Holdet 2023 Ke1y sr 2-4s - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution X - Midtsjællands Gymnasium
Fag og niveau Kemi B
Lærer(e)
Hold 2023 Ke1y sr 2-4s (Ke1y sr/, Ke2y sr/)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 #1 I gang med kemi - grundstofferne
Titel 2 #2 Ioner og ionforbindelser
Titel 3 #3 Molekyler og blandbarhed
Titel 4 #4 Mængdeberegning og blandinger
Titel 5 #5 Repetition
Titel 6 LIgevægte
Titel 7 reaktionshastighed
Titel 8 redoxkemi
Titel 9 Organisk kemi 1
Titel 10 organisk kemi del 2
Titel 11 syre og base
Titel 12 organisk kemi del 3
Titel 13 fedtstof

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 #1 I gang med kemi - grundstofferne

Kernestof:
̶ kemisk fagsprog, herunder navngivning, kemiske formler og reaktionsskemaer
̶ grundstoffernes periodesystem, herunder atomets opbygning

Vi gennemgår:
Atomets opbygning
Elementarpartikler: neutroner, protoner, elektroner
A=Z+N
Isotop
Atommasse (måles i units)
Grundstoffernes periodesystem: Opdeling i hovedgrupper, undergrupper og perioder
Metaller
Ikke-metaller
Atomernes elektronsystem
Reaktionsskema og afstemning af reaktionsskema

Materialer:
Basiskemi C side 7-26

Gymnasiekemi:
Atomers opbygning - https://www.gymnasiekemi.com/c2.html
Det periodiske system - https://www.gymnasiekemi.com/c3.html
Reaktionsskemaer - https://www.gymnasiekemi.com/c4.html

https://online.praxis.dk/ BOOST - Grundstoffer og det periodiske system

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 #2 Ioner og ionforbindelser

Kernestof:
-kemisk fagsprog, herunder navngivning, kemiske formler og reaktionsskemaer
-kemiske bindingstyper, tilstandsformer, opløselighedsforhold, eksempler på struktur- og stereoisomeri
-uorganisk kemi: stofkendskab, herunder opbygning og egenskaber, og anvendelse for udvalgte uorganiske stoffer, herunder ionforbindelser
-kemikaliemærkning og sikkerheds vurdering ved eksperimentelt arbejde

Vi gennemgår:
Salte/ionforbindelser
Iongitter
Formelenhed
Simple ioner
Sammensatte ioner
Ionforbindelser
Ionforbindelsers egenskaber
Opløselighed
Fældningsreaktioner
Sikkerhed i laboratoriet
Mikroskopisk og makroskopisk niveau

Eksperimentelt arbejde:
Påvisning af salmiak i saltlakrids (Journal)
Fældningsreaktioner (Journal - aflevering)

Materialer:
Basiskemi C side 31-48

Gymnasiekemi:
Ionforbindelser: https://www.gymnasiekemi.com/c5.html
Fældningsreaktioner: https://www.gymnasiekemi.com/c6.html

https://online.praxis.dk/ BOOST - Ioner
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 #3 Molekyler og blandbarhed

Kernestof:
kemisk fagsprog, herunder navngivning, kemiske formler og reaktionsskemaer
̶ kemiske bindingstyper, tilstandsformer, opløselighedsforhold, eksempler på struktur- og stereoisomeri
̶ uorganisk kemi: stofkendskab, herunder opbygning og egenskaber, og anvendelse for udvalgte uorganiske stoffer, herunder ionforbindelser
̶ kemikaliemærkning og sikkerhedsvurdering ved eksperimentelt arbejde

Vi gennemgår:
Navngivning af simple molekyler
Atomernes elektronsky
Elektronprikformel
Kovalent binding
Rumlig opbygning af molekyler
Carbon
Elektronegativitet
Polaritet
Blandbarhed
Hydrofile og hydrofobe grupper
Carbonhydrider
Alkaner
Carbonatomets bindingsforhold
Molekylformel
Strukturformel
Stregformel
Alkaner
Navngivning af alkaner

Eksperimentelt arbejde:
Vandopløselighed (Videoaflevering)

Materialer:
Basiskemi C side 53-64, 67-75, 117-126

Gymnasiekemi:
Molekylforbindelser: https://www.gymnasiekemi.com/c8.html
Polære og upolære bindinger: https://www.gymnasiekemi.com/c9.html
Alkaner: https://www.gymnasiekemi.com/c11.html

https://online.praxis.dk/ BOOST - Molekyler og deres bindinger og polaritet
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 #4 Mængdeberegning og blandinger

Gennemgang af de kemiske størrelser: densitet, masse, molar masse, stofmængde og stofmængdekoncentration.

Hvordan kan man beregne udbytte af kemiske reaktioner?

Kernestof:
kemisk fagsprog, herunder navngivning, kemiske formler og reaktionsskemaer
̶ mængdeberegninger i relation til reaktionsskemaer og opløsninger
̶ kvalitative og kvantitative eksperimentelle metoder, herunder separation, simpel syntese, forskellige typer af titrering, vejeanalyse, spektrofotometri og chromatografi

Vi gennemgår:
Densitet, masse og volumen
Formelmasse/molekylmasse
Stofmængde
Avogadros tal
Kemisk mængdeberegning
Ækvivalente mængder
Mængdeberegningsskemaer
Molarmasse
Homogene og heterogene blandinger
Masseprocent
Volumenprocent
Stofmængdekoncentration
At lave en opløsning
Fortyndinger og fortyndingsformlen
Formel og aktuel stofmængdekoncentration
Titreranalyse

Eksperimentelt arbejde:
Natronforsøg (Journal)
Fremstilling af opløsninger og fortyndinger
Titrering af havvand (Journal - afleveret)

Materialer:
Basiskemi C side 79-93, 101-102, 104-114

Gymnasiekemi:
Måling mol og masse: https://www.gymnasiekemi.com/c7.html
Koncentration og massefylde: https://www.gymnasiekemi.com/c10.html

Biostriben - Gymnasie - Basal kemi - Biotech Academy: https://www.biotechacademy.dk/e-learning/biostriben/gymnasie/biostriben-gymnasie-basal-kemi/#1706560357032-f01ec9e2-f6a9

https://online.praxis.dk/ BOOST - Koncentration
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 #5 Repetition

I matrixgrupper gennemgår og fremlægger eleverne om de forsøg vi har været igennem i løbet af året.

Eleverne bruger whiteboardtavler til at opskrive formler og reaktionsskemaer relevante for forsøgene.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 LIgevægte

ligevægte i vandige opløsninger, Le Chateliers princip og ligevægts loven.
homogene ligevægte, vands molbrøk, indgreb i en ligevægt ved volumenændring, temperaturændring og stoftilsætning
simpel beregning på forskydning af ligevægte



elevforsøg:
indgreb i et ligevægts system



materiale: basiskemiB s. 29-45 og s. 51-63

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 reaktionshastighed

Efter forløbet har eleverne kendskab til:
-definitionen af reaktionshastighed
- reaktionshastigheden afhænger af koncentration og temperatur
- kort om elementarreaktioner og reaktionsorden
- katalysatorer:



eksperimentelt:
Landolts forsøg
reaktion mellem thiosulfat og saltsyre


Materiale:
basiskemi B s. 7 - 26



Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 redoxkemi

opsamling på redox fra 1. g

Efter forløbet har eleverne kendskab til følgende begreber:
oxidation og reduktion
spændingsrækken
oxidationstal
afstemning af redoxreaktioner
redoxtitrering


eksperimentelt:

spændingsrækken
jernindhold i ståluld

Materiale:
Basiskemi C s. 173 - 188
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Organisk kemi 1

Efter forløbet har eleverne kendskab til:

carbonhydrider, navngivning af carbonhydrider, reaktionstyperne addition, elimination, forbrænding og substitution.
Carbonhydridernes fysiske egenskaber - herunder kort om Londonbindinger og elektronegativitet



Elevforsøg:
Reaktioner med carbonhydrider

Materiale: basiskemi C s. 64 -66, 117 - 141


Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 organisk kemi del 2

fortsættelse af den organiske kemi efter SRO

Efter forløbet har eleverne kendskab til følgende stofklasser:

alkoholer, phenoler, aldehyder, ketoner, carboxylsyrer, ethere, estere og aminer samt navngivning og fysiske egenskaber.
Reaktionstyperne : addition, elimination, substitution, kondensation og oxidation

Eksperimentelt:

identifikation af primære, sekundære og tertiære alkoholer
syntese af 2-chlor-2-methylpropan
TLC Er der gurkemeje i karry?

demo:
alkoholers blandbarhed med vand
tollens reagens

Materiale: Basiskemi B s. 117-127 og 130 - 134 og 143 - 172 + 175 - 177  
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 syre og base

definition af syre og base
styrkekonstant og styrkeeksponent for syre og base
syre-base ligevægt
puffersystemer
amfolytter
bjerrumdiagram
titreringskurver for titrering af stærke syrer og baser samt svage monohydrone og polyhydrone syre og baser
hydronolysegrad
pH-beregning for stærke og svage syrer og baser, pufferopløsninger og for amfolytter


eksperimentelt:

syrestyrke og hydronolysegrad
puffersystemer
potentiometrisk titrering af saltsyre og eddikesyre
bjerrumdiagram for bromthymolblåt

materiale basiskemiB: s.73-114
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 36 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 organisk kemi del 3

fortsættelse af den organiske kemi med fokus på isomeri

Efter forløbet har eleverne kendskab til stillingsisomeri, kædeisomeri, funktionsisomer, geometrisk isomeri, spejlbilledisomeri og diastereomeri




Materiale: Basiskemi B s. 193 - 207 + 209-212

film: Viden om: den spejlvendte verden
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 13 fedtstof

Et kort forløb om fedtstof.

Indenfor bologiske makroskpiske molekyler er der kigget på triglycerid
efter forløbet har eleverne kendskab til opbygning af triglycerider, sur og basisk hydrolyse, forsæbningstal,

Elevforsøg:
Forsæbningstal for et fedstof

Materiale: basiskemi B s.232-238
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer