Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
X - Midtsjællands Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Religion B
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2024 Re-uy/ (Re-uy/)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Katolsk kristendom - minoritetsreligion i Danmark
I det første forløb er der blevet samlet op på viden om kristendommen fra c-niveau og derefter bygget ovenpå. Der er fokus på ligheder og forskelle på protestantisk kristendom og katolsk kristendom.
I forløbet er der indlagt besøg i Sct. Bendts kirke med interview med sognepræst Otto Lundsgård og besøg i kirken som oprindeligt er bygget som katolsk kirke med efterfølgende besøg i Klostermarkskirken som er bygget efter reformationen og dermed som protestantisk kirke.
Derudover er der besøg og interview med den katolske præst i Ringsted og besøg i Sct. Knuds kirke i Ringsted.
Forløbet er sluttet af med at perspektivere til andre minoritetsreligioner bl.a. Jehovas Vidner.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Hvithammar, Annika: DANSKE VERDENSRELIGIONER KRISTENDOM, Gyldendal; sider: 32-42, 50-61, 63, 65-66, 68, 74-80, 152-166, 174-175, 193-194, 198-203, 208-210, 215-219, 223-227
-
Hvordan så Jesus ud.pptx
-
Kender du disse 10 berømte helgener?
-
www.dr.dk
-
Matthæusevangeliet Kapitel 16
-
Hvad_er_religion.pptx
-
utf-8Hvordan_taler_vi_om_relig_ion_-_religionsfænomenologi.pptx
-
metodeguiden.au.dk
-
Gruppearbejde dogmer.docx
-
religion analysemodel.docx
-
Hvad er etik?
-
2024_10_28 14.15 Office Lens.pdf
-
2024_10_28 14.20 Office Lens.pdf
-
Opgaver til teksten om Kasper (1).docx
-
Kasper katolsk præst (7).pdf
-
2024_10_28 14.24 Office Lens.pdf
-
Hvad siger Kirken om ... | katolsk.dk
-
Den katolske kirke
-
Det tror katolikker om eksorcisme
-
Den katolske kirkes danske eksorcist: Mange mennesker tror mere på Djævelen end på Gud
-
Possessed: The Modern Exorcism 1/27/2011
-
Satan en historisk gennemgang (1) (1).pptx
|
Omfang
|
Estimeret:
25,00 moduler
Dækker over:
44 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Islam
Islamforløbet har bygget ovenpå C-niveauet og har haft mere fokus på Islam som minoritetsreligion i mødet med Vesten og senmoderniteten. Vi har læst tekster om konvertitter og især fokuseret på kvindernes identitetsdannelse i Danmark.
Vi startede ud med at repetere fra c- niveauet og har set på islam med inddragelse af Lewis Rambo og Jan Hjärpes 4 idealtyper.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Civilreligion i USA
I dette forløb har der været fokus på begrebet civilreligion primært i en amerikansk kontekst. Alle elever har engelsk på A niveau og derfor gav det mening at værklæsningen var Robert N. Bellahs værk "Civilreligion i Amerika".
Forløbet startede med at introducere Rosseau og E. Durkheim og funktionalismebegrebet for så videre at kigge på hvordan Bellah definerer civilreligion.
Eleverne er blevet introduceret til USA's integrationsbølger, exceptionalisme og "The American Dream" inden læsning af værket.
Værket er blevet analyseret med fokus på om civilreligionen er inkluderende eller ekskluderende.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Projektopgave
I dette forløb har eleverne arbejdet selvstændigt i forhold til deres projektopgave. De har skulle have godkendt deres opgaveformulering og proces.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Tibetansk buddhisme
Forløbet om tibetansk buddhisme har taget udgangspunkt i c-niveauet om buddhisme mere generelt. Eleverne er gået i dyden med Vajrayana buddhismen og fokus har ligget på ideen om den kollektive forståelse og på hvilke elementer af naturreligion der stadig ses i tibetansk buddhisme. Blandt ideen om shamaner og orakler. Der er læst primær tekster om ritualer og om munketilværelsen og den medfølende Buddha Avalokiteshvara og personificeringen i form af Dalai Lama. I undervisningen har vi set en dokumentar om en nonne der tager på pilgrimsfærd rundt i Tibet og så har vi ses spillefilmen "Kundun" af Martin Scorcese med fokus på de politiske forhold mellem Tibet og Kina og hvordan drenge udvælges til vigtige lamaer.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
17,00 moduler
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1091/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74122284213",
"T": "/lectio/1091/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74122284213",
"H": "/lectio/1091/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74122284213"
}