Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
X - Midtsjællands Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Tysk B
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2023 Ty1r1 1-4s (Ty1-r1/, Ty2-r1/)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Grundforløbet i tysk
I dette forløb arbejder vi os stille og roligt ind på tyskfaget.
Vi genopfrisker nogle basale grammatiske emner (bestemt/ubestemt artikel + hjælpeverberne sein, haben og werden).
Vi arbejder med korte, enkle tekster, videoer og sange, for på den måde at få styr på det tyske sprog; udtale, ordforråd, sætningsopbygning.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Reisen
Vores emne er 'Reisen'.
Vi skal læse og analysere forskellige tekster, der handler om rejse. Ordet har en dobbeltbetydning, idet man kan rejse til et ny land, men samtidig kan det også forstås som en personlig rejse og dermed udvikling.
Vi arbejder på, at eleverne kan udvise en læseforståelse og at de evner at formulere enkle sætninger på tysk. Undervisningen skal være dialogbaseret med letgenkendelige emner/temaer for eleverne.
Formålet er at eleverne udvikler læseforståelse og evner at føre korte samtaler på tysk.
Tekster:
- Bente Jacob: Ferien in Norwegen
- Cro: Einmal um die Welt
- Martin Suter: Ferienplanung
- Eine einzige Reise kann alles verändern
Film:
- Fatih Akin: Tschick, 2016
Grammatisk fokus:
- Kasus
- Pronominer (personlige og possessive)
- Kongruens
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Øvelse
|
13-12-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Jung sein in einer digitaliserten Welt
Forløbet handler om det at være ung. Her er der særligt fokus på at være ung i en digitaliseret verden, hvor man altid er online og nærmest ikke kan forestille sig et liv uden internettet.
Tekster:
Tim Bendzko: Programmiert, 2013
Wie wäre mein Leben ohne Internet, Handy, Facebook und co.,
Generation Selfie - Ein Trend seit1484
Kira Brück: Gefällt mir. So geht Social Media, 2014
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Læs s. 55-57 i Alles in allem om de possessive pronominer. Lav opgave 3 på det ark I arbejdede med sidst. Det drejer sig om følgende sætninger:
-
Lukas Böing Wie wäre mein Leben ohne Internet, Handy, Facebook und co. Ein Vergleich.pdf Læs s. 27 og de første 3 linjer på side 28. Læg mærke til, hvad fortælleren bruger internet, mobil og Facebook til
-
Læs om præpositioner s. 44-45 i Alles in allem og øv de to remser: Durch, für, gegen, ohne, wider, um og aus, bei, mit, nach, seit, von, zu.
-
Præpositioner øvelser.docx Oversæt de 10 sætninger til tysk
-
Mebring grammatikbogen Alles in allem
-
Künstliche Intelligenz (KI) bedeutet, dass Computer kluge Dinge machen können wie Menschen. Sie können Muster sehen und Probleme lösen. KI lernt und wird besser mit der Zeit. Das hilft ihnen, verschiedene Dinge zu tun, wie zum Beispiel mit dir zu cha
-
Ha' læst og forstået budskabet i teksten. Brug tricket om parallellæsning. I kan oversætte teksten i Google Translate til dansk og så kan I parallellæse den tysk og danske version. Læs først den tyske sætning og dernæst den danske sætning.
-
Husk at medbringe grammatikbog, tyskhæfte og den grammatikoversigt I fik i dag.
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
23 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Mord und Schuld EKSAMEN
Dette forløb handler om Mord und Schuld, og vi vil i dette forløb indledningsvis læse tekster af Ferdinand von Schirach, der netop har fokus på begrebet skyld og derefter vil vi arbejde med andre tekster med samme tema.
Tekster:
Ferdinand von Schirach: DNA, 2013
Verfilmung DNA
Ferdinand von Schirach: Anatomie, 2013
Verfilmung: Anatomie
Ingrid Noll: Nasentropfen, 2005
Tatort: Ihr werdet gerichtet, 2015
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Multi-Kulti EKSAMEN
I forløbet arbejder vi med spørgsmålet - was ist deutsche Identität?
Vi vil især fokusere på Tysklands nyere historie med særligt fokus på det multikulturelle Tyskland
Vi arbejder med Wirtschaftswunder, Gastarbeiter & Zuwanderung samt migranternes dobbelte identitet i nyere tid.
Tekster:
Alev Tekinay: Metin und Martin
Filmen Almanya - Wilkommen in Deutschland
Gedichte:
Nevfel Cumart: Zwei Welten
Über die Heimat
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
29 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
DDR EKSAMEN
Forløbet handler om DDR, og vi starter med at finde ud af, hvorfor DDR opstod som land i 1949. Det primære fokus er på overvågningssamfundet og flugten fra DDR til Vesten. Vi vil fokusere på flugtmetoder, Stasi og Inoffizieller Mitarbeiter.
Susanne Fritsche: Gründung der DDR
Susanne Fritsche: Gründung der BRD
Chronik der Mauer Fluchtmethoden https://www.chronik-der-mauer.de/fluchten/
Die Bespitzelungsmetoden der Stasi
Michael Bradler: Ich wollte doch nicht an der Mauer erschossen werden
Claudia Rusch: Mauer mit Banane Auf uns, af Kate Fuchs m.fl., 2016
Filmen: Der Tunnel, instrueret af Roland Richter, 2001
Filmen Balloon, instrueret af Michael Herbig, 2018
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
25 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Liebe EKSAMEN
Forløbet handler om Liebe og særligt unglückliche Liebe og indeholder tekster fra forskellige tidsperioder:
Heinrich Heine: Ein Jüngling liebt ein Mädchen, 1822
Tove Ditlevsen: De evige tre, 1942
Die Prinzen: Gabi und Klaus, 1990
Patricia Mennen: Liebe auf den ersten Klick
Goethe: Die Leiden des jungen Werthers, Auszug
Filmen Goethe! 2010
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1091/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74122284033",
"T": "/lectio/1091/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74122284033",
"H": "/lectio/1091/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74122284033"
}