Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
X - Midtsjællands Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Matematik B
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2023 Ma1w 1-4s (Ma1w/, Ma2w/)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Lineære sammenhænge
Indhold (materialer):
Onenote: 1.01 Lineære fkt
Særlige fokuspunkter (kompetencer, læreplanens mål, progression):
At skabe overgang til gymnasiet ved at uddybe et matematisk emne fra grundskolen. TI-Nspire introduceres og tages i brug som CAS-værktøj, der følger jer gennem hele jeres matematikforløb, uanset niveau. Der lægges også vægt på at arbejde med matematik i hånden på papir. Forløbet afsluttes med matematikscreeningen d. 26/9.
Vi begynder matematikken med at arbejde med lineære sammenhænge. Undervejs lærer vi om:
* Variable og variabelsammenhænge.
* Funktionsbegrebet.
* De 4 repræsentationsformer.
* Den lineære funktion og fortolkning af a og b.
* Lineær regression og residualplot.
* At bestemme a og b ud fra to punkter vha. to-punktsformlen samt at bevise to-punktsformlen.
* Ligningsløsning af én ligning med én ubekendt.
* Skæring mellem linjer, herunder løsning af to ligninger med to ubekendte.
* Proportionalitet.
Produktkrav:
Der er til forløbet knyttet to afleveringssæt af hver to timer.
Arbejdsformer:
Klasseundervisning, individuelt arbejde, arbejde i studiegrupper.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
22,00 moduler
Dækker over:
23 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Procent- og rentesregning
Indhold (materialer):
Onenote: 1.02 Procent og rentesregning
Særlige fokuspunkter (kompetencer, læreplanens mål, progression):
Repetition af procentregning fra grundskolen. Undersøge virkelighedsscenarier.
Undervejs lærer vi om:
* At finde en bestemt procentdel af en værdi.
* At finde ud af, hvor mange procent en andel udgør af en helhed.
* At lægge en procentdel til (eller trække en procentdel fra), så vi finder frem til den resulterende værdi ved én beregningsmanøvre.
* Procentvis ændring (herunder procentvis afvigelse).
* Renteformlen/kapitalfremskrivningsformlen. Dvs. hvordan vokser et beløb på en konto henover terminer til en fast rente pr. termin - idet vi kun indbetaler ét beløb én gang ved starten af opsparingen, som derefter får fred til at stå og trække renter?
Produktkrav:
Der er til forløbet knyttet et afleveringssæt af tre timer.
Arbejdsformer:
Klasseundervisning, individuelt arbejde, studiegrupper.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Beskrivende statistik på ugrupperede data
Indhold (materialer):
Onenote: 1.03 Deskriptiv statistik
Særlige fokuspunkter (kompetencer, læreplanens mål, progression):
Vi kobler til virkelighedsproblemer. Forløbet indeholder en lang række begreber, som vi holder styr på og samler undervejs, så vi er klar til at gå videre med grupperede observationer senere på året. Der veksles mellem at arbejde i hånden og i TI-Nspire.
Undervejs lærer vi om:
I dette forløb skal vi arbejde med at beskrive et datamateriale med forskellige diagramtyper og ved at undersøge det med beregninger og begreber. Det primære spørgsmål, vi arbejder ud fra, når vi laver beskrivende statistik er: "Hvordan fordeler vores observationer sig?"
Det er ugrupperede observationer, vi ser på i forløbet. Man kan også arbejde med observationer, som er grupperet (f.eks. samlet i intervaller), men det venter vi med til efter grundforløbet.
Begreber, som er i fokus:
* Observation.
* Hyppighed.
* Frekvens og kumuleret frekvens.
* Stolpediagram.
* Fraktil.
* Udvidet kvartilsæt (mindsteværdi, 1. kvartil, median, 3. kvartil, størsteværdi).
* Boksplot.
* Variationsbredde og kvartilbredde.
* Skævhed, outliers.
Produktkrav:
Der er til forløbet knyttet et afleveringssæt af to timer.
Arbejdsformer:
Klasseundervisning, individuelt arbejde, arbejde i studiegrupper.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Beskrivende statistik på ugrupperede data - del 2
Indhold (materialer):
Onenote: 1.03 Deskriptiv statistik
Særlige fokuspunkter (kompetencer, læreplanens mål, progression):
Indledningsvis opsamling fra grundforløbet og repetition af begreber fra forløbet om beskrivende statistik. Der veksles mellem at arbejde i hånden og i TI-Nspire.
Undervejs lærer vi om:
Vi dykker ned i forskellige begreber der knytter sig til fordeling af observationer.
Begreber, som er i fokus:
* Middelværdi og gennemsnit.
* Spredning, varians, skævhed, outliers.
Produktkrav:
Der er til forløbet knyttet et afleveringssæt af to timer.
Arbejdsformer:
Klasseundervisning, individuelt arbejde, arbejde i studiegrupper.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Eksponentiel funktion
Indhold (materialer):
Onenote: 1.04 Eksponentielle funktioner
Særlige fokuspunkter (kompetencer, læreplanens mål, progression):
Det er målet at eleverne som resultat af undervisningen skal kunne redegøre for eksponentielle funktioner og bestemme samt redegøre bedste regressions model.
Vi har i det første forløb i studieretningsklassen særlig fokus på at lære hinanden at kende og at kæde til sidste forløb i grundforløbet om procent og rentesregning
I skal efter forløbet kunne redegøre for:
- forskrift for eksponentielle funktioner
- betydning af a og b-værdi
- vækstrate
- egenskaber ved eksponentielle funktioner med udgangspunkt i tabel, graf, beskrivelse og ligning (repræsentationsformer) samt oversættelse mellem disse.
- eksponentielle modeller (regression ud fra datasæt)
- Topunktsformel til bestemmelse af-værdi (med bevis)
- Fordoblingskonstant og halveringskonstant (med bevis)
- Logaritmeregneregler
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
TF1 (SA+Ma): Survey om gråzonekriminalitet
Forløbet gennemføres af Gitte Hansen (GH) som samfundsfaglærer og Brian Olesen (BO) som matematiklærer
Indhold (materialer):
Onenote: 1.05 TF1 ma+sa
Særlige fokuspunkter (kompetencer, læreplanens mål, progression):
Det er målet at eleverne som resultat af undervisningen har opnået en forståelse for hvordan en spørgeskemaundersøgelse designes, gennemføres og databehandles.
Eleverne vil i slutningen af forløbet blive bedømt på deres evne til:
- at kunne opstille simple hypoteser indenfor emnet 'holdninger til gråzone kriminalitet' der begrundes
- at undersøge data og hypoteser
- at reflektere over den metoder der er brugt til at gennemføre forløbet
- at kunne redegøre for chi-i-anden som bekræftende statistik til test af uafhængighed
- at samarbejde i grupper af 3-4 medlemmer og anvende logbog som værktøj til at få gruppearbejde til af fungere
Væsentligste arbejdsformer
Der veksles mellem klasseundervisning med introduktion af begreber, værktøjer og metodeovervejelser. I arbejder i grupper. spørgsmålene samles i et spørgeskema. Undersøgelse gennemføres på 'gaden' og distrubueres via sociale medier. Der fremlægges via speak i PowerPoint
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
22,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Vektorer 1
Indhold (materialer):
Onenote: 1.06 Vektor 1
Særlige fokuspunkter (kompetencer, læreplanens mål, progression):
Det er målet at eleverne som resultat af undervisningen kan opstille og løse simple geometriske problemer i planen baseret på analytisk beskrivelse af geometriske figurer i koordinatsystem samt udnytte dem til at besvare praktiske spørgsmål.
Vi har i dette forløb særlig fokus på skriftlighed
I skal kunne redegøre for:
- Vektor, ens vektor, nulvektor, ensrettet, modsatrettet, parallel, ortogonal
- Regneregler med vektorer: sum, differens og multiplikation
- Vektorers koordinater og stedvektorer
- Regning med koordinater
- Vektorers længde
- Tværvektor
Produktkrav:
Der er til forløbet knyttet et afleveringssæt af 3 timer.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Parablen
Indhold (materialer):
Onenote:1.07 Parablen
Særlige fokuspunkter (kompetencer, læreplanens mål, progression):
Det er målet at eleverne som resultat af undervisningen kan redegøre for karakteristiske egenskaber ved parablen som graf for 2. gradspolynomiet.
I skal kunne redegøre for:
- forskrift for 2.gradspolynomium
- koefficienternes betydning for parablens udformning
- parablens symmetri og toppunkt
- opstilling af model ud fra beskrivelse og regression
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Grupperede observationer
Indhold (materialer):
Onenote: 1.08 Grp. obs
Særlige fokuspunkter (kompetencer, læreplanens mål, progression):
Det er målet at eleverne som resultat af undervisningen har opnået forståelse for deskriptiv statistik for GRUPPEREDE observationer for store datasæt.
I skal kunne redegøre for:
- simple statistiske metoder til håndtering af GRUPPEREDE data: Interval, hyppighed, frekvens og kumulerede frekvens
- grafisk præsentation: Histogram og sumkurve
- aflæsning på sumkurve herunder skøn over kvartiler samt bestemmelse af andele
- udregning af skøn over middeltal
Væsentlige arbejdsformer:
Vi veksler mellem at arbejde i hånden i hæfte og med TI-Nspire.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Stykvis lineære funktioner
Indhold (materialer):
Onenote: 1.09 Stykvis lineære funktioner
Særlige fokuspunkter (kompetencer, læreplanens mål, progression):
Det er målet at eleverne som resultat af undervisningen skal kunne redegøre for stykvis lineære funktioner.
Vi har i grundforløbet særlig fokus på skriftlighed
I skal kunne redegøre for:
- definitionsmængde, værdimængde og monotoniforhold
- stykvise lineære funktioner sammensat af linjestykker og/eller halvlinjer
- graf og forskrift for stykvis lineær funktion
- aflæsning på stykvis lineær funktion
- bestemme løsning til f(x) = k for stykvis lineær funktion
- gaffelfunktioner med TI-Nspire
- opskrive forskrift for gaffelfunktion
Produktkrav:
Der er til forløbet knyttet et afleveringssæt på tre timer.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Binomialfordelingen
Indhold (materialer):
Onenote: 1.10 Binomialfordelingen
Særlige fokuspunkter (kompetencer, læreplanens mål, progression):
Det er målet at eleverne som resultat af undervisningen kan redegøre for tilfældighedernes spil med fokus på binomialfordelingen.
I skal kunne redegøre for:
- Stokastisk eksperiment, udfaldsrum, sandsynlighedfelt og stokastisk variabel
- Tælletræ og krydstabel til bestemmelse af sandsynlighedstabel for stokastisk variabel
- Middelværdi, varians og spredning for en stokastisk variabel
- Simulering af kast med mønt/terning og bestemmelse af middelværdi og spredning for eksperiment
- Tællemetoder, Pascals trekant og binomialkoefficienter
- binomialfordelingen
- Middeltal og spredning
- Almindelige (forventede) udfald (indenfor middelværdi +- spredning)
- Exceptionelle udfald
Væsentlige arbejdsformer:
Indledningsvis undersøges hvor mange koder man kan lave med et antal felter og forskellige felter. Der arbejdes induktivt og eleverne skal kunne argumentere for antallet af koder.
Der er i forløbet særlig fokus på at forstå tilfældighedernes spil ud fra kast med mønt eller terninger. Vi undersøger f.eks. antal krone ved kast med 4 mønter eller sum af øjne ved kast med to terninger.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Potensfunktioner
Indhold (materialer):
Onenote: 1.11 Potensfunktioner
Mål:
Det er målet at eleverne som resultat af undervisningen skal kunne redegøre for potensfunktioner samt ved modellering kan redegøre for Keplers 3. lov samt Galileis faldlov.
Kernestof:
- Forskrift for potensfunktion
- Betydning af konstanterne a og b
- Monotoniforhold for en potensfunktion
- Grafisk repræsentation (visuel analyse ved brug af skyder i TI-Nspire)
- Bestemmelse af forskrift ud fra to punkter
- Bevis for formel til bestemmelse af a-værdi og b-værdi
- Procent-procent vækst (vækstegenskaber)
- Potensmodel ud fra datasæt (regression)
Supplerende stof:
Matematik-historisk forløb: Det naturvidenskabelige gennembrud som matematik-historisk med udgangspunkt i 'verdensbilleder' samt Galileo Galileis faldlov.
Arbejdsformer:
Vi vil i forløbet afprøve afprøve Galileis faldlov
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Klar til mdl eksamen
Indhold (materialer):
Onenote: 1.12 At regne med funktioner
Særlige fokuspunkter (kompetencer, læreplanens mål, progression):
Det er målet at eleverne som resultat af undervisningen skal lære at regne med funktioner.
I skal kunne redegøre for:
- sum og differens af to lineære funktioner
- konstant gange på lineære funktion
- produkt af lineære funktioner
- lodret parallel forskydning
- vandret parallel forskydning
- forskydning af parablen og dens toppunkt
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Andengradsligningen
Indhold (materialer):
Onenote: 2.01 2. gradsligningen
Særlige fokuspunkter (kompetencer, læreplanens mål, progression):
Det er målet at eleverne som resultat af undervisningen har opnået forståelse for parablens symmetri samt andengradsligningen.
I skal kunne redegøre for:
- 2. gradslingningen med grafisk og algebraisk løsning
- kvadratsætningerne
- rødder og faktoropløsning
- bevis for 2. gradsligningens løsningsformel
- parablens symmetri
- parabelforskydning
Væsentlige arbejdsformer:
Forløbet gennemføres som opsamling på forløb fra 1.g om "Parablen" (spiral).
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Vektorer 2
Indhold (materialer):
Onenote: 2.02 Vektor 2
Særlige fokuspunkter (kompetencer, læreplanens mål, progression):
Det er målet at eleverne som resultat af undervisningen kan opstille og løse simple geometriske problemer i planen baseret på analytisk beskrivelse af geometriske figurer i koordinatsystem samt udnytte dem til at besvare praktiske spørgsmål.
I skal kunne redegøre for:
- Prikprodukt
- Vinkel mellem vektorer
- Determinant
- Projektion
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
Linjens parameterfremstilling og ligning
Indhold (materialer):
Onenote: 2.03 Parameterfremstilling og linjens ligning
Særlige fokuspunkter (kompetencer, læreplanens mål, progression):
Det er målet at eleverne som resultat af undervisningen skal kunne redegøre for linjens ligning og parameterfremstilling.
I skal kunne redegøre for:
- Retningsvektor og linjens parameterfremstilling
- Normalvektor og linjens ligning.
- Skæring mellem linjer.
- Ortogonale linjer.
- Vinkel mellem linjer.
- Afstand mellem punkt og linje.
Væsentlige arbejdsformer:
Forløbet er fortsættelse af forløb vektor 1 og vektor 2 (spiral). I undervisningen veksles der mellem konstruktion og beregning og mellem aktiviteter med papir/blyant og værktøjsprogrammer.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
17
|
Monotoniforhold og tangent ligningen
Indhold (materialer):
Onenote: 2.04 Monotoniforhold
Særlige fokuspunkter (kompetencer, læreplanens mål, progression):
Det er målet at eleverne som resultat af undervisningen skal kunne redegøre for monotoniforhold.
I skal kunne redegøre for:
- begrebet afledt funktion
- bestemmelse af den afledte funktion for potens funktioner og polynomier
- anvendelse af regneregler for afledt funktion til k*f(x), f(x)+g(x) og f(x)-g(x)
- bestemmelse af ligning for tangent til graf for funktion både med og uden brug af CAS
- bestemmelse af monotoniforhold for funktion både med og uden brug af CAS
Væsentlige arbejdsformer:
Vi arbejde induktivt således at I selv kommer frem til forskrifterne for afledede funktioner af 2. gradspolynomier, potensfunktioner og eksponentialfunktioner.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
18
|
Cirklens ligning
Indhold (materialer):
Onenote: 2.05 Cirklens ligning
Særlige fokuspunkter (kompetencer, læreplanens mål, progression):
Det er målet at eleverne som resultat af undervisningen skal kunne redegøre for cirklens ligning som punktmængde.
I skal kunne redegøre for:
- Cirklens ligning
- Omskrivning af cirklens ligning vha. kvadratsætningerne
- Omskrivning vha kvadratkomplettering
- Tangent til cirkel
- Skæring mellem cirkel og linje
Væsentlige arbejdsformer:
Forløbet er fortsættelse af forløb om vektorer fra 1.g og 2.g (spiral). I undervisningen veksles der mellem konstruktion og beregning og mellem aktiviteter med papir/blyant og værktøjsprogrammer.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
19
|
At regne med funktioner
Indhold (materialer):
Onenote: 2.06 Funktioner
Særlige fokuspunkter (kompetencer, læreplanens mål, progression):
Det er målet at eleverne som resultat af undervisningen skal lære at regne med funktioner.
I skal kunne redegøre for:
- sum og differens af to lineære funktioner
- konstant gange på lineære funktion
- produkt af lineære funktioner
- lodret parallel forskydning
- vandret parallel forskydning
- forskydning af parablen og dens toppunkt
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
20
|
Optimering
Indhold (materialer):
Onenote: 2.07 Optimering
Særlige fokuspunkter (kompetencer, læreplanens mål, progression):
Det er målet at eleverne som resultat af undervisningen skal kunne redegøre for optimering.
I skal kunne redegøre for:
- bestemmelse af den afledte funktion for elementære funktioner: Logarimefunktion, eksponentialfunktioner og trigonometriske funktioner.
- anvendelse af regneregler til differentiation af produkt af funktioner p(x)=f(x)*g(x)
- anvendelse af regneregler til differentiation af sammensatte funktion med lineær indre funktion: s(x)=f(ax+b)
- opstilling af optimeringsproblemer
- anvende differentialregning til at løse optimeringsproblemer
Væsentlige arbejdsformer:
Vi veksler mellem arbejde med og uden CAS
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
21
|
Binomialtest og konfidensinterval for en andel
Indhold (materialer):
Onenote: 2.08 Binomialtest og C.I_
Særlige fokuspunkter (kompetencer, læreplanens mål, progression):
Det er målet at eleverne som resultat af undervisningen skal kunne redegøre for binomialtest og konfidensinterval.
I skal kunne redegøre for:
- Hypotesetest: H0, Ha, teststørrelse og signifikans niveau
- Simulering af nul hypotese
- Normalfordelingen og approksimation
- Tosidet binomialtest: Kritiske værdier og acceptmængde
- Konfidensinterval over andel
Væsentlige arbejdsformer:
Indledningsvis undersøger vi simulering af kast med mønt og terning. Den teoretiske binomialfordeling sammenlignes med simulerede fordelinger. Terninger opfører sig ikke altid som forventet.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
22
|
Trigonometriske funktioner
Indhold (materialer):
Onenote: 2.09 Trigonometriske funktioner
Særlige fokuspunkter (kompetencer, læreplanens mål, progression):
Det er målet at eleverne som resultat af undervisningen skal kunne redegøre for grafiske egenskaber ved trigonometriske funktioner med TI-Nspire CAS.
I skal kunne redegøre for:
- Radianer versus grader
- Løsning af trigonometriske ligninger grafisk og med solve
- Matematisk modellering med trigonometriske funktioner
- Harmoniske svingninger med fokus på amplitude, vinkelhastighed, periode og svingningstid
Væsentlige arbejdsformer:
Forløbet bliver gennemført med udgangspunkt i HF-B forberedelsematerialet om trigonometriske funktioner. I arbejder parvis med materialet materialet og laver øvelserne 1-11, 14-16 og 19-21 i hæftet.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
23
|
Annuitet
Indhold (materialer):
Onenote: 2.10 Annuitet
Særlige fokuspunkter (kompetencer, læreplanens mål, progression):
Det er målet at eleverne som resultat af undervisningen har opnået forståelse for annuitet og ligningsløsning.
I skal kunne redegøre for:
- Opsparrings- og gældsannuitet (supplerende stof)
- Amortiseringsplan
- Principper for ligningsløsning samt løsning med CAS (som kontrol).
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
24
|
Repetition med fokus på bevisførelse
Indhold (materialer):
Onenote: 2.11 Bevisførelse
Særlige fokuspunkter (kompetencer, læreplanens mål, progression):
Det er målet at eleverne som resultat af undervisningen har opnået forståelse matematisk bevisførelse.
I skal kunne redegøre for:
- bevis for formlen til løsning af en andengradsligning
- bevis indenfor differentalregning
Væsentlige arbejdsformer:
- Træning af bevisførelse parvis ved tavler.
- Udarbejdelse af disposition for spørgsmål til mundtlig eksamen.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1091/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74122283979",
"T": "/lectio/1091/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74122283979",
"H": "/lectio/1091/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74122283979"
}