Holdet 2024 Id-uwxy/ - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution X - Midtsjællands Gymnasium
Fag og niveau Idræt B
Lærer(e)
Hold 2024 Id-uwxy/ (Id-uwxy/)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 #1 Orientering og træningsprojekt
Titel 2 #2 Volleyball
Titel 3 #3 Rytmisk gymnastik
Titel 4 #4 Badminton
Titel 5 #5 Sundhed og fysisk aktivitet
Titel 6 #6 Repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 #1 Orientering og træningsprojekt

Formålet med forløbet er at eleverne lærer at orientere sig og kan finde poster ved brug af kort og kompas. Eleverne skal både kunne finde poster og selv lave en rute. Forløbet er en del af træningsprojektet, som har fokus på kondition, derfor er der teoretisk arbejdet med kondition og iltoptagelse.

Central kunnen ift. orientering
- at bruge kompasset til at retvende kortet og tage en kompaskurs
- at finde en post vha. kompaskurs
- at finde en post vha. kort
- at vælge en fornuftig rute i forskellige former for løb
- opsætte egne poster og tegne dem præcist ind på kortet
- at have god fysisk kapacitet (kondition)
- at kende til basal kortlæsning bl.a. højdekurver og de vigtigste signaturer

Central viden ift. træningsprojektet
- viden om kondition, minutvolumen, lungeventilation og iltoptagelse
- viden om træningsformer og træningseffekter heraf (interval og kontinuert træning)
- viden om ATP-dannelse anaerobt og aerobt, herunder også viden om respiratorisk kvotient, fedtforbrændingszone og afterburn

Central kunnen ift. træningsprojektet
- planlægge et træningsprogram med fokus på konditionsforbedring
- gennemføre et træningsprogram herunder føre en træningsdagbog
- evaluere eget træningsprojekt og kunne lave en analyse af egen pulskurve fra et træningspas

"Yubio Idræt (2022-2025)" s. 63-64, 235-248, 292, 296-300, 302-306, 795, 1184-1189
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Træningsplan 27-08-2024
Drejebog orientering 23-09-2024
Afsluttende træningsprojekt 30-10-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 #2 Volleyball

I dette forløb skal vi arbejde med at få det teknisk svære spil til at fungere, hvorfor der vil være fokus på det at forsøge at spille - og at værdsætte når en elev forsøger at komme til et slag. Der arbejdes både med grundlæggende teknikker og med taktisk kunnen på banen. Herudover kigger vi teoretisk på individuel motivation, og bruger den teoretiske viden til at fastholde egen og andre motivation.

Teknisk og taktisk kunnen:
- at kunne fingerslag, baggerslag, angrebsslag og serv i øvelser
- at kunne vælge et relevant slag i spilsituationen
- at kunne placere sig hensigtsmæssigt og bevæge sig efter bolden i spilsituationer
- at kunne indtage opstilling på banen
- at kende positioners funktioner og bevægemønstre
- at have bevægelse i spil
- at kunne spille til hæver/have tre berøringer som hovedregel
- at kunne forsvarsspillets positioner

Teoretisk kunne:
- viden om den individuelle toppræstation og motivation
- viden om lederroller og hvornår hver rolle er relevant at benytte
- og at kunne bruge den teoretiske viden til at motivere sig selv og andre i spilsituationer

Litteratur:
"Yubio Idræt (2022-2025)" s. 131-136, 157-162, 575-579
"Gyldendals Idrætspsykologi" af Kristoffer Henriksen, Morten Hansen og Jakob Hansen, s. 21-26
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 #3 Rytmisk gymnastik

I dette forløb har vi arbejdet med rytmisk gymnastik og foreningslivets opbygning. Der har været fokus på at opøve koordination og evne til at udføre bevægelser med kvalitet.

I den praktiske del af forløbet er der arbejdet med:
- koordination, kropskontrol og kropsbevidsthed
- spring over gulv (herunder krydsbevægelser)
- sving og den svingende kvalitet i bevægelserne
- at kunne lave bevægelser stående og på gulv
- at kunne medvirke til at udvikle og udføre serier
- at kunne følge musikkens rytme og resten af gruppens bevægelser i serierne

I den teoretiske del er der arbejdet med:
- et historisk rids af idrættens og foreningslivets udvikling i Danmark med fokus på gymnastik, sport, DGI og DIF
- et indblik i den danske idrætsmodel og pengestrømme i systemet
- idrættens placering mellem stat, marked og civilsamfund
- viden om metoder i idrætsforskning

Eleverne foretager en selvstændig undersøgelse af et selvvalgt emne indenfor den danske idrætsmodel. Her udarbejder eleverne selvstændigt et undersøgelsesspørgsmål og et undersøgelsesdesign, ligesom de indsamler empiri til analyse. Undersøgelsen afsluttes til dels med en rapport og et mundtligt oplæg for resten af holdet.

Litteratur:
"Yubio Idræt (2022-2025)" s. 351-363, 1454-1461
"Den danske idrætsmodel" af Kirsten Harkjær Larsen og Majbritt Andersen, i Udspil NR 5 2014
"B- for bedre idræt" af Troels Wolf og Jørn Hansen (2009-2024) s. 179-184
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 32 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 #4 Badminton

I dette forløb har vi arbejdet med elevernes individuelle færdigheder i badminton. Vi har både spillet halvbane- og helbanesingle.

Vi har arbejdet med:
- lang forhånds serv og kort baghåndsserv
- clear, drop og smash med fokus på at have siden til nettet og ketcherens træfpunkt
- netlob og netdrop med fokus på at have rette ben forrest
- bevægelse på banen og benarbejdet
- forskellige slagserier
- badmintonrelaterede småspil og -lege

Teoretisk har vi arbejdet med musklers opbygning og styrketræning.
Central viden og begreber:
- Superkompensationsprincippet
- muskler opbygning og tværbrodannelse
- muskelfibertyper, fibersammensætning samt trænings effekt på fibertyper
- kraftudvikling ved kontraktion og hvilke forhold der påvirker denne
- muskelhukommelse
- præstationsevne og forhold som er betydende
- styrketræning: belastning, sæt og repetitioner
- opbygning af styrketræning
- træningsplanlægning: antal træninger per uge, restitution og periodisering
- effekter af styrketræning - neurale, hypertrofi


Litteratur:
"Yubio Idræt (2022-2025)" s. 67-68, 265-281, 287-288, 307-314
"Muskler og muskelkontraktioner del 2" Biotech Academy, https://www.youtube.com/watch?v=SoFzP6uAXso
"Sportsfysiologi - Periodisering" Team Danmark: https://www.teamdanmark.dk/til-atleter/sportsfysiologi/periodisering
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 #5 Sundhed og fysisk aktivitet

Udgangspunktet i forløbet er WHOs definition af sundhed, forskellige sundhedsmålinger, hvordan fysisk aktivitet kan påvirke livslængde og sundhedsstyrelsens anbefalinger om fysisk aktivitet til voksne. På baggrund af denne viden kigger vi på danskernes idrætsdeltagelse og hvordan forskellige gruppers sundhed kan påvirkes af deres idrætsdeltagelse og hvordan forandringer i danskernes idrætsdeltagelse potentielt kan påvirke danskernes samlede sundhed.
Vi anvender også de forskellige parametre til at kunne vurdere en persons sundhedsstatus.

Centrale begreber:
- BMI, taljemål, talje-hofte-ratio
- idrætsdeltagelse i forhold til køn, alder, indkomstgrundlag
- WHOs sundhedsdefinition, arv og miljøs betydning for sundhed, fysisk aktivitet/inaktivitets betydning for livslængde og sygdom

Litteratur:
"Yubio idræt C + B (2022)" s. 13-17, 21-22, 792-793
"Danskernes idrætsdeltagelse nærmer sig tidligere højder, men de sociale uligheder består" af Cecilie Hedegaard Bak, 29.04.2025 https://www.idan.dk/nyheder/danskernes-idraetsdeltagelse-naermer-sig-tidligere-hoejder-men-de-sociale-uligheder-bestaar/
"Fysisk aktivitet" på Sundhed.dk https://www.sundhed.dk/borger/forebyggelse/livsstil/fysisk-aktivitet/
"Hvad er sund vægt" af Lotte Juul, https://www.sundhed.dk/borger/patienthaandbogen/hormoner-og-stofskifte/sygdomme/overvaegt-og-kost/hvad-er-en-sund-vaegt/

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer