand
- opvarmning af natron

materiale: basiskemiC s. 79-95  og s. 101-114
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 bindingstyper og polaritet

Efter forløbet har eleverne kendskab til:
- elektronegativitet
- bindingstyper ud fra forskel i elektronegativitet
- hvordan det afgøres om et stof er polært eller upolært
- hydrofile og hydrofobe grupper
- hvad en emulgator er

Elevforsøg:
- undersøgelse af blandbarhed og opløselighed af stoffer
- emulgator illustreret med tyggegummi og chokolade

Materiale:
Basiskemi C s. 52-64 + s. 67-76






Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 gasser

Efter forløbet har eleverne kendskab til idealgasligningen

Forsøg:

-kagebagning, hvor der er undersøgt hvilken betydning mængden af bagepulver har på volumenforøgelsen af kagen.

-lightergas

Materiale: basiskemi C   s. 96- 98
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 redoxkemi

Efter forløbet har eleverne kendskab til følgende begreber:
oxidation og reduktion
spændingsrækken
oxidationstal
afstemning af redoxreaktioner


eksperimentelt:
spændingsrækken
kobberindhold af en mønt

Materiale:
Basiskemi C s. 173 - 185
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 LIgevægte

ligevægte i vandige opløsninger, Le Chateliers princip og ligevægts loven.
homogene ligevægte, vands molbrøk, indgreb i en ligevægt ved volumenændring, temperaturændring og stoftilsætning
simpel beregning på forskydning af ligevægte



elevforsøg:
indgreb i et ligevægts system



materiale: basiskemiB s. 29-45 og s. 51-63

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 reaktionshastighed

Efter forløbet har eleverne kendskab til:
-definitionen af reaktionshastighed
- reaktionshastigheden afhænger af koncentration og temperatur
- kort om elementarreaktioner og reaktionsorden
- katalysatorer:



eksperimentelt:
Landolts forsøg
reaktion mellem thiosulfat og saltsyre


Materiale:
basiskemi B s. 7 - 26



Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 redoxkemi

opsamling på redox fra 1. g

Efter forløbet har eleverne kendskab til følgende begreber:
oxidation og reduktion
spændingsrækken
oxidationstal
afstemning af redoxreaktioner
redoxtitrering


eksperimentelt:

spændingsrækken
jernindhold i ståluld

Materiale:
Basiskemi C s. 173 - 188
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Organisk kemi 1

Efter forløbet har eleverne kendskab til:

carbonhydrider, navngivning af carbonhydrider, reaktionstyperne addition, elimination, forbrænding og substitution.
Carbonhydridernes fysiske egenskaber - herunder kort om Londonbindinger og elektronegativitet



Elevforsøg:
Reaktioner med carbonhydrider

Materiale: basiskemi C s. 64 -66, 117 - 141


Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 organisk kemi del 2

fortsættelse af den organiske kemi efter SRO

Efter forløbet har eleverne kendskab til følgende stofklasser:

alkoholer, phenoler, aldehyder, ketoner, carboxylsyrer, ethere, estere og aminer samt navngivning og fysiske egenskaber.
Reaktionstyperne : addition, elimination, substitution, kondensation og oxidation

Eksperimentelt:

identifikation af primære, sekundære og tertiære alkoholer
syntese af 2-chlor-2-methylpropan
TLC Er der gurkemeje i karry?

demo:
alkoholers blandbarhed med vand
tollens reagens

Materiale: Basiskemi B s. 117-127 og 130 - 134 og 143 - 172 + 175 - 177  
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 syre og base

definition af syre og base
styrkekonstant og styrkeeksponent for syre og base
syre-base ligevægt
puffersystemer
amfolytter
bjerrumdiagram
titreringskurver for titrering af stærke syrer og baser samt svage monohydrone og polyhydrone syre og baser
hydronolysegrad
pH-beregning for stærke og svage syrer og baser, pufferopløsninger og for amfolytter


eksperimentelt:

syrestyrke og hydronolysegrad
puffersystemer
potentiometrisk titrering af saltsyre og eddikesyre
bjerrumdiagram for bromthymolblåt

materiale basiskemiB: s.73-114
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 36 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 organisk kemi del 3

fortsættelse af den organiske kemi med fokus på isomeri

Efter forløbet har eleverne kendskab til stillingsisomeri, kædeisomeri, funktionsisomer, geometrisk isomeri, spejlbilledisomeri og diastereomeri




Materiale: Basiskemi B s. 193 - 207 + 209-212

film: Viden om: den spejlvendte verden
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 13 fedtstof

Et kort forløb om fedtstof.

Indenfor bologiske makroskpiske molekyler er der kigget på triglycerid
efter forløbet har eleverne kendskab til opbygning af triglycerider, sur og basisk hydrolyse, forsæbningstal,

Elevforsøg:
Forsæbningstal for et fedstof

Materiale: basiskemi B s.232-238
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer