Holdet 2024 ps-2abc/ - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution X - Midtsjællands Gymnasium
Fag og niveau Psykologi C
Lærer(e)
Hold 2024 ps-2abc/ (ps-2abc/)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Påvirkning i grupper og psykiske reaktioner
Titel 2 Identitet og social arv
Titel 3 Hvordan udvikler vi os gennem livet?
Titel 4 Mangfoldige forklaringsmodeller af psyke & individ
Titel 5 Metode, innovation og stress

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Påvirkning i grupper og psykiske reaktioner

Vi belyser i dette forløb grupper, roller, teambuildning, ledelse, ondskab og mobning med udgangspunkt i en socialpsykologisk forståelse, Vi ser bl.a filmen Ondskab og udsendelse: Herlufholms hemmeligheder.

Derudover laver vi små øvelser løbende i timerne for at illustrere teorier og indsamle empiri ift socialpsykologiske eksperimenter.

Litteratur
Psykologiens Veje, kapitler: Socialpsykologi 347-380 og Ondskab (Internetudgave ca 15 sider)

Link
http://projektleder.blogspot.dk/2010/01/forming-storming-norming-performing.html
http://www.mårup.dk/pdf/Arbejdsgruppens-udviklingsstadier-ifoelge-Bruce-Tuckmann1.pdf

Kurt Lewin
https://www.youtube.com/watch?v=7knYHysbDlo

Sidetal inklusiv udsendelser ca 50 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Identitet og social arv

Vi belyser ungdommen i senmodernitetens lys og sætter fokus på identitet, familier og social arv. I denne forbindelse laver vi gruppearbejde om sociale medier, og diskuterer identitet generelt. Vi ser bl.a. udsendelsen: "Prinsesserne fra blokken".

Litteratur
Psykologiens veje: s. 321-344

Artikler
http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2015/03/31/123256.htm
http://nyheder.tv2.dk/article.php/id-37613691.html
https://www.information.dk/debat/2012/07/anerkendelse-paa-facebook-goer-haaber-paa
Overskrifter på artikler:
Jeg skriver jo ikke selv, at jeg er smuk 
Narcissisme er blevet en folkesygdom 

Samlet sidetal: 30 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Hvordan udvikler vi os gennem livet?

Vi belyser udviklingspsykologiske teorier og diskuterer, hvad der er en uproblematisk udvikling gennem livet. Teoretisk beskæftiger vi os med: Piaget (kognitiv psykologi), Freud (psykodynamisk), Erikson (psykosocial udvikling), Bowlby (tilknytning/omsorgssvigt) og teori om medfødt temperament (Thomas og Chess) samt Psykologiens Vejes beskrivelse af "småbarnet" og "voksenlivet".

Vi ser bl.a. udsendelserne: "Er du mors lille dreng" og "Mors lille dreng på egne ben". Empirisk prøver enkelte elever Piagets forsøg på deres mindre søskende.

Litteratur
Psykologiens Veje:  s.69-72 + 73-75 + 96-112 + 183-198 + 339-346

Samlet sidetal inklusiv udsendelser: 45 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Mangfoldige forklaringsmodeller af psyke & individ

Vi belyser i dette tema fire grundlæggende retninger indenfor psykologien med henblik på deres teorier, metoder og historiske udvikling:
- Psykoanalysen
- Behaviorisme
- Eksistentiel og humanistisk psykologi
- Kognitiv psykologi

I denne forbindelse inddrager vi også  C.G. Jung teorier i forhold til personlighedsmodeller af psyken og personlighedstest.

Tematisk belyser vi:
- Gal eller normal? Udsendelse fra DR
- Straf - en god eller dårlig ide? Herunder læring og fobier.
- Demens - hvad sker der med psyken og hjernen?
- Ekstremsport - hvorfor gør vi det?
- Lykke - hvad giver os denne oplevelse?


Litteratur
Psykologiens Veje: s. 47-68 + s. 127-142 + s. 255-280 + s. 155-182
PDF om Jungs teori (ca 8 sider)

Sidetal inklusiv udsendelser ca 90 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Metode, innovation og stress

Vi vil i dette forløb udvikle vores metodebevidsthed og arbejde innovativt blandt andet med stress.

Psykologiens Veje, kapitel 23 om Stress, livforandringer og arbejdsliv, s. 399-413

Link
https://www.facebook.com/watch/?v=1850923365200318
http://www.youtube.com/watch?v=MmbbfisRiwA
https://www.youtube.com/watch?v=OrNBEhzjg8I
https://www.dr.dk/nyheder/regionale/midtvest/ny-undersoegelse-stress-kan-give-langtidsskader-paa-kroppen
https://www.dr.dk/levnu/psykologi/ny-bog-stress-skal-arbejdes-vaek
http://www.arbejdsmiljoforskning.dk/da/projekter/amis-spoergeskema-om-psykisk-arbejdsmiljoe/resumeer/det-graenseloese-arbejde-i-konflikt-med-familielivet
http://www.dr.dk/Nyheder/Regionale/Syd/2014/01/20/061229.htm
http://www.dr.dk/nyheder/indland/test-er-du-ramt-af-stress

Samlet sidetal: 20 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer