Holdet 2024 ps-abc/ - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution X - Midtsjællands Gymnasium
Fag og niveau Psykologi C
Lærer(e)
Hold 2024 ps-abc/ (ps-abc/)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Ondskab og grupper
Titel 2 Kognition og læring
Titel 3 Barndommen som personlighedens fundament
Titel 4 En ungdom i mistrivsel?
Titel 5 Repetition og eksamenstræning

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Ondskab og grupper

Forløbet indfører jer i socialpsykologien med særligt fokus på grupper og ondskab - herunder gruppetyper, konflikter, social identitet, gruppepåvirkning, fordomme og stereotyper. Herudover introduceres eleverne til den eksperimentelle socialpsykologi: Solomon Aschs linjeforsøg, Milgrams lydighedsforsøg, Sherifs ”Robberts Cave". I præsenteres for forskellige psykologiske teorier og eksperimenter, og vi undersøger, hvordan vi kan bruge disse til at forstå menneskelig adfærd.

De overordnede emner er: "Individet i gruppen", "Gruppen mod individet" og "Aggressioner og menneskelig ondskab".

Der fokuseres på spørgsmålene: Hvorfor eksisterer grupper? Hvilken indflydelse har de på individet?
Hvordan opstår konflikter mellem forskellige grupper? Hvad får mennesker til at begå grufulde handlinger?
Herudover inddrages et individualpsykologisk perspektiv, hvor der fokuseres på personer med dyssocial personlighedsforstyrrelse (psykopati).


Efter end forløb skal du kunne redegøre for og anvende følgende socialpsykologiske eksperimenter, begreber og teorier på relevant casemateriale:

- gruppetyper og konflikter (primær, sekundær, egen- og fremmedgruppe o.a.)
- Gruppepåvirkning - herunder begreber som gruppepres, gruppepolarisering og massehypnose.
- Lydighed og autoritet og konformitet.
- Fordomme og stereotyper.
        -  Konrad Lorenz' teori om aggressionens natur
        - Bobo-doll-eksperimentet
- Albert Banduras teori om moralsk frakobling

- Den eksperimentelle socialpsykologi: Solomon Aschs linjeforsøg, Sunsteins eksperiment om politisk ekstremisme,  Milgrams lydighedsforsøg, Sherifs ”Robberts Cave”, Standford fængselseksperiment.


Materiale:
"Menneskedyret i flok" (2005), TV2

"Herlufsholms hemmeligheder" (2022), Tv2


Psykologiens Veje: s. 375-386 og s.391-395 samt s. 459-463 og s. 470-487 af Ole Schultz Larsen
Uddrag af "Evolutionspsykologi" (2016) af Christian Skjødt Pedersen. Afsnittet "Need to belong".

Uddrag af "Lydighedens dilemma" (1978) instrueret af Poul Martinsen


https://illvid.dk/kultur/adfaerd/adfaerdspsykologi-vi-er-foedt-intolerante

Følgende klip om Aschs forsøg: https://www.youtube.com/watch?v=K-8KkVc_h8c

Robbers Cave: https://www.youtube.com/watch?v=8PRuxMprSDQ

Uddrag af "Forenet med fjenden - FCK vs. Brøndby", Kanal 5, 2018

"Undersøgelser i psykologi" af Jensen og Quorning: "Er blondiner dummere end brunetter" (https://undersoegelseripsykologi.systime.dk/?id=188) og "Bobo-doll-eksperimentet/ Social indlæringsteori" fra Undersøgelser i Psykologi


"Emil blev diskrimineret i nattelivet", https://politiken.dk/debat/debatindlaeg/art7554088/Ser-jeg-virkelig-s%C3%A5-skr%C3%A6mmende-ud-med-sk%C3%A6g

https://videnskab.dk/krop-sundhed/kan-en-psykopat-selv-goere-for-det/

https://politiken.dk/danmark/art8036656/%C2%BBP%C3%A5-et-tidspunkt-fik-jeg-at-vide-at-jeg-havde-et-konfliktoptrappende-udseende%C2%AB


Materialet har et omfang af ca. 40 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Kognition og læring

I dette forløb skal vi lære om kognition, der defineres på følgende måde: ”De psykiske processer der angår opfattelse og sansning samt de intellektuelle funktioner”.
Det vil groft sagt sige, at vores genstandsfelt er, hvordan menneskets hjerne bearbejder informationer og stimuli herunder inden for følgende områder:

· Perception (opfattelse og fortolkning af det vi sanser)
· Hukommelse
· Tænkning (analyse, refleksion, fantasi)
· Sprog

Vi vil dog i særlig grad have fokus på hukommelsen og bl.a. undersøge om man kan stole på hukommelsen.

Materiale:
Psykologiens Veje af Ole Schultz Larsen s. 167-199

Fra Celle til selfie af Flemming Ravn og Troels Wolf, Columbus 2015, Om interferens og falsk hukommelse" + kap. 5 "Læring og kognition".


Kognitionsmodellen v. Bruun og Hauptmann

Multitaskingtest: https://www.youtube.com/watch?v=txWeSnJBT-M

https://www.youtube.com/watch?v=Vwigmktix2Y

https://www.youtube.com/watch?v=TsCVctz17tc&t=202s

https://www.youtube.com/watch?v=bZvcWZvdalc

The Mind explained - Memory (2019), Netflix


https://videnskab.dk/kultur-samfund/forskere-har-fundet-stereotypen-paa-verdens-kedeligste-person/

https://ugeavisen.dk/giveavis/kunsten-at-fucke-flere-ting-op-paa-en-gang


"Kan man stole på øjenvidner" fra "Undersøgelser i Psykologi", 2018 af Katrine Quorning og Charlotte Jensen.


Materiale har et omfang af ca. 35 ns.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Barndommen som personlighedens fundament

Formålet med forløbet er, at eleverne opnår en indsigt i barndommens betydning for individets udvikling. 

Følgende spørgsmål vil blive besvaret: 

Hvordan udvikler barnet sig? Hvilken rolle spiller omsorgspersonerne i forhold til barnets udvikling af en sikker jeg-identitet? Hvorfor reagerer børn forskelligt på omsorgssvigt? Og har barndommen i virkeligheden så stor betydning for en sund udvikling som de psykoanalytiske funderede teoretikere hævder?

For at besvare ovenstående spørgsmål vil forskellige psykologiske teoriers opfattelse af barnet og dets kompetencer blive belyst  - Erik Erikson, Daniel Stern, og i forhold til tilknytningsteori John Bowlby, Mary Ainsworth. Vi vil endvidere arbejde med Harry Harlows abeforsøg,  de rumænske børnehjemsbørn, begreberne sårbarhed og resiliens samt typer af omsorgssvigt og reaktioner herpå.


Faglige mål:
-Redegøre for centrale psykologiske teorier og undersøgelser
-Udvælge og anvende relevant psykologisk viden på konkrete problemstillinger og aktuelt stof og kunne forholde sig kritisk til denne viden på et fagligt grundlag
-Formidle psykologisk viden med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde



Materiale:
Psykologiens Veje af Ole Schultz Larsen s. 75-77 og s. 82-98 og s.100-106 og s.117- 120 + 123-136

Uddrag af årgang 0, sæson 20 "Stephanies historie" og "Rachels historie", Tv2 2020

"Ingen kære kommune", Tv2, 2024

Jacob-case fra "Et Spædbarns dagbog" af Daniel Stern, 5. oplag 2016

Lene og Tanja-case fra "Mor og barn i ingenmandsland" af Margaretha Berg Brodén, 1996

Mette Siggaard: "Mor og fars brug af smartphones kan skade børnene", Nordjyske, 14.okt, 2013

"Undersøgelser i psykologi", Katrine Quorning,Charlotte Tieka Jensen, Systime 2018- afsnittet "Hvordan gik det de rumænske børnehjemsbørn?"

https://www.sciencealert.com/cuddling-babies-alters-genetics-dna-for-years


Videoklip:

The still face experiment: https://www.youtube.com/watch?v=apzXGEbZht0

Visual cliff experiment: https://www.youtube.com/watch?v=p6cqNhHrMJA

Serve and return, fra Harvard University: https://www.youtube.com/watch?v=KNrnZag17Ek&t=111s

Harry Harlows abeforsøg: https://www.youtube.com/watch?v=OrNBEhzjg8I

Konsekvenser ved ekstrem omsorgssvigt: https://www.facebook.com/kras.tv2east/videos/760994724514193

Materialet har et omfang af ca. 55 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 En ungdom i mistrivsel?

En ungdom i krise?

Debatten om ungdommens har de seneste år fokuseret på den stigende mistrivsel, som især ses blandt unge piger. I dette forløb vil vi undersøge ungdommen, og hvad der kendetegner identitetsarbejdet i det senmoderne samfund.
Hvilken betydning har fx kroppen, kønnet, forældre, venner, en selv, sociale medier, uddannelse osv. for skabelsen af vores identitet? Og hvorfor mistrives en større del af ungdommen? Hvilken rolle spiller præstationssamfundet i forhold til denne mistrivsel? Og står det virkelig så slemt til, som det fremgår af den offentlige diskurs?

Vi vil inddrage forskellige psykologiske perspektiver, der kan forklare unges udvikling og adfærd under de givne omstændigheder. Vi vil definere, hvad ungdom i det hele taget er, og vi vil undersøge identitetsdannelsen i det traditionelle samfund vs. det moderne samfund.

Rent teoretisk vil vi beskæftige os med følgende teoretikere og begreber:
Biologisk, kronologisk og kulturel alder
Erikson: positiv og negativ identitet, jeg-identitet og socialidentitet, identitetsforvirring, identitetskrise.
Pierre Bourdies begreber om kapitaler og habitus.
Giddens: det personlige identitetsarbejde, livsstilsvalg og livsplanlægning gennem refleksivitet, identitet som social konstruktion og sociale arenaer, roller. Gergens teori om det multiple selv.

Stress
Akut og kronisk stress
Stress som et samspil mellem ydre og indre faktorer
Martin Seligmann: Attributionsmodel (optimistisk og pessimistisk forklaringsstil)
Copingstrategier

Faglige mål for forløbet:

Eleverne skal ved forløbets afslutning kunne:
· Opnå bredt kendskab til fagets stofområder
· vurdere kulturelle faktorer i forhold til menneskets adfærd
· formidle deres psykologiske viden med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde

Materiale:

Psykologiens Veje af Ole Schultz Larsen, kap. 19 s.321-344 og 439-450.

Artikler/dokumentarer:

https://www.dr.dk/levnu/lasse-paa-17-i-gymnasiet-soeger-alle-anerkendelse-ligesom-jeg-goer-med-mit-toej

Helena på 17 gik ned med stress, 16.11.17, Berlingske Tidende : https://www.berlingske.dk/samfund/helena-paa-17-aar-gik-ned-med-stress-mine-ben-knaekkede-under-mig.-jeg-hulkede-og

Om acceleration og resonans: https://www.lektionen.dk/blog/1/5/2021/resonans-en-anmeldelse

"Danskernes sundhed - Den nationale sundhedsprofil", 2023, tabel 2.3.2, figur b.

"Nikita bliver aldrig til noget", DR-dokumentar, Tværs (2018)

"Når sabbatår er fucked", afsnit 1, DR3 (2019)

"Presset ungdom", afsnit 1, Tv2 2023

Uddrag af dokumentarserien "Hård udenpå", afsnit 1 (2017)

+ diverse klip fra "Stik mig smuk" o.a.

Materialet har et omfang af ca. 75 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Repetition og eksamenstræning

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer