Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
X - Midtsjællands Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Biologi B
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2024 Bi-uw/ (Bi-uw/)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Celler og Økologi - skoven
I dette forløb undersøges skovens økosystem især med henblik på undersøgelse af biodiversitet og faktorer der påvirker biodiversitet, samt forskellige stofkredsløb, herunder Nitrogen-kredsløbet og carbonkredsløbet.
Fokuspunkter:
Indledningsvist genopfriskes viden om cellernes opbygning og funktion af de forskellige cellekomponenter: Pro- og eukaryote celler, forskel og ligheder mellem plante- og dyreceller.
Planterne er primærproducenter: Fotosynteseprocesser
Planternes opbygning og tilpasninger
Bruttoprimærproduktion og nettoprimærproduktion, respiration, fødenet og energitab i fødekæder
Carbonkresløb
N-kredsløb og hvordan øget N-input påvirker skovens økosystem
Biodiversitet, hvad er det og hvordan kan vi måle det?
Ekskursion til Vrange Skov ved Haraldsted
Kernestof fra læreplanen:
- cellebiologi: opbygning af pro- og eucaryote celler, eucaryote celletyper
- biokemiske processer: fotosyntese, respiration og gæring
- økologi: samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende miljø, energistrømme, C-, N- og P-kredsløb og biodiversitet.
Supplerende stof fra læreplanen:
- biologisk produktion
- bæredygtighed
- miljøbeskyttelse
Faglige mål fra læreplanen der er arbejdet med:
- anvende fagbegreber, fagsprog, til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til analyse af enkle biologiske problemstillinger
ilrettelægge og udføre eksperimenter og undersøgelser i felten under hensyntagen til sikkerhed og til risikofaktorer ved arbejde med biologisk materiale
- bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt
Øvelser:
- Mikroskopi af celler: Planteceller fra vandpest og løg. Dyreceller fra mennesker (journal).
- Planlægning og udførelse af undersøgelse af biodiversitet på skolens område
- Fotosyntese i spinatbladskiver og effekt af lysintensitet og lysets farve (rapport).
- Skovekskursion til Vrangeskov ved Haraldsted Sø, med undersøgelser af biodviersitet med blandt andet Raunkjærcirkler, biodiversitetsspørgeskema , måling af forskellige abiotiske faktorer, se på Naturstyrelsens tiltag for at fremme tilstedeværelsen af den sjældne billeart, Grøn Pragttorbist. (journal).
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Kredsløb og motion
Åndedræt og blodkredsløb
Dette forløb tager udgangspunkt i lungernes funktion, hjerte-blodkredsløb cellernes energioptag samt hvordan motion påvirker sundheden.
Forløbet indledes med et overblik over kroppens organsystemer og dissektion af rotter
Fokuspunkter:
Kroppens organsystemer - et overblik
Luftvejenes opbygning og funktion.
Totalventilation = åndedrætsdybde x antal åndedræt per minut.
Iltoptagelse og ilttransport til kroppens celler
Dykning og hvad der sker med vejrtrækning og puls når man dykker
Hjertets opbygning og funktion, herunder EKG
Blodkredsløbets opbygning og blodets vej rundt i kroppen.
Minutvolumen = slagvolumen x puls
Blodtryk og puls
Motion og sundhed; unges motionsvaner, kondital, energiproduktion vha respiration og gæring, konditionstræning, herunder aerob og anaerob træning
Faglige mål:
- tilrettelægge og udføre eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet
- bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt
- anvende relevante matematiske repræsentationer, modeller og metoder til enkle beregninger, beskrivelse og analyse
- demonstrere forståelse mellem fagets delområder.
- bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt
- anvende relevante matematiske repræsentationer, modeller og metoder til enkle beregninger, beskrivelse og analyse
Kernestof:
- overblik over kroppens organsystemer
- fysiologi: oversigt over kroppens organsystemer, åndedrætssystem, blodkredsløb
- biokemiske processer: respiration og gæring
Supplerende stof:
- motion og sundhed (sundhed, sygdom og medicin)
Øvelser:
- Dissektion af rotte for at få overblik over organsystemerne
- peak flow (er der sammenhæng med højden? - lineær regression)
- vitalkapacitet
- hæmoglobin
- Måling af blodtryk og puls i hvile og efter fysisk aktivtet
- Vejrtrækningsforsøg - hvor længe kan man holde vejret? (ifm teori om dykning)
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Bidstrup, Bodil Blem m.fl.: BIOLOGI I FOKUS, Nucleus; sider: 11
-
Bidstrup, Bodil Blem m.fl.: FYSIOLOGIBOGEN - DEN LEVENDE KROP, Nucleus; sider: 47-55, 63-73
-
Øvelse_Vitalkapacitet og peak flow.docx
-
Biologi i Udvikling 2 udgave_side 28-32_kroppens organsystemer.pdf
-
Frøsig, Marianne et al: BIOLOGI I UDVIKLING, C-NIVEAU, Nucleus; sider: 28-32, 85-91, 104-110
-
Øvelse_dissektion af rotte.docx
-
Fysiologibogen 2 udgave_s 81-85_regulering af ventilation.pdf
-
Øvelse_Hvor længe kan du holde vejret.docx
-
Øvelse_hæmatokritmåling.docx
-
Øvelse_Måling af blodtryk og puls.docx
-
Biologi i udvikling 2 udgave_s 85-91_104-110_træning og kondition.pdf
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Kost, fordøjelse og sundhed
Dette forløb tager udgangspunkt i sammenhænge mellem kost, fordøjelse og sundhed.
Fokuspunkter:
Carbohydrater: mono-, di- og polysakkarider
fedtstoffer, herunder mættede og umættede fedtsyrer og deres betydning for sundhed.
Proteiner: opbygning og anvendelse i kroppen.
Fordøjelsesorganernes opbygning og funktion: Mundhule, spiserør, mavesæk, tolvfingertarm, bugspytkirtel, galdeblære, tyndtarm, tyktarm, endetarm.
Enzymers opbygning og funktion med fokus på fordøjelsesenzymer.
Enzymers afhængighed af forskellige faktorer: enzymmængde, temperatur, pH
Optagelse af næringsstoffer fra tarmen til blodbanen.
Glykæmisk index.
Kernestof:
- cellebiologi: membranprocesser
- makromolekyler: opbygning og biologisk funktion af carbohydrater, lipider, proteiner
- enzymer: opbygning, funktion og faktorer, der påvirker enzymaktiviteten
Supplerende stof
- sundhed, sygdom og medicin. Projektarbejde om diabetes type 1 og 2 samt effekt af insulin.
Øvelser:
- Hvilken type kulhydrater indholder maden?
- Enzymfosøg med katalase
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Genetik og genteknologi
I dette forløb gennemgåes DNA's opbygning og funktion, samt hvordan vi kan anvende viden om DNA bioteknologisk.
Efter forløbet skal du:
Kunne beskrive hvordan DNA og RNA er opbygget.
Kunne forklare hvad der sker med DNA før og under celledelinger, samt hvad der er forskel mellem mitose og meiose.
Kunne forklare proteinsyntese, herunder hvad der sker under transkription og translation.
Kunne analysere stamtræer ved hjælp af krydsningsskemaer og forudsige sandsynlige udfald for det genetiske udfald for en bestemt egenskab for et givent forældre par. Dette gælder for om der er tale om: autosomal eller kønsbunden arv. Dominant eller recessiv arv.
Du skal desuden kunne forklare hvad der sker i specielle tilfælde som co-dominant arv, epistasi eller koblede gener.
Du skal kunne forklare hvornår man vil anvende PCR og gelelektroforese, samt hvordan de to metoder fungerer.
Øvelser:
Isolering af DNA fra løg
Blodtypebestemmelse.
Gelelektroforese: hvem spiste af kagen?
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Evolution
Dette forløb handler om evolution
Fokuspunkter:
Jordens tidlige liv og udvikling af den eukaryote celle. Endosymbiontteorien.
Udvikling af liv på jorden og Darwins evolutionsteori: Variation, tilpasninger og selektion.
Artsdannelse og at alt liv er beslægtet
Øvelser:
Celleevolution (endosymbiontteorien - modeløvelse med cellemembran-snore).
mutation, variation og tilpasninger hos papirsfugle
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Mikrobiologi og infektionsbiologi
Mikroorganismer
Bakteriers vækst og vigtige vækstfaktorer
Virus opbygning og livscyklus
Antibiotika og antibiotikaresistens
Evolution og resistensudvikling
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Hormoner og forplantning
I dette forløb arbejdes der med hormoner og forplantning
Fokuspunkter:
Kønnet og ukønnet formering; Hvilke fordele og ulemper er der ved de to metoder til forplantning?
Hormonproducerende kirtler
Hormoners funktion: for at fungere skal hormonet bindes til en receptor på/i målcellen
Fedtopløselige og vandopløselige hormoners virkning på målceller
Regulering af hormoner ved hjælp af negativ og positivt feedback.
Regulering af mandens og kvindens kønshormoner
Befrugtning og fosterudvikling
Prævention og kønssygomme
Øvelser:
smittespredning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Nervesystemet
Mål for forløbet er at:
- Eleven har overblik over opbygning af nervesystemet og dets funktion.
- Eleven kan redegøre for relevante membrantransportprocesser: Passiv diffusion og aktiv transport.
- Eleven kan forklare hvornår hhv. en lækagekanal, en spændingsstyret kanal, en receptorstyret ionkanal og en tryk/temperatur-ionkanal åbnes.
- Eleven kan forklare hvordan et aktionspotentiale opstår og forløber
- Eleven kan forklare hvordan aktionspotentialet overføres fra et neuron til naboneuronet eller en muskelcelle ved hjælp af transmitterstof
- Eleven kan give eksempler på hæmmende og fremmende transmitterstoffers påvirkning af neuroner.
Fokuspunkter;
Nervesystemets opbygning: Centralnervesystemet og det perifere nervesystem
Det autonome og det motoriske nervesystem
Det sympatiske og det parasympatiske nervesystem.
Opbygning af neuroner
Nervesystemets funktion: Det elektriske signal/aktionspotentialet og den kemiske overførsel mellem neuroner
Funktion af transmitterstoffer
Sidst i forløbet skal eleverne i mindre grupper forberede et oplæg for en mindre gruppe af klassekammerater. Oplægget handler om hvordan forskellige typer medicin/rusmidler påvirker nervesystemet.
Øvelser:
Højre-venstre hjernehalvdel
Øvelse: Dafniepuls påvirket af alkohol og nikotin
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1091/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74122284212",
"T": "/lectio/1091/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74122284212",
"H": "/lectio/1091/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74122284212"
}