Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
X - Midtsjællands Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Tysk A
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2024 TY-abw/ (TY-abw/)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Eine Reise
I dette forløb arbejder vi med temaet 'eine Reise', hvilket vi kan forstå på flere planer. Vi har fokus på den litterære analyse, læse mellem linjerne og på at forstå rejse-tematikken i de tekster, vi arbejder med.
Vi arbejder løbende med grammatik, der, så vidt muligt, knytter sig til de tekster, vi arbejder med.
KERNESTOF:
Angelika Mechtel: „Marthas kleine Reise“ (1976), In: ”Alle Woche wieder“ von Vita Braagaard (1981)
Rammstein: "Dalai Lama" (Lied)
Johann Wolfgang von Goethe: "Erlkönig" (1782)
Franz Hohler: "Der Abstecher"
Mark Forster: "194 Länder" (Lied)
Filme:
"Elemental" (2023), Disneyfilm auf Deutsch
"Zurück" (Kurzfilm, CFU)
"Dufte" (Kurzfilm), Youtube
"Das Mutcamp": https://mitcfu.dk/mm/
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
40,00 moduler
Dækker over:
28 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Die DDR
I dette forløb arbejder vi med DDR, muren, flugten og menneskerne.
Vi arbejder med de konsekvenser muren og delingen af Tyskland havde for de mennesker, der blev berørt af dette.
Vi undersøger desuden, hvordan livet i DDR så ud for den almindelige borger.
KERNESTOF:
"Wir sind wir" von Paul van Dyk (2004) (Lied)
"Entrissen" von Katrin Behr: Der Tag, als die DDR mir meine Mutter nahm, Droemer 2011 (Auszug) In: Eksamenssæt STX, 27. maj 2015.
Susanne Fritsche: Gründung der DDR
Susanne Fritsche: Gründung der BRD
"Ich sass im Stasi-Gefängnis" von Hjalmar Jess. In: Brennpunkt Deutsch 4/2009
Filme:
Goodbye, Lenin! (2003), på CFU
Das Leben der Anderen (2006), på CFU
Nahschuss, (2021), på CFU.
"Dufte" af Ingo Rasper, 2006, 10 min.. Fra: https://www.youtube.com/watch?v=U58u4ZKiluA.
Om DDR:
WissensWerte: DDR: https://www.youtube.com/watch?v=u6rpowv6wWo
ZEITKLICKS:
https://www.zeitklicks.de/ddr/alltag
Der Alltag: https://www.zeitklicks.de/ddr/alltag/leben-in-der-ddr/ddr-alltag
Sport: https://www.zeitklicks.de/ddr/alltag/freizeit/es-lebe-der-sport
Kinder in der DDR: https://www.zeitklicks.de/ddr/alltag/kindheit-in-der-ddr
Jugend in der DDR: https://www.zeitklicks.de/ddr/alltag/jugend-in-der-ddr/die-jugend
Zu Hause: https://www.zeitklicks.de/ddr/alltag/jugend-in-der-ddr/die-jugend
Jetzt erzähle ich: https://www.zeitklicks.de/ddr/alltag/jetzt-erzaehle-ich
Über die Mauer:
Eingemauert! - Die innerdeutsche Grenze | DW Deutsch: https://www.youtube.com/watch?v=jlbAUFvh04k&t=1s
Überwachung: https://www.zeitklicks.de/ddr/das-system/ueberwachung-und-unterdrueckung
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
40,00 moduler
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Im Keller
Vi arbejder med temaet 'Im Keller'.
Vi undersøger livet i kælderen på godt og på ondt.
Vi arbejder indgående med Natascha Kampusch og hendes historie. Eleverne laver både præsentationer om forskellige vinkler på sagen, samt en video-aflevering, der handler om hele sagen (her bruger de dokumentarfilmene som baggrund).
Vi læser også tekster, der handler om gaming, hvor kælderen spiller en anden rolle for menneskerne.
KERNESTOF:
Christoph Meckel: "Das Hotel" (2010) In: "Tyskbogen" Grundbog til niveau A og B. https://tyskbogen.systime.dk/?id=172
"Anatomie" von Ferdinand von Schirach. In: Schuld (2010)
Kurze Übungen in: https://tyskbogen.systime.dk/?id=172&L=10 (PDF über Spielsucht + Zitate.)
"Tim, der gamer" Aus: Daniel Höra: „Killyou!”, Carlsen Verlag, 2020 (prøvetekst til forsøgsprøven 2025).
"Wiener Blut", Rammstein (Lied): https://www.youtube.com/watch?v=Hx-aN3K82Po
Dokumentar auf CFU:
"Natascha Kampusch". Dokumentar 2011, på CFU.
Natascha Kampusch: "ihr Leben 10 Jahre nach der Flucht": https://www.youtube.com/watch?v=Wec-FH37Cgc
|
Indhold
|
Kernestof:
-
De af jer, der ikke var til timen, skal have set de første 50 min af 'Nahschuss'. Den ligger på CFU.
-
Grammatik - vi arbejder med den næste aflevering. Medbring grammatikbøger.
-
Medbring den udleverede tilmeldingsblanket. Den skal være udfyldt og underskrevet.
-
Titel
-
„Die EDEKA Weihnachtsverstärkung“ | EDEKA Weihnachtswerbung 2024Den årlige Weihnachtswerbung
-
Vi skal have om konjunktiv II i dag, så tag den blå grammatikbog med til timen.
-
Skulle nogen have lyst og evner til at bikse en julequiz sammen til timen, så er det velkomment.
-
Medbring den blå grammatikbog
-
Husk den blå grammatikbog til denne time.
-
Tag jeres pas med til denne time, så jeg kan få en kopi af det til vores udveksling - lige om lidt :)
-
Husk de sædvanlige hjælpemidler: bog/bøger, noter, tidligere opgaver, ordbog, skriveredskaber.
-
Brug 30-40 min på at læse så meget du kan af 'Die Katze' (eksamenstekst til næste aflevering, den ligger under opgaver i Lectio).
-
Vi kigger på relativpronominer, så medbring grammatikbogen til timen.
-
Brug evt. 5 min på at google, hvad Wiener Blut handler om/er inspireret af.
-
Sebastian og Noah, tag evt. jeres pas med til timen, så jeg kan tage en kopi af det.
|
Omfang
|
Estimeret:
40,00 moduler
Dækker over:
33 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Märchen
I dette forløb arbejder vi med eventyret som tema. Vi kigger på de klassiske eventyr og de typiske eventyrtræk, der er at finde her. Vi læser også nyere eventyr for at se, hvordan de udspiller sig.
I forløbet har vi haft fokus på mundtlighedstræning, anvendelse af fagbegreber og genregenkendelse.
KERNESTOF:
Die Gebrüder Grimm: "Die Wassernixe" (1812), Jacob und Wilhelm Grimm: Kinder- und Hausmärchen, Band 1, 1812
Die Gebrüder Grimm: "Schneewittchen", https://www.grimmstories.com/de/grimm_maerchen/schneewittchen + https://ia804501.us.archive.org/35/items/grimm_maerchen2_librivox/grimm_211_schneewittchen.mp3
Rammstein: "Sonne" https://www.youtube.com/watch?v=StZcUAPRRac&t=10s
Erich Kästner: "Das Märchen von Glück"
Österreichisches Märchen: „Der Schimmel", 1884, Aus: Märchen aus Osterreich, Herausgegeben von Leander Petzoldt, Fischer Verlag, 2018
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
40,00 moduler
Dækker over:
26 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1091/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74122284217",
"T": "/lectio/1091/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74122284217",
"H": "/lectio/1091/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74122284217"
}