Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
X - Midtsjællands Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Psykologi C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2024 ps-abc/ (ps-abc/)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Ondskab og grupper
Forløbet indfører jer i socialpsykologien med særligt fokus på grupper og ondskab - herunder gruppetyper, konflikter, social identitet, gruppepåvirkning, fordomme og stereotyper. Herudover introduceres eleverne til den eksperimentelle socialpsykologi: Solomon Aschs linjeforsøg, Milgrams lydighedsforsøg, Sherifs ”Robberts Cave". I præsenteres for forskellige psykologiske teorier og eksperimenter, og vi undersøger, hvordan vi kan bruge disse til at forstå menneskelig adfærd.
De overordnede emner er: "Individet i gruppen", "Gruppen mod individet" og "Aggressioner og menneskelig ondskab".
Der fokuseres på spørgsmålene: Hvorfor eksisterer grupper? Hvilken indflydelse har de på individet?
Hvordan opstår konflikter mellem forskellige grupper? Hvad får mennesker til at begå grufulde handlinger?
Herudover inddrages et individualpsykologisk perspektiv, hvor der fokuseres på personer med dyssocial personlighedsforstyrrelse (psykopati).
Efter end forløb skal du kunne redegøre for og anvende følgende socialpsykologiske eksperimenter, begreber og teorier på relevant casemateriale:
- gruppetyper og konflikter (primær, sekundær, egen- og fremmedgruppe o.a.)
- Gruppepåvirkning - herunder begreber som gruppepres, gruppepolarisering og massehypnose.
- Lydighed og autoritet og konformitet.
- Fordomme og stereotyper.
- Konrad Lorenz' teori om aggressionens natur
- Bobo-doll-eksperimentet
- Albert Banduras teori om moralsk frakobling
- Den eksperimentelle socialpsykologi: Solomon Aschs linjeforsøg, Sunsteins eksperiment om politisk ekstremisme, Milgrams lydighedsforsøg, Sherifs ”Robberts Cave”, Standford fængselseksperiment.
Materiale:
"Menneskedyret i flok" (2005), TV2
"Herlufsholms hemmeligheder" (2022), Tv2
Psykologiens Veje: s. 375-386 og s.391-395 samt s. 459-463 og s. 470-487 af Ole Schultz Larsen
Uddrag af "Evolutionspsykologi" (2016) af Christian Skjødt Pedersen. Afsnittet "Need to belong".
Uddrag af "Lydighedens dilemma" (1978) instrueret af Poul Martinsen
https://illvid.dk/kultur/adfaerd/adfaerdspsykologi-vi-er-foedt-intolerante
Følgende klip om Aschs forsøg: https://www.youtube.com/watch?v=K-8KkVc_h8c
Robbers Cave: https://www.youtube.com/watch?v=8PRuxMprSDQ
Uddrag af "Forenet med fjenden - FCK vs. Brøndby", Kanal 5, 2018
"Undersøgelser i psykologi" af Jensen og Quorning: "Er blondiner dummere end brunetter" (https://undersoegelseripsykologi.systime.dk/?id=188) og "Bobo-doll-eksperimentet/ Social indlæringsteori" fra Undersøgelser i Psykologi
"Emil blev diskrimineret i nattelivet", https://politiken.dk/debat/debatindlaeg/art7554088/Ser-jeg-virkelig-s%C3%A5-skr%C3%A6mmende-ud-med-sk%C3%A6g
https://videnskab.dk/krop-sundhed/kan-en-psykopat-selv-goere-for-det/
https://politiken.dk/danmark/art8036656/%C2%BBP%C3%A5-et-tidspunkt-fik-jeg-at-vide-at-jeg-havde-et-konfliktoptrappende-udseende%C2%AB
Materialet har et omfang af ca. 40 sider.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Barndommen som personlighedens fundament
Formålet med forløbet er, at eleverne opnår en indsigt i barndommens betydning for individets udvikling.
Følgende spørgsmål vil blive besvaret:
Hvordan udvikler barnet sig? Hvilken rolle spiller omsorgspersonerne i forhold til barnets udvikling af en sikker jeg-identitet? Hvorfor reagerer børn forskelligt på omsorgssvigt? Og har barndommen i virkeligheden så stor betydning for en sund udvikling som de psykoanalytiske funderede teoretikere hævder?
For at besvare ovenstående spørgsmål vil forskellige psykologiske teoriers opfattelse af barnet og dets kompetencer blive belyst - Erik Erikson, Daniel Stern, og i forhold til tilknytningsteori John Bowlby, Mary Ainsworth. Vi vil endvidere arbejde med Harry Harlows abeforsøg, de rumænske børnehjemsbørn, begreberne sårbarhed og resiliens samt typer af omsorgssvigt og reaktioner herpå.
Faglige mål:
-Redegøre for centrale psykologiske teorier og undersøgelser
-Udvælge og anvende relevant psykologisk viden på konkrete problemstillinger og aktuelt stof og kunne forholde sig kritisk til denne viden på et fagligt grundlag
-Formidle psykologisk viden med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde
Materiale:
Psykologiens Veje af Ole Schultz Larsen s. 75-77 og s. 82-98 og s.100-106 og s.117- 120 + 123-136
Uddrag af årgang 0, sæson 20 "Stephanies historie" og "Rachels historie", Tv2 2020
"Ingen kære kommune", Tv2, 2024
Jacob-case fra "Et Spædbarns dagbog" af Daniel Stern, 5. oplag 2016
Lene og Tanja-case fra "Mor og barn i ingenmandsland" af Margaretha Berg Brodén, 1996
Mette Siggaard: "Mor og fars brug af smartphones kan skade børnene", Nordjyske, 14.okt, 2013
"Undersøgelser i psykologi", Katrine Quorning,Charlotte Tieka Jensen, Systime 2018- afsnittet "Hvordan gik det de rumænske børnehjemsbørn?"
https://www.sciencealert.com/cuddling-babies-alters-genetics-dna-for-years
Videoklip:
The still face experiment: https://www.youtube.com/watch?v=apzXGEbZht0
Visual cliff experiment: https://www.youtube.com/watch?v=p6cqNhHrMJA
Serve and return, fra Harvard University: https://www.youtube.com/watch?v=KNrnZag17Ek&t=111s
Harry Harlows abeforsøg: https://www.youtube.com/watch?v=OrNBEhzjg8I
Konsekvenser ved ekstrem omsorgssvigt: https://www.facebook.com/kras.tv2east/videos/760994724514193
Materialet har et omfang af ca. 55 sider.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
En ungdom i mistrivsel?
En ungdom i krise?
Debatten om ungdommens har de seneste år fokuseret på den stigende mistrivsel, som især ses blandt unge piger. I dette forløb vil vi undersøge ungdommen, og hvad der kendetegner identitetsarbejdet i det senmoderne samfund.
Hvilken betydning har fx kroppen, kønnet, forældre, venner, en selv, sociale medier, uddannelse osv. for skabelsen af vores identitet? Og hvorfor mistrives en større del af ungdommen? Hvilken rolle spiller præstationssamfundet i forhold til denne mistrivsel? Og står det virkelig så slemt til, som det fremgår af den offentlige diskurs?
Vi vil inddrage forskellige psykologiske perspektiver, der kan forklare unges udvikling og adfærd under de givne omstændigheder. Vi vil definere, hvad ungdom i det hele taget er, og vi vil undersøge identitetsdannelsen i det traditionelle samfund vs. det moderne samfund.
Rent teoretisk vil vi beskæftige os med følgende teoretikere og begreber:
Biologisk, kronologisk og kulturel alder
Erikson: positiv og negativ identitet, jeg-identitet og socialidentitet, identitetsforvirring, identitetskrise.
Pierre Bourdies begreber om kapitaler og habitus.
Giddens: det personlige identitetsarbejde, livsstilsvalg og livsplanlægning gennem refleksivitet, identitet som social konstruktion og sociale arenaer, roller. Gergens teori om det multiple selv.
Stress
Akut og kronisk stress
Stress som et samspil mellem ydre og indre faktorer
Martin Seligmann: Attributionsmodel (optimistisk og pessimistisk forklaringsstil)
Copingstrategier
Faglige mål for forløbet:
Eleverne skal ved forløbets afslutning kunne:
· Opnå bredt kendskab til fagets stofområder
· vurdere kulturelle faktorer i forhold til menneskets adfærd
· formidle deres psykologiske viden med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde
Materiale:
Psykologiens Veje af Ole Schultz Larsen, kap. 19 s.321-344 og 439-450.
Artikler/dokumentarer:
https://www.dr.dk/levnu/lasse-paa-17-i-gymnasiet-soeger-alle-anerkendelse-ligesom-jeg-goer-med-mit-toej
Helena på 17 gik ned med stress, 16.11.17, Berlingske Tidende : https://www.berlingske.dk/samfund/helena-paa-17-aar-gik-ned-med-stress-mine-ben-knaekkede-under-mig.-jeg-hulkede-og
Om acceleration og resonans: https://www.lektionen.dk/blog/1/5/2021/resonans-en-anmeldelse
"Danskernes sundhed - Den nationale sundhedsprofil", 2023, tabel 2.3.2, figur b.
"Nikita bliver aldrig til noget", DR-dokumentar, Tværs (2018)
"Når sabbatår er fucked", afsnit 1, DR3 (2019)
"Presset ungdom", afsnit 1, Tv2 2023
Uddrag af dokumentarserien "Hård udenpå", afsnit 1 (2017)
+ diverse klip fra "Stik mig smuk" o.a.
Materialet har et omfang af ca. 75 sider.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Repetition og eksamenstræning
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1091/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74122284216",
"T": "/lectio/1091/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74122284216",
"H": "/lectio/1091/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74122284216"
}