Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
X - Midtsjællands Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Kemi B
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2023 Ke1y sr 2-4s (Ke1y sr/, Ke2y sr/)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
#1 I gang med kemi - grundstofferne
Kernestof:
̶ kemisk fagsprog, herunder navngivning, kemiske formler og reaktionsskemaer
̶ grundstoffernes periodesystem, herunder atomets opbygning
Vi gennemgår:
Atomets opbygning
Elementarpartikler: neutroner, protoner, elektroner
A=Z+N
Isotop
Atommasse (måles i units)
Grundstoffernes periodesystem: Opdeling i hovedgrupper, undergrupper og perioder
Metaller
Ikke-metaller
Atomernes elektronsystem
Reaktionsskema og afstemning af reaktionsskema
Materialer:
Basiskemi C side 7-26
Gymnasiekemi:
Atomers opbygning - https://www.gymnasiekemi.com/c2.html
Det periodiske system - https://www.gymnasiekemi.com/c3.html
Reaktionsskemaer - https://www.gymnasiekemi.com/c4.html
https://online.praxis.dk/ BOOST - Grundstoffer og det periodiske system
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
#2 Ioner og ionforbindelser
Kernestof:
-kemisk fagsprog, herunder navngivning, kemiske formler og reaktionsskemaer
-kemiske bindingstyper, tilstandsformer, opløselighedsforhold, eksempler på struktur- og stereoisomeri
-uorganisk kemi: stofkendskab, herunder opbygning og egenskaber, og anvendelse for udvalgte uorganiske stoffer, herunder ionforbindelser
-kemikaliemærkning og sikkerheds vurdering ved eksperimentelt arbejde
Vi gennemgår:
Salte/ionforbindelser
Iongitter
Formelenhed
Simple ioner
Sammensatte ioner
Ionforbindelser
Ionforbindelsers egenskaber
Opløselighed
Fældningsreaktioner
Sikkerhed i laboratoriet
Mikroskopisk og makroskopisk niveau
Eksperimentelt arbejde:
Påvisning af salmiak i saltlakrids (Journal)
Fældningsreaktioner (Journal - aflevering)
Materialer:
Basiskemi C side 31-48
Gymnasiekemi:
Ionforbindelser: https://www.gymnasiekemi.com/c5.html
Fældningsreaktioner: https://www.gymnasiekemi.com/c6.html
https://online.praxis.dk/ BOOST - Ioner
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
#3 Molekyler og blandbarhed
Kernestof:
kemisk fagsprog, herunder navngivning, kemiske formler og reaktionsskemaer
̶ kemiske bindingstyper, tilstandsformer, opløselighedsforhold, eksempler på struktur- og stereoisomeri
̶ uorganisk kemi: stofkendskab, herunder opbygning og egenskaber, og anvendelse for udvalgte uorganiske stoffer, herunder ionforbindelser
̶ kemikaliemærkning og sikkerhedsvurdering ved eksperimentelt arbejde
Vi gennemgår:
Navngivning af simple molekyler
Atomernes elektronsky
Elektronprikformel
Kovalent binding
Rumlig opbygning af molekyler
Carbon
Elektronegativitet
Polaritet
Blandbarhed
Hydrofile og hydrofobe grupper
Carbonhydrider
Alkaner
Carbonatomets bindingsforhold
Molekylformel
Strukturformel
Stregformel
Alkaner
Navngivning af alkaner
Eksperimentelt arbejde:
Vandopløselighed (Videoaflevering)
Materialer:
Basiskemi C side 53-64, 67-75, 117-126
Gymnasiekemi:
Molekylforbindelser: https://www.gymnasiekemi.com/c8.html
Polære og upolære bindinger: https://www.gymnasiekemi.com/c9.html
Alkaner: https://www.gymnasiekemi.com/c11.html
https://online.praxis.dk/ BOOST - Molekyler og deres bindinger og polaritet
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
#4 Mængdeberegning og blandinger
Gennemgang af de kemiske størrelser: densitet, masse, molar masse, stofmængde og stofmængdekoncentration.
Hvordan kan man beregne udbytte af kemiske reaktioner?
Kernestof:
kemisk fagsprog, herunder navngivning, kemiske formler og reaktionsskemaer
̶ mængdeberegninger i relation til reaktionsskemaer og opløsninger
̶ kvalitative og kvantitative eksperimentelle metoder, herunder separation, simpel syntese, forskellige typer af titrering, vejeanalyse, spektrofotometri og chromatografi
Vi gennemgår:
Densitet, masse og volumen
Formelmasse/molekylmasse
Stofmængde
Avogadros tal
Kemisk mængdeberegning
Ækvivalente mængder
Mængdeberegningsskemaer
Molarmasse
Homogene og heterogene blandinger
Masseprocent
Volumenprocent
Stofmængdekoncentration
At lave en opløsning
Fortyndinger og fortyndingsformlen
Formel og aktuel stofmængdekoncentration
Titreranalyse
Eksperimentelt arbejde:
Natronforsøg (Journal)
Fremstilling af opløsninger og fortyndinger
Titrering af havvand (Journal - afleveret)
Materialer:
Basiskemi C side 79-93, 101-102, 104-114
Gymnasiekemi:
Måling mol og masse: https://www.gymnasiekemi.com/c7.html
Koncentration og massefylde: https://www.gymnasiekemi.com/c10.html
Biostriben - Gymnasie - Basal kemi - Biotech Academy: https://www.biotechacademy.dk/e-learning/biostriben/gymnasie/biostriben-gymnasie-basal-kemi/#1706560357032-f01ec9e2-f6a9
https://online.praxis.dk/ BOOST - Koncentration
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
#5 Repetition
I matrixgrupper gennemgår og fremlægger eleverne om de forsøg vi har været igennem i løbet af året.
Eleverne bruger whiteboardtavler til at opskrive formler og reaktionsskemaer relevante for forsøgene.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
LIgevægte
ligevægte i vandige opløsninger, Le Chateliers princip og ligevægts loven.
homogene ligevægte, vands molbrøk, indgreb i en ligevægt ved volumenændring, temperaturændring og stoftilsætning
simpel beregning på forskydning af ligevægte
elevforsøg:
indgreb i et ligevægts system
materiale: basiskemiB s. 29-45 og s. 51-63
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
reaktionshastighed
Efter forløbet har eleverne kendskab til:
-definitionen af reaktionshastighed
- reaktionshastigheden afhænger af koncentration og temperatur
- kort om elementarreaktioner og reaktionsorden
- katalysatorer:
eksperimentelt:
Landolts forsøg
reaktion mellem thiosulfat og saltsyre
Materiale:
basiskemi B s. 7 - 26
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
redoxkemi
opsamling på redox fra 1. g
Efter forløbet har eleverne kendskab til følgende begreber:
oxidation og reduktion
spændingsrækken
oxidationstal
afstemning af redoxreaktioner
redoxtitrering
eksperimentelt:
spændingsrækken
jernindhold i ståluld
Materiale:
Basiskemi C s. 173 - 188
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Organisk kemi 1
Efter forløbet har eleverne kendskab til:
carbonhydrider, navngivning af carbonhydrider, reaktionstyperne addition, elimination, forbrænding og substitution.
Carbonhydridernes fysiske egenskaber - herunder kort om Londonbindinger og elektronegativitet
Elevforsøg:
Reaktioner med carbonhydrider
Materiale: basiskemi C s. 64 -66, 117 - 141
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
organisk kemi del 2
fortsættelse af den organiske kemi efter SRO
Efter forløbet har eleverne kendskab til følgende stofklasser:
alkoholer, phenoler, aldehyder, ketoner, carboxylsyrer, ethere, estere og aminer samt navngivning og fysiske egenskaber.
Reaktionstyperne : addition, elimination, substitution, kondensation og oxidation
Eksperimentelt:
identifikation af primære, sekundære og tertiære alkoholer
syntese af 2-chlor-2-methylpropan
TLC Er der gurkemeje i karry?
demo:
alkoholers blandbarhed med vand
tollens reagens
Materiale: Basiskemi B s. 117-127 og 130 - 134 og 143 - 172 + 175 - 177
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
syre og base
definition af syre og base
styrkekonstant og styrkeeksponent for syre og base
syre-base ligevægt
puffersystemer
amfolytter
bjerrumdiagram
titreringskurver for titrering af stærke syrer og baser samt svage monohydrone og polyhydrone syre og baser
hydronolysegrad
pH-beregning for stærke og svage syrer og baser, pufferopløsninger og for amfolytter
eksperimentelt:
syrestyrke og hydronolysegrad
puffersystemer
potentiometrisk titrering af saltsyre og eddikesyre
bjerrumdiagram for bromthymolblåt
materiale basiskemiB: s.73-114
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
36 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
organisk kemi del 3
fortsættelse af den organiske kemi med fokus på isomeri
Efter forløbet har eleverne kendskab til stillingsisomeri, kædeisomeri, funktionsisomer, geometrisk isomeri, spejlbilledisomeri og diastereomeri
Materiale: Basiskemi B s. 193 - 207 + 209-212
film: Viden om: den spejlvendte verden
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
fedtstof
Et kort forløb om fedtstof.
Indenfor bologiske makroskpiske molekyler er der kigget på triglycerid
efter forløbet har eleverne kendskab til opbygning af triglycerider, sur og basisk hydrolyse, forsæbningstal,
Elevforsøg:
Forsæbningstal for et fedstof
Materiale: basiskemi B s.232-238
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1091/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74122283974",
"T": "/lectio/1091/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74122283974",
"H": "/lectio/1091/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74122283974"
}