Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
X - Midtsjællands Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Astronomi C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2024 as-2uwxy/ (as-2uwxy/)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Solsystemet*
Undervejs vil vi lære om:
* Solsystemets opbygning og dannelse
* Stjernehimlen i Stellarium
* Kometer, Keplers Love og Excentricitet.
* Årstider, Dagens Længde, Jordens Hældning, Forårs- og Efterårsjævndøgn, Sommer- og Vintersolhverv, Midnatssol og Polarnat, Sol- og Måneformørkelser (inkl. Ringformet solformørkelse)
* Vendekreds, stjernedøgn og soldøgn
* Synodisk og Siderisk omløbstid
* Åbne stjernehåbe, kuglehobe og stjernetåger
* Stjernebilledet Orion og dets stjerner (især Betelgeuse og Rigel)
* Oriontågen, Flammetågen og Hestehovedtågen
* Solsystemets Dannelse og Planetdannelse
* Nordlys og Solens rotation
* Asteroider, meteorer og meteoritter, Stjerneskud og meteorsværme.
Særlige fokuspunkter:
*Månen og Solsystemets andre måner. Både ifm. et formidlingsprojekt om planeterne men også ifm. Månens rolle for Jorden og udviklingen af liv
*Bearbejdning af astronomiske data i programmet SalsaJ
* Orion
Sider i bogen:
57-60
63-70
77-81
91-126
127-129
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Projektarbejde
- Formidling
- Personlige
- Kreativitet
- IT
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
2
|
Stjerner*
Undervejs vil vi lære om:
Astronomisk enhed, Lysår, Parsec
Parallakse
Tilsyneladende og absolut størrelsesklasse
Stjerners udvikling (dannelse, ’liv’ og ’død’)
• Hvid dværg og sort dværg
• Neutronstjerne
• Sort hul
• Supernova
• Planetarisk tåge
• Rød kæmpe (starter som * mellem 0,8-9 solmasser)
• Rød superkæmpe (starter som * mellem 10-40 solmasser)
• Rød dværg.
Det elektromagnetiske Spektrum (Gamma, røntgen, uv, synligt, infrarødt, mikrobølger og radiobølger)
De tre strålingslove (Stefan-Boltzmanns Lov, Wiens Forskydningslov og Plancks Lov)
OBAFGKM (spektralklassifikation)
HR-diagrammet
Grundstoffers Dannelse og Kredsløb
Særlige fokuspunkter:
Strålingslovene og HR-diagrammet
Stjerners Udvikling
Sider i bogen:
29-35
181-211 (Hele Kapitel 9+10)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Galakser
Undervejs vil vi lære om:
Hubbles lov og rødforskydning
Galaksehobe
Galaksesammenstød
Andromedagalaksen
Mælkevejen
Mørkt Stof
Særlige fokuspunkter:
Mælkevejen og Mørkt Stof
Sider i bogen:
Kapitel 11 (Kursorisk)
229-231
Kapitel 12 (til og med side 247)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Galakser
|
05-12-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Diskutere
- Formidling
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Afstandsstigen
Undervejs vil vi lære om:
Afstandsstigen
Radarmålinger
Parallaksemetoden
Spektroskopisk Afstandsbestemmelse
Variable Stjerner
Standardlys
Hubbles Lov
Særlige fokuspunkter:
Afstandsstigen
Sider i bogen:
Kapitel 13 om Afstandsstigen
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Afstandsstigen
|
23-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Diskutere
- Projektarbejde
- Almene (tværfaglige)
- Overskue og strukturere
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
5
|
Kosmologi
Undervejs vil vi lære om:
Hubbles Lov
Rødforskydning
CMB
Dannelsen af de lette Grundstoffer
Big Bang
Krisen i Kosmologi
Særlige fokuspunkter:
Argumenterne for Big Bang-teorien
Sider i bogen:
279-282
284-292
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
|
Titel
6
|
Exoplaneter og Verdensbilleder
Undervejs vil vi lære om:
Verdensbilledet Udvikling
Exoplaneter
Detektionsmetoder
Fermi-paradokset
Betingelser for Liv
Særlige fokuspunkter:
Transitmetoden
Sider i bogen:
147-159
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Projektarbejde
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
{
"S": "/lectio/1091/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74122284215",
"T": "/lectio/1091/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74122284215",
"H": "/lectio/1091/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74122284215"
}