Holdet 2023 Ty1r1 1-4s - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution X - Midtsjællands Gymnasium
Fag og niveau Tysk B
Lærer(e)
Hold 2023 Ty1r1 1-4s (Ty1-r1/, Ty2-r1/)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløbet i tysk
Titel 2 Reisen
Titel 3 Jung sein in einer digitaliserten Welt
Titel 4 Mord und Schuld EKSAMEN
Titel 5 Multi-Kulti EKSAMEN
Titel 6 DDR EKSAMEN
Titel 7 Liebe EKSAMEN

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløbet i tysk

I dette forløb arbejder vi os stille og roligt ind på tyskfaget.
Vi genopfrisker nogle basale grammatiske emner (bestemt/ubestemt artikel + hjælpeverberne sein, haben og werden).

Vi arbejder med korte, enkle tekster, videoer og sange, for på den måde at få styr på det tyske sprog; udtale, ordforråd, sætningsopbygning.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Reisen

Vores emne er 'Reisen'.
Vi skal læse og analysere forskellige tekster, der handler om rejse. Ordet har en dobbeltbetydning, idet man kan rejse til et ny land, men samtidig kan det også forstås som en personlig rejse og dermed udvikling.
Vi arbejder på, at eleverne kan udvise en læseforståelse og at de evner at formulere enkle sætninger på tysk. Undervisningen skal være dialogbaseret med letgenkendelige emner/temaer for eleverne.

Formålet er at eleverne udvikler læseforståelse og evner at føre korte samtaler på tysk.


Tekster:
- Bente Jacob: Ferien in Norwegen
- Cro: Einmal um die Welt
- Martin Suter: Ferienplanung
- Eine einzige Reise kann alles verändern

Film:
- Fatih Akin: Tschick, 2016


Grammatisk fokus:
- Kasus
- Pronominer (personlige og possessive)
- Kongruens
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Øvelse 13-12-2023
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Jung sein in einer digitaliserten Welt

Forløbet handler om det at være ung. Her er der særligt fokus på at være ung i en digitaliseret verden, hvor man altid er online og nærmest ikke kan forestille sig et liv uden internettet.

Tekster:
Tim Bendzko: Programmiert, 2013
Wie wäre mein Leben ohne Internet, Handy, Facebook und co.,
Generation Selfie - Ein Trend seit1484
Kira Brück: Gefällt mir. So geht Social Media, 2014

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Mord und Schuld EKSAMEN

Dette forløb handler om Mord und Schuld, og vi vil i dette forløb indledningsvis læse tekster af Ferdinand von Schirach, der netop har fokus på begrebet skyld og derefter vil vi arbejde med andre tekster med samme tema.

Tekster:
Ferdinand von Schirach: DNA, 2013
Verfilmung DNA
Ferdinand von Schirach: Anatomie, 2013
Verfilmung: Anatomie
Ingrid Noll: Nasentropfen, 2005
Tatort: Ihr werdet gerichtet, 2015


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Multi-Kulti EKSAMEN

I forløbet arbejder vi med spørgsmålet - was ist deutsche Identität?
Vi vil især fokusere på Tysklands nyere historie med særligt fokus på det multikulturelle Tyskland
Vi arbejder med Wirtschaftswunder, Gastarbeiter & Zuwanderung samt migranternes dobbelte identitet i nyere tid.

Tekster:
Alev Tekinay: Metin und Martin
Filmen Almanya - Wilkommen in Deutschland
Gedichte:
Nevfel Cumart: Zwei Welten
Über die Heimat
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 29 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 DDR EKSAMEN

Forløbet handler om DDR, og vi starter med at finde ud af, hvorfor DDR opstod som land i 1949. Det primære fokus er på overvågningssamfundet og flugten fra DDR til Vesten. Vi vil fokusere på flugtmetoder, Stasi og Inoffizieller Mitarbeiter.

Susanne Fritsche: Gründung der DDR
Susanne Fritsche: Gründung der BRD
Chronik der Mauer Fluchtmethoden https://www.chronik-der-mauer.de/fluchten/
Die Bespitzelungsmetoden der Stasi
Michael Bradler: Ich wollte doch nicht an der Mauer erschossen werden
Claudia Rusch: Mauer mit Banane Auf uns, af Kate Fuchs m.fl., 2016
Filmen: Der Tunnel, instrueret af Roland Richter, 2001
Filmen Balloon, instrueret af Michael Herbig, 2018
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Liebe EKSAMEN

Forløbet handler om Liebe og særligt unglückliche Liebe og indeholder tekster fra forskellige tidsperioder:

Heinrich Heine: Ein Jüngling liebt ein Mädchen, 1822
Tove Ditlevsen: De evige tre, 1942
Die Prinzen: Gabi und Klaus, 1990
Patricia Mennen: Liebe auf den ersten Klick
Goethe: Die Leiden des jungen Werthers, Auszug
Filmen Goethe! 2010
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer