Holdet 2024 Re-uy/ - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution X - Midtsjællands Gymnasium
Fag og niveau Religion B
Lærer(e)
Hold 2024 Re-uy/ (Re-uy/)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Katolsk kristendom - minoritetsreligion i Danmark
Titel 2 Islam
Titel 3 Civilreligion i USA
Titel 4 Projektopgave
Titel 5 Tibetansk buddhisme

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Katolsk kristendom - minoritetsreligion i Danmark

I det første forløb er der blevet samlet op på viden om kristendommen fra c-niveau og derefter bygget ovenpå. Der er fokus på ligheder og forskelle på protestantisk kristendom og katolsk kristendom.
I forløbet er der indlagt besøg i Sct. Bendts kirke med interview med sognepræst Otto Lundsgård og besøg i kirken som oprindeligt er bygget som katolsk kirke med efterfølgende besøg i Klostermarkskirken som er bygget efter reformationen og dermed som protestantisk kirke.
Derudover er der besøg og interview med den katolske præst i Ringsted og besøg i Sct. Knuds kirke i Ringsted.
Forløbet er sluttet af med at perspektivere til andre minoritetsreligioner bl.a. Jehovas Vidner.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 25,00 moduler
Dækker over: 44 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Islam

Islamforløbet har bygget ovenpå C-niveauet og har haft mere fokus på Islam som minoritetsreligion i mødet med Vesten og senmoderniteten. Vi har læst tekster om konvertitter og især fokuseret på kvindernes identitetsdannelse i Danmark.
Vi startede ud med at repetere fra c- niveauet og har set på islam med inddragelse af Lewis Rambo og Jan Hjärpes 4 idealtyper.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Civilreligion i USA

I dette forløb har der været fokus på begrebet civilreligion primært i en amerikansk kontekst. Alle elever har engelsk på A niveau og derfor gav det mening at værklæsningen var Robert N. Bellahs værk "Civilreligion i Amerika".
Forløbet startede med at introducere Rosseau og E. Durkheim og funktionalismebegrebet for så videre at kigge på hvordan Bellah definerer civilreligion.
Eleverne er blevet introduceret til USA's integrationsbølger, exceptionalisme og "The American Dream" inden læsning af værket.
Værket er blevet analyseret med fokus på om civilreligionen er inkluderende eller ekskluderende.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Projektopgave

I dette forløb har eleverne arbejdet selvstændigt i forhold til deres projektopgave. De har skulle have godkendt deres opgaveformulering og proces.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Tibetansk buddhisme

Forløbet om tibetansk buddhisme har taget udgangspunkt i c-niveauet om buddhisme mere generelt. Eleverne er gået i dyden med Vajrayana buddhismen og fokus har ligget på ideen om den kollektive forståelse og på hvilke elementer af naturreligion der stadig ses i tibetansk buddhisme. Blandt ideen om shamaner og orakler. Der er læst primær tekster om ritualer og om munketilværelsen og den medfølende Buddha Avalokiteshvara og personificeringen i form af Dalai Lama. I undervisningen har vi set en dokumentar om en nonne der tager på pilgrimsfærd rundt i Tibet og så har vi ses spillefilmen "Kundun" af Martin Scorcese med fokus på de politiske forhold mellem Tibet og Kina og hvordan drenge udvælges til vigtige lamaer.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 17,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer