Titel
5
|
Sport und Identität [EKSAMEN]
Formål:
Forløbet skal præsentere eleverne for forskellige sportsgrene og sportskulturen i Tyskland - særligt den tyske fodboldkultur - i samspil med identitetsdannelse og -forståelse. Foruden nedenstående punkter skal forløbet bidrage til, at elevernes nyerhvervede viden om den tyske sportskultur kan anvendes i lommefilmsfestivalsforløbet, som er en del af dette forløb.
Læringsmål som forløbet bidrager til at opfylde:
- forstå talt tysk standardsprog om kendte emner formidlet gennem forskellige medier.
- læse og forstå forskellige typer og genrer af ubearbejdede nyere og enkelte ældre tysksprogede tekster samt ubearbejdede tysksprogede tekster fra de sidste 10 år.
- redegøre på tysk for studerede tysksprogede emner og tekster, analysere og fortolke disse og perspektivere til andre tekster, idet de benytter et nuanceret ordforråd samt anvender elementær morfologi og syntaks korrekt.
- føre en samtale på et klart forståeligt, sammenhængende og nogenlunde flydende tysk om emner, de er fortrolige med, samt redegøre for og diskutere forskellige synspunkter.
- udtrykke sig mundtligt på tysk om ikke-gennemgåede tysksprogede tekster og emner med anvendelse af et enkelt ordforråd og ofte forekommende faste vendinger og udtryk.
- udtrykke sig klart forståeligt og sammenhængende på skriftligt tysk med et varieret ordforråd og med sikkerhed i den centrale ortografi, morfologi og syntaks.
- analysere og beskrive tysk sprog grammatisk på dansk med anvendelse af relevant terminologi.
- anvende relevante lytte- og læsestrategier samt relevante mundtlige og skriftlige kommunikationsstrategier.
- på tysk redegøre for og reflektere over forskellige tysksprogede tekster såvel fiktive som ikke-fiktive samt analysere og fortolke disse.
- redegøre på tysk for kulturelle, historiske og samfundsmæssige forhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland efter 1945.
- anvende en grundlæggende viden om kulturelle, historiske og samfundsmæssige forhold i tysksprogede lande i arbejdet med fiktive og ikke-fiktive tysksprogede tekster og medier samt sammenligne studerede tysksprogede tekster og emner med kultur- og samfundsforhold i andre lande.
- søge og anvende relevant tysksproget materiale på internettet samt dokumentere anvendelsen heraf.
- behandle problemstillinger i samarbejde med andre fag.
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Indhold:
Forløbet ”Sport und Identität” handler om den diverse sportsgrene - dog med et større fokus på den tyske fodboldkultur - og hvordan sport hænger sammen med identitet. Der vil være et særligt fokus på fodbold, fankultur og dyrkelsen af kroppen. Dette forløb er lavet i forbindelse med lommefilmsfestivalen - et obligatorisk 11 modulers lommefilmsforløb for alle 2. fremmedsprogshold i 2.g.
Lommefilmsfestivalen går ud på, at alle 2. fremmedsprogshold producerer deres egne lommefilm på det sprog, holdet har undervisning i. Hvert hold stemmer herefter den bedste film videre til den store lommefilmsfestivalsfinale for alle 2.g'ere på begge afdelinger, hvor der findes en vinder for hvert sprog og en samlet vinder blandt alle filmene, som løber af med årets Eline - MSG's 2. fremmedsprogsfilmpris. Det overordnede tema i år er "Sport" i anledning af, at 2024 er et stort sportsår med OL. Eleverne skriver selv manuskript og filmer en 3-5 minutter lang film inden for en valgfri genre med årets tema.
Nøgleord i forløbet:
- Sport
- Identität
- Fankultur
- Fußball
- Körperkult
- Sportart
- Bewegung
- Gesundheit
- Konkurrenz
- Disziplin
- trainieren
Metoder:
Forløbet er en blanding af læreroplæg, lærerstyret gennemgang, klassesamtaler, gruppe-, par- og individuelt arbejde. Forløbet indeholder både læse-, lytte-, tale- og skriveøvelser i forskellige formater. Lommefilmsforløbet gennemføres primært som projektarbejde, hvor eleverne ud fra de angivne rammer inden for lommefilmsgenren og årets tema selv idégenerer, producerer manuskript (med korrekturlæsning af lærer), optager, klipper og redigerer filmen. Læreren fungerer primært som vejleder under lommefilmsforløbet.
Materialer:
Sammenlagt er der læst ca. 55 normalsider i dette forløb, grammatik inkluderet.
Kernestof:
- "Fußball in Deutschland". Fra: Petrowitz, Wiebke. 2017. "Aus aktuellem Anlass". Systime
- "Kann der Fußball ein Leben verändern?". Fra: Hjalmer, Jess. S.a. "Brennpunkt Deutsch". Pp. 25, 27.
- "Das Wunder von Bern" af Sönke Wortmann, 2003, 114 min.. Fra: MitCFU: https://mitcfu.dk/materialeinfo.aspx?idnr=CFUFILM1073807&cfuid=10 eller fra Filmstriben: https://fjernleje.filmstriben.dk/film/9000005845/miraklet-i-bern.
- "Wie der Opa so der Enkel“ af Lea Flechtner, 2018. Fra: Krehan, Kirsten og Kirsten Stammerjohann. 2020. "Wer bin ich? - Sport und Identität". 1. udgave, 1. oplag. Gyldendal, København, pp. 41-42
- "Spieglein, Spieglein an der Wand" af Anna Ruppert, 2013. Fra: Krehan, Kirsten og Kirsten Stammerjohann. 2020. "Wer bin ich? - Sport und Identität". 1. udgave, 1. oplag. Gyldendal, København, pp. 28-31.
Supplerende stof:
- "Alles in allem" af Lone Häckert og Birgit Lohse. 2014-2020. 2. udgave, 3. oplag. Gyldendal, København (oprindeligt Munksgaard, 1998).
- Ordforrådsøvelser via klassens Quizlet, som løbende opdateres (links til de enkelte Quizlets kan findes på lektionerne): https://quizlet.com/class/27545277/materials.
- "Das Wunder von Bern". Fra: "Das Kinderlexikon": https://klexikon.zum.de/wiki/Wunder_von_Bern.
- "Was ist Körperkult?". Fra: Krehan, Kirsten og Kirsten Stammerjohann. 2020. "Wer bin ich? - Sport und Identität". 1. udgave, 1. oplag. Gyldendal, København, pp. 6-7.
Grammatiske emner:
- Relative pronominer ("Alles in allem", s. 79-84).
- Stærke verber ("Alles in allem", s. 65-69).
- Modalverber ("Alles in allem", s. 59-61).
Evaluering:
Opsamling på forløbet gennem gruppearbejde med opsamlingsark, som udfyldes og præsenteres for hver tekst, der er blevet arbejdet med. Delphi-evaluering på klassen med mundtligt opsamling i plenum på tavlen.
|